روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد - شماره 4606

سخنگوی اقتصادی دولت:

5/6 میلیون نفر از خط فقر خارج شدند


  سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طبق گزارش بانک جهانی ۶.۵ میلیون نفر در ایران از فقر نجات یافته اند و از سویی دیگر رشد اقتصادی برای امسال و سال بعد افزایشی پیش‌بینی شده است.
سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری به نرخ تورم اشاره کرد و گفت: نرخ تورم در پایان اردیبهشت امسال به ۳۷ درصد کاهش یافت و تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد رسیده است، البته این نقطه مطلوب دولت در خصوص اجرای سیاست‌های ضد تورمی نیست.
وی افزود: تورم خوراکی‌ها در تورم ماهانه اردیبهشت یک واحد درصد کاهش یافته و به ۱.۹ درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها هم به ۲۲.۸ درصد کاهش یافت. همچنین شاخص نقطه به نقطه هم از ۲۳.۸ در فروردین به ۲۲.۸ کاهش داشته است. البته تورم حوزه اجاره بها افزایش ۹ درصدی داشته است. بانک مرکزی گزارش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده را از فروردین سال گذشته از ۴۰.۸ به ۲۳.۸ درصد در ماه ابتدایی سال گزارش داده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت نرخ فقر با توجه به رشد اقتصادی پایدار در دولت سیزدهم گفت: گزارش‌های مراجع داخلی حاکی از این است که در دولت سیزدهم شاخص‌های نابرابری اقتصادی و فقر شرایطی بهتری را پیدا کرده است. گزارش بانک جهانی که در اردیبهشت منتشر شد نیز موید این است که جمعیت زیر خط فقر کاهش پیدا کرده است.
وی افزود: گزارش بانک جهانی ۳ شاخص برای خط فقر در نظر دارد. هر ۳ شاخص موید این است که شاهد مسیر کاهش خط فقر در اقتصاد ایران طی دو سال گذشته هستیم. پیش‌بینی بانک جهانی برای امسال و سال آینده نیز این است که وضعیت خط فقر رو به بهبود خواهد بود.
وزیر اقتصاد تصریح کرد: اگر شاخص ۶.۸۵ دلار روزانه را در نظر بگیریم بر این اساس شکاف فقر از ۸.۶ درصد به ۵.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. اگر معیار میانی را در نظر بگیریم شاخص فقر از ۱.۳ درصد به ۰.۸ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین با معیار پایین نیز (یعنی ۲.۱۵ دلار در روز) شاهد کاهش نرخ فقر از ۰.۲ درصد به ۰.۱ درصد هستیم. این نشان دهنده آن است که ۶.۵ میلیون نفر از زیر خط فقر خارج شده‌اند.
سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: همچنین گزارش مرکز آمار موید آن است که ضریب جینی از ۰.۴۰۰۶ در سال ۹۹ به ۰.۳۸۷۷ در سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرده و شاهد بهبود توزیع درآمدی هستیم. مجموعه اقداماتی از قبیل کاهش نرخ بیکاری، افزایش پرداختی‌های یارانه‌ای، اقدامات دولت در تأمین نیاز خانواده‌های موجود در دهک‌های کمتر برخوردار منجر به چنین نتایجی شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه