روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ چهارشنبه ۲ اسفند - شماره 4552

سخنگوی وزارت دفاع:

همکاری دفاعی ایران و روسیه ربطی به جنگ اوکراین ندارد


 سخنگوی وزارت دفاع درباره همکاری نظامی ایران و روسیه گفت: «همکاری‌های دفاعی و غیردفاعی ایران و روسیه از گذشته سابقه دارد و هیچ ارتباطی به جنگ اوکراین نداشته است. تحولات منطقه ازجمله جنگ اوکراین روابط دفاعی و تعاملات ما با روسیه را تحت‌تأثیر قرار نداده است.»
سردار رضا طلایی‌نیک در نشست خبری گفت: «در ۱۱ ماه اخیر ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری ما به مرحله خاتمه رسیده است. از این موارد آن‌هایی که به نمونه محصول دست یافته‌اند، ۴۱ درصد را تشکیل می‌دهند و به فرایند تولید محصول نهایی برای به‌کارگیری در نیروهای مسلح و صادرات اقلام دفاعی رسیده‌اند. بیش از ۶۴ درصد طرح‌های تحقیقاتی و فناوری را با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان انجام می‌دهیم. در سال آینده، ماهانه شاهد خواهید بود که دستاوردهای جدید فناورانه دفاعی به‌ویژه در حوزه‌های نوظهور با هدف دستیابی به قابلیت‌های دفاعی بالاتر رونمایی می‌شود. نخستین موافقت اصولی برای ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را هفته گذشته از وزارت علوم دریافت کردیم. این سازوکار جدید پارک‌های علم و فناوری دفاعی به شکل تخصصی در قطب‌های گوناگون در سال آینده تشکیل می‌شود که در نخستین مرحله در محصولات دومنظوره که هم نیازهای دفاعی و هم غیردفاعی را پوشش دهند، در شیراز و تهران آماده‌سازی می‌شود.» سخنگوی وزارت دفاع ادامه داد: «منطقه ویژه اقتصادی هوایی در شاهین‌شهر اصفهان و با کمک دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به مرور ایجاد می‌شود. در استان فارس هم برای بدل‌شدن به قطب الکترونیک کشور تلاش‌هایی آغاز شده تا سال آینده به یک بوستان تخصصی بدل‌ شود. صنعت دیزل سنگین را هم با توجه به نیاز کشور در حال طراحی و هماهنگی با محوریت شهرستان آمل استان مازندران هستیم. در زمینه پاکسازی مناطق مرزی از آلودگی مین تاکنون ۲۶ هزار مین، گلوله و بمب به‌جامانده از زمان جنگ تحمیلی، کشف یا منهدم شده است. »
مسدودسازی مرزهای شرقی ‌اولویتی جدی است
طلایی‌نیک درباره اقدامات انجام‌شده در زمینه مسدودسازی مرزهای کشور برای جلوگیری از ورود اشرار و نیروهای تروریستی، گفت: «هر میزان سطح امنیت مرزها را ارتقا دهیم به نفع دو کشوری است که مرز مشترک دارند. در مرزهای شرقی از حدود دو دهه قبل تقویت تأسیسات مرزبانی و امنیت مرزی در دستور کار کشورها بوده اما منابع آن به موقع تأمین نشد و این امر طولانی‌تر شد. بخش‌هایی از مرز هم با استحکامات و سازوکارهای ثابت مرزی و هم سامانه‌های غیرثابت در حال تقویت است.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه