روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

وزیر راه و شهرسازی:

خط ریلی میانه - اردبیل تا پایان امسال تکمیل می‌شود

 وزیر راه و شهرسازی از تکمیل خط ریلی میانه - اردبیل تا پایان امسال خبر داد. به گزارش کائنات، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تکمیل خط ریلی میانه - اردبیل تا پایان امسال در صفحه شخصی خود نوشت: «کلان پروژه ریلی میانه - اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با پل‌های عظیم تونل‌های متعدد در مسیری با موقعیت کوهستانی با پیشرفت ۹۲ درصدی گام بزرگی در تکمیل شاخه غربی کریدور شمال-جنوب کشور است که با تزریق منابع مالی، ان‌شاءالله تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.»

بانک مرکزی:
تخصیص ارز طبق سهمیه قانونی تامین شده است
 بانک مرکزی از اول فروردین تا ۱۲ مرداد ماه امسال بالغ بر ۵ میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص و تامین کرده است. براساس قانون، میانگین سهمیه ارزی ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال۱۴۰۳ معادل ۱.۲۵ میلیارد دلار است، لذا تخصیص و تامین ارز تا تاریخ ۱۲ مردادماه متناسب با سهمیه ارزی تعیین‌شده انجام شده است.
به گزارش کائنات، علی طرزعلی معاون مرکز مبادله طلا و ارز در خصوص روند تامین ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی و دارو گفت: طبق تبصره(۴) بند(الف) قانون بودجه سال۱۴۰۳، «دولت و دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶.۰۷.۰۸ از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مجازند سیزده میلیارد و ششصد میلیون (۱۳۶۰۰۰۰۰۰۰۰) یورو معادل حدوداً ۱۵ میلیارد دلار برای واردات صرفا کالاهای اساسی کشاورزی، دارو و مواد اولیه آن و تجهیزات مصرفی پزشکی که فهرست آن تا پایان فروردین‌ماه۱۴۰۳ به تصویب هیات وزیران می‌رسد به تخصیص، فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز و میعانات گازی، به نرخ ترجیحی اقدام کنند.
وی گفت: کل منابع ارز ترجیحی برای سال۱۴۰۳ معادل ۱۳.۶ میلیارد یورو تعیین شده که حدودا معادل ۱۵میلیارد دلار است.
معاون مرکز مبادله ارز و طلا افزود: تاکنون معادل ۵میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تامین و تخصیص یافته است. براساس قانون میانگین سهمیه ارزی ماهانه کالاهای اساسی و دارو برای سال۱۴۰۳ معادل ۱.۲۵ میلیارد دلار است، لذا تخصیص و تامین ارز تا تاریخ ۱۲ مردادماه متناسب با سهمیه ارزی تعیین‌شده انجام شده است. گفتنی است؛ مدیریت میزان واردات کالا از طریق صدور ثبت سفارش با وزارتخانه متولی می‌باشد. همچنین تخصیص و تامین ارز ثبت سفارش‌ها مطابق با نظر وزارتخانه مربوط انجام می‌شود، لذا دستگاه مربوط بر اساس سیاست‌های تجاری و از طریق مدیریت ثبت سفارش میزان کالا در کشور را تنظیم نموده، لیکن اولویت قرار دادن ثبت سفارش‌های کالای اساسی و نهادهای کشاورزی و مقدار واردات کالا کاملاً در اختیار وزارتخانه جهاد کشاورزی است.
لازم به ذکر است؛ میزان تامین ارز جهاد کشاورزی در دوره های چهار ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳و ۱۴۰۲ برابر با ۵.۲ میلیارد دلار بوده، لذا این بانک مطابق سال گذشته نسبت به تامین ارز ثبت سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی اقدام کرده است.
طرزعلی در خصوص میزان تامین ارز صنایع از ابتدای سال جاری نیز گفت: تامین ارز برای «صنایع حمل و نقل و خودرو»  معادل دو میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل دو میلیارد و ۱۵ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل یک میلیارد و ۹۹۳ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۷۰۷ میلیون دلار صورت گرفته است. علاوه بر این گروه ها، ۸ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

در چهاردهمین حراج اوراق در سال جاری؛
دولت ۳۳ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرد
 وزارت اقتصاد در جدیدترین مرحله از حراج اوراق دولتی ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رساند که در سال جاری منتهی به ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مبلغ ۱۰۷ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و مجموع عرضه اوراق در وزارت تحت مسئولیت احسان خاندوزی به ۷۷۳ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش کائنات، چهاردهمین مرحله هفته عرضه اوراق بهادار دولتی در سال جاری منتهی به ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ برگزار شد. آن‌طور که وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده ضمن برگزاری حراج و اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران مبلغ ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق مرابحه عام به فروش رسید.از ابتدای سال جاری تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ در مجموع ۱۰۷ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان به صورت فروش نقدی تأمین مالی انجام شد.
پیش از این نیز وزارت اقتصاد اعلام کرده بود در دولت سیزدهم ۷۳۴ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان اوراق مالی جدید (از ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳)  منتشر شده که البته حدود نیمی از آن معادل ۳۶۲ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان صرف بازپرداخت اوراق سررسید شده دولت یازدهم و دوازدهم شده است. در ادامه مراحل دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم عرضه اوراق در زمان مسئولیت سیداحسان خاندوزی در سال جاری نیز برگزار شد که در مرحله دوازدهم به تاریخ ۲۷ تیرماه ۳۷۹۱ میلیارد تومان، مرحله سیزدهم در تاریخ سوم مرداد ۲۰۰۰ میلیارد تومان و مرحله چهاردهم در تاریخ ۱۴ مرداد ۳۳ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اوراق منتشر شد.
جمع سه مرحله حراج اخیر با ۷۳۴ هزار میلیارد تومان قبلی به ۷۷۳ هزار و ۶۶۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد که مجموع اوراق عرضه شده توسط دولت سیزدهم تا کنون را شامل می‌شود.
وزارت اقتصاد ۲۰ تیرماه امسال در گزارشی اعلام کرد: کل اوراق مالی منتشر شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم (به خصوص از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹) معادل ۵۳۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است. در دولت سیزدهم نیز معادل ۷۳۴ هزار و ۳۱۸ میلیارد تومان اوراق مالی جدید (از ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ تا ۲۰ تیر ۱۴۰۳)  منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه