روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد - شماره 4640

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

صنعت پتروشیمی در تأمین ارز کشور خوش درخشید


  مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صنعت پتروشیمی در جمع‌آوری گازهای مشعل در کشور گفت: انتظار می‌رود با همکاری تنگاتنگ شرکت ملی نفت ایران با پتروشیمی‌ها، شاهد خاموشی‌ همه مشعل‌های شرق و غرب کارون تا سال آینده باشیم و از سوزاندن ثروت ملی جلوگیری کنیم.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، مرتضی شاهمیرزایی در نشست خبری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF)، این همایش را از مهم‌ترین رویدادهای صنعت پتروشیمی دانست و گفت: پانزدهمین دوره این رویداد با حضور صاحب‌نظران، دانشمندان، مخترعان، سیاست‌مداران داخلی و خارجی و بعضی از دیپلمات‌های خارجی به‌صورت برخط ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار می‌شود. در این دوره تلاش می‌شود دستاوردها و تازه‌ترین تحولات صنعت پتروشیمی برای ارتقای جایگاه این صنعت در جهان ارائه شود. وی افزود: ارائه دستاوردهای چهار قاره جهان در صنعت پتروشیمی، بهبود فرایندها، شناسایی آلودگی‌های محیط‌زیستی و پرهیز از انتشار آن‌ها در این صنعت، همکاری و تقویت معنادار صنعت پتروشیمی و مؤسسه‌های مالی، شرکت‌های تجاری و تولیدکنندگان، رونمایی از فرایندهای پیشرفته و به‌اشتراک‌گذاری طرح‌ها و ایده‌های فناورانه، از اهداف برگزاری این همایش است.
به گفته معاون وزیر نفت، محورهای اساسی پانزدهمین دوره این همایش شامل چشم‌اندازهای اقتصادی، فناوری و سیاست‌های پیش‌روی صنعت پتروشیمی، کاربرد فناوری‌های دیجیتال و توسعه بالادست و پایین‌دست صنعت پتروشیمی، جهت‌گیری صنعت پتروشیمی ایران برای تکمیل زنجیره ارزش، دیپلماسی صنعت پتروشیمی و فرصت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، صادرات خدمات فنی و مهندسی و تأمین خوراک‌ پایدار و متنوع برای پتروشیمی‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی، محیط‌زیست و رویکردهای فناوری‌های پاک است.
شاهمیرزایی پیگیری شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه در مشعل‌ها را از اقدام‌های مهم در سه سال اخیر دانست و تصریح کرد: خوشبختانه این شرکت برنامه‌ریزی منسجمی برای تحقق این موضوع تعریف و موفقیت‌های قابل قبولی را ثبت کرد.
وی با اعلام این خبر که براساس برنامه‌ریزی و همکاری هلدینگ‌های پتروشیمی، همه گازهای همراه شرق و غرب کارون تا پایان سال آینده جمع‌آوری می‌شود، گفت: گام بلند برای تحقق این هدف، بهره‌برداری از پالایشگاه گاز هویزه خلیج‌فارس بود که با ورود صنعت پتروشیمی شاهد راه‌اندازی آن در سال گذشته بودیم که پس از فرآورش گازهای همراه در این مجتمع و استفاده از محصول به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها، ارزش‌افزوده برای کشور ایجاد می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ نیز پس از سال‌ها با برنامه‌ریزی فشرده شرکت ملی صنایع پتروشیمی و با تلاش هلدینگ خلیج‌فارس به بهره‌برداری رسید که روزانه گازهای همراه چند میدان‌ را جمع‌آوری می‌کند.
شاهمیرزایی با اشاره به سرمایه‌گذاری پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون برای جمع‌آوری مشعل‌های شرق کارون، بیان کرد: انتظار می‌رود با همکاری تنگاتنگ شرکت ملی نفت ایران با پتروشیمی‌ها، شاهد خاموشی‌ همه مشعل‌ها باشیم و از سوزاندن ثروت ملی جلوگیری کنیم و جشن خاموشی مشعل‌ها را بگیریم.
وی جذب و مدیریت کربن را از دیگر موضوعاتی دانست که در پانزدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی ایران مطرح می‌شود و گفت: ایران نیز در این زمینه برنامه‌ریزی کرده و شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیشتاز این موضوع بوده و به‌طور جدی در حال پیگیری است. مدیریت تأمین و مصرف آب و برق صنعت پتروشیمی و زنجیره تأمین و لجستیک برای تأمین کالا و تجهیزات نیز از دیگر موضوع‌های این همایش به شمار می‌رود. معاون وزیر نفت برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌ها، نمایشگاه جانبی و نشست‌های چندجانبه را از دیگر برنامه‌های پانزدهمین دوره این همایش اعلام کرد. شاهمیرزایی در تشریح وضع صنعت پتروشیمی تصریح کرد: بیش از ۶۵ سال از آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی مرودشت می‌گذرد. ۲۰ سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، به‌رغم نبود هیچ تحریمی، متأسفانه کارنامه قابل دفاعی در صنعت پتروشیمی به چشم نمی‌خورد. البته خوراک سرشاری برای پتروشیمی وجود داشت (۶ مجتمع پتروشیمی با حدود یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید واقعی و ظرفیت تولید ۳ میلیون تن در کشور تا سال ۱۳۵۷)، اما اقدام‌های مناسبی انجام نشده بود.
وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ۱۰۰درصد نیازهای صنعت پتروشیمی از طراحی، اجرا، نصب و تأمین کالا و تجهیزات گرفته تا بهره‌برداری و تعمیرات وابستگی داشتیم و اجازه ورود متخصصان ایرانی به صنعت داده نمی‌شد، اعلام کرد: اما با برنامه‌ریزی‌های درست، بالغ بر ۸۰ مجتمع پتروشیمی در کشور احداث شده است.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ میلیون تن می‌گذرد، گفت: با غربالگری طرح‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها به‌سمت توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی هدایت و تکمیل زنجیره ارزش و زنجیره تأمین آن به‌عنوان قله هدف‌گذاری شد.
شاهمیرزایی با بیان اینکه بومی‌سازی همه کاتالیست‌ها در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت تا به‌سرعت تا پایان دولت بومی شود، تصریح کرد: اعلام می‌کنم همه کاتالیست‌های صنعت نفت، شامل ۹۹ کاتالیست، جاذب و آغازگر را بومی کرده‌ایم و به قله دانش همه کاتالیست‌ها دست یافتیم و بخش زیادی از آن‌ها تجاری‌سازی شده است.
وی تهیه سند تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را از دستاوردهای مهم این صنعت دانست و افزود: اصلاح اساسنامه نیز مراحل نهایی را طی می‌کند که براساس آن، راهبردهای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین شده است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: برنامه راهبردی شرکت برای تحقق برنامه هفتم و هشتم توسعه و چشم‌انداز ۲۰ و ۵۰ ساله صنعت پتروشیمی ترسیم شده است.
شاهمیرزایی به بازنگری طرح‌ها و پروژه‌ها و تعیین‌تکلیف طرح‌های متوقف و نیمه‌تمام در سه سال اخیر اشاره و بیان کرد: طرح‌های پتروشیمی در منطقه مکران به‌سرعت در حال اجراست و انتظار می‌رود تا سال آینده یک تا دو طرح تکمیل شود. اجرای طرح‌های قطب انرژی‌بر پارسیان نیز سرعت گرفته است.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی در تأمین ارز کشور بسیار خوش درخشید، گفت: تأمین حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ارز، تکلیف صنعت پتروشیمی برای سال ۱۴۰۰ بود که با اقدام‌های این شرکت و همکاری پتروشیمی‌ها بالغ بر ۱۲ میلیارد لار یعنی ۲ برابر تعیین‌شده، ارز عرضه شد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: فروش محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ نیز با وجود کاهش قیمت‌های جهانی وضع مطلوبی داشت و ارزآوری مناسبی برای کشور محقق شد. با تغییر رویکرد عرضه محصولات پتروشیمی، پارسال حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی‌ به صنایع پایین‌دست انجام شد و نزدیک به یک‌میلیون تن عرضه محصولات در داخل را افزایش داد. این اقدام، جهادی اقتصادی و انقلابی برای صنعت پتروشیمی بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه