روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ شنبه ۱۶ تير - شماره 4628

یادداشت

اعمال و آداب ماه محرم الحرام کمال نصرتی


ماه محرم ماه عزای خاندان وحی(ع) بر مصیبت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است. ماهی است که حزنی ناخواسته پاک‌طینتان عالم را فرا می‌گیرد و باعث می‌شود ناخداگاه بر مصیبت سید و سالار شهیدان اشک بریزند و عزاداری کنند. از این جهت اهل‌بیت(ع) همواره این ماه را ماه اندوه خویش قرار می‌دادند و در این باره توصیه‌هایی را به شیعیان خویش انجام می‌دادند.
به عنوان نمونه امام رضا علیه‏‎السلام در روایتی فرمودند: «بر کسی چون حسین باید که گریندگان بگریند؛ زیرا که گریستن بر او گناهان بزرگ را می‏‌زداید.  سپس ادامه دادند: چون ماه محرّم می‏‌رسید کسی پدرم علیه‌‏السلام را خندان نمی‌‏دید. غم و اندوه بر او چیره بود تا آن که ده روز می‏‌گذشت، روز دهم روز سوگواری و اندوه و گریه او بود و می‏‌فرمود: این روزی است که حسین علیه‌‏السلام در آن کشته شد؛ فَعَلی مِثلِ الحُسَینِ فَلیَبکِ الباکونَ؛ فإنَّ البُکاءَ علَیهِ یَحُطُّ الذُّنوبَ العِظامَ. ثُمَّ قالَ علیه‏السلام: کانَ أبی علیه‏السلام إذا دَخَلَ شَهرُ الُمحَرَّمِ لا یُری ضاحِکا ، وکانَتِ الکَآبَهُ تَغلِبُ علَیهِ حَتّی تَمضِیَ عَشرَةُ أیّامٍ، فإذا کانَ یَومُ العاشِرِ کانَ ذلکَ الیَومُ یَومَ مُصیبَتِهِ وحُزنِهِ وبُکائهِ، و یَقولُ: هُوَ الیَومُ الَّذی قُتِلَ فیهِ الحُسَینُ علیه‏السلام.»
کتاب «المراقبات» یا «اعمال السنه» یکی از تألیفات عالِم عامل و فقیه کامل مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی می باشد. این کتاب که در واقع حاصل عمر ایشان می باشد، به یادآوری و ذکر مهمترین اعمال و مراقبات سال و ذکر نکاتی درباره سیر و سلوک می پردازد.
مرحوم علامه طباطبایی در بخشی از تقریظ خود بر این کتاب می نویسند:
«... چند سطری درباره کتاب «اعمال سال»(نام دیگر کتاب المراقبات) تألیف پیشوای طایفه، حجت حق، آیت الله، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - قدس الله روحه - می نویسیم نه با این هدف که این کتاب گرانسنگ یا مؤلف بزرگ آن را بستایم؛ زیرا این کتاب دریای لبریزی است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤلف آن پیشوای والا مقامی است که بلندای زیاد شخصیت او را هیچ مقیاسی قابل اندازه گیری نیست، و ناتوانی، عذری موجه، و یأس ‍ از رسیدن به مقصد، برای استراحت کافی است؛ بلکه با هدف تذکر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. که « تذکر برای مؤ منین سودمند است .» (سوره ذاریات، آیه 55)
برادرانم! زندگی دنیا بازیچه ای بیش نبوده و زندگی حقیقی سرای آخرت است. انسان در زندگی پست دنیا وظیفه ای جز آماده شدن برای زندگی آخرت، پیمودن راه نزدیکی به خداوند، پیشه کردن بندگی و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابی بین او و پروردگارش نیست. و چاره ای جز ایستادن در پیشگاه خداوند نمی باشد.
بنابراین انسان باید در جایگاه نیاز ایستاده و علامت بندگی را در خود آشکار نماید؛ به پروردگار عزت روی نموده و متوجه ساحت بزرگی و عظمت او شود و با نام ها و صفات نیکوی او و بوسیله دعا به او نزدیکی جوید؛ و با مراقبت در روزها و شب های مختلف و ماه ها و سال ها به او متوسل و خود را در مسیر وزش بادهای انس و نسیم های قدس او قرار دهد. چنانکه فرمود صلی الله علیه و آله و سلم: «در طول زندگانی شما نسیم هایی از رحمت های پروردگار می وزد، بهوش باشید! به آن رو کنید و به آن پشت نکنید.»
به جان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگی، یعنی محمد و آل پاک او و سایر پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحین همین بوده است. و آنان چه همراهان خوبی هستند.
کتابی که پیش رو دارید از بهترین کتاب هایی می باشد که در این زمینه نگارش یافته است. در این کتاب لطایفی که اهل ولایت خدا از آن مراقبت نموده و نکات ظریفی که در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبی که مربیان درباره عبادت خدا فهمیده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤلف بزرگ آن را نورانی، از باران های رحمت و بخشش خود بر آن سیراب و او را به پیامبر و آل پاک او ملحق نماید.»


وزیر آموزش و پرورش خبر داد؛
تعیین تکلیف آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی تا پایان تیر
  وزیر آموزش و پرورش از تعیین تکلیف آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی تا پایان تیر خبر داد.
رضا مراد صحرایی در سفری به خراسان رضوی گفت: معلم خوب، اساسی ترین عنصر نظام تعلیم و تربیت است. وی ادامه داد: دولت شهید جمهور از لحاظ کمی و کیفی در جذب نیروی انسانی کار بی‌سابقه‌ای انجام داد. صحرایی همچنین اعلام کرد که امیدوار هستیم بتوانیم تا پایان تیر، آزمون استخدامی دبیری و هنر آموزی را تعیین تکلیف کنیم.
براساس گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی گفت: نتایج آزمون آموزگاری آماده است و بزودی اعلام می‌شود و در چند روز آینده هم مصاحبه‌ نیروهای کیفیت‌بخشی آغاز خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه