روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير - شماره 4626

یک سینمادار مطرح کرد:

تنها ۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌روند


 «در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌آیند. به نظرم مردم ایران باید از سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح موجود در ایران، استقبال بیشتری کنند زیرا استقبال مردم زمینه‌ساز تولیدات بیشتر و بهتر است.»
این جملات بخشی از اظهارات مدیر پردیس سینمایی «معین مال» است که معتقد است: رونق سینماداری از سال ۹۲ آغاز شد و زمینه‌ساز رشد سامانه‌های فروش بلیت آنلاین بود. پس از شیوع ویروس کرونا مردم به خرید آنلاین بلیت روی آوردند و رقابتی بین سامانه‌ها به وجود آمد که در اثر گذشت زمان منجر به رشد سینما و مخاطبان آن شد.
مجتبی شریعت مدیر پردیس سینمایی «معین مال» با اشاره به دلایل استقبال مردم از فیلم‌های کمدی گفت: مخاطب دوست دارد زمانی که برای سینما می‌گذارد، همراه با حال خوب باشد. از قدیم فیلم‌های کمدی بازخورد زیادی در ایران داشتند که ازجمله دلایل آن خواست جامعه، کیفیت آثار و بازیگران آنها بود. در دوره‌ای فیلم‌‎های اجتماعی در ایران بازخوردهای فوق‌العاده‌ای از مردم می‌گرفتند اما در حال حاضر فیلم‌های اجتماعی با شرایط سخت تولید می‌شوند، پخش محدودی دارند و مانند گذشته بعضی از فیلم‌ها دیگر قابل تولید نیستند، بنابراین اکثر فیلم‌های در حال اکران کمدی هستند. امروزه شرایط اقتصادی و جامعه، مخاطبان را به سمت فیلم‌های کمدی سوق می‌دهد تا به سینما بروند و کمی حالشان بهتر شود.
شریعت در پاسخ به این سوال که با آمدن سامانه‌های فروش بلیت آنلاین چه تفاوتی در فروش سینما به وجود آمده، عنوان کرد: فارغ از ژانر و کیفیت فیلم‌ها، به نظرم ازجمله مواردی که باعث بیشتر شدن فروش سینما شده حضور و رقابت سامانه‌های فروش بلیت آنلاین هستند. تا امروز تعدد فروش سامانه‌های بلیت فروشی اتفاق خوبی برای سینما بوده‌، مانند سامانه‌های فروش بلیت‌ هواپیما که آژانس‌های مختلف در این زمینه مشغولند و هرکدام آفر و پیشنهادات جذابی به مخاطبانشان می‌دهند تا بتوانند فروش بهتر و جذب بیشتری داشته باشند.
این مدیر سینما در پاسخ به این سوال که از چه زمانی خرید بلیت به صورت آنلاین در سراسر کشور رواج پیدا کرد، توضیح داد: در گذشته فروش بلیت به صورت آنلاین سخت بود زیرا مردم به سامانه‌ها اعتماد نمی‌کردند. بعد از شیوع ویروس کرونا خرید و فروش‌ها به سمت فضای مجازی رفت و خرید بلیت به صورت مجازی رواج پیدا کرد و فروش آنلاین چند برابر شد.
او افزود: سامانه «سینماتیکت» اولین سامانه‌ای بود که فعالیتش را در زمینه فروش بلیت آنلاین شروع کرده و سالها به عنوان مرجع شناخته می‌شد. به همین دلیل اسمش بیشتر تکرار شد و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از سهم فروش بلیت را به عهده دارد. پس از آن سامانه‌‎های دیگر نیز روی کار آمدند و باعث سهولت کار مشتریان شدند.
* تنها ۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌روند
شریعت با اشاره به تحولی که پس از تاسیس پردیس سینمایی کوروش در سراسر کشور در فروش سینما و سینماداری شکل گرفته، عنوان کرد: از سال ۹۲ به بعد و پس از افتتاح پردیس سینمایی کوروش رونق سینماداری صورت گرفت و استقبال از سینما چند برابر شد. زیرا مجموعه‌های تفریحی و مجتمع‌های تجاری تصمیم گرفتند سینماداری کنند و چندین سینمای جدید افتتاح کردند. با این وجود در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از جمعیت ایران به سینما می‌آیند. به نظرم مردم ایران باید از سینما به عنوان ارزان‌ترین تفریح موجود در ایران، استقبال بیشتری کنند زیرا استقبال مردم زمینه‌ساز تولیدات بیشتر و بهتر است.
مدیر سینما «معین مال» در پاسخ به این سوال که استقبال از سینما و سامانه‎‌های فروش بلیت آنلاین در شهرستان‌ها چطور است، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر فروش سینما و سامانه‌ها در ۵ شهر اصلی یعنی تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و البرز است و مردم در شهرستان‌های کم جمعیت‌تر خیلی به سامانه‌ها اعتماد نمی‌کنند اما به نظرم با کمی تبلیغ این موضوع نیز تغییر خواهد کرد.

پرفروش‌ترین فیلم ۲۰۲۴؛
«درون بیرون ۲» به کلوپ میلیاردی‌ها پیوست
 انیمیشن جدید پیکسار اولین فیلم سال ۲۰۲۴ شد که به فروش یک میلیارد دلاری در گیشه‌های جهانی رسید.
به گزارش ورایتی، «درون بیرون ۲» محصول جدید دیزنی و پیکسار با شادی و اضطرابی که به ذهن رایلی نوجوان بازگردانده، موفق شد تا بدون ایجاد جو اضطراب، خوب بفروشد.
این انیمیشن با صدای امی پولر در نقش شادی و مایا هاوک در نقش اضطراب، فیلمی پر از احساسات و اولین فیلم سال است که در گیشه‌های جهانی به فروش میلیاردی رسیده است.
پس از ۱۹ روز اکران، دنباله «درون بیرون» ۴۶۹.۳ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۵۴۵.۵ میلیون دلار در سطح بین‌المللی فروخته و مجموع فروش جهانی خود را به ۱.۰۱۵ میلیارد دلار رسانده است. پیش از این تنها ۱۰ فیلم انیمیشنی به کلوپ میلیاردی‌ها پیوسته بودند که ۸ عنوان آنها متعلق به دیزنی هستند. البته این عنوان سریعترین انیمیشنی شد که به این جایگاه رسید.
این فیلم که از ۱۴ ژوئن وارد سینماها شد، با فروش ۱۵۱ میلیون دلاری فراتر از انتظارها ظاهر شد و حتی از «تلماسه ۲» که با فروش ۷۱۱ میلیون دلار پرفروش‌ترین فیلم سال تا به اینجا بود و بزرگترین افتتاحیه سال را به نام خود کرده بود، پیشی گرفت. همچنین این فیلم نخستین فیلم پس از «باربی» تابستان گذشته با افتتاحیه ۱۶۲ میلیون دلاری است که کارش را با فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار آغاز کرد. «درون بیرون ۲» اکنون برای سومین آخر هفته همچنان در راس گیشه‌ها جای دارد.
این موفقیت یک مظهر دلگرمی برای سینمادارها و همچنین یک پیروزی برای پیکسار محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر چندان فروش خوبی نداشته است. پیت داکتر مدیر پیکسار که کارگردانی فیلم «درون بیرون» سال ۲۰۱۵ را بر عهده داشت، معتقد است دوران کووید که موجب شد تماشاگران برای تماشای فیلم‌ها در خانه بمانند، عاملی بود که فیلم‌های«لایت یر» و «E» در سال ۲۰۲۳ فروش کمتری را تجربه کردند.
چندین عامل موجب موفقیت «درون بیرون» شده که موفقیت فیلم اصلی در سال ۲۰۱۵ با فروش ۸۵۹ میلیون دلاری و تبلیغات شفاهی خیره کننده از جمله آنهاست. فیلم جدید تقریباً ۱۰ سال پس از ماجراجویی فیلم نخست که درباره احساسات درونی - از جمله شادی (امی پولر)، غم (فیلیس اسمیت) و خشم (لوییس بلک) - دختر جوانی به نام رایلی بود، روی پرده بزرگ رفته است. دنباله این فیلم اولین تجربه کارگرانی کلسی مان و درباره رایلی نوجوان است که احساسات جدیدی شامل اضطراب (مایا هاوک)، حسادت (آیو ادبیری)، خجالت (پل والتر هاوزر) و نوستالژی (ژون اسکوئیب) را در یک کمپ هاکی تابستانی کشف می‌کند.

سجاد افشاریان با نمایش «تایتان»
در سالن قشقائی تئاتر شهر
 نمایش «تایتان» اثر برگزیده مخاطبان رویداد هم‌آغاز به تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان و طراحی و کارگردانی بابک محمودزاده در سالن قشقائی تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.
نمایش «تایتان» عنوان تازه‌ترین اثر نمایشی بابک ‌محمودزاده به عنوان طراح و کارگردان تئاتر است که توسط سجاد افشاریان بازیگر و کارگردان نام‌آشنای سینما و تئاتر تهیه‌کنندگی شده است. «تایتان» روایت فرمالیستی و انتزاعی قصه‌ای است که با ارجاعاتی به اساطیر یونان باستان مفاهیم محیط زیستی امروز در زیر متن خود بیان می‌کند.
میزانسن‌ها و تابلوهای سراسر تصویر این اثر حضور جدی کارگردان را در تمام طول نمایش به مخاطب گوشزد می‌کند.
متن نمایش «تایتان» توسط رضا بهکام به رشته تحریر درآورده است.
«تایتان» پیشتر در رویداد هم‌آغاز تئاتر شهر نیز روی صحنه رفته بود و به عنوان اثر برتر از دید مخاطبان برگزیده و معرفی شد و تاکنون نیز همه بلیت‌های سه روز نخست این نمایش پیش فروش‌شده و علاقمندان می‌توانند برای هفته آتی بلیت این اثر را از سایت تیوال خریداری کنند.
بازیگران این نمایش حسین ‌کشفی ‌اصل، ایمان ‌میرهاشمی، محمد ‌نیازی، اودین روشن، علی ‌ایزدی ‌سفیددشتی، طاها احمدی، عارفه ‌احمدپور، سپیده ‌سعیدی‌نیا، میلاد ‌شریف، راضیه ‌شریفی، میرا ‌امیرنسب، محمدرضا محمدپور، نازنین ‌طلوعی، هانیه ‌بهرامی، فاطمه محمدی، ملینا محمودزاده هستند.
همچنین سیده ‌آمنه ‌افتخاری در این نمایش به عنوان طراح لباس و رضا خضرائی نیز طراح نور نمایش «تایتان» است.
نمایش «تیتان» از ۱۴ تیر ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۲۰ به استثنا شنبه شب‌ها در تالار قشقائی تئاترشهر روی صحنه می‌رود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه