روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

در 92 سالگی؛

هوشنگ‌ حریرچیان بازیگر پیشکسوت درگذشت


 هوشنگ‌ حریرچیان بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت.
حسن اکلیلی بازیگر و کارگردان تلویزیون در صفحه مجازی خود خبر درگذشت هوشنگ حریرچیان را تأیید کرد و نوشت که هوشنگ حریرچیان آسمانی شد.
حریرچیان متولد ۱۳۱۱ بود و فعالیت هنری خود را از دی ۱۳۲۶ در تئاتر اصفهان آغاز کرد. در شهریور ۱۳۳۲ به تئاتر سپاهان پیوست و از سال ۱۳۳۸ رسماً در رادیو اصفهان به عنوان هنرپیشه، گوینده، تهیه‌کننده، گزارشگر، کارگردان و مجری برنامه‌های تفریحی و هنری شروع به کار کرد. او در سال ۱۳۴۸ اولین تجربه تلویزیونی خود به نام «عکاس باشی» را انجام داد و فعالیت سینمایی خود را با بازی در فیلم «جعفرخان» به کارگردانی علی حاتمی آغاز کرد. این بازیگر پیشکسوت که تجربه حدود ۶ دهه فعالیت هنری را در کارنامه دارد، در فیلم‌هایی چون «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «فرش باد»، «یک بوس کوچولو»، «قاعده بازی» و «دو خواهر» به ایفای نقش پرداخت.
وی همچنین در سریال‌های پرخاطره‌ای چون «هشت بهشت»، «تفنگ سرپر»، «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان» و «پژمان» بازی کرد.
خبرگزاری مهر درگذشت این بازیگر پیشکسوت را به جامعه هنری کشور تسلیت می‌گوید.
* پیام تسلیت رییس صداوسیما برای درگذشت هوشنگ حریرچیان
در پی درگذشت هوشنگ حریرچیان، بازیگر پیشکسوت کشورمان، رییس سازمان صداوسیما در پیامی درگذشت وی را تسلیت گفت. به گزارش روابط عمومی صداوسیما، متن پیام تسلیت پیمان جبلی بدین شرح است:
«انالله و انا الیه راجعون
درگذشت هنرمند پیشکسوت، هوشنگ حریرچیان را تسلیت می‌گویم. آن مرحوم طی سالیان طولانی فعالیت هنری خود در خطه فرهنگ پرور اصفهان و حضور در برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی نمادی از نمایش هویت بومی و محلی بود. استاد حریرچیان به عشق شاد کردن مردم در صحنه‌های گوناگون حضور داشت و ان شاالله مأجور خواهد بود. از خداوند منان برای آن عزیز رحمت واسعه الهی و برای خانواده ایشان ، دوستان و جامعه هنری صبر مسئلت می‌کنم.»
* کمال تبریزی: هوشنگ حریرچیان حضوری لذت بخش داشت
کمال تبریزی در واکنش به خبر درگذشت هوشنگ حریرچیان (بازیگر) که با او در دو فیلم «گاهی به آسمان نگاه کن» و «فرش باد» همکاری داشت، متن کوتاهی نوشت. این کارگردان سینما در این متن نوشت: بعضی از بازیگران آنچنان به واقعیت زندگی نزدیک هستند که بازی در آنها گم می‌شود و همه رفتار و گفتارشان به شدت واقعی و باورکردنی جلوه می‌کند. شاید به حقیقت این جهان نزدیک‌ترند.
هوشنگ حریرچیان دوست داشتنی بود و حضوری لذت بخش داشت.
روحش شاد و در آرامش.»
* خاکسپاری در اصفهان
مراسم خاکسپاری هوشنگ حریرچیان امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۸:۳۰ صبح از خانه هنرمندان اصفهان به سمت باغ رضوان برگزار می‌شود.
همسر هوشنگ حریرچیان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درباره مراسم خاکسپاری وی عنوان کرد: مراسم خاکسپاری مرحوم هوشنگ حریرچیان فردا صبح چهارشنبه ۳۱ مرداد ساعت ۸:۳۰ صبح از خانه هنرمندان اصفهان به سمت باغ رضوان برگزار می‌شود و او در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده می‌شوند.
وی بیان کرد: همچنین مراسم ترحیم هوشنگ حریرچیان روز پنجشنبه ۱ شهریور ماه در مسجدالمهدی اصفهان برگزار می‌شود. تکلیف برگزاری مراسم ترحیم در تهران هنوز مشخص نیست.

سخنگوی انجمن سینماداران کشور؛
زمان تعطیلی سینماها در اربعین حسینی اعلام شد
 تمام سینماهای کشور از ساعت ۱۹ شنبه ۳ شهریور تا صبح دوشنبه ۵ شهریور به دلیل ایام اربعین حسینی تعطیل هستند.
محمدرضا صابری سخنگوی انجمن سینماداران کشور درباره تعطیلی سینماها در روز اربعین گفت: تمام سینماهای کشور از ساعت ۱۸ شنبه ۳ شهریور تا صبح دوشنبه ۵ شهریور به دلیل ایام اربعین حسینی تعطیل هستند. در حال حاضر فیلم‌های «پول و پارتی»، «تگزاس ۳»، «خجالت نکش ۲»، «ملاقات با جادوگر»، «یادگار جنوب»، «در آغوش درخت»، «مست عشق»، «ساعت ۶ صبح»، «روزی روزگاری آبادان»، «قلب رقه»، «تمساح خونی»، «شور عاشقی»، «سال گربه»، «عطر آلود»، «سفر پرماجرا»، «ایلیا؛ جستجوی قهرمان»، «مصائب شیرین ۲»، «روایت ناتمام سیما»، «آبی روشن»، «نوروز»، «کوچه ژاپنی‌ها»، «آسمان غرب» روی پرده سینما درحال اکران هستند. همچنین فیلم «خانه شیشه‌ای» از فردا ۳۱ مرداد اکران خود را آغاز می‌کند. همچنین فیلم‌های «مهمانی سایه‌ها»، «در جهنم باران نمی‌بارد»، «تدفین»، «۷۶۰۰» و «لاله کبود» در گروه سینمایی «هنروتجربه» روی پرده سینما هستند.

درگذشت مجری معروف تلویزیونی
 فیل داناهو، مجری شناخته‌شده و پیشگام برنامه‌های تلویزیونی گفتگو محور در سن ۸۸ سالگی و پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.
او بیشتر برای اجرای برنامه تلویزیونی پیشگام «شوی فیل داناهو» که بعداً به «داناهو» تغییر نام داد، شناخته می‌شد و در طول دوران فعالیت خود بیش از ۶۰۰۰ قسمت از این برنامه را اجرا کرد و به موضوعات گسترده‌ای از جمله اعتیاد به الکل، سقط جنین و روابط خویشاوندی پرداخته و به عنوان یک پیشگام در برنامه‌های تلویزیونی با مشارکت مخاطبان شناخته می‌شود.
اوپرا وینفری مجری معروف نیز در اینستاگرام خود به او ادای احترام کرد و نوشت: «بدون فیل داناهو که نخستین کسی بود که ثابت کرد گفتگوی روزانه و زنان باید جدی گرفته شود، برنامه من  (اپرا شو) هم وجود نداشت. او یک پیشگام بود. خوشحالم که توانستم از او تشکر کنم.» فیل داناهو به عنوان پدر برنامه‌های گفتگو محور تلویزیونی شناخته می‌شود و برنامه تلویزیونی با اجرای او از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۶ پخش می‌شد. این برنامه به خاطر فرمت نوآورانه‌اش و ایجاد فضایی برای بحث‌های اجتماعی و سیاسی شناخته می‌شود. به گزارش گاردین، او در برنامه‌های خود به بررسی موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی پرداخته و به مخاطبان این امکان را داده است که نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. او به دلیل سبک خاص خود، توانست نظرات مختلفی را از مهمانان و بینندگان دریافت کند و به بحث‌های چالش‌برانگیز دامن بزند. داناهو علاوه بر کار در تلویزیون، همچنین کتاب‌هایی نوشته و در چندین فیلم و نمایش تلویزیونی نیز حضور داشته است. او به عنوان یک چهره تأثیرگذار در رسانه‌های آمریکایی شناخته می‌شود و سهم قابل توجهی در تحول برنامه‌های گفتگو محور داشته است. در سال ۲۰۰۶، دوناهو همچنین یکی از کارگردانان مستند با عنوان «بدنه جنگ» بود که روایتی از یک آسیب‌دیده جنگ عراق بود. وی در طول زندگی حرفه‌ای خود ۲۰ جایزه امی کسب کرد و امسال توسط جو بایدن مدال آزادی ریاست جمهوری را نیز دریافت کرد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه