روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ سه شنبه ۱۷ بهمن - شماره 4543

کائنات از تاثیر دستاوردهای انقلاب بر شرایط دنیا گزارش می‌‌دهد

عقربه قطب نمای سیاسی اسلام رو به ایران

محمد فرجی- با این همه تحریم، تهدید، ترور و فشارهای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی که دشمنان داخلی و خارجی از ابتدای انقلاب تاکنون به مردم و کشور ما تحمیل کرده‌اند، اگر این دستاوردها وجود نداشت، اکنون در ابعاد مختلف در بدترین شرایط قرار داشتیم.
احمدرضا هدایتی در یادداشتی نوشت: یکی از اقداماتی که این روزها دشمنان و افراد مغرض در پی اجرای آن هستند، زیر سوال بردن و ناچیز جلوه دادن نتایج انبوه دستاوردهای متعدد و متنوع انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف علمی و زیرساختی و متقابلاً بزرگنمایی معدود اقداماتی است که قبل از انقلاب اسلامی انجام شده است.
یعنی در حالی که رسانه‌های خود ما هنوز به اندازه کافی به اهمیت این موضوع پی نبرده و به تعبیر رهبر معظم انقلاب در معرفی آن‌ها کم‌کاری و کوتاهی کرده‌اند، اما رسانه‌های معاند که از روند پیشرفت شتابان کشور در عرصه‌های مختلف نگران شده‌اند، به شدت مترصد آن هستند تا با ایجاد شبهه و ابهاماتی نظیر؛ دروغ بودن، وارداتی بودن، مونتاژ بودن، تقلبی بودن و امثال آن، از اهمیت افتخارات کسب شده پس از انقلاب اسلامی بکاهند و مردم را نسبت به روند رو به رشد کشور دلسرد و ناامید نمایند.
با این حال هیچ کس نمی‌پرسد اگر گفته‌های مغرضین و بیگانگان در مورد دستاوردهای انقلاب واقعیت دارد، پس علت نگرانی دشمنان و مزدوران داخلی آن‌ها چیست و چرا علیه کشوری که به گفته آن‌ها فاقد توانایی در ابعاد مختلف است، این همه تحریم و تهدید و توطئه و دشمنی نموده و در انجام برنامه‌های ما سنگ‌اندازی و یا دانشمندان و مقامات ما را ترور می‌کنند؟
اگر به عنوان مثال واکسن‌های کرونا در ایران آب مقطر و بی‌تأثیر بوده، چرا مشکل کرونا در ایران برطرف شد، اما در اروپا و آمریکا همچنان ادامه دارد؟ اگر تسلیحات ایرانی فاقد قدرت بازدارندگی لازم است، پس چرا از مواجهه با آن بیم دارند و اگر وارداتی است چرا خودشان و دیگران مایل به خرید آن‌ها هستند، اگر دستاوردهای غیرنظامی ایران دروغ است، چرا تحریم‌ها کم‌اثر شده و چرا صادرات غیرنفتی ایران افزایش یافته است؟ یکی دیگر از سوالات شیطنت‌آمیز و ابهام برانگیز دشمنان در این زمینه که به شکل کاملاً هدفمند مطرح می‌شود این است که اصولاً اگر این دستاوردها واقعیت دارد، چرا بر سفره و معیشت مردم تأثیری نداشته است؟
البته سوالات متعددی دیگری در این زمینه قابل طرح است که هرگز پاسخی به آن‌ها نمی‌دهند، لذا در ادامه تلاش خواهد شد تا به تأثیر دستاوردها در بهبود چشمگیر و باورنکردنی شرایط کشور پرداخته شود. در گام نخست باید یادآوری شود که طرح این سوال که چرا دستاوردها بر سفره و معیشت مردم تأثیری نداشته است؟ از اساس غلط و نادرست است و عمداً طوری طراحی شده که اثربخشی دستاوردها بر اقتصاد کشور و امنیت جامعه که لازمه پیشرفت و کار و تلاش است را نفی می‌کند و در گام بعد باید به این نکته بسیار مهم اشاره کرد که با این همه تحریم، تهدید، ترور و فشارهای مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی که دشمنان داخلی و خارجی از ابتدای انقلاب تاکنون به مردم و کشور ما تحمیل کرده‌اند، اگر این دستاوردها وجود نداشت، اکنون در ابعاد مختلف در بدترین شرایط قرار داشتیم.
اما مهمترین آثار مثبت دستاوردهای انقلاب اسلامی کدامند؟
 ۱- از کارآفرینی و ایجاد اشتغال باید به‌عنوان یکی از مهمترین اثرات مثبت دستاوردها بر اقتصاد کشور و معیشت مردم نام برد، چرا که ایجاد و گسترش صدها شرکت دانش‌بنیان در سطح کشور و تعامل کاری آن‌ها با سایر مراکز علمی و تولیدی فقط یک بخش از نتایج آن محسوب می‌شود.
۲- افزایش درآمدهای کشور نیز حاصل کسب دستاوردهای متعدد و متنوعی است که نه‌تنها افزایش کمیت و کیفیت محصولات قبلی، بلکه با تولید محصولات جدید، قدرت رقابت تجاری ایران در بازارهای جهانی را در پی داشته و تا حدود زیادی مانع از خام‌فروشی منابع طبیعی مثل نفت و گاز و مواد معدنی و مواد اولیه نیز شده است و طبیعتاً مقاوم‌سازی اقتصاد کشور در برابر انواع تهدیدات خارجی به همراه آورده است.
۳- خودکفایی و قطع وابستگی در بسیاری از کالاهای ضروری نیز نتیجه کسب دستاوردهایی است که تحریم‌های دشمنان را تا حد زیادی خنثی و در عین‌حال بر قدرت چانه‌زنی ایران در تعاملات بین‌المللی و متقابلاً بر نگرانی دشمنان در ناتوانی برای مقابله با ایران اسلامی افزوده است.
۴- نکته دیگر این است که دستاوردهای انقلاب اسلامی توانسته است با خودکفایی در تأمین نیازهای کشور، تا حد زیادی از خروج ارز از کشور جلوگیری نماید که طبیعی است، این رخداد نقش قابل توجهی در شکست تحریم‌ها و ارتقاء قدرت اقتصادی کشور داشته و دارد.
۵- همچنین کسب دستاوردها و در نتیجه خودکفایی باعث کاهش سرعت رشد نرخ تورم و گرانی و در پاره‌ای از موارد باعث تثبیت و یا حتی کاهش قیمت برخی اقلام شده است، در واقع اگر دستاوردهای مورد اشاره وجود نداشت، اکنون به خاطر تحریم‌ها و فشارهای گوناکون خارجی شاهد تورمی چند برابری بودیم.
۶-مولدسازی سرمایه‌های راکد و جلوگیری از رکود و ورشکستگی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، نکته دیگری است که با توجه به تحریم‌های گسترده خارجی، بدون دستیابی به اختراعات، ابتکارات و سایر دستاوردهای دانشمندان و متخصصین کشور امکان‌پذیر نبود و لذا دستاوردها از این جهت نیز در تقویت بنیه اقتصادی کشور نقش داشته‌اند.
۷- اگرچه بخش قابل توجهی از دستاوردهای جامعه همچنان برای برخی از افراد جامعه ناشناخته باقی مانده است، اما بررسی اخبار و واکنش مردم نسبت به دستاوردهایی که اخبار آن به شکل گسترده‌تری منتشر می‌شود، بیانگر این واقعیت است که این موارد نقش قابل توجهی در ایجاد امید در بین مردم و افزایش تلاش‌ها برای پیشرفت کشور داشته است. ۸- از کاهش مهاجرت هم باید به عنوان نتیجه دیگر کسب دستاوردها نام برد، چرا که اقدام در این زمینه سبب شده تا فرصت‌های لازم برای رشد و شکوفایی استعدادها در کشور فراهم و بخش عمده دانشمندان و متخصصین و همچنین کارآفرینان و صاحبان سرمایه از مهاجرت منصرف شوند.
۹- طبیعی است که همه این موارد باعث شده تا درآمد سرانه و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند، تا جایی که در سال‌های اخیر، بسیاری از افراد جامعه برای خرید یا برگزاری مراسم مختلف از جمله؛ خرید و تعویض سالانه لوازم خانه، هزینه مراسم عروسی یا جشن تولد و یا مسافرت، هزینه‌هایی را متقبل می‌شوند که قبلاً هرگز در مورد مردم عادی سابقه نداشته است.
۱۰- تقویت امنیت و قدرت بازدارندگی دستاورد دیگری است که با ایجاد مزیت‌های برتری‌ساز در زمینه‌های مختلف علمی، کشاورزی، خدماتی، صنعتی و به ویژه صنایع دفاعی محقق گردیده و اقتدار و عظمت بیش از پیش ایران اسلامی را برای مردم ما به ارمغان آورده و وزن سیاسی و جایگاه علمی کشور را ارتقاء داده است.
البته هیچ یک از موارد فوق به معنای نفی کامل ناهنجاری‌هایی مانند؛ رفتار و عملکرد غلط بانک‌ها، تعطیلی برخی از کارگاه‌ها تولیدی، تورم و گرانی و امثال آن نیست.
انقلاب اسلامی ایران در ۴۵ سالگی، هفتمین قدرت دنیاست
شورای عالی انقلاب فرهنگی با فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به مرور دستاوردهای این واقعه مهم تاریخی در حوزه‌های مختلف پرداخته است.
هر چه از بهمن ۵۷ فاصله می‌گیریم، اهمیت بررسی موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و اهمیت بیان پیشرفت‌ها در تمام حوزه بیشتر می‌شود. از به‌دست آوردن استقلال سیاسی و آزادی، افزایش آگاهی‌های مردم و مشارکت سیاسی آن‌ها و پایداری در هشت سال دفاع مقدس که بگذریم، در عرصه‌های مختلف نیز قله‌هایی را فتح کرده‌ایم که بیش از همه بیانگر تفکری انقلابی است چراکه جوانان ایران اسلامی توانسته‌اند با وجود ۴ دهه تحریم ظالمانه، تهدید را به فرصت تبدیل کنند تا ایران در بسیاری از عرصه‌های علم و فناوری در رتبه‌های نخست جهانی بایستد.
نبوغ ایران در کنترل پاندمی کرونا
۴ سال از شیوع پاندمی کرونا در جهان می‌گذرد اما در مدت کوتاهی به فناوری داروهای بیماران کرونایی دست پیدا کردیم و با اتکا به توانمندی دانشمندان جوان، تجهیزات حفاظتی بیمارستانی و کمک تنفسی بیماران را ساختیم و در میان بهت جهانیان جزو ۱۰ کشور سازنده دنیا در ساخت واکسن کرونا شدیم از این منظر باید خاطرنشان کرد که رتبه هفتم داروسازی در جهان از آن کشورماست.
شکست انحصار آمریکا
از سوی دیگر پس از انقلاب توانستم رتبه هفتم جهان در تولید نانو دارو و رتبه چهارم دنیا در علم نوین نانو را به دست آوریم همچنین عنوان دومین کشور تولید کننده داروهای نوترکیب هموفیلی فاکتور ۷ و ۸ در دنیا را به خود اختصاص داده و توانستیم در جمع ۵ کشور سازنده لیزرهای پرتوان در جهان بایستیم همچنین در این میان رتبه چهارم دنیا در تولید علوم درمان ناباروری و رتبه پانزدهم جهان در چشم پزشکی به ایران رسیده است. با این توانمندی‌ها جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در جراحی‌های قلب و دریچه قلب هستیم و این گذار انحصار آمریکا را شکسته‌ایم.
رتبه نخست شتاب علمی جهان
شاید برای برخی که ایران را در رسیدن به تولیدات صنعتی و علمی ناکام می‌دانند دور از ذهن باشد که کشورمان در سکوی چهارم جهان در علم رباتیک ایستاده و در صنعت فولاد به پله دهم جهان رسیده است البته باید یادآوری کرد که در صنعت نیز ایران جزو معدود کشورهایی است که توان تولید سازه‌های بزرگ دریایی را به دست آورده و در صنایع دریایی نیز به رتبه سیزدهم جهان رسیده‌ایم این در حالیست که با شتاب ۱۱ برابری رتبه دوم رشد علم در دنیا و رتبه نخست شتاب علمی جهان را کسب کرده‌ایم.
بازگشت به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای
در سال‌های پس از پیروزی انقلابی اسلامی، توانستیم از وارد کننده بنزین به بزرگترین صادرکننده بنزین خاورمیانه تبدیل شویم و در صنعت هسته‌ای نیز به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای دست یافته‌ایم و عنوان سیزدهمین قدرت نظامی و دهمین قدرت موشکی اقتدار ایران را به رخ جهان می‌کشاند. همچنین رتبه نخست منطقه در تولید انرژی زمین‌گرمایی و رتبه اول خاور میانه و چهاردهم جهان در تولید برق هم را از آن خود کرده‌ایم از سوی دیگر رتبه سوم جهان در سد سازی پس از چین و ترکیه به کشورما رسیده است که در نوع خود پیشرفتی بزرگ و حیاتی محسوب می‌شود.
تدریس ۲۱ هزار عضو هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها
با این همه، رتبه اول رشد شاخص توسعه انسانی جهان در ۴ دهه اخیر و نیز تدریس ۲۱ هزار عضو هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها مختص ایران است که بیان می‌کند بر خلاف هجمه‌ها و تبلیغات سو، زنان ایرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در فضای آزاد علمی به خوبی پرورش یافته‌اند. پس از انقلاب، ایران بزرگترین تولیدکننده ید در خاورمیانه شد و همچنین رتبه نخست تولید زرشک و زعفران جهان را به خود اختصاص داد. به رتبه سیزدهم خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در جهان رسید و با همه تحریم‌های ۴ دهه گذشته، توانست رتبه هجدهم اقتصاد بزرگ دنیا را کسب کند.
ایران، هفتمین قدرت دنیا
در عرصه فناوری فوق پیشرفته فضایی، با پرواز سیمرغ ایرانی به فضای لایتناهی هشتمین کشور برتر دنیا در این عرصه نام گرفته‌ایم. البته باید یادآور شد که مهم‌ترین پیشرفت کشور که در منطقه آشوب زده خاورمیانه امنیت را به ارمغان آورده، پیشرفت‌های نظامی است و باید گفت در بخش‌های بسیاری به خودکفایی رسیده‌ایم. از اعتبار و تأثیر نام سلیمانی‌ها و فخری‌زاده‌هاست که مجله آمریکایی «امریکن اینترست»، ایران را هفتمین قدرت دنیا در موضوعات دفاعی، موشکی و تأثیرگذاری در سایر کشورها معرفی می‌کند. اما تنها صحبت از علم، اقتصاد و قدرت نظامی نیست، توجه به قومیت‌ها و افزایش همدلی و همبستگی میان اقوام غیور و با تمدن ایران زمین، از نقاط عطف انقلاب اسلامی ایران است با توجه به همین ظرفیت هاست که مسیر انقلاب در بیانیه گام دوم رهبری بازتعریف می‌شود و توجه بیشتر به قدرت داخلی از نقاط عطف این بیانیه است.
و اما سیاه‌نمایی دشمنان
از روزهای نخست پیروزی انقلاب، دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، به دنبال فروپاشی نظام و انقلاب اسلامی بوده و هستند و دریافته‌اندکه از طریق جنگ سخت نمی‌توانند به انقلاب و نظام ضربه بزنند لذا با جنگ نرم به دنبال مخدوش کردن ذهنیت مردم نسبت به انقلاب و نظام هستند. همواره در طول این ۴۵ سال راهبرد دشمن این بوده که مردم را از طریق سیاه نمایی، بزرگنمایی مشکلات و کوچک جلوه دادن دستاوردهای انقلاب مأیوس و ناامید کرده و انقلاب و حکومت اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد. آن‌ها با بهره‌گیری از شبکه‌های فارسی‌زبان پروژه سیاه نمایی را اجرا می‌کنند تا بدین وسیله نظام طاغوت را تطهیر کنند. در سال‌های اخیر با کمترین بهانه‌ها مردم را به کف خیابان آوردند تا با هنجارشکنی و شعارهای ساختارشکنانه در کشور بحران ایجاد کنند و چون جوانان امروز اوج خفقان در دوران پهلوی را درک نکرده‌اند، گاهاً اسیر این سیاه‌نمایی‌ها شده و ناخواسته به بازی دشمن وارد می‌شوند. در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب اسلامی ساختار قدرت در دنیا را به هم ریخت، نظام سلطه را فروپاشید و نشان داد که می‌توان سلطه گر نبود و زیر بار سلطه هم نرفت. اکنون ایران، قدرتمندتر از گذشته میان ۲۰ کشور نخست دنیا قرار گرفته و این موضوع ثابت می‌کند که در این سال‌ها انقلاب اسلامی کارآمد بوده است. دهه فجر امسال این انقلاب، ۴۵ ساله می‌شود؛ انقلابی که همه این دستاوردها را در سایه خودباوری، اعتماد به نفس و جرأت انقلابی به یک ملت هدیه کرد.
نگاهی به دستاوردهای  انقلاب اسلامی
لازمه پیشرفت و توسعه هر کشور گسترش و آماده سازی زیرساخت‌های آن کشور است. بعد از وقوع انقلاب اسلامی خصوصاً بعد از جنگ ۸ ساله تحمیلی تمام تلاش‌ها برای توسعه زیر ساخت‌ها آغاز شد و ایران اسلامی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافت. بخشی از این پیشرفت‌ها مربوط به زیر ساخت ها هستند و از آن جمله است. دیپلماسی فرهنگی دانش بنیان؛ توسعه فرهنگ و مدیریت دیپلماسی فرهنگی بر مدار فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه دیپلماسی فرهنگی و توجه به رویکردهای دانش‌بنیان و تولیدات فرهنگی از این دست اسباب ایجاد افق روشن و ایجاد یک تحول عظیم در روابط فرهنگی کشورمان با دیگر فرهنگ‌ها را نیز برای دستگاه دیپلماسی فرهنگی به ارمغان خواهد آورد. توجه ویژه به صادرات فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت نهادهای غیر حاکمیتی نیز از رویکردهای نوین در فعالتهای فرهنگی و بین المللی است. زیرساخت های فرهنگی؛ در حوزه فرهنگی می‌توان گفت، تقویت و توسعه‌ی حوزه‌های علمی و فرهنگی، توسعه و افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی جمهوری اسلامی در داخل کشور و آن‌سوی مرزها، احداث و توسعه فرهنگسراها و مراکز فرهنگی و هنری، برگزاری ده‌ها و بلکه صدها نمایشگاه داخلی و بین المللی کتاب، افزایش کمی و کیفی آثار نمایشی بویژه در بخش فیلم و کسب موفقیت‌های جهانی در این زمینه و مهمتر از همه، ارتقاء بینش و آگاهی‌های عمومی و اجتماعی در سطح جامعه، از مهمترین فعالیت‌های قابل‌ذکر در کارنامه فرهنگی انقلاب اسلامی است. سینما، کسب بیش از ۳۷۴۵ جایزه بین‌المللی بعد از انقلاب اسلامی؛ وقتی درباره حوزه سینمای ایران صحبت می‌کنیم با غرور می‌توانیم به فتح جوایز متعدد و معتبری از اسکار و کن گرفته تا جشنواره‌های برلین، ونیز، لوکارنو و بسیار بسیار جشنواره‌های دیگر سخن بگوییم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه