روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۴ مرداد - شماره 4647

مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران خبر داد؛

ارائه بیش از یک‌هزار مورد خدمات تخصصی حفاری در سال جاری


  مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران از ارائه یک‌هزار و ۵۲۴ مورد خدمات تخصصی به شرکت‌های کارفرمایی و متقاضی در چهار ماه نخست امسال خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، عبدالله ویسی‌آرا گفت: تحقق خدمات از نظر تعداد عملیات ۵.۱درصد و از نظر درآمدی در قیاس با دوره مشابه سال قبل ۴۶درصد افزایش دارد.
وی افزود: این خدمات که به صورت یکپارچه و به موازات عملیات حفاری چاه‌های نفت و گاز اعم از حفر چاه‌های توسعه‌ای-توصیفی، اکتشافی و چاه‌های تعمیری تکمیلی در حال بهره‌برداری به شرکت‌های متقاضی و پروژه‌های حفاری شرکت انجام می‌شود، از مزیت‌های شرکت ملی حفاری در میان شرکت‌های صاحب‌نام فعال در این صنعت در جهان است.
مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران با اشاره به مقدار درآمد حاصل از ارائه خدمات فنی مهندسی بیان کرد: از مجموع خدمات ارائه‌شده، ۸۰۹ مورد در موقعیت‌های عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ۳۲۰ مورد در شرکت نفت مناطق مرکزی، ۴۲ مورد در شرکت نفت فلات قاره، یک مورد در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و ۴۵۲ مورد در دیگر شرکت‌های بخش خصوصی و پروژه‌ها ارائه شد.
ویسی‌آرا گفت: این خدمات شامل ۵۷۳ عملیات تزریق‌پذیری، ۴۸۲ عملیات سیمانکاری چاه، ۱۳۱ عملیات لوله‌گذاری چاه، ۱۲۵ عملیات آزمایش چاه با ساق مته، ۷۹ عملیات لوله مغزی سیار، ۴۸ عملیات اسیدکاری ویژه و گسترده، ۳۵ عملیات آزمایش چاه با ساق مته، ۱۳ عملیات نصب آویزه و ۱۸ عملیات ویژه و کامل حفاری با هوا و ثبت یک‌هزار و ۱۷۰ متر حفاری به این روش و ۱۸ عملیات ویژه حفاری به‌شیوه زیر فشار تعادل (UBD) است.
وی در کنار توجه به بهبود شرایط کار و سرمایه انسانی جهادگر مجموعه، نوسازی و بازسازی ناوگان و با هدف ارائه باکیفیت و به‌موقع خدمات به شرکت‌های کارفرما به‌عنوان اولویت نخست برنامه‌ریزی در حال اجرای این مدیریت اعلام و تصریح کرد: با توجه به شمار درخواست‌های شرکت‌های متقاضی و همت و تلاش کارکنان مجرب این مدیریت، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد رشدی قابل‌توجه در عملکرد این بخش فنی و تخصصی شرکت باشیم.

خبرگزاری رویترز:
تولید نفت ایران به بالاترین مقدار
در ۶ سال اخیر رسید
 بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید نفت ایران در ماه ژوئیه به روزانه ۳ میلیون و ۲۲۰ هزار بشکه رسید که بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۸ تاکنون به‌شمار می‌رود.
نظرسنجی‌های خبرگزاری رویترز نشان داد که تولید نفت اوپک در ماه ژوئیه افزایش یافته و تولید نفت ایران هم به بالاترین سطح در ۶ سال اخیر رسیده است.
افزایش عرضه نفت از سوی عربستان سعودی و رشد اندک تولید در دیگر کشورهای تولیدکننده، تأثیر کاهش تولید داوطلبانه دیگر کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) را جبران کرده است.
داده‌های مربوط به ردیابی کشتی‌ها و اطلاعات منابع صنعتی نشان می‌دهد اوپک ماه گذشته روزانه ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده که نسبت به ماه ژوئن ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. افزایش تولید نفت اوپک در حالی محقق شده که اوپک‌پلاس اعلام کرده است به‌منظور حمایت از بازار نفت همزمان با کاهش رشد تقاضا، نرخ بالای بهره بانکی آمریکا و افزایش تولید نفت این کشور، برنامه کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه می‌دهد. اوپک‌پلاس در نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق این ائتلاف سیاست تولید خود را بدون تغییر نگه داشت که شامل برنامه آغاز افزایش تدریجی تولید این گروه از ماه اکتبر می‌شود. با این حال، این ائتلاف اعلام کرد در صورت نیاز، برنامه تدریجی افزایش تولید نفت ممکن است متوقف شود یا تولید نفت بار دیگر کاهش یابد.
عربستان سعودی ماه گذشته با رشد عرضه روزانه ۷۰ هزار بشکه‌ای نفت، بیشترین رشد عرضه را در میان اعضای اوپک داشته است. تولید نفت این کشور در ماه ژوئیه به روزانه ۹ میلیون بشکه رسید که به سهمیه تعیین‌شده عربستان نزدیک بوده است.
بر اساس این نظرسنجی، نیجریه با کاهش ۳۰ هزار بشکه‌ای در تولید روزانه نفت بیشترین کاهش تولید را در میان اعضا داشته است. صادرات نفت این کشور هم نسبت به ماه گذشته کاهش یافته است. تولید لیبی و ایران که از برنامه کاهش تولید معاف هستند و عراق افزایش یافته است. براساس این گزارش، ایران با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا در چند سال گذشته صادرات نفت خود را افزایش داده است. تولید و صادرات نفت عراق هم نسبت به ماه ژوئن رشد یافته است. براساس نظرسنجی رویترز، عرضه روزانه نفت اوپک حدود ۲۴۰ هزار بشکه بیشتر از مقدار هدف‌گذاری‌شده برای ۹ عضو این سازمان طبق قرارداد کاهش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس است که بیشتر این مازاد تولید مربوط به عراق می‌شود.

تأکید کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس
بر ارزیابی مستمر بازار نفت
 کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در تازه‌ترین نشست خود بر پایبندی به توافق اعضای این ائتلاف و در عین حال ارزیابی مستمر تحولات بازارهای جهانی نفت خام تأکید کرد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، پنجاه‌وپنجمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.
این کارگروه ضمن بررسی داده‌های تولید نفت خام در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۴، بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به بیانیه همکاری تأکید کرد.
کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس از تعهد عراق، قزاقستان و روسیه برای دستیابی به پایبندی کامل و ارائه برنامه جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تعیین‌شده برای حجم تولید فراتر از سهمیه در ژانویه ۲۰۲۴ استقبال کرد. در این نشست آن دسته از اعضایی که دوم ژوئن ۲۰۲۴ در ریاض گردهم آمده بودند، بار دیگر تأکید کردند که روند تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه نفت می‌تواند بسته به شرایط حاکم بر بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.
اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت-اوپک و غیراوپک) در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد. این کشورها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.
سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس دوم ژوئن (۱۳ خرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اما هشت عضو اوپک‌پلاس که کاهش عرضه داوطلبانه بیشتر را عهده‌دار شده‌اند، در ریاض گردهم آمدند، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد، سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت متوقف یا معکوس شود. این کارگروه همچنین بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه توافق شده در جریان برگزاری سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در دوم ژوئن ۲۰۲۴ و کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس تأکید کرد. کارگروه یادشده، ضمن ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام همانگونه که در سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس بر آن تأکید شد اختیار برگزاری نشست‌های اضافه و در عین حال درخواست برای برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو را خواهد داشت. پنجاه‌وششمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس برای دوم اکتبر ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است.

محمدجواد شکراللهی، کارشناس انرژی:
۸۶ درصد برق تولیدی جدید سهم صنایع شد
  محمدجواد شکراللهی، کارشناس انرژی گفت: محصول سیمان در سه سال گذشته ثبات قیمت را تجربه کرده و حتی دلالان هم نتوانستند قیمت این کالای راهبردی را بالا ببرند که دلیل اصلی آن تامین برق کافی است.
محمدجواد شکراللهی با اشاره به تامین برق در سال جاری گفت: منطبق بر آمار توانیر عرضه برق امسال صنایع مشابه پارسال، ۱۰.۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ و ۲۴ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۰ است. وی افزود: ایران رتبه هفتم جهام در رشد تولید برق طی سه سال گذشته را بدست آورده و ۸۶ درصد این برق به بخش مولد اقتصاد از جمله صنعت هدایت شده است.
به گفته این کارشناس حوزه مدیریت صنعت برق محصول سیمان در سه سال گذشته ثبات قیمت را تجربه کرده و حتی دلالان هم نتوانستند قیمت این کالای راهبردی را بالا ببرند که دلیل اصلی آن تامین برق کافی است. وی تاکید کرد: صنایع ایران بر اساس انرژی رایگان بی‌نهایت توسعه یافته‌اند اما الان دیگر انرژی بی‌نهایت نیست و مدل توسعه باید متفاوت شود. شکراللهی گفت: اعلام شده که هفته آینده در سایه تامین برق عرضه سنگینی روانه بازار سیمان می‌شود که بر آرامش بازار می‌افزاید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه