روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت:

۱۹ طرح نفتی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار در حال اجراست

  رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به اینکه ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار از سوی گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حال اجراست، اعلام کرد: معادل بیش از ۶ میلیارد یورو تا پایان بهار ۱۴۰۳ در این طرح‌ها هزینه شده است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، عبدالحسین بیات با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه در حوزه نقش صندوق‌های بازنشستگی در زمینه توسعه صنعتی کشور، به‌ویژه صنعت پتروشیمی، گفت: صندوق بازنشستگی صنعت نفت به‌صورت تخصصی در زیرمجموعه وزارت نفت شکل گرفته است و هیچ‌گونه وابستگی به دولت و بودجه کشور ندارد.
وی افزود: این صندوق مسئولیت بین‌نسلی دارد و ماهانه حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مستمری پرداخت می‌کند که در فاصله ۱۰ سال آینده این رقم به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.
به گفته رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، مولدسازی دارایی‌ها، تکمیل زنجیره ارزش، افزایش بهره‌وری و بازدهی سرمایه‌گذاری، پرهیز از ورود به طرح‌های غیراقتصادی، حرکت به‌سوی تولید بیشتر و صادرات‌محور، افزایش سهم در بازارهای اقتصادی و توجه به محیط‌زیست از سیاست‌های کلان این صندوق است.
بیات رویکرد صندوق بازنشستگی صنعت نفت را تکمیل زنجیره ارزش دانست و تأکید کرد: توسعه صنعت نفت باید برمبنای توسعه زنجیره ارزش باشد. پتروپالایش کنگان، الفین دهلران و پتروشیمی نخل آسماری، از شرکت‌های این صندوق همسو با تکمیل زنجیره ارزش است.
وی با اشاره به اینکه ۱۹ طرح با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار از سوی گروه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در حال اجراست، اعلام کرد: معادل بیش از ۶ میلیارد یورو تا پایان بهار ۱۴۰۳ در این طرح‌ها هزینه شده است.
رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت با تأکید بر اهمیت محیط‌زیست گفت: این گروه در مسیر تکمیل زنجیره ارزش با حفظ محیط‌زیست حرکت می‌کند.
بیات در پایان بر حاکم‌کردن نگاه زنجیره ارزش بر صنعت پتروشیمی، فعال‌کردن ظرفیت خالی، احداث حلقه‌های دیگر زنجیره‌های ارزش مجتمع‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع و در دسترس برای فعالان صنعت پتروشیمی، سرمایه‌گذاران، تأمین‌کنندگان و سازندگان تأکید کرد.

سخنگوی صنعت آب کشور خبر داد؛
جهش ۶۰ درصدی اعتبارات مطالعات پایه منابع آب
 مدیر کل دفتر داده‌ها و اطلاعات آب کشور از جهش ۶۰ درصدی اعتبارات مربوط به مطالعات پایه منابع آب خبر داد و از دفاتر مطالعات پایه منابع آب شرکت‌های آب منطقه‌ای استان‌ها خواست برنامه‌های خود را برای جذب این اعتبارات تدوین کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از پاون، فیروز قاسم‌زاده توافق با سازمان برنامه و بودجه برای اختصاص ۴ هزار میلیارد ریال برای تجهیز و تکمیل امکانات دفاتر مطالعات پایه منابع آب را مورد اشاره قرار داد و افزود: علاوه بر آن اخیرا طی مذاکره‌ای که با وزیر نیرو داشتیم وی ۵۲۰ میلیارد ریال به بخش مطالعات اختصاص داد.
قاسم‌زاده که در گردهمایی ۳ روزه مدیران دفاتر مطالعات پایه منابع آب کشور سخن می‌گفت با اشاره به اهمیت مطالعات در تحلیل داده‌های سازمان و تبدیل آن به خرد سازمانی گفت: در این راستا دفاتر مطالعات پایه منابع آب نیازهای خود را به توسعه تجهیزات و امکانات جمع‌بندی و ارائه کنند. وی افزود: ما باید در حداقل زمان، تجهیزات الکترونیکی را به کار گیریم و به سمت بهره‌گیری از تجهیزات نوین اندازه‌گیری حرکت کنیم.  مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این گردهمایی با اشاره به وضعیت منابع آبی و میزان بارندگی‌های سال جاری در استان خراسان رضوی گفت: با وجود بارندگی‌های امسال هنوز تامین آب شرب مشهد وضعیت شکننده دارد. محمدعلی نعمت نژاد بر نقش مهم دفاتر مطالعات پایه منابع آب و دفاتر فنی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌ها تاکید کرد و افزود: دفاتر مطالعات پایه منابع آب از لحاظ اعتباری مظلوم واقع شده‌اند. همچنین این دفاتر از نظر تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز مشکلاتی دارند که باید به آنها توجه شود. علی میرعربی معاون مطالعات پایه و تخصیص حوضه آبریز فلات مرکزی و شرقی نیز تعامل و انتقال تجربه را هدف اصلی گردهمایی ۳ روزه مدیران دفاتر مطالعات پایه منابع آب کشور ذکر کرد و گفت: آب منطقه‌ای خراسان رضوی در حوزه مطالعات در چند سال اخیر جهش چشمگیری داشته است و در ارزیابی‌هایی که داشته‌ایم دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی و مدیرعامل این شرکت در رتبه‌های برتر قرار دارند. براساس این گزارش «محمود ارجمند» مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اهداف و برنامه‌های گردهمایی مدیران دفاتر مطالعات پایه منابع آب کشور به تشریح اقدامات این دفتر پرداخت‌. در این گردهمایی از دستگاه آنالیز ایزوتوپی که به تازگی به تجهیزات دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی اضافه شده، رونمایی شد.

مخالفت اسلواکی و مجارستان
 برای جایگزینی نفت روسیه
  اسلوکی و مجارستان درخواست اتحادیه اروپا را مبنی بر جایگزین‌کردن نفت روسیه از طریق کرواسی رد کردند. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، اسلواکی و مجارستان پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای جایگزین‌کردن عرضه نفت روسیه از مسیر کرواسی، به‌دلیل پرهزینه‌بودن آن نپذیرفتند. عرضه از بزرگ‌ترین صادرکننده نفت روسیه در پی ممنوعیت شرکت لوک‌اویل از سوی مقام‌های اوکراینی برای استفاده از خط لوله دروژبا که روسیه را به اروپای شرقی متصل می‌کند، در ماه ژوئیه متوقف شد. مجارستان و اسلواکی اوایل ماه جاری میلادی از کمیسیون اروپا خواستند به‌دلیل تهدید امنیت عرضه این دو کشور وارد عمل شود و میانجیگری کند. بااین‌حال، این دو کشور پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای استفاده از ظرفیت اضافی در خط لوله جی‌ای‌ان‌ای‌اف آدریاتیک در کرواسی برای تأمین نفتی که از روسیه تأمین نمی‌شود، رد کردند. پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، گفت: کرواسی کشور قابل‌ اعتمادی برای انتقال نفت نیست. قیمت انتقال نفت از زمان آغاز درگیری‌های نظامی بین روسیه و اوکراین از سوی کرواسی پنج برابر افزایش یافته است. اسلواکی که بخشی از نفت را از طریق خط لوله جی‌ای‌ان‌ای‌اف آدریاتیک (آدریا) دریافت می‌کند، اعلام کرد نامه‌ای از دولت کرواسی دریافت کرده که به این کشور پیشنهاد تأمین عرضه را داده است. پالایشگاه اسلونفت اسلواکی متعلق به مجارستان است. اسلواکی از کمیسیون اروپا می‌خواهد اوکراین را وادار کند جریان نفت از روسیه را به‌طور کامل بازگرداند. وی همچنین افزود: در صورت اقدام‌نکردن این کمیسیون، به‌دنبال راه‌حل دیگری نیز خواهد بود. پس از آغاز درگیری‌های نظامی بین مسکو و کی‌یف در سال ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه، واردات نفت به کشورهای عضو این اتحادیه را ممنوع، اما مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک را برای یافتن مسیرها و منابع جایگزین معاف کرد. انتقال نفت از تأمین‌کنندگان روسی، به‌ غیر از لوک‌اویل، از طریق خط لوله دروژبا ادامه دارد.

معترضان، میدان نفتی لیبی را تعطیل کردند
  مهندسان میدان نفتی شراره لیبی از تعطیلی نسبی این میدان به‌دست معترضان محلی خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، دو مهندس شاغل در میدان نفتی شراره لیبی اعلام کردند که معترضان محلی این میدان نفتی را به‌طور نسبی تعطیل کردند.
میدان نفتی شراره یکی از بزرگترین مناطق تولید نفت لیبی با ظرفیت روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه است که به دلایل سیاسی و خواسته‌های معترضان محلی به‌طور مکرر هدف قرار گرفته است. این میدان در حوضه مرزوق در جنوب‌شرقی لیبی واقع شده است و شرکت دولتی نفت لیبی از طریق شرکت آکاسوس با شرکت‌های رپسول اسپانیا، توتال فرانسه، اوام‌وی اتریش و اکینور نروژ اداره می‌شود. صنعت نفت لیبی که منبع اصلی درآمد این کشور به‌شمار می‌آید، از زمان سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال ۲۰۱۱، بارها هدف اعتراض‌های سیاسی محلی گسترده‌ بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران:
نشت نفت خط لوله صادراتی ایران مهار شد
  مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از مهار نشت نفت از خط لوله ۴۸ اینچ صادراتی گچساران با واکنش سریع نیروهای عملیاتی این شرکت خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، غلامرضا کمالی گفت: این خط لوله ۴۸ اینچ صادراتی نفت در اثر پوسیدگی دچار نشت نفت شد که پس از مهار آن در سخت‌ترین شرایط و با وجود گرمای سخت جنوب، عملیات ترمیم و تعمیر بخش آسیب‌دیده این خط لوله انجام شد. وی افزود: گروه‌های عملیاتی از لحظه بروز این حادثه، فنی، ایمنی و خدماتی در محل حاضر شدند و با بسیج امکانات و ماشین‌آلات، ابتدا جریان نفت را کنترل و سپس با نصب گیره موقت، نفت‌ریزی را مهار کردند. مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران بیان کرد: پس از اطلاع از سوراخ‌شدن خط لوله و نشت نفت، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی‌های لازم و به‌دلیل حساسیت موضوع با هدف جلوگیری از آلودگی محیط‌زیستی و انتشار نفت و گاز به محیط پیرامونی، کارکنان عملیاتی این شرکت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به محل نشت در منطقه حساس گوره اعزام شدند و با رعایت مقررات ایمنی، نشتی خط لوله را بدون وقفه، کنترل و مهار کردند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه