روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۸ بهمن - شماره 4544

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با مطرح کرد

مکی: بلینکن در پنجمین سفر به منطقه چه هدفی را دنبال می کند؟

  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: در این موضوع شکی نیست که آمریکایی ها کمترین تمایلی به این موضوع ندارند که حماس نقشی در آینده غزه داشته باشد.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات درخصوص موضوع پنجمین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی در راستای تکمیل پروژه سفر به کشورهای عربی منطقه درباره چرایی تداوم و تکرار این سفرها گفت: سفر آقای بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان در بار پنجم نشان دهنده موقعیت ویژه منطقه و تلاش آمریکا برای پایان دادن به بحران غزه به شکلی است که منافع اسرائیل و آمریکا درمنطقه به هیچ وجه خدشه دار نشود یا کمترین آسیب از وضعیت فعلی به منافع آمریکا واسرائیل وارد شود. وی در این باره یادآور شد: با توجه به اینکه آمریکایی ها در طول بیش از 120 روز گذشته بعد از کلید زدن عملیات طوفان الاقصی تلاش کرده اند به نوعی وانمود کنند که مایلند مسیر دیپلماسی را به عنوان مهم‌ترین ابزار در تعیین مسیر مدیریت خاورمیانه مد نظر و در دستور اجرایی کار خود قرار دهند اما به نظر می رسد آنها برای فردای پس از آتش بس و توقف جنگ در غزه در تکاپو هستند که مدام به منطقه سفر می کنند. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: آمریکایی ها در سفرهای به منطقه تلاش می کنند تا شرایط را برای روزهای  پس از آتش بس فراهم کنند، چرا که در این موضوع شکی نیست که آمریکایی ها کمترین تمایلی به این موضوع ندارند که حماس نقشی در آینده غزه داشته باشد. مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی درخصوص دلایل پنجمین سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی گفت: آمریکا برای اینکه مسائل مرتبط با حاکمیت غزه را به نوعی بچیند که به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی تمام شود تلاش می کند تا با عربستان به عنوان کشور تاثیرگذار منطقه وارد گفت و گو شود لذا این سفرها در این چارچوب صورت می گیرد.
وی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: بی تردید آمریکایی ها در سفر به منطقه تلاش می کنند تا به نوعی کشورهای عربی منطقه را با اهداف و خواسته های خود همسو کنند تا فردای بعد از آتش بس در غزه ی وضعیت به گونه ای باشد که منافع اسرائیل و آمریکا در منطقه در روز بعد از آتش بس در غزه تامین شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه