روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۲۰ مرداد - شماره 4651

میراث‌های پیامبران


  فرزانه خدایی- راسم پیاده روی کربلا در روز اربعین، از دیرباز در میان شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) اهمیت بسزایی داشته و علما و مراجع نیز همگام با مردم عراق و دیگر سرزمین‌های اسلامی در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند. در زیارت اربعین حضرت سیدالهشدا (ع) مفاهیم عمیقی از جمله امام شناسی نهفته است، در واقع معرفی امام به عنوان ولی خدا محبوب خدا و دوست و نجیب خدا، آنجا که می‌فرمایند، اَلسَّلاَمُ عَلَی وَلِیِّ اللَّه وَ حَبِیبِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَی خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ اَلسَّلاَمُ عَلَی صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ، «سلام بر ولیّ خدا و حبیبش، سلام بر دوست خدا و نجیبش، سلام بر برگزیده خدا» اینها صفات اباعبدالله است که هر کدام صفت یکی از پیامبران بزرگ الهی است و سیدالشهدا (ع) هر صفت را از یکی از انبیا (ص) به ارث برده و این صفات در وجود مبارک حضرت مستجمع است.
بیان ویژگی‌های امام حسین (ع) و جایگاه سیدالشهدا (ع) از دیگر مفاهیم زیارت اربعین است: زمانی که سیدالشهدا (ع) از مکه خارج می‌شد در پاسخ به اینکه چرا از مدینه خارج می‌شوی، به دیدار وجود مبارک پیامبر (ص) در خواب اشاره و فرمودند: جد بزرگوارم فرمودند، «إِنَ‏ لَک‏ فِی‏ الْجَنَّةِ دَرَجَاتٍ لَا تَنَالُهَا إِلَّا بِالشَّهَادة» «تو در بهشت درجه و جایگاهی داری که به آن نمی‌رسی مگر با شهادت». فلذا در زیارت اربعین چنین میگوییم: أَکْرَمْتَهُ بِالشَّهَادَهِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعَادَهِ وَ اجْتَبَیْتَهُ بِطِیبِ الْوِلاَدَ». «او را به شهادت گرامی داشتی». «و به خوشبختی اختصاصش دادی، و به پاکی ولادت برگزیدی» «و جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَهِ وَ قَائِداً مِنَ الْقَادَهِ وَ ذَائِداً مِنَ الذَّادَهِ وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الأْنْبِیَاءِ». و او را آقایی از آقایان، و پیشروی از پیشرویان، و مدافعی از مدافعان حق قرار دادی، و میراث‌های پیامبران را به او عطا فرمودی».
پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»رسم بوده است، اما در برهه ای از زمان به فراموشی سپرده می شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می شود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سید الشهدا(ع) در اکثر برهه های تاریخی به سختی انجام می شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می شدند.
پیاده روی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد چرا که جابر بن عبدالله انصاری و عطیه عوفی در سال ۱۲۸۱ قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می گذشت، به کربلا رسیدند و طبق آنچه که در منابع شیعه معتبر مشهود است در روز اربعین حضرت زینب کبری (س) و امام سجاد همراه با هشتاد و چهار نفر وارد کربلا شدند و پس از گفتگو با جابر عبدالله انصاری، قبر مطهر امام (ع) را زیارت کردند و از آنجا زیارت اربعین آغاز شد.
اهل بیت علیهم السلام، چون به کربلا رسیدند، جابر بن عبدالله انصاری  را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر برای زیارت حسین علیه السلام آمده بودند، هم زمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله و زاری کردند و بر صورت خود سیلی زده و ناله های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند، زینب علیها السلام در میان جمع زنان آمد و گریبان چاک زد و با صوتی حزین که دل ها را جریحه دار می کرد می گفت: «وا اخاه! واحسیناه! واحبیب رسول الله و ابن مکهٔ و منی! و ابن فاطمهٔ الزهراء! و ابن علی المرتضی! آه ثم آه!» پس بی هوش شد.
آن گاه ام کلثوم لطمه به صورت زد و با صدایی بلند می گفت: امروز محمد مصطفی و علی مرتضی و فاطمه زهرا از دنیا رفته اند و دیگر زنان نیز سیلی به صورت زده و گریه و شیون می کردند.
سکینه چون چنین دید، فریاد زد: وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل بیت تو کرده اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان کردند!


عضو شورای عالی استان‌ها:
رییس شورای عالی استان‌ها غیرقانونی سکاندار این شورا شد
 عضو شورای عالی استان‌ها از مشخص شدن رئیس جدید این شورا بدون برگزاری انتخابات و طی یک فرایند غیرقانونی خبر داد.
پرویز سروری عضو شورای عالی استان‌ها درباره مشخص شدن رئیس جدید شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: متأسفانه این اقدام در سکوت کامل خبری و بدون اطلاع اعضای شورای عالی استان‌ها صورت گرفته است.
وی افزود: جای تعجب است که من هم از طریق اهالی رسانه متوجه این قضیه شده‌ام و مشخص شدن رئیس شورای عالی بدون برگزاری انتخابات کاملاً غیرقانونی است.
سروری تاکید کرد: به نظرم باید حتماً استدلال‌ها در این زمینه بیان شود چگونه ممکن است که بدون رأی گیری اعضای شورای عالی استان‌ها رئیس بدون انتخابات مشخص شود. این عضو شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: بر اساس قانون رئیس این شورا باید توسط اعضای شورا طی انتخابات برگزیده شود.
گفتنی است؛ انتخابات هیأت رئیسه سومین سال از ششمین دوره شورای عالی استان‌ها در تاریخ ۷ دی‌ماه سال ۱۴۰۲ برگزار شد و در جریان برگزاری این انتخابات شهرام دبیری؛ نماینده مردم تبریز در شورای عالی استان‌ها در رقابت با پرویز سروری؛ نماینده مردم تهران در شورای عالی استان‌ها با کسب ۳۸ رأی در مقابل ۳۷ رأی سروری از ۷۵ رأی اخذ شده به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها انتخاب شد. همچنین مسعود پزشکیان پس از اینکه به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد، در تاریخ ۱۴ مردادماه با صدور حکمی شهرام دبیری را به عنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور انتصاب کرد. ولی اخیراً موسی‌الرضا حاجی‌بگلو؛ نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور همزمان با انتصاب شهرام دبیری به سمت معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، سکاندار شورای عالی استان‌های کشور شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه