روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۳ خرداد - شماره 4608

از سوی مرکز آمار؛

بیشترین افزایش و کاهش قیمت خوراکی‌ها اعلام شد


 طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت ۵۳ قلم از کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اردیبهشت ماه منتشر شده که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام گوشت گوسفند، گاو و گوساله بوده و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به گروه مرغ ماشینی است.
به گزارش کائنات، طبق اعلام مرکز آمار ایران،متوسط قیمت ۵۳ قلم از کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور در اردیبهشت ماه منتشر شده که بر اساس آن بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «گوشت گوسفند» با ۴.۵ درصد و  «گوشت گاو و گوساله» با ۱.۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «مرغ ماشینی» با ۳.۸- درصد است.
تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالاهای خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:
*نان و غلات
در این گروه، اقلام «رشته آش» با ۱۵ درصد و «برنج ایرانی درجه یک» با ۳.۵ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.
*گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به اقلام «گوشت گوسفند» با ۴.۵ درصد و «گوشت گاو و گوساله» با ۱.۳ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «مرغ ماشینی» با ۳.۸- درصد  است.
*لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «شیر خشک» با ۳.۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «تخم مرغ ماشینی» با ۵.۴- درصد  است.
*میوه و خشکبار
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «لیمو ترش» با ۱۱.۷ درصد، «پرتقال» با ۸.۳ درصد است و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به «هندوانه» با ۲۱.۹- درصد است.
*سبزیجات و حبوبات
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «گوجه فرنگی» با ۱۴.۷ درصد، «سیب زمینی» با ۱۳.۶ درصد و «هویج فرنگی» با ۱۲.۱ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به  «خیار» با ۷.۷- درصد و «بادمجان» با ۵.۳- درصد است.
*قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها
در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به «چای خارجی بسته‌ای» با ۵.۱ درصد، «قند» با ۵.۰ درصد و «شکر» با ۳.۷ درصد است.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران:
سرانه مصرف لبنیات
 در کشور
 کمتر از ۷۰ کیلوگرم است
  سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف محصولات لبنی کمتر از ۷۰ کیلو گرم است؛ در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی توصیه می‌شود این عدد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم باشد.
سیدمحمدرضا بنی‌طبا، سخنگو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران درباره مصرف لبنیات در کشور گفت: سرانه مصرف تا سال ۱۳۸۹ در بدبینانه‌ترین شکل ۱۰۰ کیلو گرم و خوش‌بینانه ۱۳۰ کیلو گرم بوده است.
وی افزود: پس از گذشت یک دهه این عدد روند کاهشی داشته و در حال حاضر مصرف به ازای هر فرد به زیر ۷۰ کیلو گرم در سال رسیده است؛ در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی توصیه می‌شود این عدد بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ کیلو گرم باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: مصرف فرآورده‌های لبنی در کشورهای توسعه یافته از این شاخص هم بالاتر بوده و به بیش از ۲۰۰ کیلو گرم در سال می‌رسد. به عنوان مثال سرانه مصرف در کشورهای فرانسه، آمریکا و اسکاندیناوی بالای ۲۵۰ کیلو گرم است. سخنگو انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران دلیل کاهش مصرف لبنیات را در کشور فقط اقتصادی ندانست و گفت: این امر دلایل فرهنگی هم دارد که باید از طریق رسانه‌های عمومی نسبت به تأمین و تضمین سلامت افرادی که فرآورده‌های لبنی استفاده می‌کنند و کسانی که نسبت به آن غفلت می‌کنند به ویژه در کودکان، اطلاع رسانی شود.

افزایش ۲ درصدی تجارت ایران و ترکیه؛
مبادلات 7/1 میلیارد دلار شد
  مبادلات تجاری ایران با ترکیه در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است.
آمارهای منتشر شده توسط اداره آمار ترکیه نشان می‌دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در چهارمین ماه سال جاری میلادی با رشد ۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است.
همچنین سرجمع مبادلات تجاری ایران با ترکیه طی چهار ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار رسیده است. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار اعلام شده بود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه