در اکران مردمی فیلم مطرح شد؛
گلایه سازندگان «در آغوش درخت»
به اکران محدود فیلم
عوامل سازنده «در آغوش درخت» در چهارمین اکران مردمی فیلم که در شهر قزوین برگزار شد، از در اختیار داشتن سانسهای محدود برای نمایش فیلمهای اجتماعی گلایه کردند.
در ادامه اکرانهای مردمی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در شهرهای ترک زبان از جمله ارومیه و تبریز، ۷ و ۸ شهریورماه در شهرهای زنجان و قزوین میزبان مخاطبان خود بود.
پس از استقبال مخاطبان در شهر زنجان این فیلم شب گذشته در شهر قزوین به نمایش درآمد و از بابک خواجه پاشا کارگردان، سجاد نصرالهینسب یکی از تهیهکنندگان فیلم و جواد قامتی و روحالله زمانی از بازیگران فیلم تجلیل شد.
پیش از نمایش فیلم، بابک خواجهپاشا، کارگردان اثر عنوان کرد: دغدغه من در تمام دوران فیلمسازیام، خانواده بوده است. خانواده در کشور ما مانند یک درخت تنومندی است که قدرش را نمیدانیم و روزی که از بین برود، ما تازه متوجه میشویم چه چیزی داشتهایم. باید گفت یکسری نامها در اقوام ما به کار میرود که در کشورهای خارجی اصلا وجود ندارد. خانواده در کشور ما تنها به معنای پدر و مادر نیست؛ پدربزرگ و مادربزرگ، عمو، دایی و... برای ما خانواده هستند و در روند تربیتی کودک تاثیرگذار هستند.
وی با بیان اینکه صد حیف که رسانههای سرگرمکننده ما کمتر اثری با دغدغه خانواده میسازند، تصریح کرد: عمر ما به عنوان هنرمند بسیار کوتاه و گاهی فراموش میکنیم وظیفهمان خدمت کردن به مردم است. من زمانی که فیلم تولید میکنم، همواره به این میاندیشم که حق مردم به گردن من است و باید جوابگوی آنان باشم. من اگر با ساخت فیلم در روند تربیتی کودک تاثیر منفی بگذارم، مدیون آن خانواده خواهم بود. متاسفانه در حال حاضر فیلمهایی وجود دارد که ما خجالت میکشیم آن را با کودکان ببینیم.
کارگردان «در آغوش درخت» با اشاره به اینکه این اثر با عشق ساخته است، گفت: ما برای ساخت این فیلم سینمایی سختیهای فراوانی کشیدیم، به طوری که من نزدیک به ۱۸ ماه فقط فیلمنامه این کار را نوشتم. اما شرایط امروز سینمای ایران به گونهایست که به فیلم ما متاسفانه بطور متوسط ۱۸۰ سانس روزانه اختصاص داده میشود اما در مقابل فیلمهای کمدی روزانه بیش از ۸۰۰ سانس دارند. طبیعتا فیلم من در این رقابت شکست میخورند. در حقیقت هرچقدر هم اثری ارزشمند بسازم و تلاش کنم، طبعا با این شرایط در مقابل فیلمهای سرگرمکننده میبازم. متاسفانه مخاطب هم به سینمای سرگرمکننده عادت کرده و قطعا در این موضوع او هم تقصیری ندارد؛ ذائقه او با کالایی که ارایه دادهاند عادت کرده است.
خواجه پاشا در پایان خاطرنشان کرد: یکی از سرمایهگذاران فیلم ما کانون پرورش فکری است، پس در این شرایط باید آموزش و پرورش از معلمان، روانشناسان و خانوادهها دعوت به عمل آورد که به تماشای این فیلم بنشینند. اما شاهد این هستیم که مدارس هم دانشآموزان را برای دیدن فیلمهای کمدی به سینما میبرند چون بچهها را سرگرم میکند. من ژانر سرگرمکننده را محترم میشمارم اما در کنارش ژانرهایی که بر اساس و تربیت کودکان کار میکند، باید مورد توجه متولیان آموزشی قرار بگیرد. درنهایت امیدوارم با حمایت بیشتر از فیلمهای اجتماعی و خانوادگی، سانسهای بهتر و بیشتری به فیلم «در آغوش درخت» اختصاص یابد تا ما بتوانیم وظیفهمان را در مقابل مردم به نحو احسن انجام دهیم. از همه کسانی که تاکنون از فیلم ما حمایت کردند و همراهی آنها را در فرآیند پخش و اکران داشتیم تشکر میکنم. سپس سجاد نصرالهی نسب، تهیهکننده اثر عنوان کرد: فیلمی که ما ساختهایم، قصه ندارد، داستان دارد. معمولا والدین برای بچهها قصه میگویند تا به خواب بروند اما زمانهایی هم داستان تعریف میکنند تا به اصطلاح آنها هوشیار شوند. در حقیقت داستان برای بیداری انسان است و «در آغوش درخت» داستانی برای بیداری ما درباره خانواده و ارزش فرزند در آن است؛ کودکان کوچیکترین ارتش اجتماعی هر جامعهای هستند.
وی یادآور شد: مسئولان ما درباره فرزندآوری و استحکام خانواده شعار میدهند اما زمانی که پای عمل برسد، برای فیلم «در آغوش درخت» که دغدغه خانواده را دارد، به گونهای سیاستهایعرصه فرهنگ و سینما را تدارک میبینند که جمع تعداد سانس یک هفته فیلم ما با یک روز برخی فیلمها برابری میکند!
سپس جواد قامتی، یکی از بازیگران این فیلم خاطرنشان کرد: مرگ مولف برای برخی زود اتفاق میافتد، برای بازیگر زودتر از همه. ما کارمان را در «در آغوش درخت» انجام دادهایم و الان مخاطبان باید به ما بگویند که از نتیجه کار راضی هستند یا خیر. یکی از آرزوهای من این است که خداوند به من توقیق دهند یک روزی در یک سینمای باشکوهتر و صحنه بزرگتر از اینجا در شهر قزوین و با تماشاگران بیشتر افتخار اکران فیلمی را که در آن بازی کردم، داشته باشم. این مردم فرهنگدوست شایسته داشتن سینمای باکیفیتتر هستند و این حمایت و همراهی متولیان استان را میطلبد. فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیهکنندگی محمدرضا مصباح و سجاد نصرالهینسب که محصول سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است، با جذب بیش از ۶۲ هزار مخاطب فروش بیش از ۳ میلیارد تومان را تا این لحظه تجربه کرده است و نمایش این اثر در سینماهای سراسر کشور همچنان ادامه دارد.
فیلم جدید با بازی پیمان معادی آماده نمایش شد
فیلم سینمایی «بی سر و صدا» با بازی پیمان معادی با اتمام اصلاح رنگ و مراحل فنی آماده نمایش شد.
با اتمام مرحله اصلاح رنگ توسط فربد جلالی، مراحل فنی فیلم سینمایی «بی سر و صدا» به کارگردانی و تهیهکنندگی مجیدرضا مصطفوی و نویسندگی مشترک مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی به پایان رسید و آماده نمایش شد.
پیمان معادی، مهران غفوریان، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مهدی حسینی نیا، مسعود کرامتی، محمد شاکری، عباس ایمانی، محمود موسوی، شیرین ضابطیان و زندهیاد حاتم مشمولی بازیگران این فیلم هستند.
تهیهکننده و کارگردان: مجیدرضا مصطفوی، مدیر فیلمبرداری: روزبه رایگا، تدوین: بهرام دهقان، نویسندگان: مهیار حمیدیان و مجیدرضا مصطفوی، طراحی و ترکیب صدا: بهمن اردلان، موسیقی: حامد ثابت، مدیر تولید: مهدی مهابادی، طراح صحنه: حسن روحپروری، طراح لباس: ندا نصر، طراح گریم: محسن دارسنج و مهرنوش سلیمی، صدابردار: بابک اخوان و محمود کاشانی، طراح جلوههای بصری: فرید ناظر فصیحی، طراح جلوههای ویژه میدانی: آرش آقابیک، برنامهریز و دستیار یک کارگردان: ایما استمراری، عکاس: فتاح ذی نوری، جانشین تولید: امید میرزازاده، منشی صحنه: ماریا میرنژاد، مشاور رسانهای: مریم قربانینیا.
پخش بینالمللی این فیلم به عهده محمد اطبایی است.
ژاپن با فیلم کوراساوا به رقابت اسکار آمد
سینمای ژاپن فیلم «ابر» ساخته کیوشی کوراساوا را پیش از رونمایی در جشنواره ونیز، به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار ۲۰۲۵ برگزید.
در ادامه معرفی فیلم از سوی کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۵، سینمای ژاپن فیلم «ابر» به کارگردانی کیوشی کوراساوا را به آکادمی اسکار معرفی کرد.
این فیلم داستان مرد جوانی را دنبال میکند که کالاهای خود را به صورت آنلاین میفروشد و خود را در مرکز مجموعهای از رویدادهای مرموز میبیند که زندگی او را به خطر میاندازد. فیلم سینمایی «ابر» برای نمایش خارج از رقابت در جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده، جایی که کوروساوا فیلمساز ژاپنی پیش از این برنده شیر نقرهای بهترین کارگردانی با فیلم «همسر جاسوس» در سال ۲۰۲۰ شده بود. این فیلمساز پیش از این جایزه هیات داوران و کارگردانی کن را به ترتیب برای فیلمهای «سونات توکیو» (۲۰۰۸) و «سفری به ساحل» (۲۰۱۵) را نیز کسب کرده است. ژاپن سال گذشته با فیلم «روزهای عالی» ساخته ویم وندرس نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد و در سال ۲۰۲۲ با فیلم «ماشین منو بران» ساخته ریوسکه هاماگوچی برنده جایزه اسکار شد. فیلم «عزیمت ها» ساخته یوجیرو تاکیتا هم در سال ۲۰۰۸ برای ژاپن اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان را کسب کرده بود.
آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بینالمللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند. اتریش، آلمان، ایرلند، عراق، لتونی، لیتوانی، فلسطین، تایوان و اروگوئه کشورهایی هستند که تاکنون فیلمهای برگزیده خود را به آکادمی معرفی کردهاند.
سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی را کسب کند.
نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار میشود.