روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

نمایندگان مجلس در گفت و گو با کائنات از ویژگی های برجسته سید عباس صالحی گفتند

وزیر ارشاد مورد وثوق تمام جناح‌های سیاسی

 جلال احدی- دیروز با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی مخالفی نداشت، طبق آیین نامه مجلس موافقی هم صحبت نکرد و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت. در گزارش امروز گفت و گو های اختصاصی کائنات با نمایندگان مجلس را خواهیم داشت و همچنین به موارد و مطالبی که در روز گذشته بیان شد اشاره خواهیم کرد:
اشراف صالحی به حیطه فرهنگ ایرانی- اسلامی
مصطفی پوردهقان نماینده مردم اردکان در گفت و گو با خبرنگار کائنات درخصوص ویژگی هایی که زمینه ساز رای حداکثری مجلس شورای اسلامی به سید عباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد اسلامی دولت آقای پزشکیان خواهد شد، گفت: آقای صالحی از جمله مدیران سرشناسی به شمار می روند که معرف حضور اهالی فرهنگ و رسانه هستند. اشراف وی به حیطه فرهنگ ایرانی- اسلامی و مسائل فرهنگ، هنر و رسانه از جمله موضوعات مهمی است که زمینه ساز رای مثبت بخش قابل توجهی از نمایندگان به برنامه های این وزیر پیشنهادی رئیس جمهورخواهد شد.
عضو فراکسیون مستقلین ولایی در این باره بیان داشت: آقای سید عباس صالحی از جمله مدیران نام آشنایی هستند که مورد تایید مقام معظم رهبری قرار دارند. ایشان در دسته مدیرانی قرار دارند که در راستای شناسایی و معرفی فرهنگ و هویت ایرانی-  اسلامی و نشر حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی از مظلومان جهان اقدامات شایسته ای به عمل آوردند لذا قابلیت تایید و دریافت رای حداکثری نمایندگان مجلس شورای اسلامی را دارند.
صالحی درراستای شکوفایی فرهنگ و هنر و حمایت از رسانه طرح های اجرایی قابل قبولی دارد
عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس نیز نظر خود را درباره وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ازاین جهت به اقای سید عباس صالحی باید رای بالایی داده شود چرا که ایشان مدیری با سابقه بخصوص در عرصه فرهنگ وهنر است. برنامه های ارائه شده در مجلس نشان می دهد وی درراستای شکوفایی فرهنگ و هنر و حمایت از رسانه در بخش های مختلف طرح های اجرایی قابل قبولی برای کل کشور دارد به این خاطر امیدوار به دریافت رای بالا در صحن مجلس شورای اسلامی هستیم.
صالحی مخالف کج سلیقگی هاست
حسین عبدلی نماینده نطنز، قمصرو بادرود و عضو فراکسیون انقلاب اسلامی  نیز به سایر ویژگی های وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری بر روی تبیین موضوع هویت ایرانی – اسلامی تاکید دارند اما متاسفانه بنا به برخی غفلت ها در دوره های مختلف هویت ایرانی- اسلامی جدای از هم نشان داده شده در حالی که فاصله و اختلافی بین فرهنگ و هویت ایرانی-  اسلامی وجود ندارد و اتفاقا وجوه اشتراک زیادی دارند آقای صالحی بهترین گزینه برای تعمیق بخشی و نزدیک سازی هر چه بیشتر فرهنگ ایرانی – اسلامی است. امیدواریم با برنامه های آقای صالحی شاهد کمرنگ تر شدن مرزی که متاسفانه به دلیل برخی کج سلیقگی ها در دولتهای قبلی بین فرهنگ ایرانی و اسلامی ایجاد شده باشیم.
صالحی مورد وثوق همه جناح ها
عمر علیپور اقدم نماینده مردم شریف ماکو وعضو فراکسیون مستقلین ولایی گفت: آقای دکتر صالحی از جمله مدیران انقلابی، با سواد، متخصص و مورد وثوق همه جناح ها به شمار می روند که نگاه همه جانبه ای به مسائل فرهنگی دارند. با توجه به برنامه های ارائه شده از سوی دکتر صالحی پرواضح است وزارتخانه مدیری شایسته خواهد داشت. وی افزود: از سوی دیگر ایشان مورد وثوق مقام معظم رهبری هستند، بنابراین سکاندار قابل اطمینانی برای هدایت مجموعه فرهنگ و هنر و رسانه کشور خواهند بود. وی در ادامه تصریح نمود: امیدواریم ایشان در حوزه های مختلف مرتبط با کار رسانه و فرهنگ بخش قابل توجهی از چالش ها و مشکلات بخصوص در حوزه بیمه و مسکن و سایر نیازهای زیر ساختی که رافع مشکلات متخصصان و فعالان این حوزه هاست را برطرف کند.
صالحی شایسته اعتماد است
سید مرتضی محمودی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات؛ اسلامشهر و پردیس نیز نظر خود را در خصوص برنامه ها و مدیریت دکرت صالحی بیان کرد گفت:  سید عباس صالحی از جمله مدیران و گزینه های شایسته ای به شمار می روند که در کابینه دکتر پزشکیان بسیار قابل دفاع هستند. خوشبختانه درصحن مجلس شورای اسلامی از ایشان استقبال خوبی به عمل آمده و امیدواریم شاهد رای بالای نمایندگان مجلس به ایشان به دلیل اینکه مدیری منطقی، باسواد و معتقد به مبانی نظام و انقلاب هستند باشیم.
عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در ادامه بحث یادآور شد: با توجه به اینکه آقای صالحی مورد تمجید مقام معظم رهبری است و از معظم له حکم دارند قطعا شایسته اعتماد هستند، ضمن اینکه در بعد تخصصی حوزه فرهنگ نیز سابقه و رزومه کاملاً درخشانی دارند؛ این گزینه ها زمینه های لازم برای رای آوری بالای ایشان را ایجاد می کند لذا امیدواریم با توجه به رضایتی که در صحن مجلس نسبت به ایشان دیده شد شاهد مدیریت دکتر صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم باشیم
سیدعباس صالحی به روایت ۹۶ و ۱۴۰۳
 سیدعباس صالحی دوباره با عنوان وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون مجلس شورای اسلامی رفت تا اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی این سمت بگیرد.
دیروز سه‌شنبه، سی‌ام مرداد، سیدعباس صالحی - وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم - در جایگاه دفاع و ارائه برنامه‌هایش در حوزه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه، در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافت؛ این درحالی است که او پیش‌تر در سال ۱۳۹۶ چنین تجربه‌ای را از سر گذرانده بود با این تفاوت که در دوره پیشین نماینده‌ای در مخافت با او سخن گفت اما در این دوره نماینده‌ای با او مخالفتی نداشت.
سید عباس صالحی در نطق دیروزش همانند سال ۱۳۹۶ به طرح مسائل کلی پرداخت؛ هرچند وارد نشدن به جزییات چالش‌های پیش‌رو، از ایراداتی است که برای همه وزیران پیشنهادی می‌توان تاحدودی وارد دانست.
صالحی در نطق سال ۱۳۹۶ تقریبا از روی چالش‌های اساسی حوزه فرهنگ از جمله تعدد نهادهای تصمیم‌گیرنده درباره تولیدهای فرهنگی و هنری و مشکلات اهالی فرهنگ با این نهادها از جمله ممیزی، توقیف فیلم‌ها، لغو کنسرت‌ها و نمایش تئاتر و مشکلات مربوط به مطبوعات و ... گذشت و فقط در پایان سخنانش به‌صورت سربسته از لزوم اقتدار در تصمیم‌گیری در زمینه اختیارهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوزها سخن گفت اما در نطق امروزش هیچ اشاره‌ای به چالش‌های فرهنگ و هنر نداشت و محور نطق امروزش بیشتر بر وفاق ملی بود.
او در سخنان امروزش به رابطه دولت و ملت اشاره کرد و این مسئله را یکی از موضوعات نگران‌کننده برشمرد و کار عمده‌ دولت وفاق ملی را ترمیم رابطه دولت و ملت برشمرد.
همچنین بر این موضوع تأکید داشت که باید فرهنگ و هنر و رسانه، مفصل ارتباطی و میداران‌دار ارتباط دولت، ملت باشد.
متن کامل سخنان امروز ۳۰ مرداد ماه سیدعباس صالحی در مجلس در پی می‌آید.
سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی ارشاد در نطق خود برای گرفتن رأی اعتماد در مجلس شورای اسلامی با تسلیت ایام سوگ اربعین حسینی و یادی از شهیدان رجایی و باهنر و شهیدان خدمت شهید رئیسی و همراهانش در آستانه هفته دولت اظهار کرد: از فرصتی که هیئت رئیسه محترم و نمایندگان عزیز در کمیسیون‌ها و امروز فراهم کردند و حسن اعتمادی که داشتند، سپاسگذارم.  برگزاری جلسه امروز بدین شکل مسئولیت من را مضاعف کرد.
او افزود: سلام و ادب و احترام دارم به تمامی هنرمندان، سینماگران، نویسندگان، شاعران، روزنامه‌نگاران، اصحاب رسانه، ناشران، کتابفروشان، چاپخانه‌داران، فعالان فرهنگی خارج از کشور، کتابداران، فعالان عرصه‌های دینی و قرآنی و مساجد، کنشگران فرهنگ عمومی و فرهنگ اقوام و دیگر اقشار و به‌ویژه پیشکسوتان و نام‌آوران این حوزه‌ها که نقش مهمی در پایایی و مانایی فرهنگ و هنر ایران زمین داشته و دارند. امیدوارم که بتوانیم با همراهی و مشارکت آنها، فصل نویی را رقم بزنیم.
وزیر پیشنهادی ارشاد با تقدیر از خدمات و زحمات وزرای پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وظیفه خود می‌دانم که به طور خاص یاد کنم از کارکنان خدوم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های وابسته و نیز از کتابداران عزیز که با حداقل امکانات زیرساختی و جاری و به‌ویژه مسائل معیشتی دلسوزانه و مجاهدانه در خدمت فرهنگ و هنر ایران بوده‌اند و هستند. از رئیس جمهور محترم، دانشمند، مردمی، صادق و فرزانه جناب آقای دکتر پزشکیان سپاسگزارم که فرصت تجلیل خدمت را برای این بنده حقیر فراهم کرد. صالحی با اشاره اینکه کسی در مخالفت با او در مجلس سخن نگفت، اظهار کرد: می‌خواهم به یک نکته اشاره و بر روی آن نکته تاکید کنم واینکه ایده مرکزی دولت چهاردهم، وفاق ملی است. این کانون معنایی؛ مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت ایشان را از دولت‌های قبل متمایز کند. به نظر می‌آید که نظریه وفاق ملی در هم فضای نظری و هم در فضای عملی در دو سطح باید امتداد پیدا کند؛ هم در سطح نظام حکمرانی کشور و هم در سطح رابطه دولت و ملت.
او در ادامه توضیح داد: در بخش رابطه دولت و ملت دغدغه‌های جدی‌ای وجود دارد. پیمایش‌های مختلف یک دهه اخیر نشان‌دهنده کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی و دولت است که این فضا نگران کننده است. گسست‌های نسلی و جنسیتی، فاصله گروه‌های مرجع و از جمله فرهنگ و هنر و رسانه با دولت و ارکان حکمرانی است. بی‌تردید یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای اینکه بتواند وفاق دولت ملت را تجدید، تحکیم و تکمیل بکند، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
وزیر پیشنهادی فرهنگ خاطرنشان کرد: اینجانب در پرتو هدایت و نگرش‌های جامع و راهبردی مقام معظم رهبری و با استفاده از راهنمایی‌ها و دلسوزی‌های مراجع عظام تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ،هنر و رسانه تلاش خواهم کرد در دولت چهاردهم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی در سطح دولت و ملت مؤثر و سهیم باشند.
او با بیان اینکه تجدید، تکمیل و تحکیم مناسبات دولت -ملت فرع بر شناخت تغییرات اجتماعی است، اظهار کرد: در فضای جامعه ما عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمندند، دین و دینداری، محبت اهل بیت، زبان و ادبیات فارسی، میراث غنی فرهنگی، فرهنگ اقوام و رنگین کمان ایرانی، همزیستی ادیان و مذاهب اسلامی و مسائل دیگری که بخش ثابت هویتی و اجتماهی ما را ساخته و پرداخته‌اند و موجب ماندگاری ایران علی‌رغم طوفان‌های مهاجم شده است اما، تغییرات اجتماعی در جامعه ما، اندک نیست. این تغییرات اجتماعی ایجاب می‌کند، راهبردهای متناسب با این تغییرات اجتماعی را پیدا کنیم.
صالحی با بیان اینکه جامعه فعلی ایران، جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست، ادامه داد: به چند متغیر اشاره می‌کنم. در حوزه تحصیلات دانشگاهی مثلا در سال ۱۳۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال، دو درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند اما در سال ۱۳۹۵  این رقم به ۱۸ درصد یعنی ۹ برابر رسیده است. امروزه حدود ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند. این موضوع به معنای شکل‌گیری طبقه متوسط علمی و فرهنگی است؛ طبقه‌ای که روح نقاد دارد، طبقه‌ای که روح کنجکاو دارد، طبقه‌ای که سبک زندگی او با افراد بی‌سواد و کم سواد متفاوت است، طبقه‌ای که تعامل جغرافیایی و فرهنگی با جهان بیرون دارد.
او افزود: نکته دیگر جامعه زنان ماست. زنان ایرانی در سال ۱۳۵۵، حدود ۶۵ درصد بی‌سواد بودند. انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. سهم انقلاب اسلامی در اتفاقات حوزه زنان بسیار بسیار اساسی؛ عمیق و ژرف است. در سال ۱۳۹۵، ۹۳.۴ زنان با سوادند. در سال ۱۳۴۹ در کل ایران ۱۹۰ هزار دانشجوی دختر داشتیم در حالی که در سال ۱۴۰۰ یک و نیم میلیون دانشجوی زن داشتیم، یعنی ۵۶ برابر. این اتفاقات یعنی جامعه زنان ایرانی، تغییر و تحول اساسی پیدا کرده‌اند. ما نمی‌توانیم جامعه زنان متحول یافته را نبینیم که اشتغال می‌خواهند. نرخ بیکاری زنان تحصیل کرده، بیش از دو برابر مردان تحصیل کرده است. نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده ۲۸.۱ درصد است در حالی که مردان ۱۲.۹ دهم درصد. زنان سطح توقعی در حضور مدیریت‌های میانی و ارشد را پیدا کرده‌اند، آن‌ها سطح توقعاتی در سبک زندگی و حقوق فردی و اجتماعی پیدا کرده‌اند بنابراین متغیر دوم اجتماعی ما در کنار متغیر تحصیلات دانشگاهی تحولاتی است که در حوزه زنان اتفاق افتاده است. نمی‌توانیم تحولات را نبینیم و راجع به آن فکر نکنیم.
وزیر پیشنهادی ارشاد، مصرف فرهنگی را تحول سوم جامعه امروز ما خواند و اظهار کرد: در پیمایش مصرف فرهنگی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۰  انجام داد، نشان داد ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده می‌کنند؛ میانگین میزان استفاده از اینترنت حدود ۲۴ درصد، دو تا ۴ ساعت و حدود ۱۵ درصد بالای ۴ ساعت، یعنی مصرف و مسیر فرهنگی تغییرات قابل توجه پیدا کرد است. نوع مصرف نیز تحول پیدا کرد است؛ حدود ۷۰ درصد در شبکه‌های اجتماعی، جستجو و دانلود فیلم حدود ۲۳.۵ درصد، موسیقی ۳۸.۲ درصد. همه این‌ها نشان می‌دهد که جامعه ایرانی در دو دهه اخیر هم از منظر تحصیلات، هم از منظر ترکیب جنسیتی در حضور و میدان‌های تحصیلی و عمل و هم از لحاظ مصرف فرهنگی تغییرات قابل توجه یافته است. این تغییرات به معنای این است که ما در نوع نظام، مناسبات دولت و ملت باید به راهکارهای جدید فکر کنیم. ممکن است راهکارهای قدیم پاسخ ندهد.
او خاطرنشان کرد: دغدغه‌ها، اصول، چشم‌انداز و مقصد ثابت هستند اما مسیر می‌تواند و باید تغییرات خودش را پیدا کند. به نظر می‌آید با این تغییرات گسترده، فرهنگ و هنر و رسانه مفصل ارتباطی دولت و ملت باشد؛ یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خود را با ملت، با ایده و راهکارهای تازه اما به سوی مقصد مشترک پیدا کند. در این میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه هستند که میدان‌دار و عرصه‌دار این حوزه‌اند. بایستی منزلت، حقوق نهادها و تشکل این اصحاب را مورد توجه قرار داد.
او با بیان اینکه دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است، گفت: کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت _ ملت است؛ اینکه مردم دولت را از خود بدانند، به آن اعتماد کنند رابطه همدلانه و همکارانه با دولت پیدا کنند، همان نسبت‌هایی که در دهه اول انقلاب داشتیم. در آن دوران وقتی که گفته می‌شد در جبهه چیزی دچار کمبود شده، مردم از انبان زندگی خودشان می‌گذشتند برای اینکه آن کمک را انجام بدهند، چون دولت را از خود می‌دانستند، دولت را مال خود می‌دانستند و فاصله‌ای بین خود با دولت قائل نبودند. باید بازگشت مجددی به این میدان پیدا کنیم. باید اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه می‌توانند میدان‌داران این حوزه باشند. صالحی سپس گفت: امیدوارم در پرتوی وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور، تعامل چهار ساله دولت و مجلس که تقریباً با هم آغاز به کار کرده‌اند، شالوده‌ایی مستحکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید آورد. فرهنگی که به گفته امام راحل مبدا همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است و به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی فرهنگ مایه اصلی، هویت ملت‌هاست. فرهنگ یک ملت است که می‌تواند آن ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، فناور، نوآور و دارای آبروی جهانی کند.
او خاطرنشان کرد: ما ملت بزرگ، متنوع و کهن ایران در برابر طوفان‌ها، اگر هم سر خم کردیم، دوباره سربلند ایستادیم و می‌ایستیم و هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد. ایرانیان از دوران باستان همواره به عنوان ملتی بزرگ، با فرهنگ و تجربه‌های متنوع و عمیق یکی از خالقان جهانی فرهنگ بودند. ایرانیان نقطه اتصال شرق، غرب و انتقال فرهنگ و دانش و هنر و داستان و شعر بودند و هستند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است. فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور هنرمندگان، نویسندگان، شاعران، دانشمندان، فیلسوفان، فقیهان، محققان و دبیران ایرانی گسترش یافت. این پیشینه افتخارآمیز اکنون نیز استمرار دارد. مردمان فراوانی در جای جای جهان به دنبال شناخت و بهره‌مندی از فرهنگ و هنر ایران و ایرانی هستند. هزاران هنرآموز و هنرمند با اتکا به معارف غنی فرهنگی ایرانی اسلامی به آفرینش‌های هنری می‌پردازند. سینمای غنی به ویژه سینمای پس از انقلاب درخشش‌های شایان توجهی داشته و حتما بالندگی بیشتری باید پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازی‌های رایانه‌ای بر پیشانی این ملت و این مرز و بوم ظرفیت‌های قابل توجهی دارند. موسیقی ایرانی سفیر بی‌کلام، مخاطبان زیادی را مسحور خود می‌کند. این ظرفیت‌های افتخارآمیز بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ و هنر ایران اسلامی در حال و آینده خواهد بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.
دفاع صالحی از برنامه‌هایش
یکی از وزارتخانه‌های پیشران برای تحکیم وفاق دولت و ملت، وزارت فرهنگ است. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست جامعه ۵۰ سال قبل نیست و حتی جامعه ۱۰ سال قبل هم نیست. باید راهبردهای متناسب با این تغییرات پیدا کنیم.
امروز ۲۰ درصد جامعه ایرانی تحصیلات دانشگاهی دارند و طبقه متوسط علمی فرهنگی شکل گرفته که روح نقاد دارد.
 تغییرات فرهنگی به معنای این است که ما باید در نوع نظام مناسبات دولت و ملت به راهکارهای جدید فکر کنیم
طبق پیمایش سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند
در سال ۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال فقط ۲ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند و در سال ۹۵ به حدود ۲۰ درصد رسیده است. نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده ۲ برابر مردان تحصیل‌کرده است؛ نمی‌توانیم تحولاتی که در حوزهٔ زنان اتفاق افتاده را نبینیم و راجع‌به آن فکر نکنیم.
برنامه پیشنهادی سیدعباس صالحی
 «سیدعباس صالحی» وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در حال حاضر به عنوان مدیرمسئول مؤسسه و روزنامه اطلاعات و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی فعالیت می‌کند. او برنامه‌های خود را در قالب  چهار برنامه کلان برای وزارت فرهنگ اعلام نموده است :
کلان برنامه مردمی‌سازی و عدالت فرهنگی؛
حمایت از شناسایی و توانمندسازی ظرفیت های مردمی تولید و عرضه فرهنگی
 حمایت از ایجاد و افزایش مجامع تخصصی فعال در حوزه فرهنگ و هنر
 عمومی سازی دسترسی مردمی به محصولات و فرصت‌های فرهنگی در تمام نقاط کشور (با استفاده از فرهنگ کارت و...)
 ایجاد دسترسی عادلانه به فرصتهای حضور بین المللی برای اهالی فرهنگ و هنر
 بهره گیری از نظام اعتباریابی و رتبه بندی آثار و فعالان فرهنگی هنری و رسانه ای در صدور مجوز با استفاده از ظرفیت اصناف و بازیگران بزرگ مردمی به عنوان مکمل نظام موجود اعطای مجوز
 اولویت‌بخشی به نیازهای مردم و اهالی فرهنگ و هنر در استان‌های مختلف و به ویژه مناطق کم برخوردار
کلان برنامه رونق اقتصاد فرهنگ و توسعه صادرات فرهنگی؛
 اجرای سند توسعه صادرات محصولات و خدمات فرهنگی (ابلاغی دفتر مقام معظم رهبری)
 بهبود محیط کسب و کار (بهبود مقررات گذاری و تنظیم گری) برای رشد محصولات فرهنگی با مضامین ایرانی -اسلامی
 ایجاد شفافیت در فرآیند مجوزها، تولید و عرضه محصولات فرهنگی
افزایش سهم کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی- اسلامی در بازارهای جهانی
 حمایت از شکل گیری نهادها و موسسات مردمی در صیانت از حقوق مالکیت فکری، مادی و معنوی آثار فرهنگی هنری و رسانه ای خصوصا در فضای مجازی
حمایت از تاسیس و افزایش مراکز نوآوری و ایجاد و توسعه شهرک‌ها و پارک‌های اختصاصی محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای
کلان برنامه کاربست فناوری‌های نوین برای بهبود تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری؛
 هوشمندسازی حکمرانی و راهبری امور فرهنگی
 تقویت انسجام و هماهنگی دستگاه های فرهنگی از طریق توسعه سامانه ها و سکوهای کاربردی
 حمایت از گسترش سکوها و سامانه های تولید، توزیع و مصرف فرهنگی
 طراحی و حمایت از ایجاد زیست بوم سیاست‌گذاری و مدیریت فرهنگی ویژه مدیران حوزه فرهنگ با استفاده از کلان داده های فرهنگی
 بهره گیری از ظرفیت فناوری برای مشارکت هدفمند مردم، فعالان فرهنگی هنری و ذی نفعان فضای مجازی در فرایند تصمیم گیری و اعمال نظارت بر تصمیمات وزارتخانه
کلان برنامه پاسداشت و تقویت اصالت و هویت ایرانی - اسلامی؛
غنی سازی محتوایی تولیدات فرهنگی و هنری کشور
حمایت از تبیین و ترویج مبانی و ارزش‌های انقالب اسلامی و اندیشه‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری، به ویژه برای مخاطبان خارج از کشور
بهبود تصویر ایران در افکار عمومی مردم کشورهای جهان به ویژه کشورهای ایران فرهنگی و همسایه متناسب با مولفه های هویتی ایرانی-اسلامی
حمایت از تولید و نشر محتواهای موثر و جریان ساز در معرفی و تقویت هویت ایرانی اسلامی
 تقویت پژوهش و مطالعات در حوزه های گوناگون تولید و مصرف فرهنگی با رویکرد آینده پژوهانه
 تقویت و تعمیق فعالیتهای فرهنگی مسجدمحور
 طراحی و اجرای اقدامات هدفمند ناظر به مسائل و چالشهای فرهنگ عمومی
سید عباس صالحی کیست؟
سید عباس صالحی در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی از سوی علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد؛ در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد و حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد. صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزاتخانه باقی ماند و با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد و توانست با کسب ۲۴۲ رأی موافق، ۲۵ رأی مخالف و ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸ رأی مأخوذه وزیر فرهنگ دولت دوازدهم شود.
سید عباس صالحی زاده ۱۳۴۲ در مشهد و دارای تحصیلات دکترای فلسفه است؛ وی در سال ۱۳۵۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و دروس مقدماتی، سطوح مقدماتی و عالی را در آنجا گذراند.
در سال ۱۳۶۰ به حوزه علمیه قم رفت و دروس خارج را تا سال ۱۳۶۸ در قم گذراند. وی سپس به مشهد بازگشت و در دروس خارج استادان مشهد ادامه تحصیل داد و از سال ۱۳۶۱ در مجله حوزه به عنوان یکی از نویسندگان آن مشغول به فعالیت بود.
عباس صالحی بین سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۷ سردبیر مجله حوزه و در سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ مسئول دفتر تبلیغات اسلامی خراسان بود؛ از سال ۱۳۷۶ تاکنون در سه دوره متوالی عضو هیئت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی (و سپس عضو هیئت امنای آن) بود و از سال ۱۳۷۶ نیز مدیر مسئول نشریه پژوهش‌های قرآنی و از همان سال عضو هیئت تحریریه نشریات فقه اهل بیت و کاوش فقه در فقه اهل بیت بود. صالحی در ادامه فعالیت‌های خود در سال ۱۳۷۸ مدیر مسئولی و سردبیری نشریه پگاه را بر عهده داشت که تاکنون ۱۷۶ شماره از آن منتشر شده‌است. وی در دولت یازدهم و در دوره وزارت علی جنتی از سوی علی جنتی به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد؛ در ۲۸ مهر ۱۳۹۵ علی جنتی از سمت وزیر ارشاد استعفا داد و حسن روحانی، بلافاصله پس از استعفای علی جنتی، سید عباس صالحی را به سرپرستی وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب کرد؛ صالحی تا زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس، سرپرست این وزاتخانه باقی ماند و با آغاز به کار دولت دوم حسن روحانی، وی از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی و وزیر فرهنگ دولت دوازدهم شود. پس از درگذشت سید محمود دعایی (مدیرمسئول سابق روزنامه اطلاعات از سال ۱۳۵۹)، هجدهم خرداد خرداد ۱۴۰۱ طی حکمی از سوی رهبر معظم انقلاب سید عباس صالحی به عنوان نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول جدید روزنامه اطلاعات منصوب شد.
هماهنگی‌ با ارکان نظام نقطه قوت سیدعباس صالحی است/ سیاست‌های بازتری را شاهد خواهیم بود
 استاد ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر رسانه نقطه قوت سیدعباس صالحی، وزیر پیشنهادی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم را هماهنگی با ارکان نظام دانست و گفت: ویژگی های علمی ، تجربی و مدیریتی صالحی نشان می‌دهد که حوزه فرهنگ و هنری و رسانه با دوره کم‌چالشی در زمان وزارت وی روبه‌رو است.
حمید ضیایی‌پرور درباره ویژگی‌های مدیریتی سیدعباس صالحی وزیر پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: او شرایط را به قبل از دوره دوتلت سیزدهم برمی‌گرداند. فکر می‌کنم او تنها وزیری است که پس از گذشت یک دوره از دولت، دوباره به همان وزارتخانه قبلی برمی‌گردد. بیژن زنگنه وزیر نفت پس از هشت سال دوباره به وزارتخانه برگشت. اما احتمالا وزیری که پس از یک دوره دوباره برگردد نداشته‌ایم. وی با تاکید بر این که نقطه قوت سیدعباس‌صالحی هماهنگی با ارکان نظام است، ادامه داد: او هم با مجلس و هم با دیگر بخش‌های نظام همسو خواهد بود. صالحی تجربه دیرینه‌ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سبقه‌ای در حوزه علمیه قم و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دارد. اینها مزیت‌هایی است که نشان می‌دهد با دوران کم چالشی روبه‌رو هستیم.
سیاست‌های بازتری را شاهد خواهیم بود
ضیایی‌پرور بیان کرد: سیدعباس صالحی از معاونت فرهنگی و حوزه نشر و کتاب وزارت فرهنگ بالا آمده است و شخصیت مقبولی در بدنه وزارت فرهنگ و رشاد و ارکان نظام و هنرمندان محسوب می‌شود؛ صالحی وزیر دولت روحانی بوده و در بدنه اعتدال‌گرایان هم مورد اعتماد است. این پژوهشگر رسانه با بیان اینکه در حوزه رسانه به نسبت سه سال اخیر یک عقبگرد داشتیم، گفت: با مدیریت سیدعباس صالحی رویکرد بهتری را شاهد خواهیم بود. در این سه سال اخیر در حوزه آزادی‌های رسانه‌ای کشور دچار عقبگرد شد که بخشی از آن به دلایل فناوری برمی گردد. در هیات منصفه مطبوعات و کمیته فیلترینگ اتفاقاتی افتاده که معاونت مطبوعاتی موثر بوده است. به نظر می‌رسد در دوره پیش رو سیاست‌های بازتری را شاهد خواهیم بود. استاد ارتباطات اجتماعیبا اشاره به این که صالحی تعامل بهتری با مجلس و قوه قضاییه دارد، گفت: وزارت فرهنگ هر چه از اقتدار بیشتری برخوردار باشد نهادهای ذیربط مثل مجلس و قوه قضاییه حرفش را بهتر می‌خوانند. وزیر قوی باعث می‌شود وزارتخانه از یک نهاد دست دوم در حوزه فرهنگ و اندیشه خارج شود. در تعامل با بقیه دستگاه ها مثل صداوسیما و ساترا هم این نکته اهمیت دارد. چون حوزه اختیارات و تنظیم‌گری که وزارت فرهنگ و ارشاد دارد خیلی گسترده است.
صالحی در وزارت فرهنگ چتر حمایتی دولت را تا شرق و غرب کشور باز کرد
شاعر و منتقد ادبی با بیان اینکه سیدعباس صالحی در زمان وزارتش چتر حمایتی دولت را فراتر از تهران تا شرق و غرب کشور باز کرد، گفت: حضور او در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خودی خود نشان‌دهنده برنامه است یعنی دولت چهاردهم برنامه فرهنگی دارد که سراغ صالحی رفته است. بهروز جلالی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره ایده‌هایی که سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره‌های معاون فرهنگی و وزارت دنبال می‌کرد، گفت: آن زمان او تلاش داشت این ایده را که «همه ایران تهران نیست»، عملی کند. تصور برخی از مدیران در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه این است که اگر تهران را اقناع و اشباع کنند و اگر خواسته‌های اهالی فرهنگ، مطبوعات و رسانه‌ در تهران به تحقق برسد کافی است و نیازی نیست که برای شهرستان‌ها هم این کار انجام شود. صالحی با این نگاه مخالف بود و به منصوبان خود تاکید می‌کرد که همه ایران تهران نیست.
تشکیل و راه‌اندازی سامانه انجمن‌های ادبی یکی از بزرگ‌ترین اقدامات صالحی بود که انجام شد
این شاعر با اشاره به اینکه صالحی تجربه معاونت فرهنگی و وزارت فرهنگ را دارد، ادامه داد: او در این دو دوره ایده‌های مختلف را دنبال می‌کرد. تجلی این نگاه در حوزه ادبیات در راه‌اندازی جشنواره انجمن‌های ادبی محقق شد. برای ثبت انجمن‌های جدید تا مرزهای شرقی و غربی ایران رفتیم. انجمن‌هایی از مناطقی ثبت نام می‌کردند که نام آن منطقه را نشنیده بودیم در حالی که شاعران جوان و مسن در آنجا فعال بودند. چتر حمایتی دولت تا آن زمان به آن مناطق نرسیده بود. معاون بنیاد شعر و ادبیات داستانی در زمان وزارت صالحی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی سامانه انجمن‌های ادبی یکی از بزرگترین اقدامات صالحی بود که انجام شد. حمایت‌هایی که انجام می‌شد، گرچه کافی و وافی نبود اما فعالان از مقدرات دستگاه فرهنگی مطلع و متوجه بودند که تلاش انجام می‌شود.
جلالی با تاکید بر اینکه در دوره مدیریت صالحی مشورت گرفتن، دخالت دادن نگاه و دیدگاه نفرات هر حوزه اهیمت داشت؛ افزود: در حوزه ادبیات نظر نویسندگان و شاعران به طور کامل مورد توجه قرار می‌گرفت. در حوزه رویدادهای فرهنگی مانند جایزه ادبی جلال، جشنواره شعر فجر، جشنواره‌های ادبی مختلف پروین اعتصامی (که برای شاعران و نویسندگان زن بود) نگاه تخصصی برای او مهم بود.
در دوره مدیریت صالحی مشورت گرفتن، دخالت دادن نگاه و دیدگاه نفرات هر حوزه اهیمت داشت
این شاعر درباره تغییراتی که در دوره سیدعباس صالحی در جایزه جلال شکل گرفت، توضیح داد: پیش از این دوره، در قوانین نوشته شده بود، دبیر جایزه جلال به شکل پیوسته دبیر کتاب سال است. این در حالی است که کتاب سال بخش‌های مختلف دارد، دبیر کتاب سال باید فردی آگاه در علوم مختلف باشد، اما جایزه جلال بیشتر ادبی است و بخش رمان، داستان کوتاه، مستندنگاری و نقد ادبی دارد، الزامی نداشت که فردی مانند دبیر جایزه کتاب سال، دبیر جایزه جلال باشد. به گفته این منتقد ادبی انتخاب یک فرد به عنوان دبیر جایزه جلال و کتاب سال، جایزه جلال را از بالندگی، رونق و پوست اندازی دور می‌کرد. با اینکه دبیر جایزه کتاب سال فردی آگاه و مسلط به حوزه بود.
تلاش برای پیشگیری از تعارض منافع و حقوق نویسندگان و شاعران
جلالی با اشاره به اینکه صالحی به شدت به پیشگیری از تعارض منافع اعتقاد داشت، گفت: پیش از فعالیت صالحی، افرادی که در این جایزه به عنوان دبیر، داور یا در هر بخش دیگر فعال بودند، می‌توانستند آثار خود را در جایزه شرکت بدهند. در نتیجه توجه صالحی اصلاحی در روند برگزاری این جایزه شکل گرفت و بر اساس آن، اجازه ورود کتاب‌های افرادی که در جایزه به هر نحوی حتی در دبیرخانه حضور داشتند، در بخش رقابتی ممکن نبود. این نگاه برای پیشگیری از تعارض منافع و حقوق نویسندگان و شاعران بود.
صالحی اگر برای ادیبان و هنرمندان مساله‌ای شکل می‌گرفت، حتما آن را پیگیری و به آن رسیدگی می‌کرد این شاعر با تاکید بر اینکه صالحی به دغدغه‌های حوزه‌های مختلف توجه داشت و آن‌ها را پیگیری می‌کرد، افزود: اگر برای ادیبان و هنرمندان مساله‌ای شکل می‌گرفت، حتما آن را پیگیری و به آن رسیدگی می‌کرد. در مورد افراد پیشکسوت نگاه حمایتی داشت. همچنین با گروه‌ها و بخش‌های مختلف زبان تعامل را رعایت می‌کرد. او با تاکید بر اینه سیدعباس صالحی هیچ وقت دنبال پذیرش و تلاش برای به عهده گرفتن مسئولیت نبود، افزود: در روزهای گذشته مصاحبه‌ای انجام شده و از حضور او در کمیسیون فرهنگی مجلس روایتی آمده است که او در آن اعلام کرده است علاقه‌ای به وزارت فرهنگ نداشت و بهتر است جوانان این مسئولیت را بر عهده بگیرند. این در حالی است که او معمولا در جمع و ابتدای صحبت این را می‌گوید، اما وقتی مسئولیتی برعهده او گذاشته شود حتما به خوبی انجام خواهد داشت. به نظرم اخلاقی نیست اگر بگوییم صالحی برای وزارت برنامه نداشت، بلکه پذیرش حضور صالحی در وزارت فرهنگ و ارشاد به خودی خود نشان دهنده برنامه است یعنی حاکمیت برنامه فرهنگی دارد که سراغ صالحی می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه