روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۰ خرداد - شماره 4610

در یک انیمیشن اسپانیایی؛

وودی آلن به دنیای شطرنج می‌رود


  وودی آلن راوی فیلم انیمیشنی می‌شود که با تمرکز بر رویارویی قرن در رقابت‌های جهانی شطرنج ساخته خواهد شد.
به گزارش ورایتی، ربع قرن پس از اینکه وودی آلن صداپیشه شخصیت Z در انیمیشن بلند «مورچه‌ای به نام زی» (Antz) دیزنی شد، قرار است صداپیشگی انیمیشن کوتاه اسپانیایی «صندلی آقای فیشر» را انجام دهد.
«صندلی آقای فیشر» بازبینی مسابقات جهانی شطرنج سال ۱۹۷۲ است که بابی فیشر در مقابل بوریس اسپاسکی قرار گرفت. در طول بازی هفدهم از «رویارویی قرن» این ۲ شطرنج باز، تیم شوروی، آمریکایی‌ها را به دستکاری صندلی فیشر برای آسیب رساندن به حریف متهم کرد که منجر شد تا صندلی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. در این رقابت‌ها فیشر، بوریس اسپاسکی را با ۷ برد، ۳ باخت و ۱۱ تساوی در جنجالی‌ترین رویارویی تاریخ شطرنج شکست داد. علت اهمیت این رقابت جنگ سرد و رقابت‌های سیاسی بین آمریکا و شوروی بود. این فیلم به فیلمسازی و تهیه کنندگی ژوزه زاپاتا و لورنزو دگل تهیه و کارگردانی شده است. کمپانی این ۲ سازنده انیمیشن کوتاه «میمون» بود که به تازگی برنده جایزه «گویا» آکادمی اسپانیا شد. زاپاتا فیلمنامه را هم نوشته و این ۲ در نظر دارند از ترکیبی از جلوه‌های کامپیوتری و انیمیشن دوبعدی دستی برای ساخت این انیمیشن بهره بگیرند.
«صندلی آقای فیشر» محصول مشترک کمپانی‌هایی از ۴ کشور پرتغال، بریتانیا، اسپانیا و آمریکا خواهد بود. کمپانی دوم یعنی «پشن پیکچرز» بریتانیا چندین فیلم آلن را تولید کرده که فیلم سال پیش وی «ضربه شانس» از جمله آنهاست. آلن علاوه بر گویندگی، در تهیه‌کنندگی نیز مشارکت دارد. وودی آلن در سال‌های اخیر تقریباً فقط در پروژه‌های تولید شده در خارج از کشور کار کرده، زیرا بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از زمانی که دختر خوانده‌اش دوباره ادعاهایی درباره آزار جنسی علیه او را مطرح کرد، فاصله خود را با این هنرمند حفظ کرده‌اند. آلن این اتهامات را رد کرده است.

مهدی سلطانی با «شغال»
به شبکه نمایش خانگی می‌آید
  سریال نمایش خانگی «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی به زودی کلید می‌خورد و مهدی سلطانی نخستین بازیگر این سریال است.
به گزارش مشاور رسانه‌ای پروژه، سریال نمایش خانگی «شغال» به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیه‌کنندگی علی طلوعی به زودی با پایان پیش تولید وارد مرحله فیلمبرداری می‌شود. مهدی سلطانی نخستین بازیگری است که حضورش در این سریال قطعی شده است. سلطانی که پیش از این در سریال‌های نظیر «شهرزاد»، «آقازاده» و «گناه فرشته» حضور داشته، ایفاگر نقشی متفاوت در «شغال» است. سایر بازیگران سریال که از چهره‌های شناخته شده هستند، به زودی معرفی می‌شوند. «شغال» محصول نبراس پیکچرز است و از پلتفرم «نبراس» پخش خواهد شد.

ضرغامی:
تنوع صنایع‌دستی ایران منحصر به فرد است
  وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنای دستی گفت: ایران حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی متنوع دارد که در جهان منحصر به فرد است.
سیدعزت الله ضرغامی روز شنبه -۱۹ خرداد- در مراسم گرامیداشت هفته صنایع دستی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: ما حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی متنوع داریم، فردا به بهانه افتتاح نمایشگاه آثار ایران در شانگهای عازم چین هستم. گفتم به سفیر چین بگویید چینی‌ها از چه چیزی خوششان می‌آید تا ما به عنوان هدیه به مقامات این کشور بدهیم. او گفت که هر چیزی باشد ما استقبال می‌کنیم. این حق انتخاب خیلی مهم است؛ ما در دنیا منحصر به فرد هستیم چون تنوع صنایع دستی داریم. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: رئیس جمهور شهید همیشه روی صنایع دستی تاکید ویژه داشت. گام اول تحول در هر حوزه تحول در نگاه است. تقریباً در همین وزارتخانه صنایع دستی را ماموریتی درجه دو می‌پنداشتند، اما الان ماموریت‌های آن درجه یک شده است، زیرا شهید رئیسی تحول در نگاه را ایجاد کرد. رئیس جمهور به من تاکید می‌کرد که نگاه جدید حاکم شود به تعبیر خود ایشان زیر میز بزنیم. ضرغامی بیان کرد: به رئیس جمهور گفتم که صادرات صنایع دستی را باید آزاد کنیم هر کسی هر اندازه خواست صنایع دستی بیرون ببرد به او اجازه دهیم. نقطه مقابل آن رونق تولید داخلی است. گفتم هر زمان می‌خواستم کار کنیم می‌گویند که مثلاً باید پیمان‌سپاری ارزی کنید در حالی که کار ما به پیمان سپاری ارزی نیاز ندارد.
وی افزود: امروز با ۳ و نیم میلیارد نفر از مردم دنیا لغو روادید داریم و این افراد می‌توانند با یک بلیت وارد کشور شوند؛ در حوزه صنایع دستی هم کارهای خوبی شده است ولی اول راه هستیم تنوع و ارزشی که این هنر دارد زیاد است. بیمه ۱۰هزار هنرمند در دولت سیزدهم تصویب شد برای دولت رقم بزرگی است ولی برای خانواده ۲ میلیون نفری صنایع دستی، بیمه ۱۰ هزار هنرمند عددی نیست.
ضرغامی گفت: بسته‌بندی یکی از مشکلات صنایع دستی ماست من خودم در لالجین صنایع دستی خریدم آن را در کاغذ پیچید و تحویل داد؛ آیین نامه اهدای هدیه به مقامات توسط دستگاه‌های دولتی اصلاح شد .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه