معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛
اعزام و پذیرش بیش از ۳۳.۵ میلیون مسافر
در فرودگاههای کشور
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جزئیات عملکرد شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: سال گذشته در فرودگاههای کشور بیش از ۳۳.۵ میلیون مسافر اعزام و پذیرش شدند و نزدیک به ۲۲۹ هزار نشست و برخاست انجام شد.
رضا نخجوانی با اشاره به عملکرد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۳۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۷۹۸ مسافر از فرودگاه کشور اعزام و پذیرش شد.
وی افزود: در سال گذشته بالغ بر ۲۲۸هزار و ۷۱۵ نشست و برخاست در فرودگاه های کشور انجام شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به فرودگاه های دارای بیشترین تعداد مسافر در سال ۱۴۰۲ گفت: سال گذشته به ترتیب فرودگاه بین المللی مهرآباد با ۱۲ میلیون و ۶۸۵ هزار مسافر در رتبه اول، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با ۷ میلیون و ۴۱۵ هزار مسافر در جایگاه دوم و فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز با ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار مسافر در رتبه سوم از نظر تعداد مسافر قرار گرفتند. نخجوانی با اشاره به سه فرودگاه دارای بیشترین نشست و برخاست در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: بر اساس این شاخص نیز، فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران با ۱۰۹ هزار و ۶۴۵، فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد با ۵۵ هزار و ۳۷۵ و فرودگاه بین المللی شهید دستغیب شیراز نیز با ۲۴ هزار و ۱۹۰ نشست و برخاست در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی به نتایج پایش شاخص رضایتمندی مسافران از فرودگاه های کشور در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ گفت: فرودگاه بینالمللی مهرآباد با کسب شاخص رضایت ۷۵ درصدی حاصل از ثبت حدود ۱۳۲ هزار بازخورد توسط مسافران در رتبه نخست و به ترتیب فرودگاه بینالمللی شهید هاشمی نژاد مشهد با کسب شاخص رضایت ۷۳ درصد، فرودگاه بینالمللی شهید دستغیب شیراز با شاخص رضایت ۷۲.۳ درصد، فرودگاه بینالمللی شهید بهشتی اصفهان با شاخص رضایت ۷۲ درصد و فرودگاه بینالمللی شهید مدنی تبریز با کسب شاخص رضایت ۷۱.۸ درصدی در رقابتی بسیار نزدیک و تنگاتنگ به عنوان برترین فرودگاههای کشور در بازه سفرهای نوروزی سال جاری قرار گرفتند. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: در راستای صیانت از حقوق شهروندی در حفظ نظم، امنیت و ارتقای جامعه و الزامات بینالمللی وضع شده جهت ارائه خدمات شایستهتر، افزایش سطح رضایت مسافران از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و به همین منظور همکاران ما در این مجموعه با بهرهگیری از ابزارهای بهروز و مکانیزه سنجش سطح رضایتمندی مسافران و پایش مداوم و آنلاین شاخصها تلاش میکنند تا نتایج مطلوبی در جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت، همچنین رفع مشکلات، اصلاح و بهبود روشها و ارتقاء کیفیت در خدمت رسانی فرودگاهی ایجاد کنند.
سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛
روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
آستانه مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاههای پرداخت غیر حضوری، از کلیه حسابهای سپرده غیر تجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری با افزایش دو برابری تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهانه مجاز شد.
به گزارش کائنات، بانک مرکزی در بخشنامهای موارد زیر را ابلاغ کرد:
«پیرو بخشنامه پنجم فروردین ۱۴۰۳ معاون فنآوریهای نوین بانک مرکزی درخصوص افزایش سقف تراکنشخرید اشخاص حقیقی، به استحضار میرساند هیأت عامل بانک مرکزی در جلسه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ با استناد به اختیارات مقرر در ماده (۱۷) دستورالعمل شفافسازی تراکنشهای بانکی اشخاص با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مصوب شورای پول و اعتبار ابلاغی طی بخشنامه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ که طی آن افزایش آستانههای مقرر در دستورالعمل مذکور در حدود شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی به رئیسکل بانک مرکزی تفویض شده است، با افزایش آستانههای مندرج در مواد (۸)، (۱۰) و (۱۲) دستورالعمل شفافسازی تراکنشهای بانکی اشخاص، به شرح زیر موافقت نمود:
آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت از طریق درگاههای پرداخت غیرحضوری، از کلیه حسابهای سپرده غیرتجاری متعلق به مشتری حقیقی در هر مؤسسه اعتباری، تا دو میلیارد ریال به صورت روزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت ماهانه افزایش مییابد.
الزام به تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرمهای مربوط و ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد و یا علت انتقال وجه در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی روزانه اشخاص حقیقی از گروه حسابهای غیرتجاری آنها که تا زمان ابلاغ این بخشنامه برای مبالغ بالاتر از دو میلیارد ریال اعمال میشد، از این پس برای مبالغ بالاتر از چهار میلیاردریال ضرورت مییابد. همچنین در نقل و انتقالات الکترونیکی حضوری درون بانکی و بین بانکی مربوط به حسابهای غیرتجاری اشخاص حقیقی با مبالغ بیشتر از دو میلیارد ریال تا چهار میلیارد ریال، گرچه ارایه اسناد مثبته دال بر انجام معامله، قرارداد یا علت انتقال وجه ضرورت ندارد، لیکن تکمیل قسمت (فیلد) بابت در فرمهای مربوط، الزامی است.
حداکثر تراکنش خرید از هر کارتپرداخت و نیز کلیه کارتهای پرداخت متعلق به مشتری حقیقی، به روزانه مبلغ دو میلیارد ریال افزایش مییابد. کنترل آستانه مذکور در خصوص هر کارت بر عهده مؤسسه اعتباری صادرکننده کارت پرداخت است.
بانکها موظفند، ضمن ایفاد نسخه اصلاحی دستورالعمل شفافسازی تراکنشهای بانکی اشخاص و نیز ارسال نسخهای از «دستورالعمل نحوه اخذ مستندات موضوع تبصره ماده (۷)، تبصره (۲) ماده (۱۰) و تبصره ماده (۱۱) دستورالعمل شفافسازی تراکنشهای بانکی اشخاص» که ماده (۴) آن با توجه به تغییرات فوقالاشاره مورد اصلاح قرار گرفته است، مراتب را با لحاظ مفاد بخشنامه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ به تمامی واحدهای ذیربط آن مؤسسه اعتباری ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.»
مدیرعامل اسبق بانک صادرات:
از لحاظ قانونی بانکها از بنگاهداری منع نشدهاند
مدیرعامل اسبق بانک صادرات گفت: از جنبه قانونی بانکها از فعالیتهای بنگاهداری منع نشدهاند، اما با توجه به اینکه بخشی از مدیریت سرخابیها به بخش بانکی کشور واگذار شده، لازم است برای سودآوری و سرمایهگذاری بر روی این باشگاهها اقدام شود.
به گزارش کائنات، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به صورت رسمی واگذار شدند. ۸۵ درصد از سهام شرکت استقلال ایران به هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام واگذار و همچینین به بانکهای شهر، ملت، تجارت، صادرات، اقتصاد نوین و رفاه به صورت مشترک، ۸۵ درصد از سهام شرکت پرسپولیس واگذار شد.
در این راستا، بهاءالدین حسینی هاشمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات ایران ضمن اشاره به مسئله واگذاری ۸۵ درصد از سهام دو تیم استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی به ویژه یک کنسروسیوم بانکی و همچنین مسائل مطرح شده پیرامون ورود بانکها به حوزه بنگاه داری گفت: اول از همه باید تاکید کرد که از لحاظ قانونی بنگاهداری برای بانکها ممنوع نیست و تا حدودی بانکها آزاد هستند که این کار را انجام دهند و مشارکت حقوقی داشته باشند و یکی از ابزارهای بانکی نیز مشارکت حقوقی در این زمینه است.
هاشمی ادامه داد: پیش بینی شده است که اگر بانکها قصد داشته باشند که به میزانی معین و مشخصی مشارکت حقوقی داشته باشند، یعنی وارد تصدی گری شده و بنگاهداری انجام دهند، در صورت تایید و با اجازه بانک مرکزی، این موضوع بلا مانع است. وی افزود: در اصل و از نظر نفس ذاتی، بانکها واسطه وجوه هستند. یعنی منابع مازاد جامعه که به آن پس انداز گفته میشود را جمع آوری کرده و با ساماندهی این منابع، به بخشهایی که در آن فعالیت اقتصادی صورت میگیرد و با کسری منابع روبرو هستند، کمک مالی صورت میگیرد تا کسب و کار ایجاد شود و رونق داشته باشد که یکی از وظایف بانکها این موضوع است.
مدیرعامل اسبق بانک صادرات ضمن اشاره به واگذاری صورت گرفته اضهار کرد: با این حال و با توجه به اتفاقی که رخ داده است و بانکها به موضوع بنگاهداری وارد شدهاند، باید اقداماتی صورت بگیرد که در نهایت این یک اتفاق سود آور باشد. دو تیم استقلال و پرسپولیس از این استعداد برخوردار هستند که به اقتصاد ورزشی سودآور تبدیل شوند. هاشمی ادامه داد: در اکثر کشورهای دنیا، چند تیم برتر فوتبال در آن کشورها، از لحاظ اقتصادی هم سود آور بوده و هم دارای ارزش افزوده بالایی هستند. اگر چه رشته و حوزه تخصصی بانکها ورزش و فوتبال نیست و سرمایه گذاری مالی است؛ اما با توجه به اتفاقی که رخ داده که چند بانک متولی این کار شدهاند، لازم است که یک ساماندهی صورت بگیرد و با توجه به امکانات مالی که از سوی بانکها وجود دارد، با ایجاد جاذبههایی که میتوانند برای هواداران این دو باشگاه ایجاد کنند و با افزایش سرمایه گذاری بر روی این دو باشگاه، بی شک به باشگاههای سود آوری تبدیل میشوند. وی گفت: اگر چه این تیمها در حال حاضر زیان بار هستند و با توجه به اینکه توسط بخش دولتی اداره میشوند و دغدغه و انگیزه سودآوری در آن وجود ندارد و همچنین فشاری برای سودآوری بر روی بخش متولی آن نیست، بانکها میتوانند با توجه به توان مالی که در اختیار خود دارند با ایجاد یک کنسروسیوم بانکی، این تیمها را به صورت مطلوب مدیریت کنند.
این کارشناس اقتصادی، با اشاره به واگذاری صورت گرفته و لزوم بستر سازی برای سرمایه گذاری و ایجاد سودآوری توسط بخش خصوصی در حوزه ورزش گفت: زمانی که سرمایه گذاری و اختیارات به بخش خصوصی واگذار میشود، خود به خود بخش خصوصی به سمت سرمایه گذاری و سودآوری، حرکت میکند. بنابراین باید بانکها به سمت زمینههای مختلف ایجاد درآمد در این بخش حرکت کنند، اگرچه که در برخی مقاطع تجربه تلخ خصوصی سازی وجود دارد، اما امیدواریم یک اتفاق سود آور باشد.