روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۴ مرداد - شماره 4655

آیین تکریم و معارفه معاون علمی رئیس‌جمهور برگزار شد

مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است


 آیین تکریم و معارفه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.
محمدرضا عارف در این مراسم گفت: ما امروز به جایی رسیدیم که در فناوری پیشرفته جزو مدعیان بزرگ دنیا هستیم، این نتیجه زحمات و تلاش‌های جوانان پرانرژی و پرشور کشور بوده است که در این ۴ دهه وضعیت علمی خوبی را برای کشور ایجاد کردند. وی با بیان اینکه شاخص‌های کمی و کیفی نیروی انسانی، یک کمیت و سرمایه معنوی را برای ما به ارمغان آورده است، اظهار داشت: منابع زیرزمینی، ظرفیت بالای دانشگاه و کیفیت آن، مزیت نسبی است که باید در همه برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها استفاده شود. عارف تأکید کرد: سند چشم‌انداز در رأس همه تعهدات ملی قرار دارد؛ جایگاه اول در منطقه در همه زمینه‌ها میثاق ملی است و بنا بوده تا سال آینده به این برسیم که عقب ماندیم و باید جبران شود.
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: محوریت تحقق سند چشم‌اندازه به‌طور طبیعی به‌عهده معاونت علمی است. گام‌های اولیه برداشته شده و به جایی رسیدیم که بدون استناد به نیروی جوان علمی نمی‌توانیم جلو برویم. زمانی که این سند تصویب می‌شد، ما در برخی از شاخص‌ها، جایگاه اول یا دوم در منطقه را داشتیم، ما در منطقه‌ای پویا زندگی می‌کنیم. شاخص‌های مدنظر ما در طول ۲۰ سال گذشته بسیار دگرگون شده است. وی یادآور شد: برنامه هفتم توسعه که نخستین کلید عملیاتی این برنامه دیروز با تشکیل شورای‌عالی راهبری این سند، زده شد، عموما از اهداف خوب و مترقی‌ای برخوردار است. ایرادی که به این سند می‌شود گرفت این است که منابع مورد نیازش دیده نشده است؛ در برنامه تکلیف شده که دولت ظرف یک سال منابع را لحاظ و به مجلس ارسال کند؛ ان شاءالله این ایراد هم رفع می‌شود.
حرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حرف علمی رئیس‌جمهور و دولت است؛ وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود
عارف تصریح کرد: معاونت علمی را دستگاه نمی‌دانیم که در رقابت یا رفاقت با سایر دستگاه‌ها باشد، بلکه یک معاونت ستادی است، حرف معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حرف علمی رئیس‌جمهور و دولت است، لذا وارد رقابت با هیچ دستگاهی نمی‌شود. وی افزود: دولت که با خودش رقابت نمی‌کند؛ دستگاه‌ها ممکن است رقابتی داشته باشند، بد هم نیست، اما گاهی این رقابت‌ها به اختلاف تبدیل می‌شود که دولت و رئیس‌جمهور باید آن را حل کند؛ علی‌الاصول مرجع حل اختلاف‌های علمی دستگاه‌ها، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور است.
عارف تصریح کرد: خواهشم این است که به هیچ‌وجه این معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را دستگاه ندانید؛ اگر دستگاه بدانیم، هم منابع تقسیم می‌شود و هم مسئولیت‌ها؛ نباید اینگونه شود. همه اختیارات و مسئولیت‌های رئیس‌جمهور در بخش علم و فناوری در این معاونت باید مدیریت شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه