روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۴ بهمن - شماره 4546

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

تامین امنیت ملی با نظارت بر مهاجرت یک اصل مهم است


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه گفت: احداث دیوارحائل بین ایران و افغانستان منجر به کاهش مهاجرت های غیر رسمی و افزایش امنیت کشور می شود چرا که باز بودن مرزها باعث ورود آسان تروریست ها به خاک ایران می شود.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در خصوص صحبتهای اخیر وزیر کشور درباره ایجاد دیوار مرزی بین ایران و افغانستان و اهمیت این موضوع در راستای تامین امنیت کشور گفت: با توجه به تکرار حوادث تروریستی که متاسفانه در سالگرد شهادت شهید قاسم سلیمانی در کرمان شاهد بودیم به نظر می رسد باید در موضوع توجه به مهاجرت ها و جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی به کشور تمهیدات ویژه ای اندیشیده شود چرا که این موضوع نه تنها برای ما بلکه برای تمامی کشورهای جهان از جهات مختلفی حائز اهمیت است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: کشورهای مختلف برای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی اصولا تلاش میکنند تا با تصویب قوانین درست و بازدارنده و برداشتن و حذف هر گونه خلاء مرزی مانع مهاجرت بی رویه و غیر قانونی شوند چرا که این موضوع در ابعاد امنیتی، اقتصادی و سیاسی مخاطرات جدی ایجاد می کند بنابراین بخشی ازموضوع جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی مرتبط با مسائل تامین امنیت کشور است. وی در این باره یادآور شد: با توجه به اینکه مساله مهاجرت ها یک بعد داخلی و خارجی دارد و برخی نهادها و اشخاص متاسفانه در موضوع  قاچاق پناهندگان نقش دارند و به صورت پنهان عمل می کنند تا مسیر را برای مهاجرت غیر مشروع برخی افغان ها واتباع کشورهای دیگر فراهم کنند، لذا به نظر رسیده مسولین کشور امروز در این موضوع بیش از همیشه جدی شده اند و مایلند برای جلوگیری از مهاجرت های غیر قانونی و بی رویه و تامین امنیت اقتصادی و امنیت مردم اقداماتی از جمله ساختن دیوار حائل را در دستور کار قرار دهند.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی درباره بعد دیگر افزایش مهاجرت از افغانستان به ایران گفت: بعد بیرونی افزایش مهاجرت از افغانستان با شرایط داخلی وافزایش ناامنی در این کشور مرتبط است. متاسفانه حاکمیت افغانستان به گونه ای است که امروز اغلب افغان ها درصدد مهاجرت به کشورهای پیرامونی ازجمله ایران هستند.
وی در این باره معتقد است: طبیعی است بخش قابل توجهی از این مهاجرت ها ناشی از حضور نامشروع بیست ساله آمریکا در افغانستان است که به فقر و کاهش قدرت و توانمندی مردم افغانستان در تولید داخلی منتهی شده است، چرا که آمریکا مایل به دست یابی مردم افغانستان به رفاه نسبی نبود. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: هنگامی که مردم کشوری از جمله افغانستان به رفاه نسبی نرسند ناچار به مهاجرت می شوند، اما ما به عنوان کشوری که ظرفیت مهاجر پذیری زیادی نداریم ضمن اینکه امنیت ملی نیز خط قرمز ما محسوب می شود لذا احداث دیوار منجر به کاهش مهاجرت های غیر رسمی و افزایش امنیت کشور می شود چرا که باز بودن مرزها باعث ورود آسان تروریست ها به خاک ایران می شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه