روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۳ مرداد - شماره 4640

رئیس سازمان انرژی اتمی:

اولویت‌های صنعت هسته‌ای با تغییر دولت‌ها جا‌به‌جا نمی‌شود


  محمد اسلامی گفت‌وگویی مبسوط با رسانه خامنه‌ای دات‌ای ار (KHAMENEI.IR) داشته که متن کامل آن را می‌خوانید.
رئیس سازمان انرژی اتمی قانون اقدام راهبردی برای لغوتحریم‌ها را «یک اقدام قابلیت‌ساز» توصیف کرد و گفت: اینگونه نیست که اولویت‌های صنعت هسته‌ای با تغییر دولت‌ها جا‌به‌جا شود.
وی افزود: صنعت هسته‌ای بخشی از حوزه‌ اقتدارآفرینی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. باید توجه داشت که موضوع مهم قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یک اقدام قابلیت‌ساز بوده تا در حقیقت بتواند با دشمن که به‌صورت کاملاً یکطرفه، غیرقانونی و خلاف عرف بین‌المللی به‌دنبال متوقف کردن و یا محدودسازی صنعت هسته‌ای ایران است، مقابله کند.
قانون اقدام راهبردی بهترین فرصت را برای کشور فراهم کرد تا بتواند در مقابل زیاده‌خواهی دشمنان به‌شکل قدرتمندانه عمل کند و کشور و سازمان انرژی اتمی ایران را در موقعیتی قرار دهد تا بتواند با چنین زیاده‌خواهی‌هایی مقابله کند. این قانون به‌نظر ما برای سازمان انرژی اتمی ایران بسیار مؤثر بوده زیرا تحت‌تأثیر آن و با همت همکاران در حوزه‌های مختلف از فاز تحقیقاتی وارد فاز صنعتی شده‌ایم. گام‌های بزرگی در بیش از ۲ سال گذشته برداشته شده است.
باید توجه داشت که رهنمودها و تأکیدات رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی‌های بی‌دریغ و همه‌ جانبه‌ ایشان و نیز قانون اقدام راهبردی کمک کرد که سازمان انرژی اتمی ایران در مقابل با زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کند و همکاران ما به‌شکل غیرتمندانه توسعه فناوری هسته‌ای را رقم زدند. امروز توسعه این صنعت و فناوری با گذشته قابل مقایسه نیست به‌طوری‌که زیرساخت‌ها و توانایی‌های کنونی اصلا قابل مقایسه با سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نیست.
وی در پاسخ به این سؤال که قانون اقدام راهبردی برای سازمان انرژی اتمی ایران موجب محدودیت‌های بین‌المللی نشد؟ گفت: روابط ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی براساس پادمان و ان پی تی است. آژانس مطابق آن بر ما نظارت می‌کند. نکته جنجالی، قطعنامه‌ ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که در اصل همان متن برجام است، برجام یک مرجع‌ ناظر دارد و شورای امنیت سازمان ملل از آژانس خواسته تکالیفی که ایران بر عهده گرفته را هر سه ماه به شورای حکام و هر شش ماه به شورای امنیت سازمان ملل گزارش دهد.
این موارد براساس تکالیفی بوده که «ما به ازاء» داشته و در قطعنامه‌ ۲۲۳۱ هم بر «ما به ازاءهای» این تکالیف تأکید شده است. در این قطعنامه تأکید شده که ایران برای اینکه موانعش برای تعامل، تبادل و تجارت با جهان برداشته شود؛ محدودیت‌ها و کاهش ظرفیت خود در صنعت هسته‌ای و نیز در حوزه غنی‌سازی را می‌پذیرد. این تکالیف در ازای این موارد بوده اما در مقابل ناظری که برای ایفای تعهدات ما تعیین شده هیچ دستگاه نظارتی که حق ایران را بتواند مطالبه کند، وجود ندارد. در‌حالی‌که حق آنها تبدیل به حق آژانس شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به این موضوع متعهد است که هر سه ماه گزارش ارائه دهد که براساس چک‌لیست می‌گوید قرار بوده این مقدار مواد هسته‌ای باشد و اکنون این‌ مقدار است و به شکل مکرر این موارد را با هم مقایسه می‌کند و گزارش می‌دهد. بنابراین هر سه ماه یک‌بار این جنجال راه می‌افتد.
ما هم اصلاً کاری به این جنجال‌ها نداریم، زیرا ۲ روز مسئله را در بوق می‌کنند بعد می‌روند تا سه ماه دیگر و این مسئله تبدیل به روندی مستمر شده است. باید تأکید کنم که حرف اصلی ما این است که از حقوق ملت، از حقوق کشور و از حقوق مسلّم خودمان در چارچوب ان پی تی و پادمان باید به‌صورت کاملاً شفاف، دقیق و متعهدانه پاسداری کنیم و در این مسیر به قوانین هم پایبندیم و آنها را رعایت می‌کنیم. برجام به‌عنوان یک معاهده از طرفین متعاهدی برخوردار بود و علاوه بر اینکه ما تکالیفی داشته‌ایم، آنها هم از تکالیفی برخوردار بوده‌اند.
طبق بند ۳۶ برجام عمل می‌کنیم

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه