روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت - شماره 4594

ظهره وند در گفت و گو با کائنات

اقلیم کردستان مایل به توسعه همکاری‌های امنیتی با ایران است


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین‌الملل گفت: در صورت تقویت همکاری ها ومناسبات دو جانبه بنحوی که اقلیم کردستان بتواند در مقابل فشارهای ترکیه ایستادگی کند و کردستان عراق به دشمنان ما برای حمایت از خود متوسل  نشوند به راحتی معادله به نفع ما تغییر می کند.
ابوالفضل ظهره وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت وگو با کائنات درخصوص سفر نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان به تهران با توجه به مسائل منطقه ای گفت: علی رغم اینکه چندی پیش آقای اردوغان در سفر به  اقلیم کردستان خواستار برخورد با «پ ک ک» شده بود اما به نظر می رسد با توجه به اینکه گفته می شود سران اقلیم کردستان مایل به سرکوب همه جانبه ای که ترکیه تقاضا کرده نیستند براساس شنیده ها به نظر می رسد آقای بارزانی در دیدار با مقامات ایرانی خواستار مذاکره با ترکیه درباره تعدیل این خواسته شده باشد.
وی در این باره یادآور شد: واقعیت این است ترکیه به صور مختلف حتی با مداخله مستقیم نظامی فشارهای مختلفی بر اقلیم وارد می کند لذا اقلیم کردستان برای بازدارندگی ترکیه مجبور است به ایران متوسل شود.
ابوالفضل ظهره وند یادآور شد: اینکه رئیس اقلیم کردستان به تهران سفر کرده تا ارتباط بین تهران و اربیل را بهبود و تقویت کند ناظر بر این موضوع است که بارزانی ها به خوبی متوجه خطرات دشمنان هستند لذا یکی از موضوعاتی که می تواند محور این سفر باشد کاهش فشارهای ترکیه با همکاری و وساطت ایران است.
ظهره وند یادآور شد:ترکیه نشان داده همواره تهدید معتبری علیه کردها بوده و خواهد بود. ترکیه نه تنها با کردهای عراق و سوریه مشکل دارد بعضا با کردهای درون خود نیز مقابله میکند لذا وضعیت به گونه ای است که شرایط را به این سمت برده که اقلیم کردستان به سوی ما آمده بنابراین در چنین شرایطی باید فضا را برای اقلیم بازتر کنیم و به تقویت و روابط گسترده تر با اقلیم کردستان بیاندیشیم.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: در صورت تقویت همکاری ها ومناسبات دو جانبه بنحوی که اقلیم کردستان بتواند در مقابل فشارهای ترکیه ایستادگی کند و کردستان عراق به دشمنان ما برای حمایت از خود متوسل  نشوند به راحتی معادله به نفع ما تغییر می کند.
ابوالفضل ظهره وند کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: از این منظر باید پیوندها را با اقلیم کردستان عمیق‌تر کنیم و گسترش دهیم؛حتی اگر لازم است به آنها امتیازاتی داده شود تا فضای تعامل و همکاری بین تهران و اربیل تسهیل و تقویت شود، ضمن اینکه صرفا نباید دنبال روابط اقتصادی و سود و زیان مادی خود بود بلکه باید  سود و زیان ژئوپلیتیکی را نیز در نظر گرفت چرا که بر سود و زیان اقتصادی برتری دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه