روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

مدیرعامل راه آهن اعلام کرد؛

تامین ۶۰۰ هزار صندلی برای جابه‌جایی ریلی زائران اربعین

  مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در ایام اربعین مجموعا ۶۰۰ هزار صندلی رفت و برگشت از مبادی شهرهای مختلف برای جابجایی ریلی مسافران پیش بینی شده است.
سید میعاد صالحی با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی ایران همراه با سایر مدهای حمل و نقلی دارد تلاش می‌کند که حداکثر امکان و تسهیل را برای زائران حضرت اباعبدالله الحسین فراهم کند، گفت: در حوزه تمهیدات قطارهای مسافری خطوطی برای مسیرهای تهران به کرمانشاه، مشهد به کرمانشاه و همچنین مسیر جنوب و تهران خرمشهر و مشهد به خرمشهر را داریم و قطارهای فوق العاده‌ای را پیش بینی کرده‌ایم.
وی افزود: برای این که بتوانیم حداکثر تسهیل را برای زائران امام حسین داشته باشیم امسال هم به مانند سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر به نقطه صفر مرزی شلمچه قطار گذاشته‌ایم. ظرفیت هر قطار ما در این بخش ۴۰۰ نفر است که دو قطار را به شکل کوپه استفاده می‌کنیم. در ایام پیک و به طور ۲۴ ساعته و رایگان از ایستگاه خرمشهر تا نقطه صفر مرزی که حدود ۲۰ کیلومتر است به زائرین امام حسین سرویس می‌دهیم به ویژه این که براساس پیش بینی‌ها در روز دما تا حول و حوش ۵۰ درجه افزایش پیدا می‌کند و بسیاری از زائران ترجیح می‌دهند که بعد از غروب آفتاب طی مسیر کنند و همین طور در هنگام بازگشت هم ممکن است ساعات نصفه شب مراجعت کنند. این قطار سال گذشته گذاشته شد و امسال با ظرفیت بیشتر به شکل ۲۴ ساعته این کار را انجام می‌دهیم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که چه تعداد زائر توسط حمل و نقلی ریلی در این ایام جابجا خواهند شد، گفت:قطارهای فوق العاده‌ای از مبادی مثلا زاهدان به طور مستقیم به خرمشهر و شلمچه، ساری، مشهد و تهران و همچنین قطارهای حومه‌ای در مسیر اهواز به خرمشهر، خرمشهر به شلمچه پیش بینی کرده‌ایم که مجموعا۶۰۰ هزار صندلی رفت و برگشت خواهد بود و امیدواریم بتوانیم برای این ایام این تعداد صندلی را فراهم کنیم.  صالحی تصریح کرد:برخی ممکن است از تهران به اندیمشک رفته و از آنجا به وسیله خودرو به مرز ایلام بروند. برخی نیز مستقیما از تهران تا خرمشهر و شلمچه می‌روند.  در محور غرب نیز خط ریلی تا کرمانشاه رفته البته تا اسلام آباد غرب در حال ساخت است. امیدواریم تا سال بعد اسلام آباد غرب نیز ساخته شود و بتوانیم خط ریلی تا آنجا داشته باشیم.اما کسانی که از سمت غرب می خواهند تردد داشته باشند از مشهد یا تهران به سمت کرمانشاه قطارهای فوق العاده پیش بینی شده است که از کرمانشاه نیز باید تا مرز خسروی یک فاصله زمینی طی شود. وی در پاسخ به این سوال که راه آهن شلمچه_ بصره کی به بهره‌برداری می رسد، عنوان کرد: دو موضوع را در بحث قطارهایی که به سمت کربلا می‌رود دنبال کردیم. یکی قطار ترکیبی تهران – کربلا است که از سال گذشته توانستیم آن را انجام دهیم و به طور مستمر بخش زیادی از سال را بتوانیم داشته باشیم. قطار نیز به این صورت است که از تهران تا مرز شلمچه می‌رود، از مرز شلمچه تا بصره یک فاصله ۳۲ کیلومتری است که آن را مسافران با اتوبوس طی می‌کنند و از بصره با قطار به ایستگاه کربلا که ایستگاه راه آهن کربلا حدودا در چندکیلومتری حرم حضرت اباالفضل است، می‌رسند. صالحی در ادامه گفت: دو سال قبل برای اربعین این کار را انجام دادیم، سال گذشته برای اربعین شروع شد و آن را ادامه دادیم. بخش زیادی از سال تا مادامی که متقاضی وجود داشت این کار انجام شد. امسال هم به شکل روتین انجام می‌شود. اما در مورد این که ما بتوانیم قطار ترکیبی تهران – کربلا را تبدیل کنیم به قطار مستقیم ایران – کربلا یک حلقه مفقوده‌ای  ۳۲ کیلومتر  وجود دارد از نقطه صفر مرزی شلمچه تا بصره.  جلسات متعدد و مذاکرات متعدد در بغداد، بصره و همچنین تهران با همتای عراقی داشتیم. در این ۳۳ ماه دولت سیزدهم یک بار حکومت آنها عوض شد و هر بار مشکلات خاص خودش را داشتند. بیش از ۵۰ سال است که قرار است این اتصال انجام شود. مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه معارضات بسیار متعددی در این بخش وجود دارد، گفت: یکی این است که عملیات کربلای ۵ در ایام دفاع مقدس در همین جا انجام شده است و شاید نزدیک به ۱۰ هزار شهید در همین جا تقدیم انقلاب اسلامی کردیم. همچنین میادین مین متعدد وجود دارد. یعنی ما دو سال قبل تلاش کردیم اول یک و نیم کیلومتر را پاکسازی کنیم و بعد تا عمق شش متر را هم پاکسازی کردیم. بیش از هزار مین کشف و خنثی شد. وارد خاک عراق شدیم در خاک عراق از انتهای سال گذشته نیز اقدامات لازم را شروع کردیم. حدود سه کیلومتر را تا همین هفته گذشته به عرض ۵۰ متر به عمق ۶ متر حسب آن گزارشی که دادند پاکسازی شد. در بازدیدی که هفته گذشته از پروژه داشتیم  بیش از ۵ بار گفتند که مین کاری شده، انواع مین‌های والمری، مین‌های گوجه‌ای ، مین‌های کیکی ، پدالی و ضد نفر.  حدود ۶ هزار مین در همین چند ماه کشف و به تدریج منهدم و خنثی سازی می‌شود.
وی در پایان گفت: حدود سه کیلومتر که بیشترین تعدد مین را از نقطه صفر مرزی تا عمق سه کیلومتری خاک عراق بود پاکسازی کردیم. بخش اندکی از آن ریل گذاری شده و بقیه آماده ریل گذاری است. بخش مهم این پروژه همین موضوع میدان مین بود. همچنین بحث بعدی نیز احداث پل روی اروندرود یا شط العرب است. برای این که از این رود عبور کنیم سناریوهای مختلفی وجود دارد. این که از سمت خرمشهر از روی جزیره ام الرصاص عبور کنیم یا از مسیرهای بالاتر در قسمت بالاتر رودخانه. نهایتا بعد از جلسات متعدد به این رسیدیم که از بالای بصره یعنی از شمال بصره جزیره سندباد، عبور کنیم. طرف عراقی مدنظرش بود که این پل باز شو باشد. قابلیت کشتیرانی داشته باشد. این بر سختی کار افزوده است. در طول این یک سال اخیر طراحی‌ها انجام شد، هیدروگرافی انجام شد و بحث گمانه زنی‌ها صورت گرفت. حفاری‌ها تا عمق بیش از ۳۰ متر در درون رودخانه انجام شد و هفته گذشته توانستیم عملیات شمع کوبی و احداث پایه‌های پل که بخش گلوگاهی این پروژه است را انجام دهیم. امیدوارم به این آرزوی بیش از ۵۰ ساله بتوانیم تا سال آینده تحقق ببخشیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه