تخریب زیستگاه لانهگذاری
بلای جان لاکپشتهای دریایی
مدیرکل دفتر حفاظت از زیستبومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از برگزاری سومین سمپوزیم سالانه لاکپشتهای دریایی و تدوین برنامه ملی برای فک خزری و کوسه ماهیان خبر داد.
لاکپشتهای دریایی شبیه لاک پشتهای خشکی هستند اما به جای پا «باله» دارند. طبق گزارش فدراسیون جهانی حیات وحش آنها از بیش از ۱۰۰ میلیون سال پیش روی کره زمین وجود داشتهاند. همین موضوع لاکپشتهای دریایی را یکی از قدیمیترین خانوادههای جانوران روی زمین ساخته است. لاکپشتهای دریایی معمولاً در دریا معلق هستند و برای همین از یک سیستم تنفسی بیهوازی سود میبرند که میتوانند با حبس نفس خود برای مدت زیادی در زیر آب بمانند همچنین قادر هستند ریه خود را بهسرعت از اکسیژن پر و خالی کنند.
از هشت گونه لاکپشت دریایی ، پنج گونه پشت سبز، پوزه عقابی، سرخ، زیتونی و پشت چرمی در آبهای خلیجفارس زندگی میکنند و نام آنها بهلحاظ حفاظتی در لیست سرخ محیط زیست جهانی ثبت شده است. همچنین فک خزری کوچکترین فک دنیا و تنها پستاندار آبزی دریای خزر است. فک خزری گونه بومی حوزه دریای خزر و رودخانههای منتهی به آن با تراکم نه چندان بالا زندگی میکند. در اواخر بهار، تابستان و اوایل پاییز در مناطق میانی و جنوبی که آب عمیقتر و سردتری دارد به سر میبرد. در این فصل در آبهای نزدیک به سواحل گیلان و مازندران، بهخصوص در سواحل شرقی مانند میانکاله و بابلسر تعدادی فک که فقط سرهایشان از آب بیرون است، مشاهده میشوند. محمد طالبیمتین درباره برنامههای حفاظت از گونههای دریایی اظهار کرد: برنامه حفاظت از گونههای در معرض خطر انقراض همانند سالهای گذشته با جدیت انجام خواهد شد. در این راستا برنامههای متعددی تعریف شده که به تناسب منطقه و گونه متفاوت است. بهعنوان مثال برای حفاظت از گونه فک خزری همچنین کوسه ماهیان برنامه اقدام ملی در دست تدوین و نهاییسازی است. وی افزود: در خصوص پستانداران خلیج فارس، طرحی در راستای تعیین مطلوبیت زیستگاه این گونههای ارزشمند برای اجرا برنامهریزی شده و در خصوص لاکپشتهای دریایی نیز اقدامات اجرایی با هماهنگی دبیرخانه حفاظت از لاکپشتهای دریایی در حال اجرا است. مدیرکل دفتر حفاظت از زیستبومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره لاکپشتهای دریایی تصریح کرد: در خصوص لاکپشتهای دریایی مهمترین تهدیدات شامل به دام افتادن این موجودات در تورهای صیادی همچنین تخریب زیستگاههای لانهگذاری آنها است. طالبیمتین در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده برای لاکپشتهای دریایی گفت: خوشبختانه طی سالهای گذشته اقدامات مهمی در خصوص شناسایی و حفاظت از زیستگاههای تخمگذاری این گونعها انجام گرفت و سعی شد از تعرض به این زیستگاهها اجتناب شود. در این خصوص با هماهنگیهای انجام شده توسط دبیرخانه، سومین سمپوزیم سالانه لاکپشتهای دریایی برنامهریزی شده است و بهزودی برگزار خواهد شد.
ورود ۱۰۵ واگن تولید داخل به ناوگان مترو؛ اوایل تابستان
عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی گفت: قرار است در چهار بسته ۱۰۵ تایی واگن از پروژه قطار ملی تولید شود و اعتبار آن نیز از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته اول این کار انجام شده است و فقط بحث ترک تشریفات آن باقیمانده تا کار شروع شود.
سید حمیدرضا طیبی اظهار کرد: پروژه تولید قطار ملی ابتدای سال ۱۴۰۰ از نظر ما انجام شده بود اما برای اینکه کارفرماها برای استفاده از کار اطمینان داشته باشند باید تست های استاندارد را برای همه حالت ها و الگوهای مختلف مسافر انجام می دادیم البته مسیر مناسب برای انجام تست نداشتیم که مترو این مسیر را در اختیار ما قرار داد. در حال حاضر تنها یک تست باقی مانده که با هماهنگی شرکت بهره برداری این کار انجام می شود. وی ادامه داد: این قطار با تکنولوژی بسیار پیشرفته ایرانی که قابل رقابت با نمونه های خارجی است، ساخته و تمام استانداردها روی آن انجام شده و به راحتی می تواند سرویس های خودش را انجام دهد. این توانمندی به وجود آمده، باعث شده که ما ادعا کنیم که می توانیم قطارهای پرسرعت بین شهری را تا سرعت ۳۵۰ کیلومتر طراحی کنیم و بسازیم البته در مترو به دلیل فاصله کوتاه بین ایستگاه ها حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر است ولی پایه تکنولوژی آن همان است. این عضو هیات مدیره جهاد دانشگاهی اضافه کرد: قرار است تا در چهار بسته ۱۰۵ تایی واگن این قطارها تولید شود و اعتبار آن نیز از محل تهاتر نفت تامین شود که برای بسته اول این کار انجام شده است و فقط بحث ترک تشریفات آن باقیمانده تا کار شروع شود و برای ۱۰۵ تای بعدی نیز بودجه پیش بینی شده است.