روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

کدام بانک‌ها چک دیجیتال صادر می‌کنند؟

  مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان اینکه شمار بانک های صادرکننده دسته چک دیجیتال به ۱۵ بانک رسیده است، گفت: تاکنون بیش از ۳۹۱ هزار فقره چک دیجیتال صادر شده است که کمتر از یک درصد آنها برگشت خورده و ۸۵ درصد این چک ها تاکنون نقد شده است. همچنین مابقی این چک ها نیز در دست اشخاص در حال تبادل است.
به گزارش کائنات، آمنه نادعلی زاده با بیان اینکه بانکها می توانند برای اشخاص حقوقی، حقیقی و دارندگان حساب مشترک دسته چک دیجیتال صادر کنند، عنوان کرد: همه بانکها امکان پذیرش و پردازش چک دیجیتال به صورت بین بانکی در سامانه چکاوک را دارند.
به گفته این مقام مسئول بانک مرکزی، ۱۵ بانک صادرات، تجارت، پارسیان، رفاه، کشاورزی، پاسارگاد، رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی، سینا، شهر و اقتصادنوین این خدمت را ارائه می کنند. وی با تأکید بر اینکه گیرنده چک پیش از اعلام تأیید چک در سامانه یا پذیرش آن بایستی سوابق اعتباری صادرکننده چک را بررسی کند، تصریح کرد: سرویس استعلامی سوابق صادرکننده چک به سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ با کد دستوری *۱*۴ در دسترس عموم است و این خدمت در اپلیکیشن های بانکی در حال ارائه شدن است. گیرنده چک با استفاده از این خدمت می تواند اطلاعاتی را درباره مجموع مبالغ چک های برگشتی صادرکننده، مجموع مبالغ چک های برگشتی رفع سوء اثر شده صادرکننده و همچنین مجموع مبالغ چک های در راه صادرکننده کسب کند و با کسب این اطلاعات درباره پذیرش چک تصمیم گیری کند. مقام مسئول بانک مرکزی با اشاره به اینکه اخیراً سامانه صیاد بانک مرکزی به سرویس استعلامی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی متصل شده است، عنوان کرد: براساس قانون مالیات های مستقیم افراد ملزمند محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان اظهار کنند. در صورتی که این اظهار از سوی فرد انجام نشود، برخی سخت گیری ها متوجه آنها خواهد شد. وی ادامه داد: در گام نخست، مقرر است سامانه صیاد به سامانه املاک و اسکان متصل شود و اظهار یا عدم اظهار محل سکونت فرد متقاضی دسته چک در زمان صدور دسته در سامانه یاد شده بررسی شود. براین اساس اگر فرد محل سکونت خود را اظهار نکرده باشد، اطلاع رسانی لازم به وی انجام خواهد شد و بعد از گذشت دوره پایلوت و مقدماتی، در صورتی که اطلاعات خود را در سامانه مذکور ثبت نکرده باشد، دسته چک به وی تحویل داده نمی شود.

از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه محقق شد؛
آغاز زندگی مشترک ۲۳ هزار زوج با تسهیلات بانک تجارت
  بانک تجارت با هدف تسهیل فرآیند ازدواج زوج‌های جوان، از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تعداد ۲۳۵۴۲ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و ۲۴۶۹۸ فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرده است.
به گزارش کائنات، این بانک در تیر ماه سال جاری تعداد ۹۳۰۲ فقره تسهیلات ازدواج به متقاضیان پرداخت کرده که با این تعداد مجموع تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت شده به زوج‌های جوان در سال‌جاری به ۲۳۵۴۲ فقره افزایش یافته است. بانک تجارت همچنین در راستای اجرای قانون حمایت از فرزندآوری و جوانی جمعیت، در تیرماه امسال، تعداد ۸۴۷۷ فقره تسهیلات پرداخت کرده که روند روبه رشدی را نسبت به ماه‌های قبل نشان می‌دهد و به این ترتیب تعداد تسهیلات پرداختی بانک تجارت در این سرفصل تا پایان تیرماه به ۲۴۶۹۸ فقره بالغ شد.
بانک تجارت در سال ۱۴۰۲ نیز با اعطای ۹۵ هزار و ۱۸۱ فقره تسهیلات ازدواج و ۸۹ هزار و ۵۳۴ فقره تسهیلات فرزندآوری از جوانان ایرانی حمایت کرده است.

برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی صورت گرفت؛
اعزام کاروان خودرویی خودپردازهای سیار بانک سپه به نقاط مرزی
  کاروان خودپردازهای سیار بانک سپه برای ارائه خدمات بانکی به زائران اربعین حسینی به نقاط مرزی اعزام شد. به گزارش کائنات، کاروان خودروهای خودپردازهای سیار این بانک شامل ۲۱ دستگاه خودرو و ۳۳ دستگاه خودپرداز با اعزام به پایانه‌های مرزی در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی به ارائه خدمات مالی ۲۴ ساعته به زائران اربعین حسینی می‌پردازند.
براساس این گزارش، ۲۰ شعبه کشیک بانک سپه در شهرهای مرزی استان‌های خوزستان، کرمانشاه، ایلام و سیستان بلوچستان از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب از تاریخ بیستم مرداد ماه لغایت هشتم شهریور ماه سال جاری آماده ارائه خدمات بانکی و ارزی به زائران اربعین حسینی هستند. همچنین بیش از ۱۸۰ شعبه منتخب بانک سپه در سراسر کشور به منظور تسهیلِ شرایط عزیمت هموطنان به کربلای معلی در ایام اربعین حسینی، طبق بخشنامه بانک مرکزی، اقدام به فروش ارز حداکثر به مبلغ ۲۰۰ هزار دینار عراق به هر زائر می‌کند.  در همین راستا فرآیند فروش ارز به زائران اربعین حسینی نیز به‌صورت ۲۴ ساعته توسط این بانک در بستر پیام‌رسان روبیکا از تاریخ هفتم مرداد ماه تا سوم شهریورماه فراهم است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه