روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

8/11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم


  وزارت اقتصاد اعلام کرد: در ۳۳ ماه فعالیت دولت سیزدهم ۶۹۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر ۱۱.۸ میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است.
 از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۳، تعداد ۶۹۰ طرح سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش سرمایه‌گذاری خارجی مصوب معتبر ۱۱.۸ میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایه‌گذاری خارجی رسیده است و از آنجا که طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی مصوبی که در بازه زمانی مقرر پس از صدور مجوز اقدام به ورود سرمایه‌ای به کشور نکرده‌اند از فهرست آمار حذف شده، این آمار صرفاً شامل مصوبات سرمایه‌گذاری خارجی معتبر تا این تاریخ است. بر این اساس حجم سرمایه‌گذاری مصوب معتبر در بخش نفت و گاز ۴۸۲۶ میلیون دلار، در بخش صنعت ۴۲۱۵ میلیون دلار، در بخش تامین آب، برق و گاز ۸۵۰ میلیون دلار، در بخش خدمات ۶۳۷ میلیون دلار، در بخش کشاورزی ۷۱۸ میلیون دلار، در بخش ساختمان ۱۷۵ میلیون دلار، حمل و نقل و ارتباطات ۱۴۳ میلیون دلار، معدن ۱۹ میلیون دلار و افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های موجود ۲۱۷ میلیون دلار بوده است. این آمار همچنین نشان می‌دهد که روسیه با ۲۸۱۰ میلیون دلار و پس از آن چین با ۲۱۱۸ میلیون دلار بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مصوب معتبر را داشته‌اند. پس از آن امارات متحده عربی با ۱۴۱۶ میلیون دلار و سپس ایرانیان خارج از کشور با ۱۳۵۸ میلیون دلار بیشترین سهم را از طرح‌های مصوب معتبر سرمایه‌گذاری در سه سال اخیر داشته‌اند. رونمایی از فاز اول طرح اطلس سرمایه‌گذاری کشور و شروع فاز تحلیلی آن با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در بهمن ماه ۱۴۰۲ یکی دیگر از اقدامات تحولی در دولت سیزدهم در حوزه سیاست‌گذاری خارجی بود. بر اساس این گزارش، از ویژگی‌های طرح اطلس سرمایه‌گذاری کشور می‌توان به راهبری اصولی و نظام‌مند، بهره‌مندی از داده‌های مکانی کشور در فرایند جانمایی طرح‌های سرمایه‌گذاری، مشارکت نظام‌مند دستگاه‌های ملی و استانی در به‌روزرسانی و اشتراک لایه‌های اطلاعاتی و بهره‌برداری هوشمند از داده، کاربرد اطلاعات مکانی کشور در فرایند جذب سرمایه‌گذاری (داخلی و خارجی) اشاره کرد؛ این اطلس ابزاری برای ارائه تصویر واقعی، روشن و جامع از توان جذب سرمایه اقتصاد ایران خواهد بود.


 
پیام پزشکیان خطاب به دبیرکل حزب‌الله لبنان
گفت‌وگوی تلفنی
 پوتین و اردوغان
 با رئیس‌جمهور منتخب
  رئیس‌جمهور منتخب در پیامی با تقدیر از سیدحسن نصرالله، تأکید کرد: حمایت از مقاومت با قدرت تداوم خواهد داشت. متن پیام مسعود پزشکیان به شرح زیر است:
«جناب آقای سیدحسن نصرالله
دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان
با سلام و با تشکر فراوان، پیام ارزشمند و محبت‌آمیز جنابعالی در پی انتخاب اینجانب به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردم. جمهوری اسلامی ایران همواره پشتیبان مقاومت مردم منطقه در مقابل رژیم نامشروع صهیونیستی بوده است. حمایت از مقاومت ریشه در سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران، آرمان‌های امام راحل(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری دام‌ظله العالی داشته و با قدرت تداوم خواهد داشت. اطمینان دارم جنبش‌های مقاومت در منطقه اجازه نخواهند داد این رژیم به سیاست‌های جنگ‌افروزانه و جنایتکارانه خود علیه مردم مظلوم فلسطین و دیگر ملت‌های منطقه ادامه دهد. از دعاهای خالصانه جنابعالی برای اینجانب سپاسگزارم و از خداوند متعال برای جنابعالی مزید عزت و سرافرازی، برای مردم لبنان سعادت و پیشرفت و برای مجاهدین قهرمان مقاومت نصرت الهی مسئلت می‌کنم.»
گفت‌وگوی تلفنی  درباره توسعه روابط ایران-روسیه
کاخ کرملین روز گذشته از گفت‌وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، و مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، خبر داد. پوتین در این تماس پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت. کاخ کرملین همچنین اعلام کرد که «طرفین در این تماس آمادگی خود را مبنی بر همکاری مشترک جهت توسعه شراکت‌های متقابل سودمند در حوزه‌های مختلف ابراز کردند». پوتین روز شنبه نیز پیروزی پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را تبریک گفته بود. در پیام رئیس‌جمهور روسیه آمده بود: روابط روسیه و ایران دوستانه و بر پایه حسن همجواری است. مسکو و تهران به‌طور مؤثر تلاش‌های خود را برای رسیدگی به مسائل جاری در دستور کار بین‌المللی هماهنگ می‌کنند. امیدوارم فعالیت‌های شما به‌عنوان رئیس‌جمهور به گسترش بیشتر همکاری‌های سازنده دوجانبه در تمام زمینه‌ها به نفع ملت‌های دوستمان و به نفع ارتقای امنیت و ثبات منطقه باشد.
گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و پزشکیان
رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، درباره مسائل دوجانبه و مشکلات جهانی گفت‌وگو کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب ایران، ضمن تبریک به او به رایزنی درباره مسائل دوجانبه و مشکلات منطقه‌ای و جهانی پرداخت. اردوغان نیز در پیامی به پزشکیان گفت: «از طرف خود و ملت ترکیه، انتخاب جنابعالی به‌عنوان رئیس‌جمهور چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری اسلامی ایران در نتیجه انتخاباتی که در کشورتان برگزار گردید را صمیمانه تبریک گفته و برای جنابعالی در این مسئولیت والا موفقیت آرزو می‌نماییم.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه