روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۷ مرداد - شماره 4650

در سومین نامه سرگشاده مومنی و راغفر به پزشکیان عنوان شد؛

5 انتقاد جدی دو اقتصاد دان


 دکتر فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر حسن راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا(س)، با انتشار سومین نامه سرگشاده خود به رئیس جمهور، با بیان انتقاداتی نسبت به عملکرد یک ماهه گذشته رئیس جمهور و طرح پیشنهاداتی، تاکید کردند: از انجام برنامه های اقتصادی 35 سال گذشته که موجبات مشقت و رنج های دامنه دار بر مردم بوده اند تبری جویید و عاملان و مجریان آنها را از معتمدین خود قرار مدهید. این کاری است که به تغییر ریل اقتصاد کشور منجر می شود و تنها از این طریق می توانید فرصت های رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را امکانپذیر کنید.
جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران درود و تحیات حضرت حق بر شما باد
1 . این سومین نامه ما خطاب به حضرتعالی پس از احراز مقام ریاست جمهوری است که متاسفانه بر خلاف وعده ها و تعهداتی که در زمینه تعامل مستمر و سازنده با اندیشه ورزان و کنشگران دلسوز ملی داشتید، تاکنون هیچ واکنش مشخصی درباره مفاد آنها و پیشنهادات راهگشای ارائه شده مشاهده نشده است. گرچه این مساله و این طرز برخورد به غایت دلسردکننده است اما برداشت ما این است که حتی این سطح از بی اعتنایی، ناقض مسئولیت های دینی و ملی ما نیست، چرا که شاهد بوده ایم که تا همین امروز بی اعتنایی گذشتگان به آن توصیه ها و تذکرات سر منشاء خسارت های مادی و معنوی بیشماری شده است.
2. اگرچه رویدادهای غیرمترقبه فرصت کافی برای داوطلبین رقابتهای ریاست جمهور به منظور ارائه برنامه کاری مشخص برای مواجهه با مسائل کشور فراهم نیاورد، اما اکنون یک ماه و یک هفته از انتخاب جنابعالی به عنوان رئیس قوه اجرایی کشور سپری شده است و تا این لحظه نه درکی از چگونگی تغییر ریل اداره کشور در ساحت اندیشه و عمل از جانب جنابعالی مطرح شده و نه برنامه ای برای عبور از بحرانهای پرشمار، چندوجهی و گوناگونی که به ارث برده اید ارائه شده است.
3. حتی اگر عالی ترین اندیشه ها و برنامه های تحوّل و تغییر ریل اقتصاد کشور را در دستورکار خود داشته باشید، اما کارگزارانی بی تناسب با این آرمان ها، اندیشه ها و وعده ها انتخاب کنید نتیجه دولت چهاردهم در همان سال نخست منجر به سرخوردگی فراگیر ملی خواهد شد و نه تنها خاتمه مشارکت مردم در انتخابات آتی کشور رقم خواهد خورد بلکه اعتبار و حیثیت همه کسانی که مردم را به حمایت از جنابعالی دعوت به حضور در انتخابات کردند به باد خواهد داد. انتخابهای اخیر جنابعالی از سوی بسیاری از افراد آگاه، عالم و دلسوز کشور و حامیان حضرتعالی با انتقادهای صریح مواجه شده است. باید توجه داشته باشیم که گزینش برخی حامیان و عاملان شوک درمانی های سالهای اخیر به عنوان همکار نزدیک خود، فی نفسه یک خلف وعده بزرگ است. توصیه می شود که در انتصاب سایر همکاران از تکرار این خطای فاحش پیشگیری شود و بالاترین سطح حساسیت ها را در زمینه اتنخاب افراد مسئول در زمینه تولید صنعتی و کشاورزی به کار گیرید.
4 . با کمال تاسف، علی رغم وعده های پرشمار، تاکنون همچنان در عمل هیچ تمهیدی برای مشارکت مردم در شکل بخشی به سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود از جانب جنابعالی اندیشیده و اعلام نشده است و این در حالی است که مردم در انتظار ارائه راه حلهای عملی از جانب دولت هستند.
5 . اساس برنامه خروج از بحران کنونی باید نخست متوقف کردن روندهای مخرب و کارکردهای نهادها و ترتیبات ضدتوسعه در کشور باشد و سپس برنامه های ایجابی جایگزین برای رشد و توسعه تولید فناورانه، اشتغال مولد و عدالت اجتماعی بر پایه مشارکت شایستگان در کشور باشد. تاکنون نشانی از این چنین برنامه ای از جانب جنابعالی اعلام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه