روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير - شماره 4629

سرمقاله

زمان همدلی


  فرخ حمیدیان- تبریک رقبای انتخاباتی به منتخب رئیس‌جمهوری نکته مهمی را  گوشزد می‌کند و آن این است که رقابت در انتخابات تنها در زمان انتخابات است و بعد از اعلام نتایج، این رفاقت و همدلی است که جای رقابت را می‌گیرد. نکته مهمی که منتخب ریاست‌جمهوری هم می‌تواند آن را در زمان ریاست‌جمهوری به کار گیرد و ایران را صحنه رفاقت و دوستی کند. همین که دولتمردان که روزی با هم رقیب بودند، حالا با هم رفیق هستند، می‌تواند ادامه داشته باشد و این رفاقت مسؤولان، بین جامعه هم ناخودآگاه ایجاد می‌شود؛ چراکه رفقا اهداف مشترکی با هم دارند و این هدف می‌تواند برای تحقق خواسته و دغدغه مردمی به کار گرفته شود.
 رفاقت می‌تواند با تدبیر رئیس‌جمهور منتخب و با افکار، ایده‌ها و نوآوری‌های همه مردم و مسؤولان فراگیر شود. با به کارگیری همین ایده‌ها، مردم و مسؤولان همدلانه، ایرانی را خواهند ساخت که همه در پیشرفت آن نقش دارند. ایران همدل، زمانی محقق می‌شود که اگر مخالف دولتی هم وجود دارد، برای اصلاح مواضع و پیشرفت جامعه نقد کند چرا که روشنگری و صداقت می‌تواند این همدلی را محقق و دل مردم و روسا را به هم نزدیک کند.
این نکته که پس از اعلام نتایج انتخابات، نامزدهای حریف به فرد منتخب تبریک می‏گویند، نشانه بلوغ سیاسی و سلامت انتخابات در یک جامعه است و گواهی می‏دهد افراد فارغ از گرایش‌ها و تمایلات سیاسی، تنها سربلندی کشور برایشان مهم است. این همدلی بین نامزدهای انتخاباتی می‏تواند فرصت خوبی برای افزایش همدلی اجتماعی در جامعه باشد. حال که همدلی سیاسی در بین رؤسای کشور به وجود آمده، امکان ایجاد همدلی اجتماعی هم فراهم است؛ برای تحقق این مهم اما نامزدهای ریاست‏جمهوری می‏توانند از رؤسای کمپین‎های انتخاباتی خود بخواهند با هم جلسه‏ای تشکیل دهند و جشن ملی را با کمک یکدیگر برگزار کنند‌ به این ترتیب بستر برای دورهمی بزرگ اجتماعی فراهم می‌شود، البته باید تاکید کرد این دور‌همی‌ها باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شود و در کنار آن می‌توان از فضای مجازی نیز بهره گرفت.
یاد‌آوری می‌شود که ثمره انتخابات تقویت اقتدار ملی و عزت اسلامی است و همین هدف می‏تواند دلیلی برای برگزاری جشن ملی و شادی اجتماعی با رعایت پروتکل‏های بهداشتی باشد. حال که نامزدهای انتخاباتی خارج از تفکرات و گرایشات سیاسی، با هم همدل‏اند، طرفداران آنها هم می‌توانند با هم همدل باشند و برای انتخاب رئیس‌جمهور منتخب، جشن بگیرند. این مهم در داخل کشور می‌تواند باعث انسجام اجتماعی شود و در خارج از مرزها، پیام اقتدار ملی را به گوش دیگر کشورها برساند.
بعد از اعلام نتایج انتخابات شاهد ایجاد همدلی سیاسی در جامعه بودیم به همین دلیل نامزدها و فعالان ستاد آنها که برنده این کارزار نشده‌بودند، خیلی زود به منتخب مردم تبریک گفتند، این اتفاق از همدلی سیاسی بین سیاسیون حکایت دارد. نکته اینجاست که همدلی سیاسی می‌تواند به همدلی اجتماعی تبدیل شود. چندین راهکار عملی برای اشاعه همدلی اجتماعی وجود دارد؛ راهکارهایی که منتخب ریاست‌جمهوری می‌تواند با به کارگیری آنها همدلی اجتماعی را بین مردم رواج دهد. اولین راهکار برای این منظور این است که رئیس‌جمهور منتخب سراغ رقبای خود برود و از آنها بخواهد برای مشارکت و همدلی دور هم جمع شوند و تیم‌های اجرایی، ایده‌ها و طرح‌های عملی را برای ساختن کشوری بهتر ارائه کنند. این رویکرد دل طرفداران همه نامزدهای انتخاباتی را به هم نزدیک‌تر می‌کند و سبب گسترش همدلی اجتماعی در جامعه می‌شود.
 راهکار دیگر برای اشاعه همدلی اجتماعی، برگزاری نشست صمیمانه رقبای ریاست ‌جمهوری با منتخب مردم است. منتخب مردم می‌تواند از رقبای گذشته خود بخواهد با هم نشست صمیمانه داشته‌باشند. نشست‌های صمیمانه این پیام را به مردم می‌دهد که سران کشور، خارج از جهتگیری سیاسی، به فکر خدمت به مردم هستند و برای رسیدن به این هدف مشترک نیز، با یکدیگر هم‌پیمان شده‌اند.
 سومین راهکار اما توجه به نکات مثبت برنامه‌های دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری است، فراموش نکنیم برخی از این برنامه‌ها خواسته‌های شهروندان است و اگر آنها ببینند رئیس‌جمهور منتخب فارغ از گرایش‌های سیاسی برای محقق شدن خواسته آنها تلاش می‌کند، بیش از گذشته با جامعه همراه می‌شوند و به این شکل می‌توان به افزایش سرمایه‌های اجتماعی کشور امیدوار بود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه