روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد - شماره 4641

گزارش از بازتاب‌های سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا؛

جنایتکاری که هرگز تطهیر نمی شود!

 فیض راستی- رئیس جمهور منتخب در واکنش به حضور و سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا تاکید کرد: نه جنایت کشتن مردم بی گناه و کودکان بی‌پناه را می‌توان نادیده گرفت و نه جنایتکار را می‌توان با تشویق ایستاده تطهیر کرد.
نتانیاهو همچون «مهمانی گستاخ» در سخنرانی خود در کنگره صدها هزار شهروند کشور میزبان را که در ماه های گذشته علیه « نسل کشی» او در غزه به خیابان ها آمده و اعتراض کرده بودند، «احمق» نامید.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه برای چهارمین بار در طول عمر سیاسی خود مهمان جلسه مشترک کنگره آمریکا بود تا در آنجا سخنرانی کند؛ و این در حالی بود که در طول اقامت او در آمریکا دهها هزار معترض آمریکایی در مقابل ساختمان کپیتول (کنگره) در واشنگتن و اقامتگاه نتانیاهو در دو شهر نیویورک و واشنگتن خواب را از چشم او ربودند و با سردادن شعارهایی او را «جنایتکار جنگی» خواندند و خواهان دستگیری و محاکمه او شدند.
نخست وزیر دست راستی اسرائیل در آستانه 10 ماهه شدن آغاز تجاوز اسرائیل به غزه و کشتار حدود 40 هزار فلسطینی ( 28 هزار زن و کودک) برای گرفتن چراغ سبز به منظور ادامه کارزار نظامی خود در غزه به واشنگتن رفته بود و با این سخنرانی در کنگره رکورد وینستون چرچیل نخست وزیر اسبق بریتانیا را شکست و چهارمین سخنرانی خود را در کنگره آمریکا ایراد کرد.
در این سخنرانی نتانیاهو حتی همچون یک «مهمان گستاخ» به صدها هزار شهروند آمریکایی معترض به خود که طی ماه های گذشته با تظاهرات خواستار توقف جنگ و نسل کشی در غزه شده اند،توهین کرد و آنها را «احمق های مفید» برای ایران توصیف کرد.
او  همچنین در شرایطی مهمان کنگره شد که حدود یک پنجم از نمایندگان کنگره حاضر به حضور در جلسه نشدند و برخی از نمایندگان و سناتورها نیز با شدیدترین لحن نسبت به دعوت رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از یک «جنایتکار جنگی» برای سخنرانی در کنگره انتقاد کردند.
با این حال نتانیاهو به جلسه کنگره رفت و بارها و بارها با تشویق سرپایی نمایندگان دلبسته و وابسته به لابی یهود در کنگره آمریکا قرار گرفت.
از حواشی مهم سخنرانی نتانیاهو در کنگره، عدم حضور «کامالاهریس» معاون رئیس جمهوری و نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا بود که به نظر می رسد با هدف جمع کردن دوباره آرای جوانان حامی حزب دموکرات باشد که طی 10 ماه گذشته از حمایت تمام قد و همه جانبه دولت بایدن از «نسل کشی اسرائیل در غزه» به شدت خشمگین  بوده و گمان می رود این دلسردی آنها به شکل عدم مشارکت در انتخابات آتی ریاست جمهوری نمود یابد که بزرگ ترین برنده آن ترامپ و بازنده آن هریس خواهد بود.
حواشی سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا
برخی از خانواده های اسیران اسرائیلی که در این سفر همراه نتانیاهو بودند، در حین سخنرانی نتانیاهو با نشان دادن شعارهایی بر روی پیراهن های خود که «توافق اکنون» را خواستار شده بود، از سالن نشست اخراج و بازداشت شدند.
همزمان با سخنرانی نتانیاهو، تظاهرات عظیمی نیز بیرون از ساختمان کنگره آمریکا علیه رژیم صهیونیستی در جریان بود. معترضان نسبت به میزبانی کاخ سفید و کنگره از نتانیاهو به دلیل جنایات جنگی اعتراض داشتند و خواستار بازداشت نتانیاهو و دیگر مقامات اسرائیلی شدند. نتانیاهو در جریان سخنرانی خود با ادبیاتی عجیب و غریب و دور از شأن یک مقام رسمی، معترضان را «احمق های مفید» برای ایران خواند.
در کنار این رویداد عدم حضور نمایندگان ارشد و برجسته دموکرات‌های در این نشست نیز حائز اهمیت زیادی بود. از مجموع  263 نماینده و سناتور حزب دموکرات 135 نفر (112 نماینده و 23 سناتور) سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند. نانسی پلوسی، آدام شف، جیمز کلایبرن، بنی تامپسن، برنی سندرز و همچنین کامالا هریس، معاون رئیس جمهور و رئیس سنا نیز از جمله افرادی بودند که در این سخنرانی شرکت نکردند.
روند تحریم نتانیاهو در حزب دموکرات در سال های اخیر به شدت رشد کرده و به بیش از 50 % رسیده است؛ این در حالی است که در سال 2015، تنها 56 نماینده و سناتور دموکرات سخنرانی نتانیاهو را تحریم کرده بودند.
نتانیاهو اگرچه از کمک‌های جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل در جریان این جنگ تشکر کرد، اما در عین حال به فشارهای دولت بایدن علیه ارتش اسرائیل نیز اشاره کرد و مدعی شد آمریکا، اسرائیل را از داشتن برخی تسلیحات محروم کرده است و این موضوع بر عملکرد ارتش در جنگ تأثیر منفی گذاشته است. نتانیاهو همچنین از فشارهای دولت بایدن در مخالفت با حمله اسرائیل به رفح انتقاد کرد.
در مجموع بازتاب های رسانه های سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست شب گذشته کنگره آمریکا نشانگر این حقیقت بود که روند افت مقبولیت نتانیاهو در افکار عمومی و نیز سیاستمداران و مقامات آمریکایی در سال های اخیر شدت گرفته و به عرصه عمومی کشیده است. به نظر می رسد هرچه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ادامه پیدا کند، احساسات ضد اسرائیلی در میان افکار عمومی و نیز کادر سیاسی کشورهای جهان نیز تشدید خواهد شد.
واکنش پزشکیان به تشویق نتانیاهو در کنگره آمریکا: نمی‌توان با تشویق ایستاده جنایتکار را تطهیر کرد
مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به حضور و سخنرانی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا نوشت:«نه جنایت کشتن مردم بیگناه و کودکان بی‌پناه را می‌توان نادیده گرفت و نه جنایتکار را می‌توان با تشویق ایستاده تطهیر کرد.خون بی‌گناه هیچ‌گاه ظالم را رها نمی‌کند؛ و سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبونَ»
واکنش ظریف به توهین‌های بنیامین نتانیاهو
وزیر خارجه پیشین کشورمان عنوان کرد که توهین‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تنها نشان‌دهنده ناامیدی وی برای باقی ماندن در قدرت و جلوگیری از کشیده شدن پرونده‌اش به لاهه است.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین کشورمان روز پنج‌شنبه در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت: «بنیامین نتانیاهو - که توسط دادگاه کیفری بین‌المللی به عنوان جنایتکار جنگی تحت تعقیب است - مخالفان نسل‌کشی او در غزه را «بربر» می‌نامد.»
ظریف ادامه داد: «او همچنین آمریکایی‌هایی را که علیه قتل ده‌ها هزار کودک و تخریب بی‌هدف خانه‌هایشان اعتراض می‌کنند، «ابله‌های مفید» می‌خواند. این باید شامل آرون بوشنل، سرباز جوانی که در مقابل سفارت اسرائیل در واشنگتن در اعتراض به جنگ و حمایت کشور خود از نسل‌کشی خودسوزی کرد نیز باشد.»
وی در انتها نوشت: «اما افکار عمومی جهانی بیدار است. توهین‌های او تنها نشان‌دهنده ناامیدی او برای باقی ماندن در قدرت و جلوگیری از کشیده شدن به لاهه است.»
سخنرانی نتانیاهو، بدترین سخنرانی یک مقام خارجی در کنگره بود
رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره را «بدترین سخنرانی یک مقام خارجی در کنگره» توصیف کرد.
به گزارش هیل، «نانسی پلوسی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد شدید از عدم پیشرفت توافق تبادل اسرا بین رژیم صهیونیستی و حماس، سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره را «بدترین سخنرانی یک مقام خارجی» توصیف کرد که «افتخار حضور در کنگره آمریکا پیدا کرده است.»
پلوسی پس از سخنرانی نتانیاهو با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ارائه امروز بنیامین ننتانیاهو در کنگره بدترین ارئه یک مقام خارجی بود که مفتخر به سخنرانی در کنگره ایالات متحده آمریکا شده بود.»
حامیان مردم فلسطین در آمریکا در اعتراض به حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن و سخنرانی وی در کنگره آمریکا، با حضور در خیابان‌های واشنگتن پرچم آمریکا را آتش زدند و پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند.
سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره موجی از واکنش‌ها از سوی اربابانش در آمریکا به دنبال داشت.
در همین ارتباط، پایگاه خبری المیادین چهارشنبه شب گزارش داد که نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی نتانیاهو در کنگره در حساب خود در شبکه ایکس گفت که سخنرانی نتانیاهو در کنگره، بدترین سخنرانی یک مقام خارجی بود که افتخار حضور در کنگره را یافته است.
پلوسی ادامه داد که خانواده‌های اسرای صهیونیستی نزد غزه خواستار آتش‌بس و بازگرداندن فرزندانشان هستند، لذا، امیدواریم که نتانیاهو وقت خود را برای این کار صرف کند.
دالیا رامیرز: نتانیاهو جنایتکار جنگی است
از سوی دیگر، پایگاه خبری الجزیره نوشت که دالیا رامیرز، از نمایندگان حزب دموکرات در کنگره درباره سخنرانی نتانیاهو در کنگره گفت: حرف‌های نتانیاهو یک سخنرانی ریاکارانه در حمله به تظاهرات کنندگان بود.
نماینده دمکرات آمریکایی اظهار داشت که نتانیاهو جنایتکار جنگی است و برای رسیدن به اهداف شخصی خود از هیچ اقدامی خودداری نمی‌کند.
رامیرز افزود: من از اعضای کنگره به خاطر تشویق فردی که قاتل بشریت در غزه است، ناامید شدم.
رامیرز تاکید کرد که جای نتانیاهو در زندان است نه اینکه بیاید در کنگره سخنرانی کند.
نماینده دموکرات: سخنرانی نتانیاهو صادقانه نبود
همچنین، جری نادلر، نماینده دمکرات آمریکایی تاکید کرد که نتانیاهو می‌خواهد جنگ تا طولانی‌ترین زمان ممکن ادامه یابد و به دنبال آزادی «گروگان‌ها» نیست.
نماینده دموکرات گفت که سخنرانی نتانیاهو صادقانه نبود و من برای احترام به «اسرائیل» در آن شرکت کردم و نه برای حمایت از نتانیاهو.
سندرز: نتانیاهو نه تنها جنایتکار جنگی، بلکه دروغگو نیز هست
برنی سندرز، سناتور آمریکایی تاکید کرد که اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند نتانیاهو در سمت نخست وزیری بماند، بنابراین او برای تبلیغات انتخاباتی به کنگره آمد.
سندرز گفت که همه سازمان‌های فعال در زمینه امور بشردوستانه تأیید می‌کنند که ده‌ها هزار کودک در غزه با گرسنگی مواجه هستند، زیرا دولت نتانیاهو مانع کمک‌رسانی به آن‌ها می‌شود.
وی گفت نتانیاهو نه فقط یک جنایتکار جنگی، بلکه یک دروغگو نیز هست.
۱۲۸ قانونگذار دموکرات سخنرانی نتانیاهو را تحریم کردند
از سوی دیگر کانال کان عبری گزارش داد که ۱۲۸ قانونگذار دموکرات کنگره آمریکا از جمله ۱۰۰ نماینده مجلس نمایندگان و ۲۸ سناتور دموکرات سخنرانی امشب نتانیاهو در کنگره آمریکا را تحریم کردند.
گفتنی است که روز چهارشنبه نتانیاهو در کنگره آمریکا در سخنرانی خود تلاش کرد که با فشار به واشنگتن حمایت بیشتری از این رژیم در ادامه جنگ با گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه کسب کند.
نتانیاهو در میان تشویق حامیان خود در کنگره خطاب به مقامات آمریکایی گفت: «ما در پیچ تاریخی قرار گرفته‌ایم و خاورمیانه در غلیان است! وی بار دیگر با هجمه علیه ایران از متحدان خود در منطقه و آمریکایی خود خواستار حمایت بیش از پیش شد. وی از واشنگتن خواست که در کنار تل آویو برای آنچه که درگیری تمدن‌ها نامید، بایستد. «
سفر نتانیاهو به آمریکا باعث اعتراض گروه‌های مختلف حامیان فلسطین در آمریکا و در سرزمین‌های اشغالی شد و بسیاری از نمایندگان کنگره در آمریکا سخنرانی وی را تحریم کردند و نیز مقامات پیشین رژیم اشغالگر و خانواده‌های اسرای صهیونیست به این سفر اعتراض کردند.
سخنرانی اخیر نتانیاهو، نفوذ صهیونیسم در آمریکا را نشان می‌دهد
عبدالرحیم انصاری، فعال رسانه در تلگرام نوشت:‏اگر میخواهید به عمق نفوذ صهیونیسم در حاکمیت آمریکا پی ببرید، لازم نیست جای دوری بروید؛ کافی است به سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا و نحوه استقبال، تشویق و تمجید از او، علیرغم کودک کشی هایش در غزه توجه کنید. یعنی وقتی تمام ملت های جهان هم علیه اسرائیل است، آمریکا صهیونیسم را رها نمیکند. اسرائیل حتی از برخی مقدسات آمریکا هم مقدس تر است و گاهی بر بسیاری اولویت های ایالات متحده ارجح تر! گواه این ادعا آن است که آمریکایی ها، چه دموکرات و چه جمهوری خواه یکدیگر را در موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میکوبند و حتی تخریب میکنند، اما به اسرائیل که میرسند زبان در کام کشیده و چیزی جز تمجید از این پدیده شوم نمیگویند.
حتی نتانیاهو در کنگره آمریکا، جایی که مهمان نمایندگان آمریکا است، بخشی از مردم آمریکا که از فلسطین حمایت کرده اند را «احمق های مفید برای ایران» میخواند و شما میبینید هیچ صدایی از هیچ کسی در جامعه آمریکا بلند نمیشود که آی احمق! تو چرا مردم ما را احمق خطاب میکنی! فکر میکنید سخت ترین واکنش به این توهین چه بوده است؟ جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره توهین نتانیاهو پرسید گفت: ما از چنین عبارتی(توهینی) استفاده نخواهیم کرد! حتی جرات نقد نتانیاهو را هم نداشت و تنها به این حرف که مثلا اگر ما بودیم این را نمیگفتیم اکتفا کرد!
حال تصور کنید اگر بلا تشبیه چنین حرفی را یکی از متحدان جمهوری اسلامی به بخشی از مردم ایران نسبت میداد؛ آن وقت چه اعتراض هایی ممکن بود در رسانه های ایران علیه چنین موضعی شکل بگیرد! آمریکا تمام شئونش به اسرائیل گره خورده و انتظار اینکه چنین حکومتی احیانا یک زمان جانب حق را بگیرد تقریبا محال است؛ تنها راه مقابله با آمریکا و اسرائیل همواره و تا همیشه قوی شدن و گسترش مقاومت خواهد بود.
آدم خنده اش میگیرد وقتی عده ای از بایدن انتظار داشتند جلوی نسل کشی در غزه را بگیرد؛ بایدن و دولتش مخالف ادامه جنگ در غزه بودند و آن را مخالف مصالح آمریکا میدانستند، اما نه تنها قادر به اتمامش نبودند که حتی مجبور به حمایت از اسرائیل هم شدند. یعنی مصالح اسرائیل به وضوح بر مصالح آمریکا میچربد، و نتانیاهو با قلدری تمام منت حماقت های خود را بر شانه آمریکایی ها میگذارد و میگوید ما اگر در غرب آسیا میجنگیم برای شما میجنگیم، چون ایران قبل از اینکه دشمن ما باشد دشمن شما است، و حماس و حزب الله و یمنی که ما با آنها وارد جنگ شده ایم همان ایران اند.
در تقبیح حضور بی‌شرمانۀ نتانیاهو در کنگره آمریکا
  بومن در این مقاله به «تمجید نمایندگان کنگره از نتانیاهو» تاخته و حمایت از او را مایۀ وهن دموکراسی قلمداد کرده است. نویسنده معتقد است رویکرد رهبران آمریکا با مواضع و مطالبات مردم مغایرت دارد و روشن است که نتانیاهو جنایتکار جنگی است و تصریح می کند: « رخدادهایی مثل حضور سرفرازانۀ نخست‌وزیر اسرائیل در ساختمان کنگره و تشویق پرشور نمایندگان در حمایت از او، اخلاقی نیست و می‌تواند بر شکاف قدرت و مسئولیت بیفزاید.بسیاری از مردم آمریکا و مردم سراسر جهان از سیاست آشتی‌جویانه حمایت می‌کنند. وجدان آمریکایی، صلح‌طلب و آکنده از خشمی است که در کنگره ابراز نمی‌شود و بازتاب نمی‌یابد. حضور نتانیاهو و سخنرانی بی‌شرمانۀ او، لگدمال‌کردنِ خواستۀ اکثریت آمریکایی‌ها است. بیشتر اعضای کنگره به جای پیوستن به این فشار جمعی، بر هنجارهای نهادی و رویکرد نئولیبرالی در سیاست خارجی متمرکزند.»    
«جمال آنتونی بومن» سیاستمدار 48 سالۀ آمریکایی از جناح دموکرات است که به نمایندگی از حوزۀ شانزدهم نیویورک از سال 2021 در مجلس نمایندگان مشغول به کار است. او بنیان‌گذار و مدیر سابق «آکادمی کورنرستون» است که با راهبرد اقدام اجتماعی و با هدف ارائۀ خدمات آموزشی به اقلیت‌ها تأسیس شده است. بومن پس از رخداد هجوم به ساختمان کنگرۀ ایالات متحده در ژانویۀ 2021، لایحۀ نظارت کنگره بر عملکرد ناعادلانۀ پلیس را مطرح کرد تا کمیسیونی برای تحقیق پیرامون رخدادهای مشابه تشکیل شود.
 او در این مقاله به «تمجید نمایندگان کنگره از نتانیاهو» تاخته و حمایت از او را مایۀ وهن دموکراسی قلمداد کرده است. بومن معتقد است که رویکرد رهبران آمریکا با مواضع و مطالبات مردم مغایرت دارد و روشن است که نتانیاهو جنایتکار جنگی است. به نظر نویسنده، رخدادهایی مثل حضور سرفرازانۀ نخست‌وزیر اسرائیل در ساختمان کنگره و تشویق پرشور نمایندگان در حمایت از او، اخلاقی نیست و می‌تواند بر شکاف قدرت و مسئولیت بیفزاید.
دولت فدرال ما خوشش می‌آید که در نگاه جهان، پرچم‌دار صلح، دیپلماسی و حقوق بشر انگاشته شود. ما می‌خواهیم رهبرانی همدل و ائتلاف‌ساز به نظر آییم و دست در دست هم دهیم تا همۀ مشکلات جهان حل شود؛ ولی حقیقت این است که چنین شمایل خیرخواهانه‌ای نداریم و ذات راستینمان در محافل قدرت رخ می‌نماید.
 بنیامین نتانیاهو، چهارشنبه برای سخنرانی در پیشگاه نمایندگانِ کنگره به خانۀ ملت آمد. حضور در این مکان، از بزرگ‌ترین افتخارات رهبران خارجی است و ما نخست‌وزیر اسرائیل را در شرایطی به این‌جا فراخوانده‌ایم که دولت او ازسوی «دیوان بین‌المللی دادگستری (دادگاه لاهه)» به نسل‌کُشی متهم شده است.
  در این برهه از تاریخ، دموکراسی و جامعۀ مدنی‌مان چنان خوار گشته که از جنایتکاری منفور به‌مثابۀ سپهسالاری دلیر برای سخنرانی در نشست کنگره دعوت می‌کنیم. مگر او همان موجود قسی‌القلبی نیست که صدها هزار غیرنظامی فلسطینی، خاصه زنان و کودکان را با شقاوت تمام به خاک و خون کشیده است؟ باید از خودمان بپرسیم که چگونه می‌خواهیم ابرقدرتِ بی‌طرف، حافظ صلح و نمایندۀ ملت‌های جهان باشیم؟ اصلاً ما به‌عنوان نمایندگان ملت، خواهان چه هستیم؟ حمایت از جنایتکار جنگی نباید پاسخ ما باشد.
  ماه گذشته، سارا، نوجوان 17 سالۀ اهل غزه را دیدم که نیروهای اسرائیلی خانه‌اش را بمباران کرده بودند. هر دو برادرش را از دست داده بود و روی بدنش آثار سوختگی عمیق دیده می‌شد. یک ماه حبس بود و نمی‌توانست برای درمان خارج شود، چون نیروهای اسرائیلی خانه را محاصره کرده بودند. شانس با او یار بود و توانست برای درمان به ایالات متحده بیاید، ولی هنوز نگران امنیت خانواده‌ای است که در آن جهنم به‌سر می‌برند.
 همچنین با خانواده‌های گروگان‌هایی ملاقات کردم که می‌گفتند نتانیاهو همچنان به مجازات دسته‌جمعی ادامه می‌دهد و می‌ترسیدند که عزیزانشان مثل سایر قربانیان به‌دست نظامیان اسرائیلی کشته شوند.
 این قبیل روایت‌ها فراوان‌اند و من امروز حس جان‌فرسایی دارم. از ورود شادمان و خرامانِ این مرد و تشویق بی‌امانِ نمایندگان کنگره خشمگین و منزجرم. او مسئول نابودکردن خانواده‌های بی‌شمار و کشتار غیرنظامیانِ اسرائیلی و فلسطینی است و حالا با افتخار به این‌جا آمده تا بتواند بار دیگر بر حمایت و بودجۀ ما سوار شود و سکویی برای حملات بعدی‌اش بسازد.
 نتانیاهو در رفتار فاشیستی و نسل‌کُشی، ید طولایی دارد و اقدامات آغازینش در حمایت از شبه‌نظامیان به بی‌ثباتی در فلسطین دامن زده است. (م. برخی تحلیل‌گران ازجمله توماس‌فریدمن بر این عقیده‌اند که دولت اسرائيل به قدرت‌گیریِ مادی حماس کمک کرده است. فرض بر این است که این دو جناح از ضدیت با یکدیگر سود می‌برند و ازاین‌رو نتانیاهو در برابر کمک‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری‌هایِ شبه‌نظامیان، مقاومتی نداشته و گاه حتی آن را تقویت کرده است.) او مسئول بازداشت غیرقانونی فلسطینیان، گسترش بی‌رویۀ شهرک‌ها در کرانۀ باختری، راهبرد «چمن‌زنی» (اشاره به نسل‌کُشی فلسطینیان) و کشتار بی‌رحمانۀ ده‌ها فلسطینی در حملات هولناک نظامی است. او همۀ تلاش خود را به کار گرفت تا دادگستری ملی را منحل کند، بنابراین نمی‌تواند در برابر واکنش‌های دادخواهانه پاسخگو باشد و خود را با بازیگران راست افراطی مانند «ایتامار بن گویر» (وزیر امنیت ملی اسرائیل) که خواستار آوارگی دسته‌جمعی فلسطینی‌ها است، همسو کرده است.
حضور بی‌شرمانۀ نتانیاهو در کنگره آمریکا
در اسرائیل نیز هزاران نفر به مدیریت جنگی نتانیاهو معترض‌اند. آن‌ها معتقداند که سیاست تندروانۀ بی‌بی، گروگان‌های اسرائیلی را بیشتر در معرض خطر قرار داده است. معترضان خواستار آتش‌بس و مذاکرۀ طرفین برای تأمین امنیتِ غیرنظامیان در اسرائیل و غزه‌اند. روز سه‌شنبه هزاران نفر در مقابل ساختمان کنگره تظاهرات کردند و خواستار آتش‌بسِ فوری و پایدار و آزادی گروگان‌ها شدند.
 بسیاری از مردم آمریکا و مردم سراسر جهان از سیاست آشتی‌جویانه حمایت می‌کنند. وجدان آمریکایی، صلح‌طلب و آکنده از خشمی است که در کنگره ابراز نمی‎‌شود و بازتاب نمی‌یابد. حضور نتانیاهو و سخنرانی بی‌شرمانۀ او، لگدمال‌کردنِ خواستۀ اکثریت آمریکایی‌ها است. بیشتر اعضای کنگره به جای پیوستن به این فشار جمعی، بر هنجارهای نهادی و رویکرد نئولیبرالی در سیاست خارجی متمرکزاند.
 اگر رهبران ما بخواهند ارادۀ مردم را نادیده بگیرند، سیستم سیاسی و اجتماعی و نظام دموکراتیک فرومی‌پاشد. همۀ ما باید از قتل‌عام کودکان و افراد بی‌گناه در داخل و خارج از کشور خشمگین باشیم. ما باید این خشم را در سالن‌های کنگره فریاد بزنیم تا رهبرانمان چاره‌ای جز شنیدن نداشته باشند.
ما به آتش‌بس پایدار و آزادی گروگان‌ها نیاز داریم. به جهانی نیاز داریم که انتقاد از رهبران و دولت‌ها با انگ یهودستیزی و قوم‌ستیزی همراه نباشد. ما به تغییر پارادایم در مواجهه با مسئلۀ اسرائیل و فلسطین نیاز داریم. زمان آن رسیده که جایگاه خود را در شاکلۀ دموکراتیک از نو ارزیابی کنیم و کارمان همسویی و حمایتِ چشم‌و‌گوش‌بسته از نتانیاهو و دولت نسل‌کُش‌اش نباشد؛ زیرا چنین حمایتی ظالمانه است و سرنوشت صدها هزار غیرنظامیِ بی‌گناه و سمت‌و‌سویِ دموکراسی ما به آن بستگی دارد.
ریاض منصور: نتانیاهو دروغگو است/نتانیاهو در داخل و خارج منزوی شده
در واکنش به ادعاهای مضحک نتانیاهو در کنگره آمریکا در دفاع از این رژیم در مقابل رأی دیوان لاهه، نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل متحد، سخنرانی نتانیاهو را مملو از «دروغ» توصیف کرد.
 در حالی که که همزمان با سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره آمریکا و غیاب آشکار اعضای برجسته حزب دموکرات از جمله «کامالا» نامزد احتمالی دموکرات‌ها همراه بود، هزاران حامی فلسطین و مخالف نتانیاهو در اطراف ساختمان کنگره با پلیس درگیر شدند و خواستار دستگیری نتانیاهو به عنوان جنایتکار جنگی شدند.
پایگاه خبری الجزیره قطر چهارشنبه شب گزارش داد که «ریاض منصور» نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل به ادعاهای نتانیاهو در دفاع از جنایات این رژیم در غزه واکنش نشان داد.
نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل گفت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره سرشار از دروغ بود.
ریاض منصور در مصاحبه با الجزیره تاکید کرد که پس از دستور پیگرد وی از سوی محاکم جهانی نتانیاهو در انزوای شدیدی قرار گرفته است.
سخنرانی نتانیاهو توهین به عقل و شعور مردم جهان بود
عزت الرشق عضو دفتر سیاسی حماس گفت: سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، مراسم دروغگویی و توهین به عقل و شعور مردم جهان بود.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس، به ادعاهای نخست وزیر این رژیم در کنگره آمریکا واکنش نشان داد.
پایگاه خبری الجزیره چهارشنبه شب گزارش داد که «عزت الرشق» از اعضای ارشد جنبش حماس در پیامی تلگرامی سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را مراسم دروغگویی و توهین به عقل مردم جهان دانست.
از سوی دیگر، جهاد طه، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی حماس عنوان کرد که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، نمایشی برای توجیه کرین کشتارها و قتل عام غیرنظامیان فلسطینی در غزه بود.
سخنگوی جنبش حماس در گفت‌وگو با الجزیره مباشر تاکید کرد که پس از ۹ ماه پایداری مقاومت در غزه، نتانیاهو سخنرانی شکست خورده‌ای را در کنگره ارائه کرد.
عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که ما اعتراضات و تظاهرات‌ها همزمان با سخنرانی نتانیاهو در کنگره که در حمایت از توقف جنگ و نسل‌کشی در غزه برگزار شد، را تمجید می‌کنیم.
دروغ‌های نتانیاهو مایه تمسخرجهانیان است
جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای سخنرانی سراسر دروغین نتانیاهو در کنگره را مایه تمسخر جامعه جهانی خواند و افزود: وی به دنبال گسترش جنگ در کل منطقه است.
جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای به ادعاهای سراسر کذب نتانیاهو در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان آمریکا واکنش نشان داد.
در این بیانیه اعلام شد که سخنرانی نتانیاهو سرشار از دروغ و افترا بود و این سخنرانی نشان داد که این رژیم سفاک تنها با ریختن خون بی‌گناهان و تحریک ملت‌ها علیه یکدیگر به موجودیت خود ادامه می‌دهد و مؤید این است که موجودیت این رژیم تهدیدی برای بشریت است.
این بیانیه همچنین می‌افزاید: دروغ‌های نتانیاهو درباره کشته نشدن حتی یک غیرنظامی در عملیات ارتش اشغالگران در رفح و عدم توسل این رژیم در بحران گرسنگی و نسل کشی در غزه، تمسخر جامعه جهانی را در پی داشت و نشان داد که وی در دروغ پردازی بی‌شرمانه ابایی ندارد.
این بیانیه همچنین افزود: خیالبافی‌های نتانیاهو در برابر اعضای کنگره در متقاعد کردن آنان بر اینکه قدرت وی بود که توانست برخی از اسرا را در غزه آزاد کند، بیانگر اظهار زبونی و ناکامی وی در میدان درگیری در برابر پایداری ملت فلسطین در غزه و مقاومت بود.
سخنرانی نتانیاهو آشکارا نشان داد که وی به دنبال فیصله دادن جنگ نیست و تلاش دارد که با جلب حمایت آمریکا دامنه جنگ را در کل منطقه تسری دهد.
جنبش جهاد افزود: سخنرانی نتانیاهو درباره پساجنگ در غزه نشان داد که وی به دنبال تداوم اشغالگری است و همچنان در ارتکاب جنایت ونسل کشی ضد اهالی ما در غزه بی مهابا و بدون مانعی ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه