روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

معاون میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی «هگمتانه» اعلام کرد:

ایران رتبه نهم ثبت میراث جهانی یونسکو را به‌دست آورد

 قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام اینکه با ثبت جهانی هگمتانه، ایران رتبه نهم فهرست میراث جهانی یونسکو را بدست آورد، از اقدام برای تدوین پیوست حفاظت از آثار جهانی با تعیین وظایف تمام نهادها و وزارتخانه‌ها خبر داد.
علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نشست «هگمتانه» که به عنوان بیست‌وهشتمین میراث ایران ششم مردادماه ۱۴۰۳ در یونسکو ثبت جهانی شد، با شرحی از فلسفه ثبت جهانی یونسکو و با اشاره به حمایت‌های مالی و معنوی کنوانسیون میراث جهانی یونسکو از پرونده‌ها و آثاری که ثبت جهانی می‌شود، اظهار کرد: روح حاکم بر کنوانسیون میراث جهانی یونسکو، حمایت است. نقش اصلی تشکیل کنوانسیون میراث جهانی، حمایت از کشورهایی است که از آثار برجسته‌ای برخوردار هستند و کشورها بنابه دلایلی امکان و مسئولیت نگهداری و صیانت از آثار را نداشتند از این رو کنوانسیون قصد دارد از اثر و کشور صاحب اثر حمایت کند.
قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد:‌ موضوع ثبت جهانی محدود به حمایت از آثار و جلوگیری از تخریب نیست. در رویکرد توسعه‌یافتگی به مفهوم ثبت جهانی آثار از منظر دیپلماسی فرهنگی نگاه می‌شود و افزایش علاقمندی کشورها به ثبت جهانی نیز از این منظر است‌ و از همین رو، کشورهای توسعه‌یافته که به خوبی از عهده حفاظت از آثار بر می‌آیند در صدر صف ثبت جهانی آثار هستند.
او با اشاره به دستاوردها و اثرات ثبت جهانی گفت: در دهلی نو حدود ۱۹۶ کشور حضور داشتند و با این تعدادی که در اجلاس اخیر حضور داشتند یکی از معتبرترین مراکز تنظیم اسناد در جهان شکل گرفت. به این نکته اشاره کردم تا اعتبار کاری که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام شد بر همگان روشن شود. در این نشست ۲۶ اثر فرهنگی و تاریخی ثبت شد و ما در میان ۱۰ کشور نخست دنیا در حوزه میراث فرهنگی ملموس رتبه نهم را داریم و در رتبه میراث ناملموس با ۲۴ عنصر جزو ۵ کشور نخست هستیم و در دولت سیزدهم در دو رتبه صعود کردیم. امسال هم در کمیته میراث جهانی ناملموس که در پاییز برگزار می‌شود چند پرونده داریم که موقعیت ایران بهتر خواهد شد.
اعتباربخشی فرهنگی، جهانی‌کردن ارزش‌های ایرانی، دیپلماسی فرهنگی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی ثبت جهانی، حفاظت از اثر و ویژگی‌های جامعه محلی و توانمند کردن جوامع محلی و میزبان آثار از جمله دستاوردهای است که به گفته دارابی، ثبت جهانی آثار به عنوان دستاورد به همراه دارد.
معاون میراث فرهنگی کشور در ادامه اظهار کرد: ثبت، آغاز کار است. حمایت و حفاظت از اثر، کار یک وزارتخانه نیست و همراهی دستگاه‌های مختلف را می‌طلبند. از همین رو پیوست آن در حال نهایی شدن است تا مصوبه نهادهای بالادستی را داشته باشد و دستگاه‌ها بعد از ثبت به وظایف خود عمل کنند، از جمله ردیف اعتباری که سازمان برنامه و بودجه باید اختصاص دهد و استانداران و دیگر دستگاه‌ها نیز وظایف مشخصی داشته باشند که در آن پیوست، بیان شده است.
دارابی تاکید کرد: بعد از ثبت وظیفه‌ای در روایتگری داریم و باید پیوست رسانه‌های پس از ثبت را داشته باشیم و دستگاه‌های مرتبط در این باره وظایفی دارند. این اعتبار باید روایتگری شود تا این ثروت و گنجینه و دارایی عظیم را خوب معرفی، حفاظت و برای آیندگان نگهداری کنیم. این کار یک دستگاه نیست و به عظمت مردم نیاز دارد و نهضت بزرگی برای حفظ و ثبت آثار فرهنگی و تاریخی باید صورت گیرد.

معاون وزیر فرهنگ اعلام کرد:
رشد ۱۵۰ درصدی عضویت خبرنگاران
در صندوق هنر
 معاون امور تبلیغات و رسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به افزایش رشد عضویت اهالی رسانه در صندوق اعتباری هنری گفت: در دولت سیزدهم عضویت خبرنگاران در این صندوق ۱۵۰ درصد رشد داشته است.
فرشاد مهدی‌پور با بیان اینکه در سامانه جامع رسانه کشور آمار خبرنگاران در سه سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: این سامانه را به عنوان ایران رسانه می‌شناسیم، برای این کار ساختاری برای اولین بار در معاونت امور تبلیغات و اداره خبرنگاران ایجاد شد که از موضوعات مهمی است که در این دوره به آن توجه شده است.
* سامانه تبلیغات شبیه سامانه «ای رسانه» است
مهدی پور درباره راه‌اندازی سامانه جامع تبلیغات کشور اظهار داشت: سامانه تبلیغات چیزی شبیه سامانه «ای رسانه» است و ظاهری شبیه آن دارد. این سامانه هم توسط شرکتی ایجاد شده که ای رسانه را راه اندازی کرده است. امتیاز متفاوت این سامانه اتصال آن به درگاه ملی مجوزهاست و هر کسی هم بخواهد می‌تواند برای مجوز درخواست بدهد.
اتصالات استانی سامانه جامع تبلیغات کشور کاملا برقرار شده است
مهدی‌پور اتصالات استانی سامانه جامع تبلیغات کشور هم کامل برقرار شده و افراد می‌توانند کانون‌های تبلیغاتی را دریافت کنند و چیزی به صورت چاپی وجود ندارد، در این سامانه بارکدی وجود دارد و از طریق آن، افراد اطلاعات خود را دریافت می‌کنند و تایید می‌شوند.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امو ر تبلیغات و رسانه تصریح کرد: یکی از توجهات جدی به حوزه های محتوایی است. چون تبلیغات فقط شهری نیست و دیگر تبلیغات را هم دربر می‌گیرد. در این سامانه امکان بارگذاری و بررسی این نوع تبلیغات هم داده شده است.
وی خاطرنشان کرد: برای انتخابات مجلس برای فضاهایی رسانه ای و تبلیغاتی مجوز صادر شد تا برای تبلیغات استفاده شود، البته نیازمند زیرساخت بود که فراهم شده است و امیدواریم باعث سرعت، توسعه و تسهیل فعالیت ها شود.
* رسیدگی به تخلفات خبرنگارنماها
مهدی پور درباره تقاضای عضویت برخی خبرنگارنماها برای دریافت هنر کارت و عضویت در صندوق هنر اظهار داشت: ممکن است هر از گاهی موارد جزئی پیش بیاید که در شاکله کلی هماهنگی با صندوق هنر خللی ایجاد نمی‌کند، البته موارد جزئی که پیش آمده در حال بررسی هستیم. اگر هم احیانا فردی از این کار سوء استفاده کرده باشد، حتما به آن رسیدگی و برخورد می‌شود.
معاون امور تبلیغات و رسانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تخلف برخی پایگاه‌های خبری که تعدادی خبرنگارنما را برای عضویت به صندوق اعتباری هنر معرفی کردند در حال بررسی و رسیدگی است که با متخلفان برخورد جدی می‌شود.

دیزنی با «ددپول و ولورین» ۳ میلیارد دلاری شد
  فیلم ابرقهرمانی «ددپول و ولورین» در دومین هفته نمایش جهانی خود مجموع فروش گیشه خود را به ۸۲۴ میلیون دلار رساند.
فیلم «ددپول و ولورین» با بازی رایان رینولدز و هیو جکمن با فروش جهانی ۸۲۴ میلیون دلاری توانست از فروش کل فیلم‌های قسمت‌های قبلی یعنی «ددپول» (۷۸۳ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۶ و «ددپول ۲» (۷۸۶ میلیون دلار) در سال ۲۰۱۸ پیشی گرفته و به دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ پس از انیمیشن «Inside Out ۲» (۱.۵ میلیارد دلار) و سومین فیلم پرفروش تاریخ با درجه سنی «R» پس از «جوکر» (۱.۰۷ میلیارد دلار) و «اپنهایمر» (۹۷۵ دلار) قرار بگیرد و پیش بینی می شود ظرف چند روز آینده از مرز یک میلیارد دلار عبور کند.
«ددپول و ولورین» محصول استودیو مارول کمپانی دیزنی در گیشه سینمای آمریکا نیز با فروشی بالغ بر ۳۹۵ میلیون دلار در صدر گیشه برای دومین هفته پیاپی قرار دارد، ضمن این که با عبور از فروش ۳۷۰ میلیون دلاری فیلم «مصائب مسیح» ساخته مل گیبسون در سال ۲۰۰۴، رکورد پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا را با درجه سنی «R» به خود اختصاص داده است.
به گزارش ورایتی، دیزنی به اولین استودیو سال ۲۰۲۴ تبدیل شد که فروش جهانی آن از سه میلیارد دلار فراتر رفت. دیزنی به لطف فروش «ددپول و ولورین»، انیمیشن «Inside Out ۲»، «پادشاهی سیاره میمون‌ها» (۳۹۷ میلیون دلار) و «اولین صالع نحس» (۵۳ میلیون دلار) به این نقطه عطف دست یافته است و در ادامه سال نیز فیلم‌های «بیگانه: رومولوس» (۱۶ اوت)، «موآنا ۲» (۲۷ نوامبر) و «موفاسا: شیر شاه» (۲۰ دسامبر) را در برنامه اکران دارد.
«ددپول و ولورین» در ادامه اکران بین‌المللی خود در آخر هفته میلادی که گذشت، بیش از ۱۱۰ میلیون دلار در ۵۲ بازار خارجی خارج از ایالات متحده و کانادا فروخت و چین (۴۵.۲ میلیون دلار)، بریتانیا (۴۲.۴ میلیون دلار)، مکزیک (۳۲.۸ میلیون دلار) و استرالیا (۲۴.۶ میلیون دلار) بهترین بازارهای بین‌المللی این فیلم تاکنون هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه