سیاست
رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم فهرست اسامی اعضای این شورا را اعلام کرد. محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود خطاب به مردم ایران نوشت: «از اینکه برای اطمینان از شفافیت، فراگیری و سلامت روند پیشنهاد اعضای هیئت دولت چهاردهم با ما همراه هستید بسیار سپاسگزارم. روندی که به ابتکار دکتر پزشکیان آغاز شده است، میتواند با پایش و راهنمایی مردم هوشیار ایران، تجربه نو و موفقی را در مردمسالاری ما رقم بزند.» وی در ادامه با اشاره به فهرست اسامی اعضای شورای راهبری، ترکیب این شورا را چنین اعلام کرد: «محمدجواد آذری جهرمی، نورالدین آهی، رحمتالله بیگدلی، علی تاجرنیا، احمد ترکنژاد، سمیه توحیدلو، محمدرضا جلاییپور، محسن حاجیمیرزایی، الیاس حضرتی، هادی خانیکی، علی ربیعی، محسن رنانی، محمد رهبری، فیاض زاهد، علی شکوریراد، ابراهیم شیخ، سید رضا صالحی امیری، محمد صدوقی، علی طیبنیا، محمدجواد ظریف، امین عارفنیا، علی عبدالعلیزاده، حسین عبده تبریزی، عباس عبدی، رئوف قادری، محمد قائمپناه، محمد کبیری، حسین مرعشی، شهیندخت مولاوردی، مصطفی مولوی و فاطمه مهاجرانی.» تعداد قابل توجهی از نخبگان نامزد شدهاند ظریف همچنین با برشمردن برخی نکات تصریح کرد: «اعضای کمیتهها تقریباً نهایی شده و کار خود را شروع کردهاند و به زودی برای شنیدن چارچوبهای موردنظر رئیسجمهور منتخب با وی دیدار خواهند داشت. تعداد قابل توجهی از نخبگان از سوی نهادهای جامعه مدنی، احزاب و شخصیتها برای مسئولیت در هیئت دولت چهاردهم نامزد شدهاند و مشخصات و برنامه آنها برای رسیدگی به کمیتهها ارسال شده است. تدابیر گوناگونی برای پیشگیری از پنهانکاری، تبانی و تعارض منافع در روند بررسی و پیشنهاد نامزدها اندیشیده شده است که پیشتر به آگاهیتان رساندهایم. تا کنون هیچ فردی برای نامزدی هیچ مسئولیتی از سوی کمیتهها و یا شورای راهبری پیشنهاد نشده و گمانهزنیها از جنس خبرسازی است. تصمیم نهایی برای معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی منحصرا در اختیار رئیسجمهور منتخب است. سازوکار فوق با دستور دکتر پزشکیان و به منظور استفاده از ظرفیت کارشناسان مختلف برای مشورت به ایشان ایجاد شده است.» بهرهگیری از ظرفیتهای بینظیر همه اقشار و گروههای ایرانی ظریف در بخش دیگری از این نوشته، بیان کرد: «در اجرای وعده دکتر پزشکیان در مبارزات انتخاباتی، میکوشیم در فهرست پیشنهادی به وی، از ظرفیتهای بینظیر همه اقشار و گروههای ایرانی بهره گیریم و به اقشاری که در دولتهای گذشته کمتر امکان مشارکت در مدیریت کلان کشور یافتند فرصت تازهای ارائه کنیم. «تبعیض مثبت» یک روش شناختهشده جهانی برای کاستن از نابرابریها است و به معنای رهاکردن ارزشهای جامعه ایران نیست. دولت وحدت ملی نیز به معنی دولت ائتلافی نیست. سنجههای وتویی در بررسی نامزدها، یعنی اعتقاد به قانون اساسی و اسناد بالادستی، اشتهار به پاکدستی، صداقت، شجاعت و عقلانیت، نگرش ملی بهدور از گرایشهای قومی، مذهبی، جناحی و منطقهای و همراهی و وفاداری به گفتمان و رویکرد رئیسجمهور نشانگر گرایش ما در پیشنهاد اعضای دولت چهاردهم است.» تلاشهایی برای وحدتشکنی و هراسافکنی رئیس شورای راهبری انتخاب وزرای دولت چهاردهم در پایان این متن، اظهار داشت: «تلاشهای نابخردانه گروهی اندک برای وحدتشکنی، هراسافکنی و نگرانسازی جامعه متدین ایرانی از عرایض روشن اینجانب در سیما به غایت مغرضانه، ضداخلاقی، ضد اسلامی و ضد مکتب امیرالمؤمنین حضرت علی و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهما السلام است که عمیقا تأسفآور است. عقدهگشاییهای ۲۴ ساعت گذشته دور از انتظار نبود. همانگونه که ۱۰ سال علیه تعامل عزتمندانه با جهان در برجام به هر دروغ و ناسزایی متوسل شدند، ولی اکنون خود به ارزش برجام اعتراف میکنند. ابتکار دکتر پزشکیان برای شفافیت به جای تعیین دولت در دخمهها و تاریکخانهها نیز برخی را به وحشت انداخته اما دیر یا زود ارزش این حرکت شجاعانه و مصلحانه رئیسجمهور منتخب مردمی را خواهند فهمید. آیا جنجالهای ۱۰ سال گذشته در بستن دهان ما و یا مشغول کردن مردم به موضوعات ساختگی موفق بوده است که هنوز بدان ادامه میدهند؟» توضیح درباره امتیاز پیروان مذاهب غیراکثریت در چینش کابینه ظریف همچنین درباره امتیاز پیروان مذاهب غیراکثریت در چینش کابینه توضیحاتی ارائه داد. وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس در واکنش به توییت یکی از کاربران مبنی بر اینکه «ظریف گفته در چینش دولت چهاردهم شیعهنبودن امتیاز دارد و تبعیت از مذهب قانونی را معتبر نخوانده است»، نوشت: «آنچه در سیما عرض شد کوشش دولت چهاردهم برای حضور گستردهتر بانوان و اقوام و مذاهب در دولت بود. اشاره بنده هم به دو خانه از جدول سنجههای ارزیابی نامزدها بود. امیدوارم با حسن ظن با یکدیگر همدلی کنیم و از صحبتهای یکدیگر برداشتهای ناصواب نداشته باشیم.»