روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان - شماره 4486

در استودیو قرن بیستم؛

جیمز ال. بروکس پس از ۱۳ سال فیلم می‌سازد


  جیمز ال. بروکس قرار است فیلم «الا مک‌کی» را که اولین فیلمش در ۱۳ سال اخیر است، بسازد، سوالی که باقی می ماند این است که آیا جک نیکلسون هم او را همراهی می‌کند؟
به گزارش ورلد آف ریل، جیمز ال بروکس ۱۳ سال است فیلمی را کارگردانی نکرده و حالا گفته شده است این کارگردان ۸۳ ساله بالاخره یک بار دیگر برای فیلمی با عنوان «الا مک‌کی» پشت دوربین قرار می‌گیرد. تولید این فیلم که توسط استودیو قرن بیستم حمایت می‌شود، قرار است در دسامبر آغاز شود. در این درام عاشقانه که در بوستون اتفاق می‌افتد اِما مک‌کی بازیگر انگلیسی فرانسوی فیلم‌هایی چون«امیلی» در نقش امیلی برونته و «باربی» قرار است بازی کند. داستان فیلم درباره یک سیاستمدار آرمان‌گرا است که آماده است تا برای فرمانداری نامزد شود؛ اما او با مسایل خانوادگی هم روبه رو است. در این فیلم گفته شده شخصیت مک‌کی همچنین مراقبت از برادرش را که از اضطرب اجتماعی رنج می‌برد و در خانه محبوس است، برعهده دارد، او عاشق توجه حرفه‌ای به «الا» است، اما می‌خواهد الا به ازدواج او هم به اندازه کارش توجه کند. بروکس در ۴ دهه کارنامه فیلمسازی خود تنها ۶ فیلم کارگردانی کرده که از آن‌ها ۳ فیلم کلاسیک «شرایط مهرورزی»، «اخبار تلویزیون» و «بهتر از این نمی‌شه» جایگاه ویژه‌ای در تاریخ سینما دارند. آخرین فیلم او سال ۲۰۱۰ با عنوان «از کجا می‌دانی؟» ساخته شد که آخرین بازی جک نیکلسون در یک فیلم سینمایی را هم رقم زد و هواداران ویژه‌ای در سینما دارد. بروکس همین چند روز پیش به «پیپل» گفته بود در تلاش است تا نیکلسون را از بازنشستگی خارج کند. او ۴ بار با این بازیگر کار کرده است و قطعاً خیلی‌ها در انتظار تجربه پنجم هستند.

در سی‌و ششمین دوره؛
ایدفای جنجالی برندگانش را شناخت
  شوقاکات واردانیان با فیلم «۱۴۸۹» به عنوان بهترین فیلم ایدفای ۲۰۲۳ معرفی شد.
به گزارش سینه‌یوروپ، برندگان سی و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) در مراسم اهدای جوایز که شب گذشته (پنجشنبه) ۱۶ نوامبر در تئاتر بین المللی آمستردام برگزار شد، معرفی شدند.
شوقاکات واردانیان از ارمنستان برای فیلم «۱۴۸۹» جایزه بهترین فیلم مستند ایدفا به ارزش ۱۵ هزار یورو را دریافت کرد. هیات داوران از این فیلم به عنوان فیلمی یاد کرد که چون نوری نافذ، منظره داخلی گسترده و پنهان غم را روشن و حضوری ملموس از فقدان غیرقابل تحمل ایجاد می‌کند. این فیلم همچنین موفق به کسب جایزه فیپرشی جشنواره هم شد.
جایزه بهترین فیلم در بخش رقابتی «انویژن» به آریل کوآرای اورتگا و ارنستو د کاروالیو برای «دگرگونی کانوتو» از برزیل اهدا شد. ارزش این جایزه نیز ۱۵ هزار یورو است و هیات داوران در بیانیه خود با تجلیل از تعهد چندین دهه‌ای به فیلمسازی در یک جامعه، حس شوخ طبعی و تلاش برای حرکت بین دنیاها، از این فیلم به عنوان مظهر بسیاری از معانی دگرگونی یاد کرد.
جایزه بهترین کارگردانی ایدفا به ارزش ۵۰۰۰ یورو هم در بخش مسابقه بین‌المللی به محمد جبالی برای فیلم «زندگی زیباست» محصول مشترک نروژ / فلسطین تعلق گرفت. هیات منصفه فیلم جبالی را بیان سینمایی به موقع از نیاز جهانی به شناسایی انسانیت کامل و یک کیفرخواست قانع کننده برای ساختارهای بوروکراتیک و سیاسی که آن را انکار می‌کنند، خواند. هیات داوران مسابقه بین‌المللی با حضور امیلی بوژس، فرانچسکو جیای ویا، تابیتا جکسون، آدا سولومون و شیائوشوای وانگ به انتخاب برندگان پرداختند و اعضای هیات داوران در بخش رقابتی «انویژن» شامل آنوشکا د آندراد، کائو گیماراس، کرستن جانسون و کیوو روهوراهوزا بود. جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول هم به «تعقیب نور خیره کننده» محصول مشترک سوریه/قطر/سوئد ساخته یاسر کساب رسید که به ارزش ۵۰۰۰ یورو است.
در بخش جوایز انجمن ایدفا در فلیکس مریتیس (مرکز اروپایی برای هنر، فرهنگ و علم) که چهارشنبه برندگانش را شناخت پروژه محمد المغنی با عنوان «پسر خیابان‌ها» محصول مشترک لهستان/ فلسطین جایزه فوروم بهترین صدا را به دست آورد و «همزیستی، الاغ من!» آمبر فارس از آمریکا جایزه فروم را برای بهترین راف کات به خانه برد. «آشفتگی» بن جوزف اندروز و اما رابرتز (استرالیا) جایزه انجمن «داک‌لب» را دریافت کرد.
دیگر برندگان بخش رقابت بین‌المللی عبارتند از:
بهترین تدوین: آناند پاتواردان برای «جهان خانواده است» از هند
بهترین فیلمبرداری: آنیربان دوتا و آنوپاما سرینیواسان برای «چراغ‌های سوسوزن» از هند
دیگر برندگان بخش انویژن به شرح زیر هستند:
بهترین فیلم: «دگرگونی کانوتو» ساخته آریل کوارای اورتگا و ارنستو د کاروالیو از برزیل
بهترین کارگردانی: کومیانا نواکوا برای « سکوت عقل» از بوسنی و هرزگوین/ مقدونیه شمالی
مشارکت هنری برجسته: «دگرگونی کانوتو» ساخته آریل کوارای اورتگا، ارنستو د کاروالیو
در بخش داک لب دیگر برندگان عبارت بودند از:
جایزه «داک‌لب» برای مستند غیرداستانی: «آشفتگی» ساخته بن جوزف اندروز و اما رابرتز (استرالیا)
جایزه ویژه هیات داوران برای فناوری خلاق در آثار غیرداستانی: «ترایفکتای (غذا) ناتالی» ساخته ناتالی پاننگ (آفریقای جنوبی)
جایزه داک‌لب برای داستان سرایی دیجیتال: «آنوشکا» ساخته تامارا شوگالو از هلند/ آمریکا/ سوییس
جایزه ویژه هیات داوران برای فناوری خلاق برای داستان سرایی دیجیتال: «خط مرزی قابل دیدن» ساخته آنت همپتون از سوئیس/ ترکیه/یونان/ بلژیک
جایزه ایدفا برای بهترین مستند کوتاه: «در آن لحظه» ساخته ریتا پاولز و فدریکو لوئیس تاچلا از آرژانتین/ آلمان
تقدیر ویژه برای مستند کوتاه: «پدرم» ساخته پگاه آهنگرانی (ایران/ جمهوری چک)
جایزه ایدفا برای بهترین فیلم جوانان (۱۳+): «خواهر من» ساخته ماریوس روسینسکی از لهستان
جایزه ایدفا برای بهترین فیلم جوانان (۹-۱۲): «و سال نو مبارک»ساخته سباستین مولدر از هلند
جایزه ایدفا برای بهترین فیلم اول: «تعقیب نور خیره کننده» ساخته یاسر کساب از سوریه/ قطر/ سوئد
جایزه بهترین فیلم هلندی: «گرلاخ» ساخته آلیونا ون در هورست، لوک بوومن (هلند)
تقدیر ویژه بهترین فیلم هلندی: «مادر سورینام» ساخته ماما سرانان، تسا لووشا (هلند)
امسال ایدفا از روز آغازین خود به دلیل حضور معترضان مخالف اسراییل با جنجال روبه رو شد و در نهایت ۱۸ کارگردان به درخواست موسسه فیلم فلسطین از این جشنواره بیرون آمدند.

تبعیت پاریس، برلین و نیویورک؛
نمایشگاه لندن هنرمند چینی برای پست ضداسراییلی‌اش لغو شد
  نمایشگاه آی وی‌وی هنرمند سرشناس چینی در لندن به دلیل پستی که در رسانه‌های اجتماعی در حمایت از مردم فلسطین منتشر کرده بود، لغو شد.
به گزارش آسوشیتدپرس، نمایشگاه جدید آی وی‌وی هنرمند سرشناس چینی که قرار بود روز چهارشنبه افتتاح شود، لغو شد.
این هنرمند گفته است، نمایشگاه جدیدش که قرار بود با عنوان «آجر در نقش ملات» در گالری لیسون لندن افتتاح شود، پس از انتشار نظراتش در شبکه‌های اجتماعی که به درگیری اسراییل و غزه اشاره می‌کرد، لغو شده است. وی که همواره در حمایت از فلسطینی‌ها سخن گفته، تاکید کرد که متعهد به بیان دیدگاهش است. گالری هم گفت: هیچ جایی برای بحث ضد یهود یا اسلام هراسی ندارد. در بیانیه گالری آمده است: پس از گفت‌وگوهای گسترده با آی وی‌وی، به دنبال نظری که او در فضای مجازی منتشر کرد، با هم توافق کردیم که زمان مناسبی برای ارایه مجموعه جدید کارهای او نیست. پست او که از توییتر حذف شد، حاکی از آن بود که ایجاد احساس گناه درباره آزار مردم یهود برای این است که فشار به جهان عرب معنی پیدا کند. وی همچنین تاکید کرده بود که جامعه یهودی نفوذ زیادی در رسانه‌ها، امور مالی و فرهنگ در آمریکا دارد و سالانه ۳ میلیارد دلار حمایت نظامی آمریکا از اسراییل به این معنی است که این ۲ «سرنوشت مشترکی» دارند. آی گفت اخطاری که از گالری دریافت کرد، روشن می‌کرد نمایشگاه «به دلیل توییت من عملا لغو شده است». یکی از نمایندگان این هنرمند گفت که به دنبال آن ۳ نمایشگاه دیگر وی در گالری لیسون در نیویورک و گالری ماکس هتسلر در پاریس و برلین نیز لغو شده است. آی عنوان کرد که کوشیده است بدون قضاوت اخلاقی، اتهام یا ارزیابی اعمال انسانی بی‌طرف باشد و به عنوان یک هنرمند فقط به آزادی بیان علاقه دارد. وی در ادامه گفت: من همیشه بیان آزاد را ارزشی برای مبارزه و اهمیت دادن به آن می‌دانستم، حتی اگر بدبختی‌های مختلفی برایم به همراه داشته باشد ... .
او در بیانیه‌ای جداگانه بیان کرد: اگر فرهنگ نوعی قدرت نرم است، این کار نشان‌دهنده روشی از خشونت نرم با هدف خفه کردن صداها است. این فقط متوجه من نیست، بلکه به فرهنگ گسترده‌تر جامعه‌ای مربوط می‌شود که سیستم ایمنی معنوی ندارد. وقتی جامعه‌ای نتواند در برابر صداهای مختلف مقاومت کند، در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد.
گالری لیسون هم گفت: آی وی وی به خاطر حمایت از آزادی بیان و حمایت از ستمدیدگان مشهور است و ما عمیقاً به رابطه دیرینه خود با او احترام می گذاریم و ارزش قایل هستیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه