روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۲۱ خرداد - شماره 4611

رایزن فرهنگی ایران در روسیه:

همه چیز برای تعامل فرهنگی میان کشورهای بریکس آماده است


 رایزن فرهنگی ایران در روسیه با اشاره به اهمیت گفت‌وگو درباره ضرورت ایجاد یک کریدور فرهنگی بین کشورهای بریکس در عین حال از این کشورها خواست تا با تسهیل مسیر تعامل میان جوانان خودشان مانع از گسترس سبک زندگی غربی تحت فشارهای فرهنگی شوند.
مسعود احمدوند در نشست‌ «فرهنگ‌های بزرگ؛ فرصت‌های جدید برای همکاری میان کشورهای بریکس» از سلسله برنامه‌های بیست و هفتمین فروم بین‌المللی اقتصادی سنت‌پترزبورگ با اشاره به حضور گروهی از مدیران دولتی و فعالان ارشد بخش خصوصی ایران برای نخستین بار در بخش صنایع خلاق فروم اقتصادی سنت‌پترزبورگ، آن را نشان‌دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه ارتباطات با کشورهای دوست در این حوزه دانست.
او به عنوان سخنران اصلی این پنل موضوعی که توسط روس‌کنگرس برپا شده بود، گفت: ما امروز می‌توانیم درباره ضرورت ایجاد یک کریدور فرهنگی بین کشورهای بریکس گفتگو کنیم.
احمدوند افزود: کشورهای عضو بریکس علی‌رغم همه تفاوت‌های فرهنگی که برخاسته از پیشینه و جایگاه مختلف آنها در شکل‌گیری تمدن بشری است، در یک موضوع با یکدیگر وجه اشتراک دارند و آن نقش جدی و موثر نسل جوان و نوجوان این کشورها در ساختار فرهنگی و اجتماعی جوامع خودشان است.
رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه ادامه داد: این نسل در کشورهای بریکس در مقایسه با کشورهای غربی هم تعداد بیشتری از جامعه را شامل می‌شوند و هم از نظر پویایی نسلی، فعال‌تر و تاثیرگذارترند. این نسل از طرف کشورهای غربی یا جهان شمال برای اینکه سبک زندگی غربی را بپذیرد و در فرایند استعمار نوین تحت سلطه آنها قرار گیرد تحت فشار فرهنگی، رسانه‌ای و اجتماعی قرار دارد. او بر این نکته تأکید کرد که در چنین شرایطی اعضای بریکس می‌توانند مسیر تعامل میان جوانان خودشان را تسهیل کنند تا به جای اینکه رسانه‌ها، تولیدات فرهنگی و هنری، دانشگاه‌ها و تحلیلگران غربی مرجع جوانان ما باشند، این شبکه ارتباطی در بین خودشان شکل بگیرد. رایزن فرهنگی ایران در روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برای توسعه تعامل فرهنگی بین کشورهای بریکس همه چیز از جمله ریشه‌های تمدنی غنی، جامعه مخاطب کافی و بازار پویا آماده است.
او افزود: باید به این واقعیت اشاره کنم که در حال حاضر در برخی از کشورهای بریکس سرمایه‌های کلانی صرف تقویت ارتباط نسل نوجوان و جوان این کشورها با جهان شمال می‌شود اما اگر این سرمایه‌های مادی و معنوی در جهت تقویت ارتباط میان اعضای این کشورها هزینه شود، سرعت تعامل چندین برابر تقویت خواهد شد. رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه تمایل به تعامل در بریکس را مبتنی بر احترام، پذیرش و مسیری دوطرفه دانست و آن را با تعامل با کشورهای شمال که یک طرفه، تهاجمی و از بالا به پایین است مقایسه کرد.
احمدوند در بخش دیگری از سخنرانی خود تجربه‌ای از ایران را بازگو کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه از ابتدا با شعار نه شرقی و نه غربی قصد داشت صدای مستقلی در عرصه بین‌الملل باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه