روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور - شماره 4442

چرا سریال «سلمان فارسی» متوقف شده است؟

اخیرا خبرهایی  از نوع اختلاف در پروژه تاریخی مذهبی «سلمان فارسی» و قهر داود میرباقری به گوش می‌رسد که در نهایت به توقف مقطعی این سریال منجر شده؛ توقفی که از سوی روابط عمومی به گونه‌ای دیگر تعبیر و روالی طبیعی خوانده شده است.
در پی انتشار خبرهایی مبنی بر توقف ساخت سریال تاریخی مذهبی «سلمان فارسی» به دلیل پاره‌ای اختلافات و مشکلات مالی، روابط عمومی سریال توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.
احسان ناظم بکایی ـ روابط عمومی سریال داود میرباقری ـ با تاکید بر اینکه این توقف روندی طبیعی است که معمولا اتفاق می‌افتد، دلایل توقف پروژه «سلمان فارسی» را اینگونه عنوان کرد: در جریان قصه در لوکیشن کاروانسرای مرمر یک صحنه آتش‌سوزی داشتیم و در حال حاضر گروه بعد از این سکانس‌ها و ضبط تصاویر مربوط به آتش‌سوزی که کنترل شده بود، در مرحله‌ی ترمیم بخش‌هایی از آن لوکیشن هستند؛ به همین جهت چند روزی فیلمبرداری پروژه متوقف شده است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه چند بازدید لوکیشن هم قرار است در منطقه شاهرود انجام شود، نقطه‌یابی و فضایابی مربوط به دوره حجاز هم باید در شهرک سینمایی نور انجام شود، در نتیجه فیلمبرداری پروژه چند روزی به دلیل ترمیم کاروانسرای مرمر، ساخت و ساز مجموعه «ماربین» و بررسی این لوکیشن‌ها متوقف خواهد بود. این وقفه به این دلیل خواهد بود تا ساخت و ساز با سرعت بیشتری انجام شود. بخش‌هایی از بازدید توسط تیم تولید و بخش‌هایی هم توسط خود آقای میرباقری صورت می‌گیرد.
به گفته وی این توقف در فیلمبرداری روال پیچیده‌ای نیست و طی چند روز آینده و با آماده شدن شرایط جوی، فیلمبرداری از سرگرفته می‌شود.
مسوول روابط عمومی سریال «سلمان فارسی» در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه فصل ایران باستان دوره حساسی است، باید در نهایتِ دقت تمام مراحل آن انجام شود و خود آقای میرباقری حساسیت زیادی نسبت به این فصل دارد و ریل‌گذاری در این فصل برای برنامه‌سازی و سریال‌سازی های آینده در شهرک غزالی و دیگر لوکیشن‌ها کمک‌کننده است.

«آمستردام» به مشکل خورد
   پخش نشدن قسمت دوازدهم سریال «آمستردام» که مقارن با پایان فصل اول سریال عنوان شده است، به دلیل عدم انجام تعهدات پلتفرم و اختلاف حادث‌شده با گروه تهیه و تولید سریال، پخش سریال را همچنان با مشکل روبرو کرده است.
تعویق در انتشار قسمت آخر از «آمستردام»، با گمانه‌هایی مبنی بر توقف پخش این سریال از سوی ساترا مواجه شده بود؛ اما به گفته‌ی معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا مجوز پخش قسمت آخر این سریال مدت‌هاست که صادر شده و دلیل پخش نشدن قسمت آخر ایجاد مانع از سوی ساترا نبوده است.
پخش قسمت پایانی سریال آمستردام «آمستردام» همچنان به دلیل اختلاف پلتفرم و سازندگان سریال با مشکل پخش مواجه شده است.
با تازگی طی این اختلاف روابط عمومی سریال اطلاعیه ای را منتشر کرد.
در این اطلاعیه آمده است:
«عدم پخش قسمت دوازدهم سریال آمستردام که مقارن با پایان فصل اول سریال نیز می باشد به دلیل عدم انجام تعهدات پلتفرم و اختلاف حادث با گروه تهیه و تولید سریال می باشد.
لازم به ذکر است قسمت دوازدهم سریال در تاریخ ١٤٠٢/٠٥/٢٥ نیز تحویل پلتفرم شده ولیکن از پخش آن امتناع ورزیده اند.
تلاش ما تا امروز همواره بر رفع مشکلات و همکاری با پلتفرم تماشاخونه بوده است اما گویا مدیران این شرکت در تلاش برای ایجاد مشکلات بیشتر برای سریال آمستردام هستند که این موضوع از طریق مرجع داوری خانه سینما در حال رسیدگی است.
خواسته ما و مردم برای احقای حق و صدور رای عادلانه برای جلوگیری از تضعیف حقوق مخاطبان و کلیه عوامل سریال می باشد.»
داستان سریال بر اساس رقابت چند گروه مافیایی پیش می‌رود که هرکدام در تلاش برای شکست رقیب هستند. در این میان اتفاقات دیگری نیز رخ می‌دهد؛ مثل عشق‌های شکست‌خورده و … .

دست سینمای ایران برای معرفی فیلم به اسکار پُر است؟
  کمیته انتخاب فیلم ایرانی برای معرفی به آکادمی اسکار در حالی آغاز به کار می‌کند که به نظر می‌رسد یکی از محدودترین‌ دوره‌ها را برای انتخاب فیلم پیش رو داشته باشد.
بر اساس قوانین اسکار کشورهایی که متقاضی ارسال فیلم برای رقابت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار هستند، تا ۱۰ مهر ماه فرصت دارند که نماینده سینمای خود را معرفی کنند. پیگیری‌ها حاکی از این است که فردا ۲۰ شهریورماه کمیته انتخاب و معرفی فیلم به آکادمی، در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل و با معرفی اعضاء کار خود را آغاز می‌کند.
فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند که براین اساس حدود ۳۰ فیلم در این بازه زمانی اکران شده و امکان بررسی دارند ولی در میان آن‌ها تعداد انگشت‌شماری حائز شرایط برای معرفی به آکادمی هستند.
تعداد قابل توجهی از فیلم‌های اکران شده در ماه‌های اخیر کمدی بودند که صرفا مخاطب ایرانی جامعه هدف آن‌ها بود. برخی فیلم‌های غیرکمدی هم اگرچه ممکن است بتوانند در رقابت اصلی برای انتخاب قرار بگیرند اما فاکتوری مهم همچون اکران جهانی را چندان در اختیار ندارند.
«بعد از رفتن»، «آخرین تولد»، «بی مادر»، «پرونده باز است»، «تصور»، «دست انداز»، «دسته دختران»، «ستاره بازی»، «ستون ۱۴»، «سه کام حبس»، «شهرک»، «غریب»، «کت چرمی»، «مصلحت»، «نگهبان شب» و «ملاقات خصوصی» تعدادی از فیلم‌های غیرکمدی اکران شده در بازه زمانی قوانین اسکار هستند.
سال گذشته فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی از ایران به اسکار معرفی شد ولی در یک سال گذشته طبق گفته پخش‌کنندگان و نیز بعضی مدیران سینمایی برخی جشنواره‌های مهم دنیا هیچ فیلمی را از سینمای ایران نپذیرفتند و فرصتی برای همان معدود فیلم‌های ساخته شده در عرصه جهانی فراهم نشد.

یک انیمیشن وارد رقابت اسکار بین‌المللی شد
  سینمای مجارستان انیمیشن برنده جایزه «چهار روح کایوت» را به عنوان نماینده رسمی خود در اسکار۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرد.
به گزارش اسکرین، انیمیشن «چهار روح کایوت» ساخته «آرون گادر» که پیش از این برنده جایزه هیات داوران جشنواره فیلم انسی و همچنین بهترین فیلم انیمیشن شانگهای شده بود، تکنیک دو بعدی و سه بعدی را ترکیب می‌کند و داستان گروهی از نوجوانان بومی آمریکایی را دنبال می کند که با یک پروژه خط لوله نفت روبرو می شوند.
سینمای مجارستان که از سال ۱۹۶۵ در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار شرکت می‌کند تاکنون ۱۰ بار با فیلم‌های خود توانسته به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یابد و دو بار نیز این جایزه را کسب کرده کرده که آخرین بار آن به سال ۲۰۱۵ و فیلم «پسر سائول» ساخته «لاسلو نمش» بازمی‌گردد.
تاکنون کشورهای ترکیه، هند، استرالیا، بوتان، بلغارستان، کلمبیا، شیلی، کامبوج، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، سوئیس، پرو، رومانی، سوئد، تایوان، تاجیکستان و تونس نیز فیلم برگزیده خود را برای اسکار ۲۰۲۴ به آکادمی معرفی کرده‌اند.
بر اساس قوانین اسکار، فیلم‌ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین‌المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر ۲۰۲۲ (۱۰ آذر ۱۴۰۱) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۳ (۹ آبان ۱۴۰۲) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.
برای اینکه فیلم‌ها راحت‌تر الزامات آکادمی را برآورده کنند، آکادمی اجازه واجد شرایط شدن فیلم‌ها با اکران در خارج از کشور مبدا (کشور معرفی کننده) را نیز می‌دهد، مشروط بر اینکه فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن برای حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری همراه با بلیت فروشی اکران شود.
آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۴ روز دوشنبه دوم اکتبر (۱۰ مهر) است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه