روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۶ مرداد - شماره 4649

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد؛

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید تا پایان سال

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احداث و بهره‌برداری از ۸۸۳ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم، از آماده‌سازی حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید برای بهره‌برداری تا پایان سال ۱۴۰۳ خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در ۳۳ ماه دولت سیزدهم، ۸۸۳ کیلومتر خط ریلی احداث و بهره‌برداری شد که از این میزان ۳۹۰ کیلومتر خط اول، ۳۲۰ کیلومتر خط دوم و ۱۶۴ کیلومتر خطوط اتصال بنگاه‌های اقتصادی به شبکه ریلی بود.
وی افزود: در دولت سیزدهم افتتاح نمایشی صورت نگرفت و همه افتتاح‌ها پس از بهره‌برداری صورت گرفته است.
صالحی گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز حدود ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید بهره‌برداری شود که آماده‌سازی این خطوط در حال انجام است. وی در ادامه توضیح داد: در ابتدای دولت سیزدهم، با شرایط کرونا مواجه بودیم و یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه ریلی، مبحث ارز بود و تغییرات قیمت ارز منجر به افزایش هزینه‌های راه آهن شد.
مدیرعامل راه‌آهن تصریح کرد: بودجه عمرانی راه آهن در سال ۹۶ با ارز ۳ هزار تومانی حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان بود و این بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ با دلار ۳۰ هزار تومانی به ۲۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.  از این رو در چهار سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ راه‌آهن با کاهش جدی بودجه همراه شد و این مسئله منجر به ایجاد موانعی جدی بر سر راه عملیات تعمیر و نگهداری شد.
وی با تاکید بر این که در دولت سیزدهم، سالی ۵۰ درصد از سال ۱۴۰۱ تا سال ۱۴۰۳ بودجه عمرانی راه‌ آهن افزایش یافت، گفت: در مورد تخصیص، باید اشاره کرد که تخصیص تا سال ۱۳۹۹ کمتر از بودجه بوده است و از سال ۱۴۰۰ با اخذ مجوزهای مورد نیاز این امکان ایجاد شد که تخصیص بودجه راه‌آهن از بودجه مصوب بیشتر شود.  صالحی اظهار کرد: فشار بودجه ای در سال‌های گذشته آن چنان منجر به انباشت تعمیرات و بدهی در راه‌آهن شده که همچنان بودجه‌های مورد نظر بسیار کمتر از مبالغ مورد نیاز است اما با استجازه نفت و تأمین بودجه از طریق تهاتر نفت امیدواریم‌ بتوانیم تخصیص بودجه را تا ۵۰۰ درصد بودجه مصوب افزایش دهیم.  وی با اشاره به این که متوسط هزینه اورهال یک دستگاه لکوموتیو زیمنس، برابر با یک سوم هزینه این لکوموتیوها است، گفت: از سال ۹۶ به دلیل کمبود بودجه تعمیرات اساسی بسیاری از این لکوموتیوها صورت نگرفت و در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس فقط ۱۷ لکوموتیو در دایره فعالیت ایمن و بدون نیاز به تعمیرات بودند. به همین دلیل افزایش بودجه راه‌آهن باید اتفاق می‌افتاد.  صالحی ادامه داد: از این رو امیدواریم با این افزایش بودجه و سفارش‌گذاری‌های مطلوبی که برای خرید قطعات در سال ۱۴۰۳ صورت گرفته، شاهد تحولی در تعمیرات اساسی لکوموتیوهای مسافری باشیم.
وی با اشاره به اینکه طی تلاش ۳۳ ماهه راه‌آهن در دولت سیزدهم، ۹۳ لکوموتیو باری نوسازی و بازسازی شدند و حوزه لکوموتیو ۴۸ درصد رشد را نسبت به گذشته تجربه کرده است، تاکید کرد: طی این ۳۳ ماه همچنین، ۴ هزار و ۵۸ دستگاه واگن باری نو با حمایت راه‌آهن و از محل تبصره ماده ۱۸ و به همت بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با بازه زمانی گذشته، ۱۰۶ درصد رشد داشته است. صالحی تصریح کرد: مجموع سرمایه گذاری در حوزه ناوگان نیز ۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است. وی با اشاره به نقش دیپلماسی ریلی راه‌آهن در دولت سیزدهم، اظهار کرد: ما طی فعالیت ۳۳ ماهه، توانستیم بیش از ۴ میلیون تن بار ترانزیت را جا به جا کنیم و ۷۱ درصد رشد داشته باشیم. معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما در این دوره بود که توانستیم طی توافقی با کشور روسیه داشتیم، کود پتاس را از روسیه در مسیر تمام ریلی ۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتری به بندر عباس سیر دهیم تا از آنجا به هندوستان ارسال شود و مسیری که قبلا ۵۰ روز برای سیر آن طول می‌کشید، به ۱۸ روز کاهش پیدا کرد که این موضوع مورد استقبال مسئولان راه‌آهن روسیه قرار گرفته است. به گفته وی، هر هفته، یک بار زغال سنگ از روسیه به سمت هندوستان از مسیر ریلی ایران سیر می‌شود که این رویداد، برای نخستین بار است که در کشورمان رخ می‌دهد.
صالحی با اشاره به تفاهم چند جانبه ایران – چین – قزاقستان – ترکمنستان، اظهار کرد: طی این تفاهم‌نامه انجام شده، برای نخستین بار، قطار دو سربار بین ایران و چین فعالیت خود را آغاز کرده و از ایران مواد معدنی و از سمت چین، قطعات یدکی خودرو را حمل کرده است. با توجه به تعرفه ترجیحی خوبی که چین برای عبور کالاها در نظر گرفته است، هزینه‌های آن نسبت به دریایی یک سوم کمتر خواهد بود و از نظر قیمتی برای کسانی که بخواهند بارشان را به روی ریل بیاورند، جذاب خواهد بود. مدیرعامل راه‌آهن با اشاره به دستیابی به رکورد ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر جا به جایی مسافر در سال ۱۴۰۱ و طی فعالیت راه‌آهن در دولت سیزدهم، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز با جا به جایی ۳۱ میلیون و ۸۸۰ هزار نفر مسافر، توانستیم از رکورد سال گذشته عبور کنیم و امیدواریم که با تمهیدی که با استجازه نفت که گرفته شده است، تا پایان سال شاهد جهش در حوزه مسافری باشیم.
وی ضمن تاکید بر اهتمام راه‌آهن در دولت سیزدهم بر فساد ستیزی و شفافیت، با انتقاد از آرایش حساب‌های مالی در سنوات گذشته که با هدف سود ده نشان دادن صورت وضعیت مالی راه‌آهن انجام می‌شده است، تصریح کرد: در گزارش حساب‌های مالی، راه‌آهن در سال ۹۹، حدود ۴۳۳ میلیارد تومان سود ده نشان داده شده است، این در حالی است که پس از اعمال هزینه‌ها، صورت واقعی ۲ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان زیان را نشان می‌دهد. صالحی، پرسنل راه‌آهن را جزو افراد خدوم و زحمتکش و یکی از مظلوم‌ترین قشر کشور دانست که حقوق و مزایای آن‌ها با میزان تلاشی که انجام می‌دهند باید همخوانی پیدا کند و تاکید کرد: بودجه راه‌آهن ۶ هزار میلیارد تومان است و این در حالی است که بودجه برای واردات بنزین و گازوئیل ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است.
مدیرعامل راه‌آهن خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوزه ریلی نقش به سزایی در افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت و رفاه را دارد، همه باید تلاش کنیم تا این حوزه از سمت کمتر بودجه گرفتن به سمت تزریق بیشتر منابع پیش برود. وی درباره اهمیت برقی سازی خطوط ریلی کشور، اظهار کرد: برقی سازی مسیرهای بافق – بندرعباس و بافق – زرین شهر و بافق – تربت حیدریه مصوب شده و دو خطه سازی آن نیز انجام شده است و در حال تنظیم قرارداد برای برقی سازی آن از محل استیجازه نفت با اعتبار یک میلیارد دلار هستیم که اولویت الان ما، بافق – بندعباس است. هفته بعد، خط دوم بافق – سنگان را کلنگ خواهیم زد.
صالحی در خصوص برخی از انتقادها از قطار ترکیبی ایران – کربلا، عنوان کرد: طی بازه زمانی ۱۰ تا ۲۰ ماه صفر، کشور عراق به گونه‌ای است که قطارهای آن‌های به شکل رایج بلیت فروشی نمی‌کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در این ایام که عراقی‌ها از آن به عنوان ایام زیارت یاد می‌کنند، تنها تضمین ما کافی نیست و بلکه تضمین طرف عراقی هم لازم است و با توجه به شرایطی که طی این ایام در عراق وجود دارد، ما مجبوریم که متناسب با شرایط آن‌ها عمل کنیم. وی از تخصیص ۶۰۰ هزار صندلی برای زائران طی ایام اربعین خبر داد و تاکید کرد: بلیت قطارهای چهار ستاره و چهار تخته ما در مسیر تهران – خرمشهر ۵۰۰ هزار تومان است که برای قطار ۶ تخته به مراتب کمتر است. این میزان نصف نرخ بلیت اتوبوس است. صالحی با بیان اینکه به دلیل افزایش تقاضا، برای هر صندلی، ۱۰ تقاضا وجود دارد، عنوان کرد: امیدواریم با استجازه‌ صورت گرفته، مشکلات بخش مسافری هر چه زودتر برطرف شده و به زودی شاهد افزایش ظرفیت مسافری در کشور باشیم. مدیرعامل راه‌آهن خواستار بازگشت حوزه ساخت ریلی به راه‌آهن جهت توسعه و تکمیل خطوط ریلی شد و با اشاره به مین روی و احداث مسیر ریلی ۳۲ کیلومتری شلمچه – بصره و همچنین احداث پل باز شو بر روی اروندرود، تصریح کرد: برای نخستین بار است که در این دولت ما وارد خاک عراق شدیم و در آنجا علاوه بر مین روبی تا عمق ۶ کیلومتر، سکوی مسافری نیز ساختیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه