روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۱ بهمن - شماره 4539

انتقاد شهردار بجنورد از لغو پروازهای فرودگاه و تاریکی معابر بجنورد

   شهردار بجنورد از لغو پروازهای فرودگاه بجنورد و تاریکی معابر شهر انتقاد کرد.
سید محمدعلی کشمیری در جمع اعضای شورای اسلامی شهر بجنورد اظهار کرد: شرکت هواپیمایی ماهان بارها در هفته‌های گذشته پروازهای خودش را لغو کرده است. اکنون نیز تمام پروازهایش را تا پایان سال لغو کرده و این موضوع آسیب‌های معنوی و مادی بسیاری به بجنورد و استان وارد کرده است.
وی تاکید کرد: با لغو پروازهای ماهان، صرفا یک شرکت هواپیمایی در فرودگاه بجنورد فعال مانده و این زیبنده خراسان شمالی که نیاز به توسعه دارد، نیست.
کشمیری گفت: یکی از آسیب‌هایی که اخیراً به همین دلیل به استان وارد شد این است که قرار بود معاون سازمان برنامه و بودجه کشور برای اعتبارات مسیل‌ها به بجنورد سفر کند و برنامه جامعی با سازمان مدیریت استان برای بهره‌گیری هرچه بیشتر از این سفر برای رفع چالش‌ها داشتیم اما به یکباره به دلیل لغو پرواز ماهان، این سفر کنسل شد و اعتباراتی که می‌توانست در مرکز استان جذب شود، نصیب شهر نشد. شهردار بجنورد نسبت به تاریکی شهر نیز واکنش نشان داد و بیان کرد: هفته گذشته میزبان ۱۳ معاون خدمات شهری شهرداری‌های کشور بودیم و آن‌ها نیز به تاریکی شهر بجنورد انتقاد داشتند.
وی افزود: در حال حاضر شهر بجنورد یک شهر تاریک و با نور کم است که خطرات مختلفی را به ویژه در حوزه تصادفات به دنبال داشته است.
وی اظهار کرد: این تاریکی در بعضی از معابر به قدری است که پلیس راهور در بعضی از تصادفات شرکت برق را ۵۰ درصد مقصر اعلام می‌کند.
شهردار بجنورد گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که بسیاری از چراغ‌های شهری در نقاط مختلف حتی مرکز شهر به دلیل کمبود برق خاموش می‌شود. این در حالی است که در سایر شهرها حتی شاهد روشنایی معابر فرعی هستیم چه برسد به معابر اصلی.
کشمیری تصریح کرد: این خاموشی‌ها و تاریکی‌ها در شهر، نهایت به افسردگی مردم منتج می‌شود و باید همانند سایر شهرهای کشور، اهمیت کافی برای روشنایی در شهرها قائل باشیم.

کشف کتیبه سردر بقعه شاهزاده حسین(ع) همدان
   مدیر موزه وقف استان همدان از کشف کتیبه سردر بقعه شاهزاده حسین(ع) شهر همدان خبر داد.
خسرو محمدی  با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان اوقاف با وزارت میراث فرهنگی در زمینه بازیابی، کشف، معرفی، طبقه‌بندی و ساماندهی آثار تاریخی و باستانی مربوط به بقاع متبرکه و موقوفات اظهار کرد: در همین راستا موزه وقف در سال ۹۷ در طبقه پایین آستان مقدس امامزاده عبدالله(ع) که در برگیرنده اشیاء وقفی، نذری، اهدایی و کشفی است، راه‌اندازی شد و در سایر استان‌ها نیز این امر به شدت و ضعف دنبال می‌شود که البته همدان در این حوزه پیشگام بوده است.
وی با بیان اینکه کشف کتیبه از بقعه شاهزاده حسین(ع) هم در راستای همان تفاهم‌نامه رقم خورده است، تصریح کرد: از زمان انعقاد آن تفاهم‌نامه سعی کردیم با دقت بیشتری در بقاع متبرکه و موقافات جستجو کنیم و انبارها، گاوصندوق‌ها و محل‌های نگهداری اشیاء را مورد بررسی قرار دهیم و خوشبختانه در حال یافتن یک به یک اشیاء گرانبها هستیم.
محمدی با اشاره به کتیبه کشف شده مربوط به سردر غربی امامزاده شاهزاده حسین(ع) در چند ماه پیش مطرح کرد: طی این مدت در حال خوانش کتیبه بودیم چرا که بعد از پیدا کردن هر مجموعه‌ای باید اصالت آن مورد تأیید قرار گیرد.
وی با بیان اینکه کتیبه در خود شاهزاده حسین(ع) (سنگ بنای این بقعه به قرن چهارم هجری قمری برمی‌گردد) کشف شده است، خاطرنشان کرد: فرآیند جستجو ادامه دارد و مجموعه‌های نفیسی داریم که به تدریج احیاء و معرفی می‌شوند تا برگ تازه‌ای از تاریخ کهن همدان خوانده شود. مدیر موزه وقف استان همدان یادآور شد: کتیبه کشف شده، اثر فوق‌العاده‌ای است و از لحاظ سلامت به طرز معجزه‌آسایی خوب باقیمانده و چندین پژوهشگر هم در گذشته به وجودش اشاره کرده‌ و دنبالش بودند به طوری که دهه ۴۰ خورشیدی بعضی‌ها آن را دیده بودند اما بعدش مفقود شده بود که بعد از ۶۰ سال به دست ما رسیده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه