روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت - شماره 4592

بهبود نرخ رشد اقتصادی


  ناهید روشنی - شاخص‌های اقتصادی مانند یک دماسنج از وضعیت سلامت اقتصاد کشور خبر می‌دهند. دراین‌بین، نرخ رشد اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و پیشرفت و افزایش رفاه در یک کشور نشان می‌دهد و قاعدتاً رشد در هر زمینه‌ای نشانه بزرگ شدن و بالغ شدن هست؛ حال اگر رشد مربوط به اقتصاد باشد، یعنی یک جامعه، متعهدانه به یک پیشرفت کارا در حوزه اقتصاد رسیده است. رشد اقتصادی عبارت است از افزایش تولید کالاها و خدمات اقتصادی در یک دوره زمانی نسبت به دوره قبل.
استانداردهای زندگی و تغییر در سطح زندگی در طول زمان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در زیر جدولی آورده شده‌است که تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد و رشد سالانه به ازای هر نفر را در بعضی کشورها طی ۱۰۰ سال نشان می‌دهد. داده‌های تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد برای تورم تنظیم می‌شوند، از این رو «واقعی» هستند. تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد: تولید ناخالص داخلی کل کشور تقسیم بر تعداد افراد در کشور است. تولید ناخالص داخلی به ازای هر شخص از نظر مفهومی با درآمد سرانه مشابه است.
نرخ رشد اقتصادی از تغییر شاخص تولید ناخالص داخلی یا ملی (معمولاً برای محاسبه این شاخص تولید ناخالص داخلی را در نظر می‌گیرند) در دو سال متوالی به دست می‌آید. به عبارت ساده‌تر، هرچه تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل بیشتر باشد، نرخ رشد اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد. البته باید توجه داشت که تولید ناخالص داخلی زمانی برای محاسبه نرخ رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که اثر تورم در آن لحاظ شده باشد.
ساده‌ترین راه برای نشان دادن رشد اقتصادی، تقسیم کردنِ تمام کالاها به دودسته‌ی اصلیِ «کالاهای مصرفی» و «کالاهای سرمایه‌ای» است و جابه‌جاییِ رو به بیرونِ منحنی امکانات تولید به این معنی است که ظرفیت اقتصاد برای تولید، افزایش‌یافته است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی، رشد سرمایه گذاری، کاهش بیکاری، رشد تجارت خارجی و رشد سرمایه گذاری خارجی را شواهدی خواند که نشان می‌دهد رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اقتصادی تمام سال‌های اخیر اقتصاد ایران است.
رهبر انقلاب در دیدار رمضانی مسئولان نظام ضمن تذکر برخی نکات برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»؛ فرمودند: «یکی از موانع که مربوط به شعار سال [هم] هست، مداخله‌های دولتی و حکومتی در مسائل اقتصاد است. این را ما سال‌ها است داریم مطرح میکنیم. امسال بنده مسئله‌ی «مشارکت مردم» را در شعار سال قرار دادم، برای اینکه به امکانات مشارکت مردم بیشتر توجّه بشود و مردم در مسائل اقتصاد به معنای واقعی کلمه به عرصه بیایند. مردم یعنی توان مردم؛ توان مالی، توان فکری و ذهنی، توان ابتکاری؛ ابتکارات مردم وارد میدان بشود. ما سود میبریم.»
مشاهده شده‌است که رشد تولید ناخالص داخلی تحت تأثیر اندازه اقتصاد است. رابطه بین رشد تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی در سراسر کشورها در یک زمان خاص محدب است. رشد با افزایش تولید ناخالص داخلی به حداکثر خود می‌رسد و سپس شروع به کاهش می‌کند. ارزش‌های افراطی مانند درآمد متوسط هم وجود دارند؛ که دراقتصادهای توسعه یافته و هم در حال توسعه مشاهده می‌شود. در حقیقت، کشورهایی که دارای این دارایی هستند به حوزه رشد متعارف تعلق دارند. با این حال، این دارایی‌ها می‌توانند توسط نوآوری‌های فناوری و سیاست گسترش یابد و برخی از کشورها به دامنه رشد نوآورانه بالاتر بروند. طبق تحقیقات 10 ساله انجام‌شده توسط مؤسسه جهانی تحقیقات اقتصاد توسعه دانشگاه ملل متحد (unitar)، بیشتر کشورهایی که در کاهش فقر و افزایش دسترسی به کالاهای عمومی موفق بوده‌اند، این پیشرفت را بر اساس رشد اقتصادی قوی استوار کرده‌اند.» اگر منافع فقط به یک گروه نخبه سرازیر شود، رشد پایدار نخواهد بود.


وزیر آموزش‌ و پرورش:
اساسنامه صندوق‌ذخیره فرهنگیان شتر گاو پلنگیست که نمی‌دانیم چکاره است
  وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل آنکه خصوصی بوده در طول ۲۷ سال سابقه امکان ورود بازرسی به آن وجود نداشت گفت: با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تیم بازرسی مستقر شده تا امانت فرهنگیان که در دست ماست به خوبی اداره و اساسنامه آن درست شود.
رضامراد صحرایی در نشست رئیس قوه قضاییه با جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات است گفت: با کمک سازمان بازرسی اساسنامه صندوق درست می‌شود چرا که از پی و بن اشکال دارد، اساسنامه این صندوق شتر گاو پلنگیست که نمی دانیم چکاره است و یک دفعه اتفاقاتی در آن می‌افتد.
وی با بیان اینکه نگاه خود را با رئیس سازمان بازرسی کل کشور درمیان گذاشتم و ایشان نیز این نگاه را تایید کردند افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان به دلیل آنکه خصوصی بوده در طول ۲۷ سال سابقه، امکان ورود بازرسی به آن وجود نداشت، با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر تیم بازرسی مستقر شده تا امانت فرهنگیان که در دست ماست به خوبی اداره و اساسنامه آن را درست شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه