روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۱۲ خرداد - شماره 4607

روایت شبکه کانادایی از سانسور گسترده رسانه‌های صهیونیستی


 تارنمای شبکه کانادایی سی بی سی در مطلبی از تاثیر سانسور رسانه‌های رژیم صهیونیستی بر فهم ناقص صهیونیستها از وقایع جاری در غزه خبر داد.
سی بی سی نوشت: اقدام اخیر اسرائیل در توقیف تجهیزات تصویربرداری خبرگزاری آسوشیتدپرس نشاندهنده تلاشهای تل آویو برای کنترل اطلاعات و محدود کردن آزادی مطبوعات بود و با واکنش شدید و محکومیت بین‌المللی مواجه شد. شلومو کرهی (Shlomo Karhi)، وزیر ارتباطات اسرائیل که به دلیل انتقادات فزاینده دستور عودت تجهیزات این خبرگزاری آمریکایی را صادر کرد، به قانونی استناد کرد که بر اساس آن فعالیت شبکه الجزیره به طور موقت در سرزمین های اشغالی ممنوع شده است.
تل آویو شبکه الجزیره را یک تهدید دانسته و از آن به عنوان «بلندگوی حماس» یاد می کند. در ماه مه، رژیم صهیونیستی با استناد به قانونی که ممنوعیت شبکه های پخش خارجی را به عنوان یک خطر امنیت ملی مجاز می داند، فعالیت های الجزیره را در این کشور به مدت ۴۵ روز تعطیل کرد.
از سوی دیگر، طرفداران آزادی مطبوعات نگرانی خود را در مورد خودسانسوری در میان رسانه‌های اسرائیلی ابراز کرده و استدلال می کنند که آنها تصویر کامل و دقیقی از جنگ ویرانگر غزه را ارائه نمی دهند.
به گفته کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ)، جنگ غزه منجر به شهادت بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار فلسطینی شده، گرچه برخی برآوردها حاکی از تلفات بیشتری است. از یک سو روزنامه ‌نگاران فلسطینی با خطرات قابل ‌توجهی برای ثبت وضعیت میدانی مواجهند و از سوی دیگر روزنامه ‌نگاران خارجی و اسرائیلی به شدت با محدودیت های نظامی سخت گیرانه درگیرند.
آزادی مطبوعات در اسرائیل حتی قبل از جنگ نیز رو به وخامت گذاشته بود و از زمانی که بنیامین نتانیاهو دولت فعلی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داد، حملات علیه رسانه ها افزایش یافته است. وزیر ارتباطات به دنبال تعطیلی شبکه سراسری بوده و رسانه ها را به چپ روی متهم می‌کند. منتقدان استدلال می کنند که مجوزهایی که به تازگی صادر شده و اصلاحات نظارتی جدید به نفع رسانه های راستگرای همسو با دولت خواهد بود.
رسانه‌های اسرائیلی عمدتاً خودسانسوری کرده‌ و میزان ویرانی‌ها و تلفات غزه را نشان نداده‌ اند. این عدم پوشش به مشکل مردم اسرائیل در درک اینکه چرا آنها توسط جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار می گیرند، دامن می زند. بسیاری از فیلم‌ها و تصاویر مورد استفاده در رسانه‌های اسرائیل از نیروهای نظامی دریافت شده که روایت میدانی را کنترل کرده و فیلم‌ های ضبط شده توسط روزنامه‌نگاران داخلی را بازبینی می ‌کنند.
در سال ۲۰۲۳، بیش از ۶۰۰ مقاله توسط رسانه های اسرائیلی ممنوع یا تا حدی سانسور شد. قوانین جاری به تل آویو اجازه می دهد نه تنها اطلاعات حساس امنیتی بلکه انتقاد از اقدامات خود را نیز محدود کند.
اقدام های اخیر دولت نتانیاهو نگرانی‌هایی را در مورد آزادی مطبوعات و توانایی ارائه تصویری دقیق از وضعیت غزه ایجاد کرده است. محدودیت‌ های شدیدی که برای فعالیت روزنامه ‌نگاران اعمال می‌شود، دسترسی عموم به اطلاعات را محدودتر کرده و مانع درک جامع از درگیری کنونی می‌شود.


بهادری جهرمی:
باید مراقب باشیم به خاطر دنیای دیگران، عاقبت خود را خراب نکنیم
  سخنگوی دولت با بیان اینکه باید مراقب باشیم که به خاطر دنیای دیگران، عاقبت خود را خراب نکنیم، گفت: در ایام انتخابات باید ببینیم چه کسی را انتخاب می‌کنیم. این انتخاب ما تنها در کشور خودمان اثرگذار نیست بلکه در منطقه و دنیا اثرگذار است.
علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت در جریان سفر یک روزه خود به استان فارس، در دانشگاه شیراز حاضر شد و در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداخت.
سخنگوی دولت گفت: شهید بهشتی نکته‌ای در بیانات‌شان دارند که می‌فرمایند انسان مفهومی شدنی است؛ یعنی خود را باید بسازد تا به جایگاهی که می‌خواهد برسد. بعضی انسان‌ها تأثیرپذیری زیادی از دیگران دارند ولی برخی دیگر از درون می‌جوشند و خودساخته هستند. از این مرحله نیز یک مرتبه بالاتر این است که انسان نه‌تنها مسیر خود را خودش انتخاب کند، بلکه نسبت به دیگران نیز اثرگذار باشد. کسی که فعالیت تشکلی دانشجویی می‌کند، ادعا دارد که در این مرحله آخر قرار دارد.
وی افزود: کسی که فعالیت تشکلی دانشجویی می‌کند، خودش باید به این مرحله برسد که چه باید کرد و بعد نیز دست دیگران را بگیرد و هدایت کند. ایامی مانند روزهای منتهی به انتخابات، برای انجمنی‌ها بسیار مهم است. خداوند برای رشد یافتن و قوام پیدا کردن حرکت انسان‌ها، شب قدرهایی را قرار داده است که ایام انتخابات را از جمله شب‌های قدر دانست.
سخنگوی دولت ادامه داد: نتیجه انتخابات را نباید صرفاً محدود به یک دوره ۴ ساله دانست؛ بلکه ریل گذاری در این دوره‌ها آینده کشور را می‌سازد. مثلاً شهید طهرانی مقدم و یارانشان در دوران دفاع مقدس مسیری برای توسعه موشکی کشور طراحی کردند که امروز پس از ۴۰ سال و در عملیات وعده صادق نتیجه آن را می‌بینیم.
بهادری جهرمی اظهار کرد: امثال شهدای خدمت به این شب‌های قدر جمعی توجه بسیاری داشتند؛ به عنوان مثال شهید آیت‌الله رئیسی در قضیه سیستان و بلوچستان می‌گفت مردم باید ببینند که ما کنارشان هستیم. در حقیقت ایشان نمی‌توانست کنار مردم نرود. این شهید بزرگوار از قبل خود را ساخته بود و در لحظه اثرگذاری ورود می‌کرد و مثال آن در حوادث مختلف اعم از زلزله بندرعباس، کمبود دارو، هک شدن پمپ بنزین‌ها و... عیان بود که رییس‌جمهور شهید شخصاً در میدان حضور می‌یافت.
وی با بیان اینکه شهید آیت‌الله رئیسی، خدا را در خدمت به خلق پیدا می‌کرد، اظهار کرد: شهدای خدمت نزدیک شدن به خدا را در خدمت به خلق می‌دیدند و در آن جست‌وجو می‌کردند و اطاعت از ولی را واجب می‌دانستند. شهید رئیسی کلید حل مسائل را در دستان مردم می‌دانست و این همان کاری بود که انبیا و ائمه انجام دادند. شهدای خدمت این مدلی بودند که ظرفیت خود مردم را فعال کنند. چنانچه شهید جمهور با نخبگان، جوانان و نگاه‌های مختلف سیاسی جلسه برگزار می‌کرد تا سخنان آنان را بشنود و ظرفیت‌های آنان را شناسایی کرده و ضریب دهد. وی با تصریح اینکه در شب‌های قدر انتخابات که کمتر از ۳۰ روز دیگر فرصت داریم، اگر مسیر درست را انتخاب کنیم، اثرش را خواهیم دید، گفت: طبیعتاً از دانشگاهیان انتظار می‌رود که در این ایام بسیار فعال‌تر باشند و هم‌افزایی کنند تا به صورت جمعی خدمت را به صورت مضاعف پیش ببریم.
 بهادری جهرمی همچنین به جوانگرایی شهید آیت‌الله رئیسی اشاره کرد و گفت: جوانگرایی یک کلمه است و خیلی‌ها شعار آن را می‌دهند اما شهید آیت‌الله رئیسی آن را عملی کرد. صبر و اعتماد می‌کرد و امروز مشاهده می‌کنیم ده‌ها جوان در سطوح بالا در دولت فعالیت می‌کنیم به طوری که یک سوم دولت سیزدهم جوان است. هر کسی چنین اعتماد و فرصت دهی به جوانان نمی‌کند.
سخنگوی دولت اضافه کرد: شهید آیت‌الله رئیسی راه بزرگی را طی کرد و جوانگرایی انجام داد و باید مراقب باشیم که این میراث را حفظ کرده و عقب‌گرد نکنیم. زمانی در این کشور وزیری داشتیم که ۳۰ سال وزیر بود و با آن مدل حکمرانی، جوانان هیچگاه امید به پیشرفت و مشارکت در آینده را نداشتند. اینکه می‌گوییم میراث شهید آیت‌الله رئیسی را پاس بداریم و عقب‌گرد نداشته باشیم، یعنی همین مسیر را ادامه دهیم و در انتخاب خود اخلاق‌مداری، وقت‌گذاری، جوان‌گرایی، ولایت‌مداری و... را مدنظر قرار دهیم.

ارتش یمن ناو هواپیمابر «آیزنهاور» را هدف قرار داد
  سخنگوی نیروهای مسلح یمن با اشاره به حمله مشترک آمریکا و انگلیس به خاک این کشور، خبر داد نیروهایی یمنی ناو آمریکایی «آیزنهاور» را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند.
گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس؛ سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بعدازظهر جمعه، اعلام کرد که نیروی موشکی و دریایی این کشور در عملیاتی مشترک ناو هواپیمابر آمریکایی «آیزنهاور» را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند.
یحیی سریع اشاره کرد که این عملیات در پاسخ به حمله بامدادی جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به خاک یمن و در حمایت از مردم غزه انجام شده است.
در این بیانیه آمده است که در این عملیات از موشک‌های کروز و بالستیک استفاده شده و موشک‌ها دقیقا با اهداف برخورد داشته‌اند. جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی، بامداد امروز، مناطقی را در پایتخت یمن و در استان الحدیده (غرب یمن) هدف قرار دادند.
منابع یمنی صبح امروز گزارش داده بودند که جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی در الحدیده ساختمان رادیوی این استان را هدف قرار داده‌اند. سرتیپ یحیی سریع در بیانیه امروز خود اشاره کرد که در حمله بامدادی آمریکا و انگلیس، 16 یمنی به شهادت رسیده‌اند و 41 نفر دیگر مجروح شده‌اند.
سریع در عین حال اشاره کرد که آمریکا و انگلیس در این حمله مواضعی غیرنظامی مانند ساختمان رادیوی الحدیده و گارد ساحلی بندر صلیف را هدف قرار داده‌اند و به چند کشتی غیرنظامی در این بندر خسارت وارد شده است. او همچنین گفت حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به اماکن غیرنظامی یمن «نقض آشکار قوانین بین‌المللی و تماما یک جنایت جنگی است.» سرتیپ یحیی سریع در پایان اعلام کرد یمن در پاسخ مستقیم و فوری به تجاوزات و حمله به اهداف آمریکایی و انگلیسی و یا هر منشأ تهدیدآمیز دیگری تردید نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه