روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ يکشنبه ۱۹ شهريور - شماره 4441

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان:

فعالیت های امسال هنرمندان و اهالی فرهنگ جلوه گر «هنر عاشورایی در اربعین حسینی» بود

کائنات|   مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: جا دارد فعالیت های امسال را «اربعین حسینی هنر عاشورایی» بنامیم زیرا هنر عاشورایی در خدمت فرهنگ اربعین حسینی بود.
محفل سوگ سروده های اربعین خورشید با حضور شاعران برجسته فارسی و عربی استان خوزستان به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن شعر اهواز در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
مجید منادی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، با بیان اینکه حضور و صحبت مسئولان در جمع شعرا و ادبا جز برای تقدیر، تشکر و اظهار خاکساری نسبت به هنر متعهد و عاشورایی نیست اظهار کرد: این روزها استان خوزستان رنگ و بوی اربعین دارد و در هر کوی و برزن فضای عطرآگین آقا اباعبدالله (ع) و اربعین حسینی حاکم است.
وی با اشاره به اینکه با برگزاری محفل سوگ سروده های اربعین خورشید فضای اداره کل با نفس گرم شما شعرای شعر شیعی عطرآگین شد عنوان کرد: علاوه بر خدماتی که در مرزها به مخاطبان و زائران ارائه می دهیم، یک فضای محدودتر و تخصصی تر خارج از فضای اجرایی مانند همچین محفلی هم نیازبود.
 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان فعالیت های امسال اربعین حسینی را بسیار ویژه بیان کرد و افزود: اسم فعالیت هایی را که امسال با موضوع اربعین حسینی صورت گرفت می توانیم «اربعین حسینی هنر عاشورایی» بنامیم زیرا هنر عاشورایی در خدمت فرهنگ اربعین حسینی بود.
 وی با بیان اینکه این فضا علاوه بر مرزها و ورودی های استان در کلیه شهرستان ها نیز وجود دارد تصریح کرد: به عنوان مثال در شهرستان هندیجان، فعالیت هایی هنری که در موکب ها صورت می گرفت مانند فعالیت هایی بود که در مرز چذابه انجام می شود و شعرا، هنرمندان و اهل رسانه پای کار بودند.
منادی خاطر نشان کرد: در ایام اربعین بیشترین توجهات به خدمت رسانی در زمینه هایی مانند فراهم کردن پارکینگ، برق، آب و... است و متاسفانه گاهی برنامه های فرهنگی مغفول ماند که امیدوارم در سال های آینده فعالیت های فرهنگی باشکوه تر، با برنامه ریزی و زمانبندی بهتر انجام شود.
 وی به حضور مهمانان خارجی در ایام اربعین در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: امسال یک جمع هزاران نفری از مهمانان خارجی در استان جهت خروج از مرز حضور داشتند که متاسفانه برنامه فرهنگی برای آنان وجود نداشت، امیدوارم در سال های آینده برنامه هایی متناسب با زبان و فرهنگ آن ها داشته باشیم.
مهرانگیز بحیرایی، رییس اداره فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، اظهار کرد: هر کس در این ایام در تلاش است تا به امام حسین (ع) ادای دین کند و محفل سوگ سروده های اربعین ادای احترامی به زبان شعر نسبت به آآقا اباعبدالله است که شما با نغمه های خود خدمت رسانی را انجام می دهید.
وی با بیان اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان شرایطی را فراهم کرده تا اهالی رسانه و هنر و هنرمندان از فضای اربعین کمال استفاده را ببرند خاطر نشان کرد: این برنامه به مناسبت اربعین حسینی و پیاده روی و پاسداشت این روز برگزار شد تا شاعران خوزستانی به دو زبان فارسی و عربی اشعاری در رسای حضرت امام حسین علیه (ع) بخوانند.
در محفل سوگ سروده های اربعین خورشید آقایان حزباوی، شکرریز، علی پور، شرحانی، سیاحی، دشتی، صفی آبادی و یگانه و خانم ها منجزی و چراغی به خوانش اشعار خود پرداختند و نسبت به ساحت امام حسین (ع) ادای احترام کردند.

با تدبیر اداره حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی انجام گرفت؛
اختصاص صد در صدی ناوگان اتوبوسی
برای بازگشت زائران اربعین حسینی(ع)
کائنات|  آذربایجان شرقی - پاشایی: حداکثر ظرفیت ناوگان اتوبوسی فعال حمل و نقل عمومی مسافری آذربایجان شرقی برای بازگشت زائران اربعین حسینی(ع) اختصاص یافت.
روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی اعلام کرد: تمامی توان ناوگان حمل و نقل فعال عمومی مسافری استان برای بازگشت زائران اربعین حسینی بکار گرفته شده است. شرکتها و رانندگان عمومی مسافری جاده ای استان از زمان شروع اجرای طرح جابجایی زائران از ۲۷ مرداد ماه سالجاری تا ۱۵ شهریور ۲۵ هزار زائر را با  ۱۲۰۰ سرویس اتوبوسی به مرزهای  خروجی به سمت کربلای معلی جابجا نموده اند. همچنین بنا به اظهار مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز تعداد ۱۵۰۰۰ زائر نیز توسط اتوبوس های واحد شهرداری تبریز از مرز تمرچین برای شرکت در پیاده روی اربعین به سوی کربلای معلی عزیمت نموده اند که مراجعت کل زائران از مرز مهران موجب افزایش شدید زائران ورودی از مرز مهران و بروز ازدحام و تراکم در برخی اوقات شده است. بر اساس این گزارش تاکنون بیش از ۶۰ درصد زائرانی که با ناوگان عمومی به مراسم پیاده روی اربعین عزیمت نموده بودند به استان بازگشته و بقیه نیز طی امروز و روزهای آتی توسط این ناوگان به استان بازخواهندگشت.  امید است با به کارگیری تمامی توان ناوگان فعال حمل و نقل عمومی مسافری و همکاری سایر دستگاههای استان و سعه صدر زائران عزیز، روند جابجایی بیش از پیش تسهیل گردد.

انجام ۱۶ همت كارعمراني
در استان گلستان در دو سال گذشته
کائنات|به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گلستان، نورانی سرپرست سازمان گفت: اعتبارات عمراني هزينه شده در استان در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰ همت و در سال ۱۴۰۰، حدود ۶,۳ همت بوده كه اين رقم در مجموع سال‌هاي ۱۳۹۹ و۱۴۰۰، حدود ۴ همت بوده است.علي‌رضا نوراني سرپرست سازمان، افزود: از ۱۶همت اعتبارات عمراني سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، حدودا ۳,۷ همت تخصيص توسط سازمان برنامه و بودجه كشور مربوط به مصوبات سفر رئيس‌جمهور به گلستان بوده است.وي افزود: با وجود اينكه تعهدات سازمان برنامه و بودجه كشور در سال‌هاي ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۳ همت بوده، ولي ۲۳ درصد بيش از تعهدات، از سوي اين سازمان تخصيص يافته كه براي رفع مشكلات زيرساختي در حوزه تأمين آب، راه، درمان و علاج‌بخشي خليج گرگان، هزينه شده و آثار مثبتي داشته است.نوراني آمادگي استان گلستان در افتتاح بيش از ۱۵ همت پروژه عمراني در هفته دولت و در آستانه سفر استاني دوم رئيس‌جمهور در شهرستان‌هاي استان را مهر تأييدي بر خدمات ارزنده محروميت‌زدايي و تحقق وعده‌هاي دولت در پيشرفت گلستان دانست و افزود: در صورت عدم ورود رئيس‌جمهور به موضوع خليج گرگان و اجرا نشدن اقدامات موثر از سوي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گلستان در تأمين منابع از طريق اخذ مصوبات هيئت دولت، قطعا خليج گرگان در بدترين وضعيت حيات خود قرار مي‌گرفت و تهديدهاي انساني و محيط زيستي آن حتي براي استان‌هاي هم‌جوار، غير قابل جبران بود.سرپرست سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان گلستان در ادامه افزود: تأكيد استان بر بهبود فضاي كسب وكار و توسعه زيرساخت‌هاي صنعت به‌عنوان جاذب اصلي سرمايه‌گذاري بخش غير دولتي است و هدف اين است كه با پيوند بخش‌هاي صنعت و كشاورزي از طريق توسعه صنايع تبديلي و تكميلي، ماندگاري و رسوب ارزش افزوده ناشي از توليد محصولات خام كشاورزي ايجاد شود.نوراني افزود: احياي واحدهاي راكد در اولين گام و توسعه نشان‌هاي برتر استان در گام بعدي، جزو سياستهاي اجرايي خواهد بود كه موضوع‌هاي آنها در آينده‌اي خيلي نزديك در دستور كار شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان قرار خواهد گرفت.وي گفت: توسعه اقتصاد دانش‌بنيان در استان، تسريع‌كننده فرايند دستيابي به پيشرفت اقتصادي منطقه خواهد بود و زمينه‌سازي اشتغال جوانان و نخبگان از اين طريق فراهم خواهد شد

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه