روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۷ شهريور - شماره 4446

در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش:

رئیسی: عدالت در پرتو تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد

 رئیس‌جمهوری گفت: «رتبه‌بندی فعلی مقدمه‌ جایگاه معلمان است. اساس رتبه‌بندی معلمان فقط مربوط به مسائل مالی نیست. اساس رتبه‌بندی دانش‌افزایی معلمان و انتقال دانش به دانش‌آموزان است.»
سید ابراهیم رئیسی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن روز اول ربیع‌الاول افزود: «این نشست در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰3 با شرکت مدیران برگزار می‌شود که نقش‌آفرین در تحقق تحول در آموزش و پرورش هستند.»
وی نقش مدیران در شکل‌گیری شخصیت و هویت دانش‌آموز و تعلیم و تربیت را بی‌بدیل دانست و ادامه داد: «یک تحول باید شناختی و نهادی باشد و در انجام این تحول شرط اول باور به تحول است، به این نحو که مدیران وضع موجود را ببینند و وضع مطلوب را ترسیم کنند و باید فاصله میان وضع موجود و مطلوب کم شود. شرط انجام یک مدیریت موفق هدفدار بودن، برنامه‌دار بودن، کنترل و نظارت فرایندها و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌ها در راستای رسیدن به هدف است.»
رئیسی با تأکید بر اینکه مدیران قبل از هر چیز باید خود را در محضر پروردگار متعال و پاسخگوی او ببینند، افزود: «در سلسله مراتب اول پاسخگویی به خدا، دوم عموم شهروندان، سوم ارباب رجوع و چهارم پاسخگویی به سلسله مراتب سازمانی تعریف می‌شود. در نظام مدیریتی و فرهنگی، دینی بخشی از پاسخگویی که از همه کارسازتر است پاسخگویی به ذات مقدس کبریایی است و لذا در تعریف نظام‌های کنترلی و نظارتی معتقدیم خودکنترلی کارآمد‌ترین نظام کنترلی است. یک فرد باید خود را موظف به اجرای وظیفه و توجه به اخلاق فردی و جمعی بداند و همواره تلاش خود را در راستای این ماموریت به کار گیرد.»
تحول در آموزش و پرورش باید مستند به سند تحول باشد
وی توسعه اخلاق در هر سازمان را از نکات مهم در یک دستگاه برشمرد و گفت: «تعلیم و تربیت نماد و نمود اخلاق است و رفتار الگویی و تربیت برای همگان اهمیت دارد، به‌ویژه برای کسانی که در مدارس تعلیم می‌بینند. انسان‌های عدالت‌خواه و حق‌خواه در مدارس ساخته می‌شود.»
رئیس‌جمهوری محور تحول در آموزش و پرورش را مدارس دانست و تأکید کرد: «این تحول باید مستند به سند تحول آموزش و پرورش باشد تا یک حرکت هماهنگ ایجاد شود و تمامی بخش‌ها با هم مرتبط و مستند به این سند شوند و باید مدرسه‌ای در تراز شکل گیرد.»
آنچه در رتبه‌بندی معلمان انجام شده کف کار است، نه سقف کار
وی با اشاره به اینکه باید با استفاده از تجربیات و اندوخته‌های مدیران و معلمان گامی بلند در راستای این تحول برداشته شود، خطاب به مدیران و معلمان ادامه داد: «این، همت شما را می‌طلبد، زیرا در تربیت نیروی انسان کارآمد، مومن و انقلابی اثرگذار هستید.»
رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه شورای‌عالی آموزش و پرورش از دیگر شوراهایی است که برای من متمایز است، زیرا ماموریت متمایز دارد، گفت: «آنچه در رتبه‌بندی معلمان انجام شده کف کار است، نه سقف کار و این تنها بخش مالی و معیشتی است و مقدمه جایگاه و منزلت معلم است.»
رئیسی اساس کار رتبه‌بندی معلمان را دانش‌افزایی، بهنگام شدن و به‌روز شدن جایگاه علمی، دانشی و بینشی معلم و هویت او دانست.
وی با اشاره به اینکه نیروهایی که آینده کشور را رقم خواهند زد در اینجا (مدارس) تربیت می‌شوند، افزود: «این به ‌دست مدیران آموزش و پرورش است و این جایگاه اهمیت بسزایی دارد و باید حساسیت لازم را داشت.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه اگر سخن از مدیریت و معلم می‌شود، نقش والدین تعیین‌کننده است، گفت: «البته سازوکاری مثل انجمن اولیا خوب است، ولی نباید به آن بسنده شود.»
وی تجهیز مدارس را از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش برشمرد و بیان کرد: «تجهیز واحدهای آموزشی در راستای حرفه‌آموزی و مهارت‌افزایی بسیار اهمیت دارد و باید صمیمانه از خیرین مدرسه‌ساز تشکر کنم.»
نباید از بالارفتن هزینه در آموزش و پرورش نگران شد
رئیس‌جمهوری به عدالت آموزشی‌ تأکید ‌کرد و گفت: «تلاش کنید این عدالت آموزشی اجرایی شود. عمیقا باور دارم که هرگونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری برای کشور است و نباید از بالا رفتن هزینه در آموزش و پرورش نگران شد، بلکه باید نگران بهره‌وری صحیح شد. باید مدیران برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش تلاش کنند. نمرات مسئله مهمی است و جلوه نمره برای یک معلم و دانش‌آموز اهمیت دارد و باید سطح دانش یک دانش‌آموز ارتقا یابد که این یکی از نکات بهره‌وری است.» وی پرداخت حق‌الزحمه معلمان را خواسته به‌حقی دانست و وزیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه را مأمور پیگیری این امر کرد.
مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می‌کنم
وی با تأکید بر اینکه مشکل مسکن معلمان را با قدرت پیگیری می‌کنیم، افزود: «حل مشکل مسکن برای عموم کسانی که نیازمند مسکن هستند، به‌ویژه استادان و معلمان در برنامه‌های دولت است تا با خیال راحت کار تعلیم و تربیت را انجام دهند و دغدغه مسکن نداشته باشند. کار در شهر و روستا با قوت دنبال می‌شود.» رئیسی با اشاره به بیانات حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر آنکه معمار انسان‌سازی، جامعه‌‌سازی‌ و تمدن‌سازی، آموزش و پرورش است، رفع مشکلات آموزش و پرورش را از اولویت‌های مهم دولت عنوان کرد و گفت: «اگر آینده‌ای برای کشور ترسیم‌ می‌کنیم و در چشم‌انداز کشور می‌بینیم و در برنامه هفتم توسعه به آن‌ نگاه می‌کنیم باید با نگاه به آموزش و پرورش و آموزش عالی باشد، زیرا در اینجا نیروی‌هایی که می‌توانند آینده کشور را رقم بزنند تربیت می‌شوند. از این‌رو، باید نسبت به آموزش و پرورش حساسیت داشت و این به ‌دست مدیران و معلمان آموزش و پرورش است.» رئیسی با بیان‌ اینکه طرح جدید برگزاری کنکور باید از سوی معلمان و مدیران مدارس ارزیابی شود، اظهار کرد: «قطعا روش جدید برگزاری کنکور بدون اشکال نیست، اما مهم این است که مدیران آموزش و پرورش همت کرده و با آن همراهی کردند. قطعا بهترین اظهارنظرها از سوی شما انجام خواهد شد، چرا که دارای تخصص و تعهد و در ارتباط کامل با موضوع قرار دارید.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه