روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳۱ مرداد - شماره 4660

جوشش دوباره عاشورا در اربعین


 احمد رازقی نیا- راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان شیعه در بین شیعیان رایج بوده‌ است. بنا بر تاکید پژوهشگران‏ این راهپیمایی سنت و رفتار مداوم شیعیان از زمان ائمه بوده است که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند. گفته شده‌ در دوره هایی فراموش شد تا اینکه محدث نوری آن را احیا کرد.
برای رسول خدا (ص) که سرور کائنات بوده است و امیرالمومنین (ع) دوم شخص خلقت و وجود مقدس حضرت زهرا (س) سرور بانوان دو عالم، امام مجتبی (ع) ما اربعین نداریم و فقط در ارتباط با امام حسین (ع) است. چون این موجود مقدس تحول عظیمی به وجود آورد و درجات رستگاری را در مقابله با حاکمیت ظالم به تمام آزادگان جهان نشان داد بنابراین صاحبان قدرت‌های فاسد همیشه سعی داشته اند که واقعه کربلا از چشم‌ها و ذهن‌ها خراج شود. اربعین باعث جوشش مجدد این واقعه است.
اینک اما در سال‌های اخیر راهپیمایی اربعین در کنار اینکه یک حرکت دینی و مذهبی جهان شمول به حرکتی سیاسی تبدیل شده است تا جهان استکبار وحدت مسمانان را بیش از پیش درک کند. راهپیمایی اربعین ادامه دهنده و به نوعی تکمیل‌کننده روز عاشوراست. این راهپیمایی یادآور فداکاری‌ها و البته مصیبت‌هایی است که بر امام حسین و یارانش پس از آن بر اسرای کربلا گذشت. به گفته این پژوهشگر، اربعین تداوم راه امام حسین (ع) و یارانش در زنده نگهداشتن دین اسلام و جلوگیری از تحریف و انحراف در آن است.
اربعین را پیام وحدت و همبستگی میان مسلمانان و حتی آزادی‌خواهان است، این همایش چند میلیونی خود می‌تواند پادزهری باشد بر اقدامات تفرقه افکن و تفرقه‌انگیز دشمنان که در یک دهه اخیر از سوی دشمنان جهان اسلام برای اختلاف میان جوامع اسلامی به کار گرفته شده است.
راهپیمایی اربعین تجلی‌گاه و محل حضوری برای همه اقشار و همه مذاهب اسلامی و حتی ادیان توحیدی است. در این راهپیمایی جدا از حضور جدی اهل تشییع، شاهد حضور دوستداران اهل تسنن نیز هستیم که به عشق و حمایت از آرمان‎‌های امام حسین و قیام عاشورا در این راهپیمایی شرکت می کنند. حضور خاخام‌های یهودی و اسقف‌های مسیحی جلوه‌ دیگری از این راهپیمایی عظیم و باشکوه است. که در مسیر عشق و دلدادگی قدم گذاشته‌ و در مکتب انسانیت وآزادگی شاگردی امام حسین را می‌کنند.
این همه، نشان از جهان شمولی و سبقه جهانی آموزه‌های مکتب امام حسین دارد. که بدون تردید، صرف حضور در این راهپیمایی خود می‌تواند عامل بسیار مهمی برای گسترش، همبستگی و وحدت نه تنها میان شیعیان که کل آزادگان جهان باشد.
وجه غیردولتی و مردمی بودن این راهپیمایی در کنار آرمان‌های بلند نهضت حسینی، یکی از علل اصلی شکوه آن در همنوا ساختن مردم از پیر و جوان و زن و مرد و در هر دین و آیینی در این مراسم است.
این موضوع بیانگر این است که تاکید بر آموزه‌های معنوی و روحانی دین اسلام، که بخش عمده‌ای از آن در قیام عاشورا خود را تجسم بخشید، فارغ از هر گونه سیاست و دولت‌زدگی می‌تواند ایجادکننده یک کنش جمعی مبتنی بر وحدت و همبستگی، نه تنها بین مذاهب که بین ادیانی باشد.
راهپیمایی اربعین و قرار گرفتن میلیون‌ها نفر انسان از نژادها و ملیت‌های زبان‌های سراسر جهان کنار هم، به نوعی تمرین عملی برای ایجاد همبستگی و اتحاد میان مذاهب با ادیان توحیدی است. چرا که این راهپیمایی برگرفته و منادی قیامی جاودانه در تاریخ است که آموزه‌های آن در مسیر و مبتنی بر فطرت و آزادی‌خواه و ستم‌گریز انسانی قرار دارد و جوهره آن بر صلح و عدالت است.
بنابراین تداوم وجه مردمی بودن راهپیمایی و پرهیز از منسوب ساختن آن به دولت خاص و سیاسی کردن آن می‌تواند تاثیر بسیار مهمی از گسترش آن داشته باشد.


توصیه سازمان جهانی بهداشت درباره نحوه واکسیناسیون «آبله میمونی»
  سخنگوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) در مبارزه با ویروس «ام پاکس» (آبله میمونی) تاکید کرد باید واکسیناسیون هدفمند در مکان‌هایی که به ویروس آلوده شده‌اند، انجام شود.
«مارگارت هریس»، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت درباره تدابیر مبارزه با ویروس ام پاکس گفت: در حال حاضر واکسیناسیون انبوه پیشنهاد نمی‌شود؛ این خیلی مهم است. باید واکسیناسیونِ هدفمند در مکان‌هایی که به ویروس آلوده شده‌اند، انجام شود.
وی افزود: آنچه در حال حاضر دشوار است، تهیه واکسن و تحویل آنها به مکان‌های درگیر ویروس است.
به گزارش آناتولی، هریس تاکید کرد: مردم نباید نگران باشند. با وضعیتی مانند ویروس کووید-۱۹ مواجه نیستیم. این یک ویروس بسیار متفاوت است که نحوه شیوع آن متفاوت است. ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شد، آبله به طور عمده از طریق تماس فیزیکی بسیار نزدیک منتقل می‌شود.
از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی بیش از ۱۰ کشور آفریقایی مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش کرده اند که از طریق تماس نزدیک منتقل می شود و جمهوری دموکراتیک کنگو بیش از ۹۰ درصد موارد گزارش شده را تشکیل می دهد.
به گفته متخصصان بهداشتی، فردی که به ام پاکس آلوده شده است طی ۲ تا ۱۹ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس، علائم را نشان می‌ دهد.
به گفته متخصصان سازمان جهانی بهداشت، ام پاکس باعث ایجاد بثورات و علائم شبیه آنفلوآنزا می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه