روزنامه کائنات
5

گزارش

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۰ شهريور - شماره 4442

گزارش کائنات ازافزایش زیرساخت‌های بهداشت و درمان در دولت سیزدهم

تعالی نظام سلامت با کاهش پرداخت از جیب مردم

کائنات| ملیحه دارابی - برقراری عدالت و تعالی نظام سلامت در کارنامه ۲ ساله دولت سیزدهم جایگاه محوری دارد و در این راستا بیش از ۲ هزار طرح بهداشتی به بهره‌برداری رسیده و تعداد قابل‌توجهی از پنج هزار و ۵۰۰ طرح عمرانی حوزه سلامت در مسیر تقویت ساختار شبکه بهداشت و درمان تکمیل شده است.
گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی نشان می‌دهد از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۴۹۴ طرح درمانی به بهره برداری رسید، در حالی که از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ مجموع طرح های افتتاحی این حوزه ۱۳۴ مورد بوده است.
از مجموع طرح‌های درمانی افتتاح شده در دولت مردمی، ۱۶ طرح مربوط به اورژانس بیمارستانی عمدتا در مناطق محروم و کم‌برخوردار و ۱۶ طرح مربوط به کلینیک‌های ویژه تخصصی و فوق تخصصی بود و در این مدت ۱۰۶ طرح بیمارستانی از جمله ۲ کلان بیمارستان مهم در تهران افتتاح و تجهیز شده‌اند.
«سلامت خانواده»، اولویت وزارت بهداشت در دو سال آینده
هفته پیش  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع» را مهم‌ترین اولویت وزارتخانه در دو سال آینده توصیف کرد.
بهرام عین اللهی در دوازدهمین جلسه قرارگاه «برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع» با بیان این مطلب افزود: این برنامه اقدامی پایه ای است که اگر درست شکل گیرد، بسیاری از مسائل نظام سلامت رفع می‌شود.
وی ادامه داد: لازم است نتایج این برنامه در حوزه بین المللی و برای سازمان بهداشت جهانی و دفتر منطقه مدیترانه شرقی آن تبیین شود.
عین اللهی خاطرنشان کرد: کاهش پرداخت از جیب مردم از اهداف مهم این برنامه است که باید همواره مد نظر برنامه ریزان و طراحان زیربرنامه های اجرایی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: همچنین لازم است از بین رفتن خدمات القایی با ساز وکارهایی که برای اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع تدوین می شود ، به عنوان یکی از اهداف مهم این برنامه، مد نظر قرار گیرد.
وزیر بهداشت بابیان اینکه الگوی مصرف دارو در کشور باید در این برنامه طراحی شود، عنوان کرد: این برنامه باید به نحوی به اجرا درآید که نتیجه آن اجتناب از تجویز غیر منطقی دارو باشد.
عین اللهی افزود: همچنین سایر برنامه های مهم نظام سلامت، همچون نقشه بیماری‌های کشور، آمایش سرزمینی و جوانی جمعیت باید از مسیر اجرای برنامه سلامت خانواده، تدوین و اجرایی شوند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین و اجرای برنامه های پژوهشی حوزه سلامت در انطباق با برنامه سلامت خانواده گفت: پژوهش ها باید به ما نشان بدهند که چرا در فلان منطقه سرطان شایع است و چرا مشکلات بهداشت محیط در یک منطقه از کشور بیش از سایر نقاط به وجود می آید.
وزیر بهداشت با بیان اینکه برنامه سلامت خانواده قادر است اطلاعات لازم درباره مؤلفه های اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت را در اختیار تصمیم سازان و شورای عالی سلامت قرار دهد، افزود: در دو سال آینده باید با همه توان در مسیر اجرای برنامه سلامت خانواده قدم برداریم‌.
افزون بر یک میلیون نفر تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب العلاج قرار گرفتند
دیروز مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: یک میلیون و ۸۹۰ هزار نفر از بیماران سخت درمان تحت پوشش صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج قرار گرفتند.
محمد اسماعیل کاملی افزود: این اقدامی بسیار بزرگ بود که صندوقی برای حمایت از بیماران صعب العلاج ذیل سازمان بیمه سلامت تشکیل شد، ضمن اینکه اطلاعات ۱۰۷ گروه بیماری نیز وارد سامانه های بیمه سلامت شدند که از این تعداد ۵۱ گروه بیماری دارای بسته خدمتی مشخصی هستند که هزینه های آنها در مراکز دولتی تقریبا رایگان است.
وی تاکید کرد: انتظار داریم با هدف خدمات دهی بهتر مراکز بیشتری در این خصوص با بیمه سلامت عقد قرارداد کنند، بیش از ۵۰ هزار مرکز تشخیصی درمانی درکشور طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت هستند که تعداد آن در حوزه های مختلف متفاوت است.
سازمان بیمه سلامت نزدیک به ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، همچنین پنج دهک اول جامعه به تعداد ۱۲.۵ میلیون نفر دارای بیمه رایگان هستند؛ البته سه دهک اول خدمات رایگان نیز دریافت می کنند.
پوشش ۹۰ درصدی هزینه های دارویی در بخش بستری
وی درباره هزینه های حوزه دارو اظهارداشت: جهت پوشش بیمه ای داروها، ۷۰ درصد هزینه ها در خدمات سرپایی و ۹۰ درصد در خدمات بستری تحت پوشش بیمه قرار دارد.
کاملی با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۱ برای اکثریت جمعیت به ویژه روستاییان نظام ارجاع روستایی وجود داشت، تصریح کرد: اما از سال ۱۴۰۲ درقانون بودجه عملا ارجاع اجباری متوقف شد و بیمه شدگان زمانی که به مراکز دولتی یا مراکز طرف قرارداد مراجعه می کنند بدون ارجاع نیز از حمایت های بیمه ای برخوردار می شوند.
وی درباره تخفیفات دهک های دیگر بیمه ای گفت: از دهک ۶ تا ۹ تخفیفات بیمه ای دارند، دهک ۶ تا ۹ جامعه تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصدی دارند یعنی دهک ۶ تنها ۲۰ درصد، دهک هفت ۳۰درصد، دهک هشت فقط ۴۰ درصد و دهک ۹ تا ۵۰ درصد پرداخت می کنند.
۶ میلیون نفر بیمه شدند
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حوزه سلامت در دولت سیزدهم افزایش یافت، گفت: طی ۲ سال گذشته ۲ هزار مرکز بهداشتی و درمانی در کشور به بهره‌برداری رسید و بسیاری از مراکز درمانی به تجهیزات پزشکی مجهز شدند..
سید جلیل میرمحمدی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته افزود: راه اندازی صندوق حمایت بیماران خاص و صعب العلاج از جمله اقدامات و دستاوردهای مهم این دولت است که توانست دغدغه این نوع بیماران و خانواده‌های آنها را کاهش دهد.
وی اظهار کرد: این صندوق با اعتبار هفت هزار میلیارد تومان به تصویب رسید و ۱۵۱ بیماری مانند انواع سرطان ها و بیماری های خاص تحت پوشش این صندوق قرار گرفتند که بخش قابل توجهی از هزینه های درمانی این بیماران از طریق صندوق پرداخت می شود.
میرمحمدی رایگان کردن بیمه سه دهک پایین جامعه با اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان را از دیگر اقدامات دولت سیزدهم بیان کرد و افزود: حدود ۶ میلیون نفر از افراد فاقد هرگونه بیمه درمانی، تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
وی تصریح کرد: اقدام دیگر پیگیری معاف کردن مالیات کارانه پزشکان متخصصی است که فاقد مطب هستند و یا با بخش خصوصی هم همکاری ندارند و صرفا با تعرفه دولتی خدمات ارائه می کنند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: گر چه سازمان مالیاتی ۱۰ درصد مالیات از این پزشکان اخذ می کند اما تلاش می شود تا با همکاری این سازمان، این پزشکان مشمول مالیات قرار نگیرند زیرا آنها با تعرفه یک دهم تا یک پانزدهم بخش خصوصی به بیماران خدمات ارائه می کنند.
میرمحمدی از افزایش قابل توجه اعتبارات حوزه بهداشت و درمان در سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه ۵۰ هزار میلیارد تومان مصوب شده تحت عنوان یک درصد مالیات برارزش افزوده سهم سلامت پرداخت شود و به صورت مستقیم از خزانه دولت به حساب وزارت بهداشت واریز می شود.
وی به افزایش زیرساخت‌های حوزه سلامت در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی در این دولت قابل توجه است و افزون بر ۲ هزار مراکز بهداشتی و درمانی در کشور به بهره برداری رسیده و بسیاری مراکز درمانی به تجهیزات پزشکی مجهز شده‌اند.
نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کنترل و مهار ویروس کرونا در این دولت افزود: مرگ و میرهای قابل توجهی در زمینه این ویروس در ایران و جهان رخ داد و دولت قبل برای مقابله با این بیماری، با وجود اینکه مورد حمایت جانبه قرار گرفت اما اراده‌ای برای مقابله جدی و کنترل آن نداشت.
میرمحمدی ادامه داد: با شروع کار دولت سیزدهم نخستین اتفاقی که رخ داد، ایجاد یک فضای توأم با همدلی ، همفکری و همراهی در ستاد ملی کرونا بود و همه اعضا به صورت یکصدا پیگیر رفع مشکل شدند به طوری که بدون اینکه تحریمی رفع شود، شاهد ورود قابل توجه واکسن کرونا بودیم .
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در روزهای نخست که دولت سیزدهم تحویل گرفته شد، شاهد مرگ روزانه بیش از ۷۰۰ نفر از هموطنان بودیم که با دیپلماسی شخص رییس جمهور، واکسیناسیون عمومی بسیار سریع در کشور رخ داد، همه بسیج شدند و دولت پای کار آمد و به کمک وزارت بهداشت این بیماری مهار شد.
وی خاطرنشان کرد: با دیپلماسی خوبی که در این دولت اتفاق افتاد و با همدلی در ستاد ملی کرونا ، همراهی و همکاری همه دستگاه های دولت در مدت کوتاه منجر به کنترل کرونا شد و امروز مردم به زندگی عادی خود بازگشتند.
وی ابراز امیدواری کرد که با همراهی دولت و مجلس شورای اسلامی اتفاقات خوبی در حوزه سلامت رقم بخورد .
بهره‌برداری از یکهزار و ۶۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در یکسال اخیر
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، احداث چهار هزار و ۴۰ پروژه بهداشتی و درمانی در یکسال اخیر در دولت سیزدهم آغاز شده که از این میزان یکهزار و ۶۰۰ پروژه به سرانجام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
بیمارستان‌های حضرت مهدی (عج)، غدیر، فردیس و پیرانشهر در دولت مردمی در یکسال اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ۵۷۲ طرح در حوزه بهداشت از جمله خانه‌های بهداشت و ۷۹ طرح نیز در حوزه درمان افتتاح می‌شود و در دولت سیزدهم هشت تا ۱۰ بیمارستان یکهزار تختخوابی در تبریز، مازندران، اردبیل، تهران، شیراز، همدان و خوزستان پیش‌بینی شده است.
۱۱۵ طرح آموزشی، رفاهی و فرهنگی نیز در این دولت ایجاد شد که شامل خوابگاه‌های متاهلان و محیط های ورزشی است همچنین ۳۵۰ طرح آموزشی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. ۵۰۰ بیمارستان نیز امسال بهسازی و نوسازی می‌شود همچنین در بخش درمان علاوه بر این طرح‌های بیمارستانی، طرح توسعه‌ای اورژانس‌ها پیگیری شده به شکلی که در این دولت بیش از ۲۵ طرح توسعه اورژانس در دست ایجاد است.
حدود ۱۶ کلینیک تخصصی، بیش از ۵۲ پایگاه و مرکز فوریت‌های پزشکی و بیش از ۱۶ مرکز درمان ناباروری در یکسال اخیر راه‌اندازی شده است که برای موضوع قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اهمیت ویژه داشت.
راه اندازی ۱۱۶ پایگاه اورژانس
۱۱۶ پایگاه اورژانس شامل ۱۱ پایگاه بانوان در دولت سیزدهم ایجاد و در این دوره اورژانس هوایی بروجرد، هرمزگان و تهران راه اندازی شد و ۷۵ پد بالگرد با همکاری مردم و دانشگاه علوم پزشکی و هشت آشیانه اورژانس با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان توسط خیران ساخته شده است.
هشت میلیون و ۵۰۰ ماموریت در سطح کشور انجام شده و در بخش اورژانس هوایی ۶ هزار و ۵۰۰ ماموریت برای بیماران انجام شده است و از این تعداد ۷۳۰ بیمار به مراکز درمانی منتقل شدند.
۳ هزار و ۷۳۳ زایمان در آمبولانس در حین انتقال مادر به مراکز درمانی انجام شده، ۲ پد بالگرد در بیمارستان های غدیر و حضرت مهدی انجام و ۱۴ دستگاه آمبولانس توسط خیران در مناطق محروم و ۱۵۰ دستگاه موتورلانس نیز برای شهرهای بزرگ و ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس خریداری و توزیع شده است.
بهره‌برداری از یکهزار و ۶۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در یکسال اخیر
از شروع دولت سیزدهم تاکنون یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در هزینه های بستری بیماران به دلیل توسعه خودمراقبتی صرفه جویی شده و از مهرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۶۰ هزار پروانه صلاحیت حرفه ای بر اساس امتیازات آموزش مداوم و پذیرفته شدگان آزمون های شهریور ۱۴۰۰، بهمن ۱۴۰۰، مهر ۱۴۰۱ و بهمن ۱۴۰۱ صادر شده است.
پس از ابلاغ آیین نامه صدور پروانه صلاحیت حرفه ای گروه پرستاری در سال ۹۵، از مهرماه سال ۱۳۹۹ تاکنون ۵ دوره آزمون برگزار شده که ۴ دوره آن در دولت سیزدهم بوده است.
توسعه انجمن های علمی پرستاری از ۲ انجمن به ۶ انجمن، توانمندسازی مدیران پرستاری (برگزاری دوره‌های آموزشی مدیران پرستاری) و ایجاد داشبورد اختصاصی معاونت پرستاری (پایگاه داده پرستاری) از جمله اقداماتی است که توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت در دولت سیزدهم نهایی شده است.
قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که در سال ۸۶ به تصویب رسید پس از پیگیری‌های متعدد و تاکید مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۹، با تخصیص مبلغ ۵.۲ همت از سازمان برنامه و بودجه در نهایت در سال ۱۴۰۱ با پرداخت اولین مرحله به پرستاران به اجرا در آمد.
بهره‌برداری از یکهزار و ۶۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در یکسال اخیر
به دلیل ارتقای خود مراقبتی موارد بستری مجدد بیماران قلبی از ۲۱ درصد به ۸ درصد معادل صرفه جویی حداقل۱۴۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته است و جهت ساماندهی آموزش کمک پرستاری تفاهم نامه ای فی مابین معاونت پرستاری و معاونت آموزشی به منظور آموزش کمک پرستاری یک ساله در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ منعقد شد.
در این مدت ضمن ساماندهی مراکز مجری دوره، بانک اطلاعاتی جامعی از فراگیرانی که در مراکز مجاز دوره آموزشی خود را گذرانده اند تشکیل و با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گواهی تمامی متقاضیان اشتغال در شغل کمک پرستاری طی استعلام از معاونت پرستاری اعتبارسنجی و به دانشگاه های مربوطه اعلام می شود تا ضمن ارایه مراقبت ایمن و مطمئن شرایط رضایتمندی بیماران از تیم مراقبتی فراهم شد.
۲ هزار نیروی بهورز در یکسال اخیر در مراکز و خانه‌های بهداشت جذب شدند و احیای نظام شبکه می‌تواند هزینه‌های درمان را کاهش دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه