روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ دوشنبه ۸ مرداد - شماره 4643

کائنات از اولویت های دولت چهاردهم گزارش می‌دهد

غافلگیری با قدم نخست پزشکیان

امیر فدایی نسب- پزشکیان که در کارنامه خود سابقه‌ی نمایندگی مجلس و تصدی وزارت بهداشت را دارد، هم اکنون به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور وارد پاستور می‌شود. وی در دوره تبلیغات ریاست جمهوری خود، وعده‌هایی داد و نهایتاً توانست اعتماد مردم را به خود جلب کند. در ادامه به مرور برخی از وعده‌های انتخاباتی پزشکیان می‌پردازیم؛
برنامه رئیس جمهور منتخب برای موضوع بنزین: یکی از وعده‌های نامزدهای انتخاباتی که به مقدار زیادی مورد توجه اذهان عمومی قرار گرفت بالا و پایین آوردن قیمت بنزین بود که در میزگردهای اقتصادی توسط کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت، بررسی اظهارات پزشکیان درباره موضوع بنزین نشان می‌دهد که او بیش از همه بر سیاست‌های غیرقیمتی بنزین تاکید دارد.
وعده برای اجرای سیاست‌های کلی: پزشکیان در مناظرات تلویزیونی و میزگردهایی که در ایام انتخابات برگزار شد، همواره بر اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب تاکید کرده است، پزشکیان همچنین تاکید می‌کند که مشکل این است که آن‌چه سیاست‌های کلی رهبری است را کنار می‌گذاریم و فقط حرف‌های خودمان را مطرح می‌کنیم.
تاکید بر استفاده از کارشناسان: مسعود پزشکیان طی روزهای گذشته و در ایام منتهی به انتخابات، بارها تاکید کرد که در مسائل مختلف کارشناس نیست و در هر حوزه از کارشناس همان حوزه استفاده خواهد کرد. او در یکی از اظهاراتش هم تاکید کرد که به‌کارگیری افراد را براساس شایستگی کارشناسی انجام خواهد داد.
وعده رئیس جمهور منتخب برای حل مشکل بورس: مسعود پزشکیان در مناظره دوم وعده می‌دهد که ثبات و آرامش را به دنیای بورس برگرداند و تاکید می‌کند و می‌گوید: کسری بودجه دولت را از بورس تأمین نخواهیم کرد. اگر دولت دخالت خود را کاهش دهد، این ثبات بازخواهد گشت. حل مشکل بورس یک نسخه ساده نیست و تحریم‌ها هم در این زمینه تأثیر گذار است.
وعده برای کاهش تورم و حل مسائل معیشتی: پزشکیان در مناظره دوم می‌گوید که معتقدم در این حاکمیت هیچ انسانی نباید گرسنه سر به بالش بگذارد. طبیعی است نباید به من و آدم‌هایی که ماشین آن‌چنانی سوار می‌شوند یارانه بدهند. باید از این‌ها که پولدارند بگیرند و به محرومان بدهند.
برنامه برای تک نرخی کردن ارز: مسعود پزشکیان در خصوص قیمت ارز و مسکن هم می‌گوید که دلار را تک نرخی می‌کنیم؛ بازار خودش کشف قیمت کند. حقوق کارمند اگر به اندازه باشد می‌تواند مقداری از آن را ذخیره کرده و برای خود مسکن تهیه کند. با این حقوقی که به کارمندان می‌دهید، صدسال دیگر هم نمی‌توانند خانه بخرند.
وعده برای آزاد سازی قیمت خودرو: پزشکیان در خصوص واردات خودرو هم در مناظره دوم تاکید می‌کند: چرا نمی‌گذارید مردم خودشان خودرو به صورت آزاد وارد کنند؛ مردم خودشان دلار دارند. ما واردات خودرو را آزاد می‌کنیم و بازار باید قیمت‌ها را تنظیم کند. بازار خودش را تنظیم می‌کند، لازم نیست من دخالت کنم.
وعده برای برقراری عدالت: یکی دیگر از مسائلی که در میزگرد فرهنگی مورد اشاره رئیس جمهور منتخب قرار گرفت، موضوع عدالت بود. پزشکیان در این برنامه با اشاره به اهمیت موضوع عدالت در جامعه این نکته را یادآوری می‌کند اگر ما بر اساس عدالت و انصاف با مردم برخورد می‌کردیم مردم از ما ناراضی نمی‌شدند.
وعده‌ها درباره حل مشکلات موجود در حوزه زنان: موضوع و مسائل بانوان از موارد مهم دیگری بود که مسعود پزشکیان درباره آن وعده‌هایی را داد. او در سومین مناظره دور اول ریاست‌جمهوری که با محوریت فرهنگ برگزار شد، با اشاره به نوع نگاه به بانوان در جامعه می‌گوید: «این نگاه که زنان جنسیت دوم هستند باید اصلاح شود. باید در عمل ثابت کنیم که به فکر آن‌ها هستیم. در خیلی مسائل قصور داریم و الان زمان رأی‌گیری این حرف‌ها را می‌زنیم؛ با زور و دستور و قانون رفتار عوض نمی‌شود. همان‌طور که در گذشته نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان بردارند حالا هم با زور نمی‌توانند حجاب روی سر بگذارند.»
وعده رئیس جمهور منتخب برای ایجاد وفاق ملی: پزشکیان پس از پایان انتخابات، هم همدلی و وفاق ملی را مورد تاکید قرار می‌دهد و با اشاره به پایان انتخابات خطاب به مردم، می‌گوید: این تازه آغاز همراهی ماست. مسیر دشوار پیش رو جز با همراهی، همدلی و اعتماد شما هموار نخواهد شد.
قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است
 رئیس‌جمهور منتخب با بیان این که قدم اول ما انتخاب کابینه وفاق ملی است، گفت: باید کابینه ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب سه‌شنبه ۲ مرداد با اعضای ستادهای مردمی خود در تالار وزارت کشور دیدار کرد.
رئیس جمهوری منتخب اظهار داشت: وقتی شور و شوق شما را می بینم، بار سنگینی روی دوش های خودم احساس می کنم که تحمل آن سخت است یکی از مشکلات من این است که همه می خواهند با من ملاقات کنند، من چگونه باید پاسخ همه را بدهم.
وی افزود: من همان آدم قبل هستم اینطور نیست که رئیس جمهور شده ام، عوض شده باشم؛ خیلی ها گله می گنند که خودت را گم کرده ای به خدا شب و روز ندارم.
دکتر پزشکیان اظهار داشت: انتخاب مسئولین برای من معضل شده است، به هر کس می گویم آدم معرفی کنید، همه افراد خودشان را معرفی می کنند؛ قدم اول انتخاب کابینه وفاق ملی است و آن شعاری است که سرمی دادیم که مملکت با یک دسته و جناح اداره نمی شود، خودمان هم باید به آن پایبند باشیم در نتیجه باید کابینه ای را شکل دهیم تا افراد صادق، باتجربه و با دانش انتخاب شوند و به سمت سیاست های کلی مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
رضایت مردم شاخص مدیریت ماست
وی ادامه داد: هر اتفاقی بیافتد و هر کسی که بخواهد سمتی داشته باشد، یک اصل را با همه توافق خواهیم کرد و اگر خلاف این باشد مورد قبول نیست و آن رضایت مشتری و مردم است.
دکتر پزشکیان گفت: در هر بخشی اگر کسی می‌خواهد خدمتی ارائه دهد باید مراجعه کننده را راضی کند و با رضایت از اداره بیرون برود لذا رضایت مردم شاخص مدیریت ماست، دلیل اینکه ما خوب خواهیم بود یا بد این است که بندگان خدا پشت سر ما چه خواهند گفت.
رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: باید کاری کنیم که مردم از گفتار و رفتار و کردار ما احساس رضایت کنند نه احساس نارضایتی.
وی در بخشی از سخنانش گفت: به امام حسین(ع) می گویند مگر نمی بینید حق را عمل نمی کنند و از باطل نهی نمی کنند؟ پس چرا به سمت کوفه می روید؟ ایشان در پاسخ می فرماید: من خروج می کنم تا امر به معروف را در جامعه اعمال کنم، امام حسین (ع) برای حق رفت برای حق قیام کرد و برای حق شهید شد همه یارانش برای حق این قیام را کردند و این شور و شوق را در تاریخ ایجاد کردند چون حق را پیگیری می کردند.
وی تاکید کرد: حق چیست؟ خدا پیامبران را فرستاده تا بر اساس حق حکم کنند؛ ما اگر تابع هوای نفس شویم، اگر منیت و غرور ما را بگیرد، اگر جناحی و حزبی عمل کنیم، به ضلالت می افتیم، در نماز هم هر روز از خدا می خواهیم که از ضالین (گمراهان) نباشیم ضالین یعنی اینکه تابع هوای نفسم، منیت و غروم و دسته و گروهم شوم نه اینکه تابع حق باشم. رئیس جمهور منتخب اظهار داشت: صراط مستقیم یعنی همه دست به دست هم دهیم؛ کشور ما در وضعیت خوبی نیست؛ به شدت تحریم هستیم؛ مشکلات ما به اختلافات ما برمی گردد.
دکتر پزشکیان افزود: اگر قرار است با قدرت بمانیم و مشت محکمی بر دهان آن ها بزنیم، باید در کشور همه با هم متحد شویم و دست به دست هم دهیم و عزت و غرورمان را به دنیا نشان دهیم.اگر متحد شویم می توانیم بایستیم.
قدم اول ما وحدت است و قدم دوم به دنبال حق رفتن
رئیس جمهور منتخب ادامه داد: تولیدکنندگان و کارشناسان ما باید در صحنه باشند و به آن ها احترام بگذاریم می‌توانیم کشتی را به ساحل نجات برسانیم اما اگر بخواهیم هرکدام از اینها را حذف کنیم قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد.
وی گفت: آنها نمی‌خواهند ما مستقل باشیم، قدم اول این است که در داخل کشور با هم باشیم، دنبال حق باشیم، حقوق فردی، اجتماعی، قومیتی، مذهبی، جنسیتی.
رئیس جمهور منتخب با بیان این که قدم اول وحدت است اظهار داشت: قدم دوم به دنبال حق رفتن است.
وی تصریح کرد: اگر نخبگان، توانمندان، عالمان، نخبگان، تولیدکنندگان و کارشناسان ما در صحنه باشند و ما به آنها احترام بگذاریم، خواهیم توانست این کشتی را راحت به ساحل نجات برسانیم، اگر هر یک از این ها را حذف کنیم، قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد.
دکتر پزشکیان اظهار داشت: دشمنان نمی خواهند ما سر پای خود بایستیم نمی خواهند مستقل باشیم قدم اول این است که در داخل کشور با هم باشیم، دنبال حق باشیم؛ حق، حقوق فردی هست حقوق اجتماعی هست حقوق جنسیتی هست، حقوق قومیتی هست، حقوق مذهبی هست.
رئیس جمهور منتخب افزود: حق را باید بتوانیم درست عمل کنیم؛ برای اینکه بتوان حق را عمل کرد، باید نفس را در مقابل سرکشی ها ضایع کند و اجازه ندهد سرکشی او را از حق دور کند.
وی ادامه داد: من را آنقدر بزرگ نکنید که تصور کنم کسی شده ام؛ من نماینده شما شده ام برای اینکه بتوانم دنبال حق و حقوق شما بروم؛ شما به من اعتماد کرده اید و رأی داده اید، خود را متعهد می دانم که پایبند حرف هایی که گفته ام باشم؛ حرف هایی که زده ام، وعده، عدد و رقمی نداده ام و گفته ام پیگیر حقوق شما خواهم شد.
دعوا نخواهم کرد؛ دروغ نخواهم گفت
رئیس جمهور منتخب افزود: دعوا نخواهم کرد؛ دروغ نخواهم گفت دنبال محرومان و مشکلات مردم خواهم بود؛ تا پای جان خواهم ایستاد، اینکه به دنبال حق برویم، دنبال انصاف باشیم و زور نگوییم و ظلم نکنیم و پشتیبان مظلومان باشیم، راه امام علی(ع) است دستور خداست.
دکتر پزشکیان اظهار داشت: چه کسانی که به من رای دادند و یا به طرف مقابل، یا آنها اصلا رای ندادند می‌خواهم که بیایید برای عزت کشور با هم تلاش کنیم.
هدف ما مقابله با ظالم است چه در این مملکت و چه در هر نقطه دیگر از دنیا
وی تاکید کرد: هر جایی که حق مظلومی را نادیده گرفتند پشتیبان مظلوم باشید. اگر شیعه هستیم و می‌خواهیم که راه امام را دنبال کنیم باید پایبند به این گفتار باشیم. خداوند به ما کمک کند که نفس خودمان را مهار کنیم و به دنبال حق باشیم.
وی افزود: اگر کسی حق را به ما گفت نهراسیم بلکه آنرا بپذیریم، حضرت علی می‌فرماید: حق را به من بگویید و مضایقه نکنید از اینکه مرا به حق توصیه کنید. حضرت علی(ع) می‌ فرمایند من هم ممکن است خطا کنم، ما که دیگر عددی نیستیم.
وی تاکید کرد: هر کجا دیدید که ما راه را اشتباه می‌رویم یا بر اساس عدالت عمل نمی‌کنیم حتما گوشزد کنید، با تمام وجود تلاش می‌کنیم وحدت و انسجام ایجاد کنیم و خدمتگزار مردم باشیم، از همه قومیت‌ها، جنسیت‌ها، جوانان و همه کسانی که به من یا طرف مقابل رای دادند، همه آنها که نیامدند، همه با هم باید برای ایران تلاش کنیم و کشور را با قدرت و عزت پیش ببریم.
کرباسچی: اولین قدم پزشکیان برداشتن فیلترینگ است
غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه «اولین قدم پزشکیان برداشتن فیلترینگ است» گفت: معنا ندارد در شرایط معمولی در کسب و کار مردم اختلال وارد شود. زندگی چهار میلیون نفر از مردم، از طریق فضای مجازی تأمین می‌شد، اما دچار اختلال شده است.
وی افزود: آقایان می‌خواستند سالی یک میلیون شغل تولید کنند، اما با یک قدم فیلتر کردن، چهار میلیون شغل را از بین بردند؛ لذا اولین قدم ایشان برداشتن فیلترینگ است و مردم این توقع را از دکتر پزشکیان دارند، چون که گفت: اگر نتوانم، کنار می‌روم.
کرباسچی گفت: همین قدر که دولت مزاحم مردم نشود و آنان بتوانند به صورت عادی زندگی کنند، کفایت می‌کند؛ چون مردم می‌توانند برای خودشان زندگی کنند.
آقای پزشکیان وعده‌های داده و مردم منتظرند ببینند آدمی که گفته گردنم را پای این حرف‌ها می‌گذارم چه می‌کند؟ به نظر من اولین و راحت‌ترین مسأله ایشان، مسئله رفع فیلترینگ است. معنا ندارد در شرایط معمولی در کسب و کار مردم اختلال وارد شود. زندگی چهار میلیون نفر از مردم، از طریق فضای مجازی تأمین می‌شد، اما دچار اختلال شده است. خانمی در ملایر یا نهاوند در باغش گردو می‌چیند و زحمت می‌کشد و می‌خواهد مغز گردو را از طریق فضای مجازی به داخل یا خارج کشور بفروشد. وی به جای واسطه‌ها و دلال‌ها، از طریق فضای مجازی اقدام به فروش می‌کند. یک نفر صنایع دستی دارد، دیگری محصولات کشاورزی دارد و بقیه، خدمات و کالا‌های در فضای مجازی عرضه می‌کنند. آمار چهار میلیون نفر وحشتناک است؛ آقایان می‌خواستند سالی یک میلیون شغل تولید کنند، اما با یک قدم فیلتر کردن، چهار میلیون شغل را از بین بردند؛ لذا اولین قدم ایشان برداشتن فیلترینگ است و مردم این توقع را از دکتر پزشکیان دارند، چون که گفت: اگر نتوانم، کنار می‌روم.  به نظر من دکتر پزشکیان این توانایی را دارد و نهاد‌هایی که مسئول هستند یک اراده جدی برای حل این مسأله باید داشته باشند، چون این مشکلِ عموم مردم است؛ مردم این همه فیلترشکن بخرند که چه شود؟ کدام کشور این گونه اداره می‌شود که ما این گونه کشورمان را اداره می‌کنیم؟ کدام کشور از طریق فضای مجازی با اعصاب مردم بازی می‌کند که ما بازی می‌کنیم؟ من مطمئنم که ایشان حتماً تلاشش را در این زمینه خواهد کرد و امیدواریم دستگاه‌های ذیربط با دکتر پزشکیان همکاری کنند تا ایشان به قولش عمل کند. به قول ایشان، در شرایط بحرانی که برای کشور مسائل خاصی به وجود می‌آید همه جای دنیا این کار انجام می‌شود، اما در شرایط عادی چرا مردم را دچار آسیب و مشکل کنیم؟
بله، رفع فیلترینگ قدم اول است. وزیر مربوطه یک کلمه بگوید که من این کار را نمی‌کنم، هر اتفاقی هم خواست بیفتد. قبلاً گفته بودند که وزیری که این کار را نمی‌کرده، برای وی پرونده درست می‌کنند؛ خب نکند آخرش چه می‌شود؟ پس قدم اول رفع فیلترینگ است، البته اقدامات دیگری هم وجود است، اما این مسأله ساده‌ای است؛ مردم گرفتاری و مشکلات اقتصادی دارد، اما از طرف دیگر هزینه فیلترشکن هم برای آن‌ها بار شده و مشکلاتی برای کسب و کار زندگی مردم ایجاد کرده است.
قدم اول پزشکیان انتخاب تخصصی وزرا و معاونان
دکتر تقی آزاد ارمکی می گوید: در صورتی که پزشکیان قادر باشد تقسیم کارعلمی را به سیستم حکمرانی تزریق کند، او نخستین رئیس جمهوری خواهد بود که بعد از انقلاب نظام تقسیم کار اجتماعی را برای تسهیل امور مردم، به دور از جناح گرایی، در انتخاب همکارانش برای اداره کشور و توسعه آن اعمال می کند. همه رای دهندگان موافق و مخالف و آنانی که رای ندادند،  نیز منتظر عملکرد پزشکیان و پیروزی و یا شکست او در مسند ریاست جمهوری هستند. او چه بخواهد و چه نخواهد دیگر نمی تواند اشتباهات دیگر روسای جمهوری را مرتکب شود.
اکنون که او به پاستور رفته است، لازم دیدیم آن گفت و گو را یک بار دیگر منتشر کنیم. به طور صریح باید گفت آن اگر نخست حالا اگر های دیگر را دنبال دارد: اگر رئیس جمهور به توصیه های علمی توجهی نکند، خلاف وعده های درست انتخاباتی اش، پس انجام امور بر اساس کار کارشناسی، به سمت شکست خواهد رفت. توسعه کشور امروز یک امر ضروری و الزامی است.
اگر امروز که فردای انتخابات است، پزشکیان به یک سازمان اجرایی علمی، با همراهی نیروهای توانمند برای تحقق وعده هایش توجه نکند، پس آینده تاریکی در انتظار او خواهد بود. در آن گفت و گو دکتر ارمکی تاکید کرده بود که تمایز اساسی میان نیروهای بازی ساز و بازیکن بر اساس یک تقسیم کار اجتماعی، بسیار ضروری است.زیرا نیروهای بازی ساز که زمینه ساز پیروزی در انتخابات هستند لزوما نیروهای اجرایی مناسبی برای اجرای منویات علمی و تخصصی مردم در سازمان ها و سیستم بوروکراسی کشور نیستند.
در صورتی که پزشکیان قادر باشد چنین تقسیم کارعلمی را به سیستم حکمرانی تزریق کند، او نخستین رئیس جمهوری خواهد بود که بعد از انقلاب نظام تقسیم کار اجتماعی را برای تسهیل امور مردم، به دور از جناح گرایی، در انتخاب همکارانش برای اداره کشور و توسعه آن اعمال می کند. همه رای دهندگان موافق و مخالف و آنانی که رای ندادند، نیز منتظر عملکرد پزشکیان و پیروزی و یا شکست او در مسند ریاست جمهوری هستند. او چه بخواهد و چه نخواهد دیگر نمی تواند اشتباهات دیگر روسای جمهوری را مرتکب شود.
سه اقدام فوری که دولت پزشکیان باید برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام بدهد چیست؟
خبرگزاری از ۹ کارشناس اقتصادی، سه اقدام فوری که دولت جدید باید برای بهبود وضعیت اقتصادی انجام دهد را جویا شده است.حذف قیمت‌گذاری دستوری بیشترین تکرار را در بین پاسخ‌ها دارد و توسط 5 کارشناس ذکر شده است. این نشان‌دهنده اهمیت بالای این مسئله در نظر کارشناسان برای بهبود وضعیت اقتصادی است.
تک‌نرخی‌سازی ارز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و توسط 4 کارشناس به عنوان اقدامی فوری پیشنهاد شده است.
بهبود مناسبات خارجی و کاهش تحریم‌ها نیز از موضوعات مهم و تکراری است که توسط 3 کارشناس مطرح شده است.
دانیال آستانه
حذف مکانیزم‌های بر پایه قیمت‌گذاری دستوری
تصویب مصوبه پایداری قوانین و مقررات و جلوگیری از تصمیمات خلق الساعه
لغو مصوبات ضدتولیدی و ضدصادراتی موجود
عظیم ثابت
توجه ویژه به تولید ملی از طریق کاهش نرخ تامین مالی، اجتناب از قیمت گذاری دستوری و کاهش فاصله ارز آزاد و نیمایی و نیز ویژه توجه به امر صادرات ملی جهت مثبت شدن تراز تجاری کل
کاهش تنش‌های سیاسی و بین المللی، از طریق از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم
ایجاد وحدت و وفاق ملی در جهت استفاده از همه پتانسیل‌های کشور به‌منظور افزایش سرمایه‌های اجتماعی
حسین خزلی
بهبود مناسبات خارجی و کاهش اثرات تحریم
کنترل تورم با سیاست‌های مالی و نه لزوما نرخ بهره و سیاستهای پولی
برخورد جدّی با بانک‌های ناتراز
مهدی ساسانی
ثبات بخشی به تصمیمات دولت درخصوص صنایع و جلوگیری از تصمیمات شبانه
نظارت بر جریان نرخ سود سپرده بانکی و جلوگیری از رقابت ناسالم بانک‌ها
حل هرچه سریعتر معضل قیمت گذاری دستوری و گام برداشتن برای دلار تک نرخی
علی سعدوندی
لغو قیمت گذاری دستوری
تک‌نرخی‌سازی ارز
اجرای سیاست گذاری مدرن پولی با هدفگذاری نرخ بهره
سینا سلیمانی
اصلاح و بازنگری مصوبات دولت قبلی که اثر منفی بر سودآوری بنگاه ها داشته
کاهش اختلاف نرخ نیما و آزاد از طریق بازار سازی فعال و رعایت سقف اختلاف ۱۰٪ بین نرخ نیما و آزاد
بازگشت نرخ بهره بین بانکی به دالان رسمی شورای پول و اعتبار با مداخله مستقیم بانک مرکزی
امیر کاویان
تک نرخی کردن ارز
کاهش نرخ بهره
رفع قیمت گذاری دستوری
حسین محمودی اصل
تلاش در لغو تحریم‌ها یا کاهش تنش‌ها در جهت رشد صادرات و بهبود معیشت
تقویت و استفاده از اعتماد عمومی در تعدیل ابرچالش‌های اقتصادی و هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس
حذف رانت‌ها و جذب منابع داخلی و خارجی برای تقویت زیرساخت‌ها
ولید هلالات
اصلاح نحوه توزیع یارانه انرژی و بازتوزیع آن بر اساس دهک های جامعه
اصلاح الگوی مصرف انرژی در خانوارها با افزایش بهره وری لوازم انرژی‌بر
اصلاح نحوه تخصیص ارز و سیاست‌های ارزی و متعادل سازی سیاست پولی
اولویت‌های پزشکیان برای «سلامت» ایران چه خواهد بود؟
دکتر محمد جواد کبیر - مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت ، درباره انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان اولین رییس جمهورِ پزشک کشور و نقشی که وی می‌تواند در شناسایی و رفع چالش‌ها و همچنین پیشبرد اهداف نظام سلامت داشته باشد، گفت: دکتر پزشکیان از جمله شخصیت‌هایی است که در حوزه سلامت سیر تکاملی را طی کرده است؛ به طوری که مسوولیت‌های وی از ریاست بیمارستان شروع شده و در ادامه مسیر نیز در شبکه بهداشتی و درمانی، ریاست دانشگاه، معاون سلامت و در نهایت هم در مسند وزارت بهداشت به عنوان وزیر ایفای نقش و مسوولیت داشته است. این سیر تکوینی شخصیتی و تجربیات وی حاکی از آن است که فرد جامع و جامع‌نگری در حوزه سلامت است.
تکالیف بر زمین مانده سیاست‌های کلی سلامت
وی در این باره افزود: «جامع» از این نظر که بی‌تردید همه ابعاد سلامتی اعم از ابعاد جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را مد نظر دارد و «جامع‌نگری» نیز از این جهت که وی مشکلات مبتلابه نظام سلامت را می‌شناسد؛ به طوری که یکی از گلایه‌های وی در گذشته، عدم اجرای بسیاری از تکالیف مندرج در سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری از سال ۹۳ تاکنون است و به واسطه همین مشکل، کار به سمتی رفت که بسیاری از منابع در جای خود استفاده نشد؛ بر همین اساس هم اکنون پیشرفت‌های مناسبی در بحث شاخص‌های سلامت نداریم. خوشبختانه یکی از ویژگی‌های بارز رییس جمهور منتخب آن است که تعهد سیاسی بالایی داشته، به مسایل پایه نظام سلامت معتقد است و حمایت خوبی نیز از حوزه سلامت دارد.
مدیرانی که باید تمام‌وقت باشند
رییس کمیته اقتصاد سلامت ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان با بیان اینکه دکتر پزشکیان ذهنی سیستماتیک دارد و به شدت نیز معتقد است نظام سلامت باید از رویکردی برنامه محور برخوردار باشد، ادامه داد: بر همین اساس هم رییس جمهور منتخب تلاش دارد که بتوانیم از طریق شاخص‌های قابل اندازه‌گیری، برنامه‌هایمان را زمان‌بندی شده، داشته باشیم. همچنین دکتر پزشکیان معتقد است مدیرانی که انتخاب می‌شوند علاوه بر ویژگی‌های عمومی از نظر پاکدستی، سلامت، قابلیت و توانمندی، باید تمام وقت در اختیار سیستم باشند. از این جهت ما در حوزه سلامت و شبکه‌های خدمات بهداشتی درمانی، بارقه امید بالایی داریم؛ شبکه‌ای که حدود ۱۹هزار خانه بهداشت، حدود ۶۵۰۰ مرکز جامع سلامت، حدود ۴۰۰۰ پایگاه سلامت و حدود ۳۰۰هزار نفر نیروی کارگزار و کارمند تنها در سطح پیش بیمارستانی دارد.
بارقه امید برای تجربه شرایط جدید
رییس کمیته اقتصاد سلامت ستاد انتخاباتی دکتر مسعود پزشکیان افزود: به این ترتیب، این بارقه امید باعث می‌شود که شرایط جدیدی را تجربه کنیم. البته در چنین شرایطی نیاز است که مقبولیت اجتماعی را تقویت کنیم؛ تفکر دکترپزشکیان آن است که تا زمانی که نتوانیم مشارکت آگاهانه مردم را در حوزه سلامت فراهم کنیم، برنامه‌ها و طرح‌های جامعه محور عملیاتی نخواهند شد. پس باید برای مشارکت مردم تلاش کنیم و از ظرفیت جامعه استفاده کنیم. در این راستا باید گروه‌های تشکل‌نهاد و سازمان‌های مردم نهاد تقویت شوند. سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند بازوان خوبی برای نظام سلامت باشند.
اهمیت عوامل اقتصادی - اجتماعی موثر بر سلامت
وی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر اینکه رییس جمهور منتخب معتقد است عوامل اقتصادی - اجتماعی اثرگذار بر سلامت باید در دستگاه‌های مختلف جدی گرفته شوند، گفت: از این جهت نیز دکتر پزشکیان با رویکرد تقویت همکاری بین بخشی، تلاش دارد که بتواند آن دسته از فعالیت‌هایی که در دستگاه‌های اجرایی به عنوان روتین سیستم است و می‌توانند روی سلامت اثرگذار باشند را تقویت کند.
سلامت؛ محصولی که همه دستگاه‌ها باید برای آن تلاش کنند
مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه ما «سلامت» را به عنوان یک «محصول» می‌دانیم، افزود: محصولی که حاصل تلاش همه دستگاه‌های اجرایی است و از این جهت باید تلاش کنیم آن‌دسته از اقداماتی که حوزه‌های اجرایی می‌توانند کمک‌کننده باشند را تقویت کنیم. از طرف دیگر نیز دکتر پزشکیان خود بنیانگذار برنامه «پزشکی خانواده» در روستاها و همچنین در شهر «بم» هستند؛ بنابراین در جهت فراهم آوردن بستر مناسب و رفع موانع موجود اجرای این برنامه در دولت و مجلس تلاش دارند.
عدالت در سلامت و تاکید بر بازنگری بسته خدمات
وی در ادامه با بیان اینکه رییس جمهور منتخب، شاخص عدالت در سلامت و متناظر آن مبحث دسترسی و بهره‌مندی عادلانه را به عنوان اصلی اساسی در نظر دارند، گفت: اعتقاد دکتر پزشکیان بر آن است که باید بسته خدمات سلامت بازنگری شود؛ بسته خدمات باید عمق یافته و وسعت یابد. از طرفی ایشان معتقدند که نمی‌شود منابع نظام سلامت بی‌انضباط باشد و باید برای منابع سلامت ساز و کاری را در نظر بگیریم که بر اساس اصل دوم سیاست‌های کلی نظام سلامت، منابع در نظام بیمه و البته با سیاست‌ها و چارچوبی که تولیت نظام سلامت تعیین می‌کند، انباشت و هزینه شود.
دکتر کبیر ادامه داد: بنابراین با توجه به سابقه طبابت و مسوولیت‌های مختلف دکتر پزشکیان در ادوار مختلف نظام سلامت، وی اکنون به عنوان رییس دولت و رییس شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌تواند نقش بسیار چشمگیری در حوزه سلامت داشته باشد. در همین راستا هم از جمله اقداماتی که دکتر پزشکیان در دستور کار دارد، اصلاح ساختار شورای عالی بیمه است. اکنون از آنجاکه وزیر بهداشت، رییس شورای عالی بیمه است، ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد. معتقدیم رییس شورای عالی بیمه باید رییس جمهور باشد و وزارت بهداشت دبیر آن؛ چراکه تصمیماتی که شورای عالی بیمه می‌گیرد باید از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار باشد.
سهم پایین سلامت از تولید ناخالص ملی
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه متاسفانه سهم سلامت از تولید ناخالص ملی در سازمان برنامه و بودجه کاهش یافته است، افزود: امروز سهم سلامت بر اساس آخرین مطالعات به مرز ۴ الی ۴.۵ درصد رسیده است. این درحالیست که با توجه به وضعیت نظام سلامت نیاز است که حداقل بر اساس سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، این عدد باید به عدد هشت برسد. قابل قبول نیست که روزی در منطقه (مدیترانه شرقی) ام‌القری نظام PHC بودیم و امروز بخواهیم از منطقه عقب بمانیم. بنابراین این بارقه امید وجود دارد که با حضور دکتر پزشکیان بسیاری از عقب افتادگی‌های نظام شبکه بهداشت کشور اصلاح شود.
امیدواری رفع چالش‌های نیروی انسانی
کبیر با بیان اینکه همچنین این امیدواری وجود دارد که بسیاری از چالش‌های موجود نیروی انسانی و برخی بی‌عدالتی‌ها و برخوردهای سلیقه‌ای با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها اصلاح شود، ادامه داد: همچنین در بسیاری از مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد و ... که متاسفانه باعث شده شاخص دسترسی به خدمات سلامت با بهره‌مندی عادلانه کاهش یابد، امروز تلاش می‌شود که با نظام تامین و تخصیص منابع بر اساس رویکرد آمایش سرزمین و توازن منطقه‌ای، بازنگری جدی شود.
وی همچنین به افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی اشاره کرد و گفت: رییس جمهور منتخب معتقد است که این موضوع نیز باید اصلاح شود؛ چراکه ظرفیت‌های فعلی منطقی  نیست و ظرفیت‌ها باید بر اساس مناطق مختلف، جانمایی شود.
استفاده هدفمند از بخش غیردولتی درمان
او با اشاره به تاکید رییس جمهور منتخب بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی حوزه سلامت، ادامه داد: بر این اساس لازم است از ظرفیت بخش دولتی استفاده حداکثری کرده و در عین حال از ظرفیت بخش غیردولتی نیز به صورت هدفمند و در ساختار شبکه شهرستان استفاده کنیم.
اهمیت بیمه کارآمد
مدیرعامل اسبق سازمان بیمه سلامت در بخش پایانی صحبت‌هایش با اشاره به ضرورت پایدار کردن و تامین منابع مکفی نظام بیمه‌ای کشور، گفت: نظام بیمه‌ای‌ ما یک سازمان اجتماعی - اقتصادی و همچنین حفاظتی است. باید از طریق عمق بخشیدن هزینه‌های خدمات تحت پوشش، بیمه را به سمت کارآمدی برد. بیمه باید بتواند با خرید هوشمند و هدفمند در خدمات تحت پوشش ایفای نقش موثرتری داشته باشد. بیمه باید به عنوان وکیل افراد تحت پوشش و بویژه مناطق محروم، نقش موثری داشته باشد؛ این درحالیست که بیمه‌های کنونی این نقش را ندارند و در این زمینه چالش داریم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه