روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۲ شنبه ۱۴ بهمن - شماره 4540

اسکله شماره ۳ بندر پارسیان به بهره‌برداری رسید


  اسکله شماره ۳ و ساختمان گارد و تجهیزات بندر پارسیان همزمان با آغاز دهه فجر با حضور معاون رئیس‌جمهوری و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.به گزارش کائنات و به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همزمان با آغاز دهه مبارک فجر و برنامه‌های دومین سفر رئیس‌جمهوری دولت مردمی به استان هرمزگان که انجام شد، اسکله شماره ۳ بندر پارسیان با حضور علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.این اسکله یکی از چهار اسکله فعال و یکی از ۱۹ اسکله بندر پارسیان است. ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر سالانه ۹ میلیون تن است که در آینده به ۴۰ میلیون تن افزایش می‌یابد.همچنین در حاشیه سفر دوم رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان، عملیات اجرایی طرح کنترل سیلاب، فضای سبز و بخشی از خط فیبر نوری سایت شمالی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان نیز آغاز شد.

معاون وزیر نفت اعلام کرد؛
صنعت گاز در آماده‌باش کامل
  معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: تداوم کاهش دما در کشور سبب شد طی ۲۴ ساعت گذشته ۸۵۵ میلیون مترمکعب گاز به شبکه تزریق و برای مصارف بخش‌های مختلف توزیع شود.
به گزارش کائنات و به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی با بیان اینکه نزدیک به ۸۵۵ میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه‌ها به شبکه توزیع تحویل شده است، افزود: براثر کاهش دمای هوا در هفته گذشته، مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری برای نخستین بار در امسال از مرز ۶۰۰ میلیون مترمکعب عبور کرد.
وی با اشاره به گزارش‌های هواشناسی مبنی بر تداوم کاهش دما و پایداری سرما در سراسر کشور طی روزهای آینده، تصریح کرد: مجموعه صنعت گاز با همه توان و آمادگی کامل در حال خدمت‌رسانی است و امیدواریم که هموطنان به‌ویژه در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده که در این مقطع زمانی بیش از ۷۰ درصد گاز تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند، با توجه بیشتر به مدیریت بهینه مصرف و بهره‌برداری درست از این نعمت خدادادی به خدمتگزاران‌شان در شرکت ملی گاز ایران و بخش‌های مختلف آن کمک کنند تا افزون بر حفظ پایداری شبکه به‌ویژه در نقاط مستقر در انتهای خطوط، شاهد توزیع مناسب گاز برای همه مشترکان در سراسر کشور باشیم.

برای اجتناب از دریای سرخ؛
سعودی‌ها صادرات نفت بیشتری را تغییر مسیر دادند
  سعودی‌ها، صادرات نفت بیشتری را برای اجتناب از جنوب دریای سرخ، تغییر مسیر دادند. گزارش‌های بلومبرگ و رویترز نشان می دهد در بحبوحه افزایش ریسکهای کشتیرانی در دریای سرخ به دلیل عملیات دریایی نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های اسرائیلی، عربستان سعودی صادراتش را از پایانه شمالی خود در دریای سرخ افزایش داده است تا از منطقه خطر اجتناب کند.
طبق داده‌های ردیابی بلومبرگ، صادرات نفت از پایانه معاجز عربستان سعودی در ژانویه، ۵۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
پایانه معاجز که در کرانه غربی عربستان نزدیک ینبع است، ۱۸ میلیون بشکه برای صادرات در ژانویه ارسال کرد، در حالی که در دسامبر، صادرات از این پایانه، تنها هشت میلیون بشکه بود.
نفت خامی که از پایانه معاجز ارسال می شود، می تواند به سمت شمال حرکت کند و از تنگه باب المندب که در آنجا، شاهد حوادث امنیتی بوده است، اجتناب کنند. نفت خام بارگیری شده در معاجز، به خط لوله سومد در مصر وارد می شود و سپس به پایانه ای در سواحل دریای مدیترانه پمپاژ شده و سپس به مشتریان نهایی منتقل می شود.
با وجود تحولات اخیر دریای سرخ و در حالی که محل برخی از بارگیری ها از منطقه جنوبی دریای سرخ تغییر یافته، سعودی‌ها همچنان به استفاده از تنگه باب المندب ادامه می دهند.
طبق گزارش رویترز، داده‌های ردیابی نفتکش نشان می دهد حداقل دو محموله بارگیری شده در معاجز در ژانویه، از طریق تنگه باب المندب به جنوب رفته اند.
در بیانیه‌های عمومی، سعودی‌ها همچنان اصرار دارند که محموله‌های این کشور از جنوب دریای سرخ دوری نمی‌کنند. هفته گذشته، یکی از مقامات ارشد آرامکو به بلومبرگ گفت: عربستان سعودی با وجود ریسک امنیتی، همچنان نفت خام خود را از مسیر دریای سرخ صادر می کند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، این عملکرد تفاوت چشمگیری با سایر صادرکنندگان نفت دارد که مسیر تردد نفتکشها را از دریای سرخ تغییر داده اند و در نتیجه، با سفر طولانیتر در اطراف دماغه امید نیک آفریقا، به میزان قابل توجهی بر هزینه هایشان افزوده شده است.

بنزین در سرزمین‌های اشغالی
به بالاترین قیمت ۱۸ ماهه صعود کرد
  حداکثر قیمت بنزین اکتان ۹۵ کنترل شده دولتی در پمپ های سلف سرویس در سرزمین‌های اشغالی فلسطین ۰.۱۶ شِکِل در هر لیتر افزایش یافته و به ۷.۳۸ شِکِل در هر لیتر می رسد.
وزارت نیرو و زیرساخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد حداکثر قیمت بنزین کنترل شده دولتی با اکتان ۹۵ در پمپ‌های سلف سرویس در فوریه، ۰.۱۶ شِکِل در هر لیتر افزایش یافته و به ۷.۳۸ شِکِل در هر لیتر می رسد. هزینه دریافت خدمات کامل در جایگاه‌های سوخت از متصدیان پمپ بنزین، ۰.۲۲ شِکِل باقی خواهد ماند.
قیمت جدید بنزین، بالاترین قیمت از زمان صعود قیمت ۸.۰۸ به شِکِل در ژوئیه سال ۲۰۲۲ تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین است.
جدیدترین افزایش قیمت به دنبال افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و سقوط ارزش شِکِل در زمان محاسبه قیمت صورت گرفته است. دلیل دیگر افزایش قیمت، تصمیم  بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، برای عدم تمدید کاهش مالیات غیر مستقیم بوده است.
بر اساس گزارش پایگاه خبری گلوب، از آوریل سال ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳، وزارت دارایی این رژیم، مالیات غیر مستقیم را با مقادیر متفاوت کاهش داد تا قیمت بنزین اکتان ۹۵ کنترل شده را در زیر ۷ شِکِل در هر لیتر ثابت نگه دارد. به عنوان بخشی از کاهش بودجه اصلاح شده سال ۲۰۲۴، تصمیم گرفته شد که کاهش مالیات غیر مستقیم لغو شود که در سال گذشته بیش از یک میلیارد شِکِل درآمد از دست رفته برای خزانه دولت، هزینه داشت. در نتیجه، قیمت بنزین در پمپ بنزین ها در ژانویه با ۰.۲۸ شِکِل افزایش یافت و به ۷.۲۲ شِکِل در هر لیتر رسید.
افزایش قیمت سوخت بخشی از موج افزایش قیمت‌ها در اقتصاد رژیم صهیونیستی است که شامل محصولات غذایی و تعرفه برق است که در اول فوریه، ۲.۶ درصد افزایش یافته است. با افزایش سایر قیمت‌ها از جمله قیمت آب، افزایش قیمت برق، فشار مضاعفی ایجاد خواهد کرد.

قراردادهای ۶ میلیارد دلاری قطر
برای افزایش تولید نفت
 شرکت دولتی قطر انرژی، قراردادهای مهندسی و نصب به ارزش مجموعا ۶ میلیارد دلار برای توسعه فاز بعدی میدان نفتی الشاهین منعقد کرده است که تولید در این میدان بزرگ فراساحلی را حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می دهد.
اعطای قرارداد بخشی از مرحله سوم توسعه الشاهین، از زمانی است که شرکت نفت شمال در ژوئیه سال ۲۰۱۷، اداره این میدان را به دست گرفت. این شرکت، یک سرمایه گذاری مشترک بین قطر انرژی و توتال انرژی است که ۷۰ درصد آن را قطر انرژی و ۴۰ درصد باقی مانده را توتال در اختیار دارد.
انتظار می رود اولین نفت از فاز بعدی توسعه میدان الشاهین، در سال ۲۰۲۷ تولید شود و بیش از ۲۰۰ حلقه چاه حفاری و یک مجتمع فرآیند متمرکز جدید، ۹ سکوی سرچاهی راه دور و خطوط لوله مرتبط نصب شود.
سعد الکعبی، وزیر امور انرژی قطر و رئیس شرکت قطر انرژی گفت: با انعقاد این قراردادها، گام مهمی در جهت تحقق پتانسیل کامل میدان الشاهین برداشته ایم که حدود نیمی از نفت خام قطر را تولید می کند. قطر انرژی اعلام کرد الشاهین تولید تجاری خود را در سال ۱۹۹۴ آغاز کرد و توسعه قابل توجهی برای رسیدن به نرخ تولید نفت ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۰۷ انجام داد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، ماه گذشته، قطر انرژی در نخستین قرارداد نفتی پنج ساله، قراردادی را با شل امضا کرد که بر اساس آن، شرکت دولتی قطر سالانه تا ۱۸ میلیون بشکه نفت خام را به این شرکت بزرگ تحویل می‌دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه