روزنامه کائنات
3

اقتصاد

1402 سه‌شنبه 29 فروردين - شماره 4343

عضو انجمن قطعه‌سازان:

افزایش قیمت‌ مصوب خودرو ارتباطی با قیمت‌ قطعات ندارد

 عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات، ضمن اشاره به بدهی ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه‌سازان در مورد افزایش قیمت‌های مصوب بر روی محصولات خودرویی عنوان کرد: این افزایش قیمت‌ها، ارتباطی با افزایش قیمت قطعات ندارد.
مازیار بیگلو در رابطه با آخرین وضعیت مطالبات معوق قطعه‌سازان اظهار کرد: در مجموع دو خودروساز بزرگ با در نظر گرفتن تعدیل‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند که قریب به ۲۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق سررسید است.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: از این ۶۰ هزار میلیارد تومان بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان مربوط به ایران‌خودروست که در زمان مدیرعامل برکنار شده این شرکت عملی نشد، همچنین کمتر از ۲۵ هزار میلیارد تومان نیز متعلق به سایپاست.
وی ضمن اشاره به فرمول جدید شورای رقابت در محاسبه قیمت قطعات، گفت: با وجود اینکه قیمت‌ها در فرمول جدید که بر اساس بورس قیمت‌گذاری و در بورس قطعه عرضه می‌شود، بهتر شده و تعدیلات قیمتی سه ماهه شده است، اما با این حال قیمت واقعی بازار تا قیمت شورای رقابت هنوز فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد. بیگلو خاطرنشان کرد: این در حالیست که با افزایش قیمت اعمال شده بر قیمت پایه محصولات خودروسازن و اصلاح صورت گرفته بر قیمت‌ها، احتمالا قیمت قطعات خودرو نیز حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با توجه به مشکلات عدیده‌ و چالش‌هایی که قطعه‌سازان به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از خودروسازان با آن، مواجه هستند، این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در پاسخ به اینکه چرا به‌واسطه روشی همچون تحریم خودروسازان توسط قطعه‌سازان و عدم تحویل قطعه، خودروسازان را برای پرداخت بدهی‌ها مجاب نمی‌کنند؟ گفت: بارها به این روش فکر شده است، اما حقیقت این است که «چوب این تحریم‌ را مردم خواهند خورد»؛ چرا که وقتی عرضه خودروسازان کم شود، بازار با افزایش قیمت مواجه می‌شود و نمی‌خواهیم مردم متضرر شوند. بیگلو در رابطه با تامین مواداولیه و افزایش قیمت آن‌ها در ماه‌های اخیر نیز اظهار کرد: مشکل عجیبی که ما با آن روبرو هستیم، این است که قیمت مواداولیه وابسته به ارز است و با کوچکترین نوسان افزایشی نرخ ارز، قیمت مواد اولیه چندین برابر می‌شود. این مشکل تنها یک راه‌حل دارد و آن نیز این است که بر اساس پروانه بهره‌برداری و نیاز هر قطعه‌سازی (و سایر صنایع همچون لوازم خانگی و...) یارانه بدهند؛ همچون چین و کره و... که در این صورت هم قیمت پایه کاهش پیدا می‌کند و هم فروشندگان مواد اولیه زیان نمی‌کنند. در صورتی که در حال حاضر تخصیص مواد اولیه سهیمه‌بندی شده و بیش از آن نمی‌توان دریافت کرد.
*قیمت قطعات خودرو متاثر از ۴ پارامتر
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در مورد افزایش قیمت‌های مصوب اعمال شده بر روی محصولات خودروسازان، تصریح کرد: چندان نمی‌توان قیمت قطعات را به قیمت‌ خودروها متصل کرد؛ قیمت قطعات متاثر از پارامترهایی که عموما چهار ماده اولیه مس، آلومینیوم، ورق‌های فولاد و پتروشیمی‌ است، تغییر می‌کند که افزایش آن‌ها نیز بر اساس نرخ دلار بوده و باید افزایش آن را از این نقطه نظر مورد بررسی قرار داد.
وی خاطرنشان کرد: در میان قطعه‌سازان بازه گسترده‌ای از اختلاف قیمت‌ها وجود دارد؛ چرا که به طور مثال قطعه‌سازی به صورت دستمزدی فعال است که بازه افزایش قیمت کمتری می‌تواند داشته باشد و تأثیرپذیری آن از افزایش نرخ دستمزد و افزایش تورم روی سربارهای آن‌ها است، اما قیمت قطعات تعداد بیشتری از قطعه‌سازان متاثر از نرخ ارز و قیمت مواداولیه است که تاثیر بیشتری داشته و متغیر است. بیگلو تاکید کرد: اما آنچه که واضح است، از ابتدای دی ماه ١۴٠١ (سه ماهه پایانی سال) تاکنون قیمت مواد اولیه در حدود ۶٠ درصد افزایش داشته (طی همین ۴ ماه) که قطعاً تأثیر قابل توجهی نیز در قیمت قطعات داشته و عملا ارتباطی به افزایش قیمت اعمال شده برای خودروسازان نخواهد داشت. خودروسازان مسیر خود را در قیمت‌گذاری طی می‌کنند، ضمن اینکه محدودیت‌هایی هم همچون قیمت‌گذاری دستوری با ورود نهادهایی نظیر شورای رقابت و سازمان حمایت نیز وجود دارد؛ بنابراین قیمت خودروسازان در یک چارچوب و سیاستگذاری و قیمت قطعات براساس آنالیزی که خود ارائه می‌دهند در چارچوب‌های تعریف شده خودشان، تعیین می‌شود.
*افزایش قیمت مصوب، جوابگوی نیاز خودروسازان نیست
وی ادامه داد: اما فراموش نکنیم که افزایش قیمت مصوب شورای رقابت، جوابگوی نیاز خودروسازان نخواهد بود؛ خودروساز برای آنکه بتواند تیراژ تولید خود را حفظ کند، ناچار است که بر اساس پارامترهای واقعی صنعت و نرخ مواد اولیه (متاثر از نرخ ارز) قیمت قطعه‌سازان را به‌ روز کند؛ به نظر می‌رسد که افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازان بسیار بیشتر از آنچه که خودروسازان بدان مجاز شده‌اند، باشد و همین موضوع سبب نگرانی قطعه‌سازان شده است. احتمالا افزایش قیمت سبد خرید قطعات خودروساز، بیشتر از افزایش قیمتی که شورای رقابت خودروسازان را مجاز بدان دانسته (که احتمالا همین اتفاق خواهد افتاد) باشد؛ بنابراین در عمل مجدد خودروسازان را در وضعیت زیاندهی حفظ خواهیم کرد؛ که اصلا خوب نیست؛ در شرایط فعلی خودروسازان زیان انباشته بالایی دارند، در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان با مشکل روبرو هستند که ادامه این روند، مشکلات را جدی‌تر خواهد کرد.
عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو ضمن تاکید مجدد بر اینکه افزایش قیمت قطعات ارتباطی با افزایش قیمت خودروها ندارد، گفت: قیمت قطعات کاملا جداگانه محاسبه می‌شود که برای هر قطعه متفاوت است و هر قطعه‌ساز آنالیز خود را دارد و بر اساس آن قراردادها عقد می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت قطعات بالاتر  از افزایش قیمت مصوب خودروسازان باشد و قطعا زیان آن در خودروسازی متمرکز خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد؛
تربیت نیروی ماهرو خلاق راهی
برای افزایش بهره‌وری و مهار تورم
 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از راه‌های عبور از مشکلات کنونی کشور در سال مهار تورم و رشد تولید را تربیت نیروی خلاق و ماهر برشمرد و اذعان داشت: نیاز کشور به آموزش فنی و حرفه‌ای نیاز گسترده و اساسی است.
سیدصولت مرتضوی، با تقدیر از مدیریت عالمانه رئیس و تلاش های کارکنان خدوم سازمان در ارائه آموزش های مهارتی در راستای ایجاد و پایداری اشتغال جوانان، بیان داشت: به عمل کار برآید به سخن رانی نیست و سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکمل این مفهوم است. وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری به نیازمندی پنجه کارآمد در کشور در کنار علم، تصریح کرد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور آن پنجه کارآمدی است که علم و عمل را همراه می کند و شما دانش آموختگانی هستید که علم عملی دارید و این علم راهکار ایجاد اشتغال است.
* تربیت نیروی خلاق و ماهر راه حل عبور از مشکل اشتغال
وزیر کار مشکل جامعه را نداشتن نیروی خلاق و ماهر عنوان کرد و افزود: خلاقیت، اجتهاد در مقام دانش است و مهارت خود دانش است که وقتی این دو با هم توأم شد، اشتغال  را به دنبال دارد. وی یکی از  راه حل های مناسب برای عبور از مشکلات کنونی کشور در سال مهار تورم و رشد تولید را تربیت نیروی خلاق و ماهر برشمرد و اذعان داشت: نیاز کشور به آموزش های فنی و حرفه ای نیاز گسترده و اساسی است که از تولید کفش تا کارهای خدماتی را در بردارد، در واقع این سازمان با آموزش مهارت توانایی درآمدزایی برای کشور را داراست.
* رفع تفاوت تبعیض در پرداخت ها باملاک تخصص و مهارت افراد
مرتضوی با بیان اینکه مشکلات معیشتی کارکنان این سازمان از سنوات گذشته آغاز شده است، اظهار داشت: وظیفه حاکمیت رسیدگی به معیشت مردم است و سعی در برقراری تعادل در پرداخت ها داریم. وی رفع تفاوت تبعیض در پرداخت ها با ملاک تخصص و مهارت افراد طبق دستور مسقیم رئیس جمهور را در دستور این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: بر اساس قوانین و مقررات و پیگیری های مکرر رئیس سازمان، اکثر کارکنان از افزایش35 و 50 درصدی فوق العاده ویژه بهره مند شدند.
* تربیت نیروی ماهر و متدین منتج به افزایش بهره وری و رشد تولید می‌شود
وزیر تعاون، تربیت نیروی ماهر و متدین را منتج به افزایش بهره وری و رشد تولید دانست و گفت: بخش مهمی از بهره وری کشور بر عهده این سازمان است و باید تلاش و کوشش کنید از تمام ظرفیت ها برای تحقق آن استفاده کنید. مرتضوی در پایان سخنان خود، کیفیت و بهره وری را رشد دانش تولیدی و افرایش محصول دانست که با نیروی کار ماهر  امکان پذیر است.
* نگاه ویژه مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم به گسترش آموزش های مهارتی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور،  با بیان اینکه نگاه ویژه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و دولت سیزدهم به گسترش آموزش های مهارتی در تحقق شعار سال می باشد، تصریح کرد: با دوستان و فعالان عرصه مهارت آموزی هم در راستای خوشبختی و سعادت مندی جوانان هم پیمان شدیم تا با انجام وظایف، خدمتگزار مردم و پاسدار خون شهدا باشیم.
* تدوین اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای رفع مشکلات معیشتی
غلامحسین حسینی نیا با بیان اینکه مشکلات معیشتی کارکنان سازمان، سد راهی برای انجام وظیفه آنان نبوده است، گفت: با توجه به پیگیری های مکرر و مطرح کردن مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان ساعی و خدوم، چالش های قانونی و مشکلات منابع درآمدی و مالی و ساختاری این سازمان با نمایندگان مردم شریف در مجلس شورای اسلامی و طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین و پس از تصویب در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، آماده ارائه در دستور کار صحن مجلس قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه