روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

کائنات مزایا و معایب مسدودسازی Google Play را بررسی کرد

ضربه فیلترینگ به اقتصاد و روان مردم

 جیران عاملی- چندی پیش «عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات خبر از این موضوع دادکه درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی را برای بار سوم به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه داده است. دو درخواست قبلی وزارت ارتباطات به‌ عنوان یک عضو کارگروه در کمیته فیلترینگ درباره رفع فیلتر گوگل‌پلی در سال ۱۴۰۲ رخ داده و به‌ نظر می‌رسد دلایلی که وزارت ارتباطات و سایر بازیگران و فعالان حوزه به کارگروه اعلام کرده‌اند، آنها را برای رفع فیلتر مهم‌ترین و بزرگ‌ترین استور اندرویدی دنیا قانع نکرده است.
 برخی از اعضای کارگروه فیلترینگ باور دارند دست‌کم ۴۰۰ هزار اپلیکیشن در گوگل‌پلی وجود دارد که محتوای مجرمانه دارند. به باور این دسته از موافقان فیلترینگ گوگل‌پلی باید امکان حذف و پالایش این ۴۰۰ هزار اپلیکیشن فراهم باشد تا امکان بررسی درخواست رفع‌ فیلتر گوگل‌پلی صورت بگیرد. آنها معتقد هستند تا زمانی که وزارت ارتباطات نتواند راهکاری برای پالایش این ۴۰۰ هزار اپلیکیشن مجرمانه ارائه دهد، عرضه چندباره درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی نمی‌تواند موافقان فیلترینگ این بستر را قانع کند. با این حال باید گفت تا به امروز هیچ آماری درباره فوایدی که فیلترینگ گوگل‌پلی داشته از سوی هیچ مرجعی منتشر نشده و به‌ نظر می‌رسد تصمیم‌گیران مسدودسازی بزرگ‌ترین فروشگاه اندرویدی کاربران موبایل در دنیا، قصد ندارند فواید این فیلترینگ (که به زعم آنها مثبت است) را به مردم بگویند. این درست مانند بستن یک بزرگراه اصلی در یک شهر بزرگ، آن‌ هم بدون گفتن دلیل است. از آن سو آمارهای مختلف نشان می‌دهد بسترهای مسدودشده همچنان در صدر زندگی کاربران هستند و استفاده از فیلترشکن‌ها و بدافزارها نیز روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند و فیلترینگ گوگل‌پلی نتوانسته اهدافی را که تصمیم‌گیرانش به‌ دنبالش بودند محقق سازد.
تاریخچه فیلترینگ گوگل‌‌پلی از کجاست؟
طی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱، گوگل‌پلی فیلتر شد. سایه فیلترینگ بر سر گوگل پلی چندین بار افتاده است و شاید نزدیک‌ترین آن به سال ۱۳۹۸ برگردد؛ زمانی که نامه‌ای عجیب و مشکوک از سوی سرپرست معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در رسانه‌ها منتشر شد و در آن از شرکت‌های اینترنتی خواسته شده بود به فیلتر کردن این فروشگاه اندرویدی اقدام کنند. با اینکه امضاکننده این نامه یعنی «جواد جاویدنیا» در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد هیچ‌گاه دستور فیلترینگ گوگل‌پلی را صادر نکرده اما در همان زمان اپراتورها و برخی شرکت‌ها تایید کردند که چنین نامه‌ای را دریافت کرده‌اند. حتی دادستانی تهران نیز اعلام کرد این نامه صادر شده و درجا از سوی این نهاد معلق شده و نویسنده نامه نیز تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات گرفته چراکه کاری خارج از حیطه اختیار خود انجام داده است.
از آن زمان تا سال ۱۴۰۱، سایه فیلترینگ از سر این فروشگاه برداشته شده بود. رفع تحریم‌های گوگل‌پلی برای کاربران ایرانی در کنار این موضوع که فیلترینگی برای این فروشگاه اندرویدی در نظر گرفته نشده بود، استفاده از این بستر جهانی را برای کاربران ایرانی لذت‌بخش ساخته بود. در واقع باید گفت تا تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ دسترسی به نرم‌افزارهای کاربردی گوگل‌پلی در ایران مقدور نبود و کاربرها برای دانلود از این سایت مجبور به دور زدن تحریم‌ها به کمک مارکت‌های دیگر بودند. پس از اعلام شرکت اپل مبنی بر برداشتن تحریم‌ها از ایران، شرکت گوگل در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۳ طبق بیانیه‌ای اعلام کرد: «به توسعه‌دهنده‌ها امکان داده شده که نرم‌افزارهای کاربردی رایگان خود را در دسترس ایرانی‌ها قرار بدهند. آنها برای این کار، باید در صفحه قیمت و توزیع اکانت خود، گزینه ایران را تیک بزنند.» و در آگوست ۲۰۱۴ تحریم گوگل‌پلی در ایران برداشته شد.
آسیب‌هایی که فیلترینگ وارد می‌کند
فیلتر شدن گوگل‌پلی آسیب‌های زیادی به اقتصاد دیجیتال وارد کرده و صنعت گیمینگ را در خطر انداخته است. این موضوعی است که فعالان این بخش بارها درباره آن صحبت کرده‌اند و نمایندگانی از سوی خودشان در جلساتی که در مورد رفع فیلتر گوگل‌پلی ایجاد شده نیز داشته‌اند تا بلکه زنگ خطر را به گوش آنها برسانند. فیلتر شدن گوگل‌پلی اما علاوه بر این آسیب‌ها، یکسری آسیب اجتماعی جدی هم در پی داشته و آن رشد نصب اپلیکیشن‌های بدافزار از بسترهای غیررسمی است. استفاده از فایل‌های نصبی این برنامه‌ها در بسترهایی چون پیام‌رسان‌ها و پیامک‌ها و همچنین رشد بی‌رویه فیلترشکن‌های رایگان و پخش آن در پیام‌رسان‌ها از معایبی است که فیلترینگ گوگل‌پلی در پی داشته است.
تصمیم‌گیران و موافقان فیلتر شدن گوگل‌‌پلی معتقد‌ند در دسترس بودن این فروشگاه اندرویدی ضررهای زیادی دارد. آنها باور دارند ۴۰۰ هزار اپلیکیشن مجرمانه در این فروشگاه اندرویدی وجود دارد و باید تدبیری برای این اپلیکیشن‌ها اندیشیده شود. مواردی چون محتوای مبتذل و مستهجن، محتوای موهن به مقدسات، بدافزارها و ویروس‌ها، محتوای علیه امنیت کشور، محتوای نشر اخبار کذب و خلاف واقع، نرم‌افزارهای شبکه‌های ماهواره‌ای و نرم‌افزارهای فیلترشکن از جمله مواردی هستند که موافقان فیلترینگ گوگل‌‌پلی به آنها اشاره دارند. با این حال نباید فراموش شود دسترسی به تمامی این اپلیکیشن‌ها از راه‌های دیگر میسر است و بسیاری از گزارش‌ها نشان می‌دهد دست‌کم در چند مورد از این موارد، فیلترینگ گوگل‌پلی نه‌تنها جواب نداده بلکه عملاً شکست هم خورده است؛ به‌عنوان مثال گزارش‌های مفصلی درباره هزینه‌های میلیاردی فیلترشکن‌ها یا گزارش‌های زیادی درباره رشد اپلیکیشن‌های فیلترشده در بین کاربران و همچنین رشد استفاده از فیلترشکن و شایع شدن بدافزارها در گوشی کاربران توسط مراجع داخلی و خارجی وجود دارد که همگی خط بطلانی بر اهداف فیلتر شدن گوگل‌پلی می‌کشند. از آن سو هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این فیلترینگ نتایجی برای تصمیم‌گیران در پی داشته منتشر نشده است و تصمیم‌گیران محدودسازی مانند همیشه نیازی به پاسخگویی و شفافیت درباره چرایی محدود شدن یک پلتفرم و بستن آن روی ده‌ها میلیون کاربر ایرانی نمی‌بینند.
خواسته کارگروه فیلترینگ چیست؟
 به‌ نظر می‌رسد خواسته کارگروه فیلترینگ از وزارت ارتباطات و سایر موافقان رفع فیلترینگ گوگل‌ پلی در این دو جمله خلاصه می‌شود: یکی امکانات فنی برای تفکیک و پالایش محتوای بد از خوب و دیگری مذاکره و تمکین و التزام پلتفرم به قوانین کشور میزبان. این دو خواسته اما هر دو از محالات هستند و این موضوع از سوی مرکز ملی فضای مجازی که بالاترین تصمیم‌گیر حوزه ICT کشور بوده هم اعلام شده است. رئیس مرکز ملی فضای مجازی چندی پیش اعلام کرد نامه‌ها و درخواست‌های ایران از پلتفرم‌ها برای تمکین و التزام به قوانین کشور بی‌پاسخ مانده و از این رو مرکز ملی در حال انتخاب راه‌های دیگری به‌ منظور در دسترس قرار گرفتن پلتفرم‌ها برای مردم است؛ اقدامات دیگری نظیر ارائه امکانات فنی برای تفکیک و پالایش محتوا که در برخی پلتفرم‌ها مانند یوتوب در حال تست است و پیش‌بینی می‌شود این اقدام برای گوگل‌پلی هم در دستور کار باشد اما اینکه چقدر از نظر فنی امکان‌پذیر باشد، سوالی است که باید متخصصان فنی به‌ آن پاسخ دهند. هرچند در مورد تمکین پلتفرم به قوانین کشور هم شاید اگر یک اراده جمعی وجود داشته باشد، اتفاقی صورت بگیرد تا این بار نامه‌ها بی‌پاسخ نمانند. گوگل‌پلی، اینستاگرام و واتس‌اپ در زمانی فیلتر شدند که مشکلات امنیتی کشور را تهدید می‌کرد و ناآرامی‌ها ادامه داشت. در همان زمان هم چندین بار مسئولان مختلف کشوری وعده داده بودند که با آرام شدن شرایط و جو امنیتی حاکم بر کشور، سیاست‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. اساساً منطق نیز حکم می‌کند دلیل فیلترینگ اگر یک مشکل امنیتی باشد، قابل رفع باشد چراکه سیاست‌های امنیتی تغییر می‌کنند. تغییر نیافتن این سیاست‌ها پیام‌ مناسبی با خود به همراه ندارد زیرا یا از نظر این تصمیم‌گیران، همچنان شرایط ناآرام است و باید تصمیم‌های امنیتی اتخاذ کرد یا این باور وجود دارد که وزارت تخصصی مرتبط با صنعت فناورانه کشور صلاحیت ارائه نظر تخصصی درباره این موارد را ندارد.
گیمینگ در ایران آسیب می‌بیند
نباید فراموش کنیم در مقوله گیمینگ که یکی از بزرگ‌ترین آسیب‌ها را در این فیلترینگ دیده و صنعتی میلیاردی و روبه‌رشد در ایران و جهان به حساب می‌آید، جایگزین کردن فروشگاه‌های داخلی با استوری مانند گوگل‌پلی اقدام اشتباهی خواهد بود و این فیلترینگ نیز در نهایت به ضرر استودیوهای سازنده خواهد بود. در حال حاضر سهم استورهای داخلی از فروش بازی ۳۰ درصد است. سهمی که متناسب با سرویس‌هایی نیست که به کاربران می‌دهند. استورهای داخلی باید تمرکز خود را بر جذب درآمد از طریق تبلیغات بگذارند و سهم استور از توسعه‌دهنده‌ها به صفر برسد. ضمن اینکه مدیران خود پلتفرم‌های داخلی و مارکت‌های اندرویدی داخلی نیز بارها در نظرات شخصی‌شان و مصاحبه‌های رسانه‌ای اعلام کرده‌اند موافق فیلتر شدن گوگل‌ پلی نیستند.
در نهایت باید دید آیا تصمیم‌گیران و رؤسای وزارت ارتباطات که مرجع تخصصی حوزه ارتباطات به شمار می‌روند و واقعیت هم این است که به اصول و سیاست کلی فیلترینگ پایبند هستند می‌توانند نظر تخصصی خودشان را این بار به کارگروه فیلترینگ تفهیم کنند. به‌هرحال نکته‌ای که وجود دارد اینکه احتمالاً این افراد از سایر افراد متخصص در کشور بیشتر درباره مزایا و معایب باز بودن گوگل‌پلی مطلع هستند اما این میزان مقاومت در برابر نظر تخصصی در کمیته فیلترینگ که تا امروز کارهای خود را محرمانه پیش برده و به انتشار گزارش‌های شفاف شهرت ندارد و معمولاً مصوبات و گزارش‌هایش در معرض دید عموم نیست، می‌تواند دید عمومی نسبت به سازوکار تصمیم‌گیری در کشور را به خطر بیندازد.
فیلترینگ Google Play به نفع چه کسانی شد؟
سرپرست مدیریت بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ارزآوری و اشتغال را دو فایده مهم بازی‌های ویدیویی ایرانی معرفی کرد و گفت: متاسفانه واژه «بازی» باعث شده است که مسئولین خیلی این صنعت را جدی نگیرند درحالی که در یک بازار بین‌المللی با حدود ۶ میلیارد نفر کاربر مواجه هستیم که می‌توانند از این بازی‌ها استفاده کنند.
رضا احمدی ، همزمان با روز جهانی بازی‌های ویدیویی با اشاره به اینکه بازی‌های ویدیویی حتی بازی‌های رایانه‌ای را هم شامل می‌شود، گفت: کنسول‌های مختلف بازی، بازی‌هایی که بر سیستم عامل‌های مختلف بر روی تلفن‌های همراه نصب است و... همگی در مجموعه بازی‌های ویدیویی قرار دارند.
انقلاب بازی‌های موبایلی از دهه ۹۰
وی با بیان اینکه بازی‌های ویدیویی از حدود سال ۱۹۸۰ میلادی در جهان رونق گرفتند، اظهار کرد: از این تاریخ کنسول‌های مختلفی که با آنها آشنا هستیم مانند «میکرو»، «سِگا»، «پلی استیشن۱» و... به وجود آمدند. در کشور ما از اواخر دهه ۶۰ بازی‌ها به صورت جدی‌تر وارد شدند و به مرور نسل‌های جدیدِ دستگاه‌های بازی وارد بازار شدند. از اوایل دهه ۹۰ هم بازی‌های موبایلی در کشور فراگیر شدند و بازارهای عرضه کننده مختلف، بستر مناسبی برای گسترش بیشتر این بازی‌ها شدند به شکلی که می‌توان گفت از اوایل دهه ۹۰ یک انقلاب در بازی‌های موبایلی ایجاد شود.
سرپرست مدیریت بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره بازی‌سازی در ایران، بیان کرد: تا پیش از تاسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۳۸۷ بازی‌سازی در ایران چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما صنعت بازی‌سازی ایران از آن پس شکل واقعی‌تری به خود گرفت. بنیاد ماموریت‌های مختلفی از جمله رونق تولید بازی‌های ایرانی، نظارت بر محتوای بازی‌های خارجی، آموزش بازی‌سازی، پژوهش در بازی‌های ویدیویی و ... را برعهده گرفت و در بخش آموزش هم «انستیتو ملی بازی‌سازی ایران» ایجاد شد.
ارزآوری و اشتغال دو فایده مهم بازی‌سازی
احمدی درخصوص جایگاه ایران در جهان در زمینه ساخت بازی‌های ویدیویی، اظهار کرد: تا پیش از تاسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اینکه در جهان و حتی منطقه چه رتبه‌ای داشتیم خیلی مشخص نبود. با معطوف شدن توجهات به این سمت،‌ ایران در این صنعت پیشرو شناخته شد تا جایی که رتبه نخست منطقه را کسب کردیم. هرچه جلوتر آمدیم جذابیت و درآمدزا بودن این بازی‌ها برای کشورها مشخص شد و اکنون کشورهای همسایه مانند ترکیه،‌ عربستان، امارات، قطر و ... بیش از گذشته به اهمیت این بازی‌ها پِی برده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های بسیار زیادی را بر این حوزه کردند. به عنوان مثال در عربستان ۷۰ درصد درآمد نفتی را در ۵ صنعت مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند که یکی از آنها «بازی‌سازی» است.
«بازی‌سازی» ایرانی بد نیست، اما...
وی افزود: این روزها در زمینه بازی‌سازی خیلی وضعیت بدی نداریم و جزو سه کشور اول منطقه هستیم، اما مسئله این است که مسئولین ما باید بیش از گذشته این صنعت را بشناسند چون «بازی‌سازی» می‌تواند برای کشور ارزآور باشد اما با این حال متاسفانه سرمایه‌گذاری کمتری بر آن انجام شده است درحالی که به جز سودآوری باعث اشتغال‌زایی هم می‌شود.
غفلت از بازار جهانی در سایه بی‌توجهی مدیران
سرپرست مدیریت بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: بازی‌های ایرانی که در بازارهای بین‌المللی مانند Google Play عرضه می‌شوند می‌توانند تا بیش از ۲۰۰میلیون یوزر از سراسر جهان داشته باشد که باعث ارزآوری به شدت بالای آنها می‌شود. متاسفانه واژه «بازی» باعث شده است که مسئولین خیلی این صنعت را جدی نگیرند. علی‌رغم اینکه در کشورهای همسایه در حال سرمایه‌گذاری جدی بر این حوزه هستند، اما ما شرایط سهلی را هم برای فعالین این عرصه فراهم نمی‌کنیم. این در حالی است که بازار ایرانی نهایتا برای ۸۵ میلیون نفر ظرفیت دارد ولی در یک بازار بین‌المللی با حدود ۶ میلیارد نفر کاربر مواجه هستیم که هیچ چیز آن قابل قیاس با بازار داخلی نیست.
وی تاکید کرد: توجه به صنعت بازی‌سازی و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد آن با سرمایه‌های کمتر نسبت به سایر کارهای صنعتی، می‌تواند به اشتغال‌زایی کمک کند. ضمن اینکه در زمینه بازگشت سرمایه هم در صنعت بازی با روندی بسیار زودبازده مواجه هستیم.
قابلیت عرضه بازی‌های ایرانی به زبان‌های مختلف
عضو شورای فقهی بازی‌های رایانه‌ای درباره بازی‌های ایرانی که در بازار بین‌المللی عرضه می‌شوند، گفت: بازی‌های ایرانی زیادی داریم که در بازار بین‌المللی درحال عرضه است به عنوان مثال بازی «پسرخوانده» عرضه شده است که مخاطب خود را پیدا کرده است. این بازی‌ها می‌توانند به زبان‌های مختلفی عرضه شوند اما به طور کلی تمام بازی‌های ایرانی که در بازار بین‌المللی عرضه می‌شوند زبان انگلیسی دارند و بسیار هم پرمخاطب هستند.
چگونه تحریم را دور بزنیم؟
احمدی با اشاره به اینکه Google Play به عنوان بستری برای ارائه بازی‌ها، سرویس‌ها و خدماتی دارد که در صورتی که مشخص شود بازی ایرانی بوده، آن را از این خدمات محروم می‌کند، بیان کرد: بازی‌سازان ایرانی با تاسیس یک شرکت در کشوری دیگر، بازی خود را عرضه می‌کنند تا سرویس مدنظر را دریافت کنند. این کار دور زدن تحریم‌ها است که باعث شده بازی‌سازان موبایلی بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا بازی‌های ایرانی را به لحاظ گرافیک و جذابیت بصری قابل رقابت با بازی‌های خارجی می‌دانید یا خیر؟، توضیح داد: در بازی‌های کنسولی به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و سخت‌افزارهای مورد نیاز و همچنین تحریم‌هایی خیلی نتوانسته‌ایم جلو برویم زیرا عوامل ذکر شده دسترسی به سرویس‌های مورد نیاز برای توسعه این بازی‌ها را محدود کرده است. این درحالی است که دانش بازی‌سازان ایرانی قابل توجه است اما به دلیل مشکلات ذکر شده در بخش بازی‌های کنسولی پیشرفت خیلی زیاد نبوده است. در بخش بازی‌های موبایلی شرایط توسعه فراهم‌تر بوده است و تعداد قابل توجهی از آنها جوایزی بین‌الملل نیز دریافت کردند.
فیلترینگ Google Play به نفع چه کسانی شد؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت تعداد دانلود بازی‌های ایرانی بعد از فیلتر شدن Google Play کاهش یافته است؟ اظهار کرد: با فیلتر شدن Google Play قاعدتا مسیر سخت‌تری برای دانلود بازی‌ها به وجود آمده است اما بعد از این واقعه افراد از اپلیکیشن‌های ایرانی مانند بازار و مایکت اقدام به دانلود بازی‌ها می‌کنند؛ بنابراین تاثیری بر تعداد دانلود نداشته است بلکه محل دانلود تغییر کرده است و حتی به نفع این اپلیکیشن‌های داخلی شده است.
شکل‌گیری نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای
سرپرست مدیریت بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به شکل‌گیری نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای ذیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گفت: نظام رده‌بندی سنی ESRA اولین نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها در بین مسلمانان و در منطقه خاورمیانه بود که طبق آن ۴۵ هزار عنوان بازی موبایلی و حدود ۵۰۰۰ عنوان بازی کنسولی ایرانی و خارجی رده‌بندی سنی شدند که از طریق سایت chebazi.ircg.ir خانواده‌ها می‌توانند آن را پیدا کنند.
از گوگل پلی چه می دانیم
گوگل پلی (به انگلیسی: Google Play) که با عنوان گوگل پلی استور یا پلی استور نیز شناخته می‌شود، یک سرویس پخش دیجیتال محتوای چندرسانه‌ای از شرکت گوگل است که شامل یک فروشگاه آنلاین برای موسیقی، فیلم، کتاب و اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید و یک مدیا پلیر ابری می‌باشد. این خدمات از طریق وب، اپلیکیشن موبایل Play Store در آندوید و گوگل تی‌وی در دسترس می‌باشد. خریداری محتوا برای تمام پلتفرم‌ها/دستگاه‌ها قابل دسترس است. گوگل پلی در ماه مارس ۲۰۱۲ معرفی شد، زمانی که گوگل، خدمات دو برند سابق اندروید مارکت و گوگل موزیک را ادغام کرد و برند جدید گوگل پلی را معرفی کرد.
نرم‌افزارهای کاربردی و بازی‌ها
نرم‌افزارهای کاربردی رایگان در همه کشورها قابل دسترس است، اما نرم‌افزارهای کاربردی پولی در ۱۲۹ کشور قابل دسترسی می‌باشد. نرم‌افزارهای کاربردی قابلیت نصب از طریق دستگاه یا وبسایت گوگل پلی را دارند. طبق آخرین آمار گوگل بیش از ۱٬۲۰۰٬۰۰۰ نرم‌افزار کاربردی قابل استفاده می‌باشد؛ و این رقم برابر آخرین اعلام شرکت اپل از تعداد نرم‌افزارهای کاربردی App store است.
فیلم‌ها
طبق آمار گوگل، هزاران فیلم در گوگل پلی قابل دسترس است، برخی با کیفیت HD بوده و شامل بخش‌های طنز، درام، پویانمایی، اکشن و مستند می‌باشد. فیلم‌ها را می‌توان در سایت گوگل پلی یا توسط یک نرم‌افزار کاربردی در دستگاه اندرویدی کرایه و تماشا کرد.
موزیک
بر اساس اعلام گوگل، هزاران ترانهٔ رایگان و میلیون‌ها ترانهٔ فروشی در گوگل پلی وجود دارد. کاربران می‌توانند تا ۲۰۰۰۰ ترانهٔ خود را به صورت رایگان در این سرویس آپلود کنند.
کتاب
مطابق گزارش گوگل، بیش از ۳ میلیون کتاب الکترونیکی در گوگل پلی موجود است، تقریباً ۳ میلیون کتاب به صورت رایگان و صدها هزار کتاب برای فروش وجود دارد. این کتاب‌ها را می‌شود به صورت آنلاین در سایت گوگل پلی، یا به صورت آفلاین توسط نرم‌افزار کاربردی اندروید خواند.
دکه مطبوعاتی
دکه مطبوعاتی یا روزنامه خوان گوگل یک جمع‌آوری کننده خبر است که فیدهای خبری مهم را به صورت دیجیتالی در اختیار مشترکین انجام می‌دهد. گوگل در نوامبر ۲۰۱۳ دکه مطبوعاتی را منتشر کرد و ویژگی‌های مجلات گوگل پلی و جزئیات گوگل را در یک محصول واحد ترکیب کرده‌است. از ژانویه سال ۲۰۱۷، سرویس اصلی Newsstand، با خبرهای موضوعی، در سراسر جهان در دسترس قرار گرفت. محتوای روزنامه منتشر شده در بیش از ۳۵ کشور جهان موجود است.
دستگاه‌ها
در حال حاضر، گوگل فقط در آمریکا دستگاه می‌فروشد اما این شرکت در آینده قصد فروش در سایر کشورها را دارد.
رابط کاربری
جدا از جستجوی محتواها از طریق نام آنها، اپلیکیشن‌های موبایل را می‌توان از طریق کلمات کلیدی ارائه شده توسط توسعه دهنده نیز جستجو کرد. کاربران هنگام جستجو برای برنامه‌ها می‌توانند بر روی فیلترهای جستجوگر پیشنهادی فشار داده و به آنها بفهمانند تا برنامه‌هایی را پیدا کنند که با فیلترهای تعیین شده مطابقت داشته باشد. برای پیداکردن برنامه‌ها، Play Store شامل لیست‌هایی است که برنامه‌های برتر در هر دسته قرار دارند، از جمله “Top Free”، لیستی از محبوب‌ترین برنامه‌های رایگان در همه زمان است. “Top Grossing”، لیستی از برنامه‌هایی است که بیشترین میزان درآمد را ایجاد می‌کنند. “برنامه‌های Trending”، لیستی از برنامه‌هایی که اخیراً نصب بالایی داشته‌اند است؛ “Top New Free”، لیستی از محبوب‌ترین برنامه‌های رایگان رایگان جدید است. “Top New Paid”، لیستی از محبوب‌ترین برنامه‌های جدید پرداخت شدنی ست؛ “Featured”، لیستی از برنامه‌های جدید انتخاب شده توسط تیم Google Play است؛ “Staff Picks”، لیستی از برنامه‌هایی است که توسط تیم Google Play مرتب به روز می‌شوند.
گوگل پلی با نمایش تعداد دفعات بارگیری برنامه، کاربران را قادر می‌سازد تا از محبوبیت برنامه‌ها مطلع شوند. تعداد بارگیری یک نشان رنگی است که دارای رنگ‌های مختلف با توجه به تعداد بارگیری‌ها است. خاکستری برای ۱۰۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۵٬۰۰۰ بارگیری، آبی برای ۱۰٬۰۰۰ و ۵۰٬۰۰۰ بارگیری، رنگ سبز برای ۱۰۰٬۰۰۰ و ۵۰۰٬۰۰۰ بارگیری و قرمز / نارنجی برای ۱ میلیون، ۵ میلیون، ۱۰ میلیون و ۱ میلیارد بار بارگیری می‌باشد.
کاربران می‌توانند نظرات و رتبه‌بندی‌ها را برای برنامه‌ها و محتوای دیجیتالی توزیع شده از طریق گوگل پلی که به صورت عمومی نمایش داده می‌شوند ارسال کنند. رتبه‌بندی‌ها بر اساس مقیاس ۵ امتیازی انجام می‌شود. توسعه دهندگان برنامه می‌توانند با استفاده از کنسول برنامه‌نویس Google Play به نظرات پاسخ دهند.
طرح
گوگل در چندین نوبت رابط کاربری Google Play را مجدداً طراحی کرده‌است. در فوریه ۲۰۱۱، گوگل رابط وب سایت را برای آن زمان به نام Android Market معرفی کرد که دسترسی از طریق رایانه را فراهم می‌کند. برنامه‌های خریداری شده از راه دور بر روی یک دستگاه اندروید بارگیری و نصب می‌شوند، با یک بخش «حساب کاربری من» به کاربران امکان می‌دهد تا به دستگاه‌های خود نامی معرفی کنند.
[در ماه مه ۲۰۱۱، گوگل لیست برنامه‌های جدید را به Android Market اضافه کرد، از جمله این لیستها می‌توان به “Top Paid” , “Top Free” , “Editor’s Choice” , “Top Grossing” , “Top Developers” اشاره نمود.
نرم‌افزار کاربردی پلی استور
توسط نرم‌افزار کاربردی اندرویدی پلی استور کاربران می‌توانند فیلم‌ها، نرم‌افزارهای کاربردی، کتب و موسیقی مورد نظر خود را دریافت کنند. گوگل اعلام کرد که کاربرانی که از نرم‌افزار کاربردی قدیمی اندروید مارکت استفاده می‌کنند به صورت خودکار این بروزرسانی را دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه