روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۶ شهريور - شماره 4662

یکی از معاونان ساترا تایید کرد؛

محتوای «جوکر ۲» اصلاح شد

  معاون پایش و نظارت ساترا اعلام کرد که اصلاحات شورای صدور مجوز ساترا در خصوص تمام قسمت‌های «جوکر ۲» بخش آقایان در حال حاضر به طور کامل از سوی سکوی فیلیمو اعمال شده است.
روز جمعه مورخ ۲ شهریور سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) طی بیانیه ای اعلام کرد که سریال‌های «غربت» و «جوکر ۲» فاقد مجوز ساترا هستند و این موضوع از سوی ساترا به قوه قضائیه اعلام شده است. توقیف سریال «غربت» توسط دادستانی از جمله اخباری بود که با صراحت و رسمیت بیشتری اعلام شد و هنوز معلوم نیست ادامه این قسمت ها قرار است اصلاح شود یا خیر. اما بعد از مصاحبه های مدیران ساترا درباره «جوکر۲» و اینکه مساله بیشتر بر سر قسمت‌های آقایان بوده است حالا ظاهرا پلتفرم عرضه کننده قرار است دست به اصلاح «جوکر ۲» بزند. سید علی اکبر محمودی مهریزی معاون پایش و نظارت ساترا اعلام کرد: «طبق توافق ساترا و فیلیمو، اصلاحات شورای صدور مجوز ساترا در خصوص تمام قسمت‌های جوکر ۲ بخش آقایان در حال حاضر به طور کامل از سوی سکوی فیلیمو اعمال شده است و صدور مجوز انتشار قسمت‌های بانوان نیز طبق توافق ساترا و فیلیمو منوط به ارسال تمام قسمت‌های بخش بانوان و مشاهده کار توسط اعضای شورای صدور مجوز ساترا و اعلام نظر ایشان شده است که نتیجه نهایی پس از بررسی در شورای صدور مجوز ساترا اعلام خواهد شد.» طبق گفته مهریزی عرضه قسمت‌های بانوان نیز به منوط ارسال همه قسمت‌ها برای ساترا است. اما قسمت‌های آقایان بعد از عرضه و پخش اصلاح شده و دوباره بارگذاری شده است.

خطابه جامعه باستان‌شناسی به صالحی امیری؛
بانگ بلند این زنگ خطر را بشنوید
  جامعۀ باستان‌شناسی ایران در پیامی خطاب به سیدرضا صالحی امیری با ابراز نگرانی درباره «بازنگری حرایم» از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد «برای ایران» از هیچ کوششی دریغ نکند و از متخصصان دلسوز و کاردان حوزه‌های سه گانه بهره بگیرد و شجاعانه به موضوع تخریب محوطه‌های تاریخی کشور و تاراج آثار باستانی و اشیاء تاریخی کشور ورود و بساط سوداگران آثار تاریخی را جمع کند.
جامعه باستان‌شناسی ایران در پیامی که برای رسانه‌ها فرستاده است با این مقدمه که «آقای دکتر رضا صالحی امیری در میان انتقادها و اعتراض‌های گستردۀ جامعۀ تخصصی میراثی، سرانجام با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت چهاردهم انتخاب شد»، نوشته است: «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» با آرزوی توفیق برای ایشان در تصدی مدیریت امور این وزارتخانه، امیدوار است که ایشان طی دوره مدیریت خود با اولویت دادن به نگاه تخصصی و بهره‌گیری از متخصصان دلسوز و کاردان حوزه‌های سه‌گانه و نیز استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود کشور در نهادهای مدنی و تخصصی، به ساماندهی امور این وزارتخانه همت بگمارند، تعاملات مناسب برای بهبود شرایط میراث فرهنگی کشور را عمق بخشند، شجاعانه به موضوع تخریب محوطه‌های تاریخی کشور و تاراج آثار باستانی و اشیاء تاریخی کشور ورود و بساط سوداگران آثار تاریخی را جمع کنند و «برای ایران» از هیچ کوششی دریغ نورزند.»
جامعه باستان‌شناسی ایران با این یادآوری که «برنامه نه چندان منسجم و بخشی از سخنان جناب آقای صالحی امیری درباره «بازنگری حرایم» در صحن مجلس که به نحوی نامناسب انعکاس یافت سبب نگرانی عمیق جامعۀ تخصصی شد»، تاکید کرد: «اتفاقا یکی از مشکلات امروز کشور ما وضعیت محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی است که اکثرا نه ضوابط عرصه و حریم دارند و نه از آنها حفاظتی می‌شود. آثاری که دستمایۀ تاراج و غارت‌اند و اشیاء یافته‌شده از آنها سر از موزه‌های غرب و شرق و کشورهای عربی حوزۀ خلیج فارس در می‌آورند. مشکل این وزارتخانه ناتوانی در مبارزه با افراد، سازمان ها، و نهادهایی است که بر خلاف تمام قوانین بالادستی مانند ماده ۸۳ در برنامه توسعه هفتم (بند پ) به حدود عرصه و حرایم آثار تاریخی تجاوز می‌کنند و به آنها آسیب می‌رسانند. سوداگران آثار تاریخی به سبب بی‌عملی وزارتخانه و نهادهای مسئول، فضای مجازی را تسخیر کرده و با تشویق افراد ناآگاه آنها را به جان شناسنامه‌های فرهنگی و تاریخی یک ملت انداخته و مردم تهیدست را ابزار سیاست‌های سودجویانه خود قرار داده‌اند تا با دادن مبالغی ناچیز اجیر آنها شوند و به حیات فرهنگی و تمدنی یک ملّت لطمه بزنند.» در ادامه پیام جامعه باستان‌شناسی ایران آمده است: «امیدواریم که اهمیت این مسئولیت سنگین را بر شانه‌های خود احساس کنند و در طول دوره وزارت خود با میدان دادن به کارشناسان، معاونان، مشاوران و همکاران متخصصِ خوشنام و خوشفکر، ازجمله باستان‌شناسان مجرب و پرتلاش کشور، به ترمیم و بازسازی پیکر مجروح میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور همت گمارند. امروزه بدنۀ کارشناسی متخصص این وزارتخانه به شدت تحلیل رفته به گونه‌ای که وزارتخانه را در انجام وظایف و مأموریت‌های خود ناتوان کرده است. بسیاری از آثار و محوطه‌های باستانی کشور در وضعیتی بحرانی قرار دارند و حتی با وجود عرصه و حریم ثبت شده، هنوز شمار کثیری از آنها در معرض تخریب و نابودی هستند. در سال‌های گذشته آنان که بحث بازنگری و کوچک شدن حرایم میراثی را به شکلی نادرست مطرح کرده‌اند یا با اصول موضوعه و مأموریت‌های این وزارتخانه ناآشنا بوده و از دانش کافی درباره اهمیت و ارزش‌های میراث فرهنگی بی‌بهره بوده‌اند و یا آنکه در پس پردۀ بازنگری حرایم آثار تاریخی سود و منفعتی را دنبال کرده‌اند. این در حالیست که در کشورهای پیشرفته و مترقی دنیا هر روز بر دقت قوانین برای حفاظت و حراست از ارزش‌های میراث فرهنگی و بافت‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی‌شان می‌افزایند و با تصویب قوانین جزاییِ سخت و فرهنگ‌سازی درست، تخریب محوطه‌های باستانی را کم کرده‌اند. آنان با شناخت ظرفیت‌های گستردۀ آثار تاریخی و محوطه‌های باستانی با تدابیر مختلف به رونق گردشگری و جلب مشارکت مردم در پاسداشت میراث فرهنگی همت گماشته‌اند. جامعۀ باستان شناسی ایران امیدوار است وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با درایت و هوشیاری بانگ بلند این زنگ خطر را بشنود و پیش از آنکه پیکر میراث فرهنگی کشور به وضع ناگوارتری گرفتار آید، با میدان دادن به متخصصان تدبیری بیندیشند و کارنامه خوبی نیز از خود به یادگار بگذارند.»
جامعۀ باستان‌شناسی ایران به عنوان یک نهاد تخصصی اعلام کرد که به نحو مقتضی آماده مشورت‌دهی برای ارتقاء سطح کیفی فعالیت‌های میراث فرهنگی کشور است.

«درون بیرون ۲» رکورد جدیدی ثبت کرد؛
تنها انیمیشن میلیاردی در سطح بین‌المللی
  «درون بیرون ۲» اولین انیمیشنی شد که در گیشه‌های بین‌المللی به فروش یک میلیارد دلاری دست یافت. به گزارش ورایتی، فروش «درون بیرون ۲» در سطح گیشه‌های بین‌المللی از یک میلیارد دلار گذشت و تنها انیمیشنی شد که موفق شده تا بدون محاسبه فروشِ آمریکا به این رقم دست یابد. تاکنون تنها ۱۲ فیلم سینمایی از این نقطه عطف عبور کرده‌اند. اگرچه تاکنون ۵۵ فیلم در سطح جهانی یک میلیارد دلاری شده‌اند که به معنی فروش بلیت در سطح داخلی آمریکا و در سطح بین‌المللی است، تنها ۱۲ فیلم توانسته‌اند به این حد تنها در بازارهای خارج از آمریکا دست یابند. در حالی که «شیر شاه» ۲۰۱۹ دیزنی در سطح بین‌المللی ۱.۱ میلیارد دلار فروخت، اما خود کمپانی این بازسازی را به‌جای تولید رایانه‌ای به‌عنوان فیلم زنده طبقه‌بندی کرده و به این ترتیب «درون بیرون ۲» اولین انیمیشنی است که به این رکورد دست می‌یابد. رسیدن به فروش یک میلیارد دلار به این معنی است که این انیمیشن تقریباً در همه بازارها موفق ظاهر شده است که از این میان مکزیک با فروش ۱۰۲.۲ میلیون دلار، برزیل با فروش ۸۰ میلیون دلار، بریتانیا با فروش ۷۲.۷ میلیون دلار، فرانسه با فروش ۶۲.۶ میلیون دلار و کره با فروش ۶۰.۸ دلار، بالاتر از دیگر کشورها به این انیمیشن توجه کرده‌اند. این انیمیشن پیکسار در مجموع ۱.۶۴۹ میلیارد دلار در سطح جهان فروخته که ۱.۰۰۲ میلیارد دلار آن در خارج از آمریکا و ۶۴۶.۳ میلیون دلار در داخل، موجب شده تا پرفروش‌ترین فیلم سال هم بشود. این انیمیشن چند هفته پیش با پشت سر گذاشتن «یخ زده ۲» به پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ بدل شد. دیزنی امسال تابستانی موفق را تجربه کرد و ۲ اکران میلیارد دلاری ثبت کرد که علاوه بر «درون بیرون ۲» از اکران دنباله ابرقهرمانی مارول «ددپول و ولورین» به دست آمد. فروش «ددپول و ولورین» در بین مخاطبان بین‌المللی تاکنون ۶۳۴.۱ میلیون دلار بوده است. البته «ددپول و ولورین» با رتبه R مخاطبانش را از جمعیت ۱۸ ساله و بالاتر به دست آورده است. «ددپول و ولورین» با فروش ۱.۲۱ میلیارد دلار تا به امروز در سراسر جهان، با پشت سر گذاشتن «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» با فروش ۱.۱۵۵ میلیارد دلار، به هشتمین فیلم پرفروش دنیای سینمایی مارول بدل شده و انتظار می‌رود به زودی از «مرد آهنی ۳» با فروش ۱.۲۱۵ میلیارد دلار هم پیشی بگیرد و جایگاه هفتم را به خود اختصاص دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه