روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۵ مرداد - شماره 4648

آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجمع تشخیص مصلحت نظام

 جلسه کمیسیون اقتصادی، بازرگانی و اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هدف بررسی طرح «ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه» برگزار شد.
در این جلسه طرح اختلافی «ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه» که برای تشخیص مصلحت به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده است مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی، چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم‌انداز و صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه های زاید از جمله موارد مغایر طرح ساماندهی کارکنان دستگاه های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ۵ ساله ششم با سیاست‌های کلی ابلاغی بود که پیشتر هم مورد تاکید اعضای هیات عالی نظارت قرار گرفته بود.
در انتهای جلسه، مقرر شد با توجه به هم زمانی استقرار دولت و مجلس جدید، طرح مشترک دولت و مجلس در راستای ساماندهی نظام اداری کشور مورد بررسی و مجدداً در دستور کار قرار گیرد.

کنعانی: جامعه جهانی
باید به مصونیت رژیم اسرائیل پایان دهد
 سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به‌مناسبت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» تأکید کرد که جامعه بین‌المللی باید به مصونیت غیرقابل‌قبول رژیم غاصب صهیونیستی پایان دهد.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه به‌مناسبت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» در یادداشتی در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: جامعه بین‌المللی باید بر اساس وظیفه انسانی خود، به مصونیت غیرقابل‌قبول رژیم غاصب صهیونیستی که به هیچ‌یک از اصول اولیه حقوق بشر اعتقاد و التزامی ندارد، پایان دهد تا از امتداد لگدمال شدن کرامت انسانی جلوگیری شود.

ورود کمیسیون اصل
۹۰ به تخلف ایرلاین‌ها در فروش بلیت اربعین
  عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ورود این کمیسیون به تخلف شرکت‌های هواپیمایی در عدم عرضه بلیت‌های سفر اربعین با قیمت مصوب خبر داد.
علی کشوری گفت: با توجه به گزارش‌هایی که از نابسامانی در فروش بلیت پروازهای اربعین و تخلف اکثر شرکت‌های هواپیمایی در عدم فروش بلیت‌های اربعین با قیمت مصوب به ما رسیده است، یکی از دستور کارهای نشست کمیسیون که برای اولین بار با ریاست آقای پژمان‌فر برگزار می‌شود، پیگیری این تخلف شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.
پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شد
با رأی نمایندگان در جلسه علنی دیروز، نصرالله پژمانفر برای یک سال رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی شد.

اعلام وصول طرح تبدیل
نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی
  طرح تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های انتخابیه چند نماینده‌ای مجلس در جلسه دیروز پارلمان اعلام وصول شد.
البته در مجلس یازدهم و در جلسه علنی یکشنبه 27مهرماه قوه مقننه هم طرحی با عنوان تبدیل نظام انتخابات اکثریتی به تناسبی در حوزه‌های چند نمایندگی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شده بود ولی به نتیجه نرسید. با این حال در مجلس دوازدهم نمایندگان مجلس نیز مجددا طرحی با این عنوان اعلام وصول شد.
در مقدمه این طرح گفته شده که « اگرچه انتخاب یک نظام انتخاباتی برای کل حوزه های انتخاباتی مناسب تر است ولی استفاده از نظام انتخاباتی تناسبی در حوزه های چند نماینده ای و بدون تغییر ماندن نظام انتخابات اکثریتی در حوزه های تک نماینده ای سهل الوصول‌تر و قابل هضم تر است.
 همچنین تاکید شده که از آنجا که بیشتر حوزه های انتخاباتی مجلس تک نماینده ای است و این مدل متعرض حوزه های تک نماینده ای نمی شود دارای این مزیت است که هم امکان رای آوری بالایی در مجلس دارد و هم ساختار انتخابات در حوزههای تک نماینده ای را بهم نمی ریزد. علاوه بر اینها امکان کشیده شدن انتخابات به دور دوم را حداقل در حوزههای چند نماینده ای منتفی می کند.
  در ادامه هم گفته شده که اگر بنا باشد که ساختار نظام انتخاباتی کشور تغییر کند، تغییر گام به گام آن راحت از تغییر کلی آن است. استقرار نظام تناسبی در حوزههای چند نماینده ای و حفظ نظام اکثریتی در حوزه های تک نماینده ای دارای مزایای زیادی است.

سه انتصاب جدید توسط رئیس‌جمهور
 رئیس‌جمهور با صدور احکامی رئیس سازمان برنامه و بودجه، مشاور عالی رئیس‌جمهور و معاون امور مجلس خود را تعیین کرد.
مسعود پزشکیان با صدور حکمی ضمن انتصاب علی طیّب‌نیا به‌عنوان مشاور عالی خود تصریح کرد: «اهتمام به اهداف و آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، حرکت در مسیر تحقق چشم‌انداز، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب «مدّ ظلّه العالی» و نیز وفاداری به منشور اخلاقی دولت چهاردهم به‌منظور خدمت هرچه بیشتر به مردم عزیز ایران موردنظر است.»
رئیس‌جمهور همچنین در حکمی سیدحمید پورمحمدی را به سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. پزشکیان در این حکم، پورمحمدی را موظف به تحقق اهداف سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و قانون برنامه توسعه کرده است.
علاوه بر این، پزشکیان  با صدور حکمی ضمن انتصاب شهرام دبیری به عنوان معاون امور مجلس رئیس جمهور تصریح کرد: «امید است با همکاری حوزه امور مجلس دستگاه‌های اجرایی و تعامل با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با اتکال به خداوند متعال و در چارچوب سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری مدظله العالی و قانون برنامه توسعه با رعایت منشور اخلاقی کارگزاران دولت چهاردهم در تحقق اهداف دولت مجدانه بکوشید.»

اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی
به شهید هنیه و خانواده شهید امیرعبداللهیان
 هشتمین جایزه حقوق بشر اسلامی با عنوان «دفاع از مردم مظلوم فلسطین، محور مقاومت و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی» به شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس اعطا شد.
مراسم هشتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی «دفاع از مردم مظلوم فلسطین، محور مقاومت و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی » دیروز در روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی با حضور رئیس قوه قضاییه، مقامات لشگری و کشوری و سفرای کشورهای اسلامی مقیم در تهران برگزار شد.
در این مراسم، جایزه حقوق بشر اسلامی که یک جایزه بین‌المللی است به قربانیان نقض حقوق بشر و یا حامیان و مدافعان حقوق بشر اعطا می‌شود و امسال اطلاعات مربوط به ۴۲ نامزد از تقریبا ۱۷ کشور دریافت و در کمیته اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی آنها بررسی شده است که در نهایت ۶ نفر جزو برگزیدگان و ۳ نفر جزو تجلیل شوندگان انتخاب شدند.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، زیاد نخاله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، سراج الحق رهبر سابق جماعت اسلامی پاکستان، ژیل دوور وکیل و حقوقدان فرانسوی، شارلوت کیتس فعال ضدصهیونیستی در کانادا و حایمه ارمیدا سفیر و نماینده دائم نیکاراگوئه در سازمان ملل متحد برگزیدگان این دوره جایزه حقوق بشر اسلامی هستند.
همچنین در این مراسم از خانواده شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دولت سیزدهم، خانواده شهید زاهدی و اسدالله اسدی دیپلمات آزاده جزو تجلیل شوندگان انتخاب شدند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه