تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده سینماها؛
بهرام افشاری رقیب جواد عزتی میشود؟
فروش سینماها در سال ۱۴۰۳ در حالی به رقمی بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان رسیده که به نظر میرسد به زودی رقابت تنگاتنگی بین دو کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» شکل بگیرد؛ آن هم در شرایطی که دیگر فیلمهای در حال اکران، در تعداد و رقم فروش بلیت بسیار عقبتر از فیلمهای صدر گیشه هستند.
نخستین ماه سال جدید به روزهای پایانی خود نزدیک میشود و تعداد مخاطبان سینما با هشت فیلمی که در اکنون روی پرده سینماها هستند از دو میلیون نفر گذر کرده است.
اگرچه سینماها فیلمهای متنوعی را از ژانرهای گوناگون برای مخاطبان عرضه کردهاند اما فیلمهای کمدی به خصوص آنهایی که بازیگرانی مشهور دارند همچنان بیشتر مخاطب جذب میکنند. حضور چهرهها برای فیلمهای اجتماعی هم کارساز است اما به پای حضور آنها در آثار کمدی نمیرسد. بررسی آمار فروش فیلمها نشان میدهد کمدیهایی که بازیگری محبوب یا حتی شناخته شده برای مخاطب نداشته باشند و تبلیغات کافی هم برای معرفی آنها انجام نشده باشد، حتی اگر از کیفیت قابل قبولی برخوردار باشند، هنوز نتوانستهاند در رقابت با دیگر فیلمهای کمدی عرض اندام کنند که نمونه بارز این فیلم «آپاراتچی» است؛ فیلمی که در جشنواره فجر سال قبل با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و از زمان اکران عمومی هم بسیاری از تماشاگرانش تقریبا راضی سالن سینما را ترک کردهاند.
براساس آمار درج شده در سایت مدیریت و فروش اکران سینما (سمفا) تا بامداد جمعه ۲۴ فروردینماه، سه فیلم «تمساح خونی»، «بیبدن» و «سال گربه» در صدر جدول فروش قرار دارند. از بین این سه فیلم فقط «بیبدن» غیرکمدی است که در جشنواره فجر سال قبل رونمایی شد و حاشیههای زیادِ پیرامونش آن را بیشتر بر سر زبانها انداخت.
همچنین «سال گربه» با بازی بهرام افشاری - که سال قبل با «فسیل» رکوردزنی کرد- از روز چهارشنبه ۲۲ فروردینماه اکران خود را آغاز کرده و پس از گذشت دو روز به حدود یک چهارم میزان فروش فیلم دوم جدول (بیبدن) رسیده است. پیشبینی میشود این فیلم به زودی رقیب جدی فیلم پرفروش سینماها یعنی «تمساح خونی» باشد.
اما نکته قابل تأمل، آمار فروش و تعداد مخاطبان پنج فیلم (پرویزخان، نوروز، آسمان غرب، آپاراتچی، ایلیا جستجوی قهرمان) با سه فیلم پرفروش سینماها است. البته فیلم دوم و سوم جدول فروش هم در مقایسه با پرفروشترین فیلم سینماها (تمساح خونی) فاصله قابل توجهی دارند اما آن پنج فیلم آنچنان اختلاف فاحشی دارند که نگرانیها نسبت به وضعیت سینما در ماههای آینده سال را -بخصوص اگر فیلم کمدی مخاطب پسندی اکران نشود- توجیهپذیر میکند؛ این همان مسئلهای است که برخی سینماگران درباره آن و نیز درباره حذف یا حتی کمرنگ شدن سینمای اجتماعی باکیفیت هشدار دادهاند.
در ادامه آمار تقریبی فیلمهای روی پرده به ترتیب فروش و بر اساس اطلاعات سامانه سمفا تا پایان روز پنجشنبه ۲۳ فروردین ماه مرور میشود.
«تمساح خونی» به کارگردانی جواد عزتی: یک میلیون و ۴۸۸ هزار نفر تماشاگر و ۹۴ میلیارد و ۲۱۱ میلیون تومان فروش
«بیبدن» به کارگردانی مرتضی علیزاده: بیش از ۳۰۳ هزار نفر تماشاگر و ۱۹ میلیارد و ۶۱۵ میلیون تومان فروش
«سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقیزاده: حدود ۷۴ هزار نفر تماشاگر و ۵ میلیارد و ۳۰۵ میلیون تومان فروش
«آپاراتچی» به کارگردانی علی طاهرفر: بیش از ۵۹ هزار نفر تماشاگر و ۳ میلیارد و ۶۴۹ میلیون تومان فروش
«پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی: ۴۵ هزار نفر تماشاگر و بیش از ۳ میلیارد تومان فروش
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق: حدود ۴۳ هزار نفر تماشاگر و ۲ میلیارد و ۵۸۸ میلیون تومان فروش
«ایلیا جستجوی قهرمان» به کارگردانی علی موسوینژاد: حدود ۴۱ هزار نفر تماشاگر و ۲ میلیارد و ۱۵۶ میلیون تومان فروش
«آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری: بیش از ۳۳ هزار نفر تماشاگر و یک میلیارد و ۷۷۶ میلیون تومان فروش
ده نمکی:
«رستگاری» فتح باب آثار ماورایی است
کارگردان سریال «رستگاری» گفت: این سریال فتح باب تولید سریال ماورایی با استفاده از تکنیکهای جدید است و تحولی در تولید آثاری از این دست ایجاد خواهد شد.
مسعود دهنمکی درباره دلایل اظهاراتش توضیح داد: استفاده از تکنیکهای جدید در این مجموعه برای اولینبار در سینما و تلویزیون در مجموعه «رستگاری» اتفاق افتاد. در گذشته، چه در سینما و چه در تلویزیون، روحها همیشه معمولی و به صورت لباس سفید به تصویر کشیده میشدند اما در این مجموعه از تکنیکهای جدید استفاده کردیم.
مسعود دهنمکی کارگردان و تهیهکننده مجموعه «رستگاری» با حضور در شبکه خبر درباره سریال اخیرش که با عنوان ماورایی در ماه رمضان روی آنتن رفت، اظهار کرد: در این مجموعه بحث برزخ و قصه روحهایی که در کما هستند، روایت میشود. این قصهها مبتنی بر روایات منابع شیعی است؛ در این روایات اشاره شده که چه سرنوشتی در انتظار ارواح است.
او افزود: در سریال «رستگاری» از تخیل کمتر استفاده شد؛ روایت این اثر درباره حق الناس و ترس از آن است. برخی شاید نقد کنند خداوند مهربان است اما باید بدانیم در بحث حق الناس، خدای متعال قاطع و حتی ترسناک است. این حق الناس گریبانگیر آدم است و در رفتار انسان تاثیر دارد.
کارگردان سریال «رستگاری» درباره تولید این نوع آثار گفت: در فیلم «رسوایی ۲» و حتی «رسوایی ۱»، یا مجموعه «دادستان»، که داستان پلیسی است تجربه ساخت آثار جدی و شبیه به «رستگاری» را داشتم؛ هرچند که روحیات من با فیلمهای کمدی منطبقتر است. برای من محتوا مهم است و پایبند به یک گونه خاص نیستم.
ده نمکی در پاسخ به سوالی درباره دلیل پربازیگر بودن آثارش گفت: بخشی از جذابیت کار بازیگر است. علاوه بر متن، اولویت اصلی بازیگر است. یکی از ضلعهای موفق کار، بازیگران آن است. من در کارهایم حتی برای نقشهای کوچک هم سعی میکنم از بازیگران توانمند استفاده کنم. این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: حضور چهرهها به جذابیت قصه کمک میکند. در کنار ستارههایی مثل محمود پاک نیت و بازیگرهای دیگر، از بازیگرهای جدید هم استفاده کردم که نقشهای مکمل مهمی دارند و اینها به سینما و تلویزیون معرفی شدند که بعضی از آنها هم خوب درخشیدند.
ده نمکی درباره جلوههای ویژه مجموعه «رستگاری» هم گفت: یک گروهی بود که قبلا در فیلم سینمایی «رسوایی ۲» با آنان کار کرده بودم. ساخت زلزله تهران با آن عظمت برای اولین بار با جلوه های ویژه توسط گروه آقای امامی به تصویر کشیده شد. این گروه کارشان آنقدر موفق بود که اکنون برای بعضی از کشورهای خارجی کار میکنند.
کارگردان مجموعه «رستگاری» در پایان درباره موسیقی این سریال هم بیان کرد: موسیقی اثر باید در خدمت محتوا باشد، آهنگسازی این کار را بهنام ابطحی انجام داد. افکتهایی که برای لحظات ترسناک به کار رفته شده همه زحمات گروه موسیقی بود و در کل باید گفت این اثر با تمام معایب و محاسنی که داشت یک تجربه بود و میتواند آغازگر اتفاقات جدیدی باشد.