روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۲ مرداد - شماره 4653

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران:

مازندران رتبه نخست کشور در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی را دارد


  مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان این‌که مازندران رتبه نخست کشور در ارائه تسهیلات اشتغالزایی و مشاغل خانگی را دارد، گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای پرداخت تسهیلات به صاحبان کسب و کار طرح‌های اشتغال‌زایی مشاغل خانگی و خرد این استان ۲۵ برابر افزایش یافت.
 علی باقری  در هشتمین جلسه شورای هماهنگی مدیران و دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران در ساری اظهار کرد: رقم پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی مازندران در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در مجموع ۱۲۰ میلیارد ریال بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ و در سال ۱۴۰۱ به ۹۱۷ میلیارد ریال رسید. اما سال ۱۴۰۲ میزان پرداخت این تسهیلات اشتغال‌زایی در مازندران به یک‌هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال افزایش یافت که رقمی بی‌سابقه است.
وی همچنین از افزایش صدور مجوز مربوط به طرح‌های اشتغالزایی مشاغل خانگی مازندران در چند سال گذشته خبر داد و افزود: در حالی که سال ۱۳۹۹ در مجموع یک‌هزار و ۲۱۷، سال ۱۴۰۰ سه هزار و ۴۰۳ و سال ۱۴۰۱ نیز ۶ هزار و ۵۴ مجوز طرح‌های مشاغل خانگی در مازندران صادر شد، این رقم در سال ۱۴۰۲ به هشت هزار و ۶۵۵ مجوز افزایش یافت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در غالب شورای هماهنگی، تعامل بسیار خوبی بین دستگاه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: دغدغه‌ اصلی ما ارایه خدمات مطلوب و با کیفیت به مردم است. بیش از ۷۰ درصد مردم به نوعی از این دستگاه‌ها خدمت دریافت می‌کنند که این امر بیانگر مردمی بودن این مجموعه است.
باقری اظهار کرد: افزایش چندین برابری تسهیلات مشاغل خانگی، بیانگر جایگاه و اهمیت بالای مشاغل خرد و خانگی در بحث اشتغالزایی پایدار و اصولی است.
پوشش ۱۶۰ هزار نفری بیمه اجتماعی کشاورزان در مازندران
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مازندران نیز در این نشست با بیان این‌که ۷۰ درصد از حق بیمه‌گری روستاییان توسط دولت پرداخت می‌شود، اظهار کرد: در بحث بیمه درمان روستاییان مشکلات اساسی وجود دارد و لازمه رفع این مشکل نیز تلاش و تعامل مدیران دستگاه‌های اجرایی است.
محمد اسفندیاری گفت: این صندوق هم‌اکنون ۱۶۰ هزار نفر از مردم این استان را زیر پوشش دارد. از جمعیت بیش از سه میلیون نفری مازندران، ۴۳۳ هزار نفر می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان شوند. در این صورت حدود یک‌هزار و ۳۰۰ نفر از مزایای مستمری بازنشستگی این صندوق بهره‌مند خواهند شد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مازندران از فعالیت ۷۸ کارگزار صندوق در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ پرونده به اداره کل تامین اجتماعی استان ارسال شده است.
اسفندیاری تصریح کرد: مادران ساکن در مناطق روستایی و عشایری که دارای سه فرزند یا بیشتر باشند به صورت رایگان زیر پوشش بیمه‌ای این صندوق قرار می‌گیرند و از مزایای آن برخوردار می‌شوند.
وی افزود: تاکنون پنج هزار متقاضی عضویت در این صندوق در استان ثبت‌نام کردند که پس از راستی‌آزمایی اولیه و تشکلیل پرونده مربوطه، یک‌هزار نفر از این مادران عضو این صندوق شدند و رسیدگی بقیه پرونده‌ها نیز در حال انجام است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مازندران خاطرنشان کرد: همه هزینه‌های بیمه مادران مشمول این طرح از سوی دولت و در سطح هشت پرداخت می‌شود و هیچ هزینه‌ای برای بیمه‌شدگان ندارد.
اسفندیاری اظهار کرد: از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران فعالیت دارند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه