روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد - شماره 4641

روایت ۴ رزمنده از عملیات مرصاد


حسن فشی از فرماندهان وقت حاضر در عملیات مرصاد هم می‌گوید که منافقین با یک برنامه از پیش طراحی شده و به خیال خام خود می‌خواستند ۴۸ ساعته به تهران برسند و طومار نظام را در هم بپیچند، آنها امید به همراهی مردم و نیرو‌های نظامی داشتند و به همین خاطر هم هیچ برنامه‌ای برای عبور از مسیری غیر از جاده اصلی نداشتند و لذا در تنگه مرصاد وقتی مردم با همراهی نیرو‌های نظامی جاده را با تریلی و کامیون و… بستند، عملا نتوانستند پیشروی کنند و فردای آن روز با طرح ریزی اجرای عملیات مرصاد طومار منافقین برای همیشه در هم پیچیده شد.
اصغر رئوفی دیگر از رزمندگان دوران دفاع مقدس و عملیات مرصاد نیز می‌گوید که ساعت حدود ۱۸ بود که فرمانده وقت با من تماس گرفت که با همه امکانات و هر تعداد نیرویی که دارید به سمت اسلام آباد غرب حرکت کنید. من هم به همراه پنج نفری که در پادگان حاضر بودند با حدود ۵۰ آرپیچی که داشتیم به سمت اسلام آباد غرب حرکت کردیم.
رئوفی اضافه می‌کند وقتی به محدوده ماهیدشت رسیدیم در سرازیری که به سمت حسن آباد می‌رفت و ابتدای درگیری بود، درست در موقعیت شهید شهبازی بودیم که یک دستگاه تویوتای نیرو‌های خودی به دست دشمن افتاد و در همین موقع، چون تعدادمان کم بود و تجهیزاتی هم نداشتیم به سمت عقب برگشتیم و در محدوده یادمان مرصاد اولین خاکریز را برای جلوگیری از پیشروی منافقین زدیم و به مقابله با منافقین ایستادیم. سیدرضا موسوی یکی دیگر از رزمندگان حاضر در عملیات تصریح می‌کند که در جریان عملیات مرصاد منافقین با پشتیبانی کشور‌های مختلف دنیا آمده بودند تا انقلاب اسلامی را برای همیشه از هستی ساقط کنند.
موسوی با بیان اینکه منافقین در جریان عملیات مرصاد به زن و مرد و کودک و جوان و پیر رحم نمی‌کردند، تاکید می‌کند: فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل بسیج عمومی و پای کار بودن مردم، نقشه‌های دشمنان برای ضربه زدن به انقلاب را نقش بر آب کرد.
مسلمی عقیلی هم یکی دیگر از رزمندگان است که در عملیات مرصاد حضور داشته. او درباره این عملیات چنین می‌گوید: ما در ارتفاعات کرمانشاه بودیم که خبر رسید بیش از ۴ هزار نفر وارد خاک کشورمان شدند و همچنین خبر‌هایی از کشتار وحشیانه و جنایاتی شبیه به داعش رسید به طوری که کودکان را درجلوی خانواده کشاورز کشتند و حتی پرستاران و کارکنان بیمارستان اسلام آباد کرمانشاه را زخمی و تیرباران کرده و به آتش کشیده بودند، درست شبیه به جنایت صهیونیست‌ها در بیمارستان غزه.
وقتی باخبر شدیم، فرمانده گردان و یک نیروی دیگر برای شناسایی وکسب اطلاعات جلوتر حرکت کردند که به دست منافقین افتادند و شهید تاتیان را با قساوت کشتند و پیکر این دو عزیز را سوزاندند. بالاخره در تنگه چهارزبر مقابل منافقین قرار گرفتیم با فرماندهی شهید صیاد شیرازی آتش از آسمان بر سر منافقین ریخت و منافقین زمین گیر شدند و برخی به سمت ارتفاعات گریختند که آنجا هم بسیاری به دست رزمندگان به هلاکت رسیدند.
 یکی از نیرو‌هایی که از طریق بچه‌های ما به هلاکت رسید بیسیم چی فرانسوی بود. ادوات و نقشه‌ها و اطلاعات زیادی دست رزمندگان افتاد. یکی از موضوعات عجیب این بود که در بین برخی از اسرا دانشجویانی از اروپا بودند که فریب وعده دروغین منافقین را خورده بودند.
بعد از شکست سخت منافقین در عملیات مرصاد، مردم به خوشحالی و شادی پرداختند و شادی آن روز مردم در شکست منافقین مضاعف بود و بیشتر بر منافقین لعنت می‌فرستادند چرا که منافقین به عنوان ایرانی با دشمن ایران دست به یکی شده بودند.
نتیجه اقدام منافقین علیه کشور
در عملیات مرصاد، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ تن از نیرو‌های منافقین به هلاکت رسیدند و حدود هزار تن زخمی شدند که در میان کشته شدگان و اسرا تعداد زیادی از کادر‌های سازمان و فرماندهان تیپ‌ها دیده می‌شدند.
بدین‌ترتیب، منافقین پس از تحمل یک شکست استراتژیک در پشت تنگه «پاطاق» روز جمعه ۷ مرداد ۱۳۶۷ رسما اعلام کردند که از شهر‌های اسلام آباد و کرند عقب‌نشینی کرده‌اند.
رجب بنائیان سفید فرمانده وقت گردان قمربنی هاشم دامغان در عملیات مرصاد درباره این سوال که «با توجه به نیروی کم، چگونه در برابر منافقان ایستادگی و آنها را زمین گیر کردید؟» هم اینگونه پاسخ می‌دهد: «ایستادگی ۲۰۰ رزمنده خسته بدون داشتن آب و غذا در برابر ۶ هزار نیروی دشمن بدون شک معجزه الهی بود. هر لحظه بر آتش دشمن افزوده می‌شد، دشمن بی هدف و به صورت گسترده در حال آتش افروزی در منطقه بود و رزمندگان ما با توجه به وجود مهمات اندک، با زیرکی و نشانه گیری دقیق تانک و تجهیزات خودرویی دشمن را یکی پس از دیگری هدف می‌گرفتند.
در زمان گرگ و میش هوا بود که دشمن به صورت عجیب عقب نشینی کرد و سعی داشت ما را از تنگه خارج و به سمت دشت بکشاند تا بتواند با تسلط خود، تلفات بیشتری از ما بگیرد، اما نیرو‌های رزمنده ما دست دشمن را خواندند و در تنگه مستقر شدند و دقایقی بعد دشمن که از این نقشه خود، مایوس شده بود مجدد به آتش افروزی پرداخت.
نیرو‌های ما حدود ۱۲ ساعت و تا ساعت ۱۶ پنجم مرداد با جان و دل مقابل منافقان ایستادگی کردند و از پیش‌روی آنها جلوگیری کردند و این ایستادگی رزمندگان سبب شد تا دشمن در دشت زمین گیر شود. منافقان با تانک و خمپاره انداز‌های خود طی چهار مرحله به قصد تصرف تنگه چهار زبر حرکت کردند، اما با مقاومت نیرو‌های ایرانی، آر پی جی زن و تیربار چی‌ها مواجه شده و مجددا عقب نشینی کردند.»


وحیدی خطاب به استانداران:
 باید به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم
 وزیر کشور خطاب به استانداران گفت: باید همه به رئیس‌جمهور منتخب در ادای وظایف که خواست رهبر معظم انقلاب اسلامی است، کمک کنیم و از بُن دندان باور کنیم که موفقیت ایشان، پیروزی همه ما است.
احمد وحیدی در نشست با استانداران سراسر کشور در مشهد افزود: ما نیز با تمام وجود موفقیت آقای پزشکیان را خواستاریم و برای موفقیت رئیس‌جمهور منتخب دعا می‌کنیم.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور و شهدای خدمت، اظهار کرد: شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی انصافا یک نمای جدیدی از جایگاه ریاست‌جمهوری ترسیم کردند.وحیدی با قدردانی از زحمات استانداران در سراسر کشور، ابراز کرد: همانند رئیس‌جمهور شهید که شب و روز در خدمت انقلاب و مردم بودند، استانداران هم زحمات بسیاری کشیدند و دستاوردهای فراوانی از این تلاش بی‌وقفه در کشور شکل گرفت.وزیر کشور گفت: توفیق خدمت را شهید جمهور، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، به ما عطا کردند و از روح مطهر آن شهید و شهدای خدمت می‌خواهیم دست ما را در ادامه راه بگیرند.وزیر کشور با گرامیداشت یاد و خاطره استاندار شهید، مالک رحمتی، نیز افزود: شهدا روشن‌کننده محفل ما هستند و از آنها درخواست شفاعت داریم. بر همین اساس، باید گفت «در حالی دولت سیزدهم به اتمام می‌رسد که یک روحیه معنوی همراه با گرامیداشت یاد شهدای خدمت حاکم بر فضاهای گوناگون است.»وحیدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری خطاب به اعضای دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت، احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل ‌شود»؛ این سخن ایشان با توجه به اِشراف معظم له بسیار مهم بود.

بهادری جهرمی مطرح کرد
خط قرمز دولت سیزدهم
در ماه‌های نخست فعالیت چه بود؟
علی بهادری جهرمی در هیات دانشجویی مسجد دانشگاه تهران با توضیح شرایط تحویل‌شده به دولت سیزدهم، گفت: تورم پیش‌نگر ۱۰۳ درصدی و بیش از ۷۰۰ کشته کرونایی در روز و کمبود واکسن از مواردی بود که شهید رئیسی در آن شرایط و با علم کامل به اوضاع نامساعد کشور، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری شد تا اوضاع را سامان بدهد. امروز برخی می‌گویند چرا همان زمان تحویل دولت از این شرایط بحرانی نمی‌گفتید و مدارک و مستندات آن را منتشر نمی‌کردید؟ اوضاع کشور در آن دوره مانند بیماری بود که اگر خبر بد به او می‌رسید، حالش بدتر می‌شد.
وی افزود: شهید رئیسی به همین دلیل در ماه‌های نخست فعالیت این دولت خط قرمز گذاشته بود که کسی نباید سخنان منفی از شرایط کشور بگوید؛ زیرا این‌ها مسائل مردم نیست و تکالیف ماست که خودمان باید حلش کنیم. امروز آن شرایط بحرانی مدیریت شده و تورمی که پیش‌بینی می‌شد سه‌رقمی شود، در تیرماه امسال به ۳۲ درصد رسیده و تورم پیش‌نگر نیز ۲۵ درصد است. رشد اقتصادی درحالی که در میانگین دهه ۹۰ نیم درصد بود، در میانگین سه‌ساله دولت شهید رئیسی به ۵.۵ درصد رسید. بهادری جهرمی گفت: دستاوردهای دولت سیزدهم به این دلیل بود که شهید رئیسی آمده بود خود را هزینه کشور کند و نه کشور را هزینه خود. شهید رئیسی در مکتب امام حسین (ع) آموخته بود که باید خود را هزینه مردم کند. شهید رئیسی به معنای کامل کلمه تربیت‌یافته مکتب اباعبدالله (ع) بود. شهید رئیسی با جنس‌های مختلف آدم‌ها زود ارتباط برقرار و مانند خودشان با آن‌ها تعامل می‌کرد؛ برای همین است که اقشار مختلف مردم احساس می‌کردند یکی از خودشان را از دست داده‌اند. سخنگوی دولت ادامه داد: شهید رئیسی از مکتب امام حسین (ع) و هیئات آموخته بود باید امور را با خود مردم اداره کرد و با عمق جان به این امر باور داشت. این رویکرد مدیریت مردمی شهید رئیسی صرفاً معطوف به دولت نبود؛ در دوره تولیت آستان قدس هم طرح زائرشهر و خادم‌یار را ایجاد کرد که همه‌ مردم را برای خدمت به امام رضا (ع) پای کار آورد.
وی با بیان اینکه شیوه مدیریت شهید رئیسی در قوه قضائیه مردمی بود، اظهار کرد: قوه قضائیه مجموعه‌ای ذیل مرکز ارتباطات مردمی برای پاسخ به سوالات حقوقی مردم داشت. این بخش اولاً محدود به تهران بود و ثانیا پاسخگویی آن ضعیف بود و صرفاً تعدادی کارمند قوه قضائیه پاسخ می‌دادند. شهید رئیسی تأکید داشت این مجموعه را باید خود حقوق‌دانان اداره کنند و برای همین این امر را به مرکز وکلای قوه قضاییه تفویض کرد. بهادری جهرمی ادامه داد: با این تدبیر و رویکرد مردمی شهید رئیسی، این سامانه پاسخگویی که تا پیش از آن در اختیار چند ده کارمند بود، به ۱۰۰ هزار وکیل در سراسر کشور تفویض شد و هر کس موظف به پاسخگویی تعداد مشخصی از تماس‌ها بود. نتیجه این اقدام افزایش کیفیت و کمیت پاسخگویی بود و نتیجه این شد که با مردم، کار مردم را راه می‌انداختند. سخنگوی دولت در پایان یادآور شد: کسی که در مکتب امام حسین (ع) تربیت شده، می‌فهمد باید مخلصانه برای خدا کار کند و «کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا» را درک می‌کند. ان‌شاءالله همه‌ ما کارگزاران نظام مولفه‌هایی که رهبری انقلاب در تبیین شخصیت شهید رئیسی بیان کردند در نظر بگیریم و خودمان را با آن‌ها تطبیق بدهیم تا در این مسیر حرکت کنیم.a

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه